Povinnost zastavit u dopravní nehody je daná zákonem. Víte, kdy a jak máte povinnost poskytnout první pomoc?

Víte, zda musíte či nemusíte zastavit u dopravní nehody a poskytnout pomoc? A jak to je s poskytnutím pomoci třeba na (nebezpečné) dálnici?! JUDr. Beran přehledně vysvětluje co a jak.

Nedávno mne zaujal jeden článek kritizující jednání řidičů, kteří vidí dopravní nehodu (na dálnici), nezastaví a neposkytnou první pomoc. Protože diskuse pod takovým článkem byla docela zajímavá a ukázala různou míru přístupů k takové situaci, pojďme se podívat na to, jaké právní povinnosti jako řidiči, spolujezdci nebo náhodní kolemjdoucí v tomto ohledu máme.

Pokud se podíváte do zákona o provozu na pozemních komunikacích, zjistíte, že zvláštní povinnost poskytnout první pomoc a zavolat záchrannou službu mají „jen“ účastníci příslušné dopravní nehody:

㤠47

(3) Účastníci dopravní nehody jsou povinni

b) oznámit, v případech stanovených tímto zákonem, nehodu policii; došlo-li k zranění, poskytnout podle svých schopností první pomoc a k zraněné osobě přivolat poskytovatele zdravotnické záchranné služby…“

Zákon sice nedefinuje účastníka dopravní nehody, ale z definice účastníka silničního provozu lze dovodit, že se jedná o každou osobu, která se podílela na dopravní nehodě, tj. je to kdokoliv z osob v dotčených vozidlech, která kolidovala nebo jiným způsobem přispěla ke vzniku nehody, jejím důsledkem apod. Účastníkem dopravní nehody pak zřejmě ve smyslu výše uvedeného ustanovení není každý, ať už je účastníkem silničního provozu nebo ne, kdo nehodu viděl nebo o ní jiným způsobem ví.

Za porušení výše uvedené povinnosti pak zákon o provozu na pozemních komunikacích ani nestanoví zvláštní sankci, takže teoreticky za ní hrozí pokuta od 1 500 do 2 500 Kč. Nikomu jinému ale zákon výše uvedenou povinnost neukládá.

Jenže zákon o provozu na pozemních komunikacích není jediný, kdo danou problematiku řeší. Mnohem důkladněji to řeší trestní zákoník (40/2009 Sb.). Ten sice na jedné straně neukládá nikomu povinnost poskytnout první pomoc nebo zavolat záchrannou službu, ale rovnou stanoví trest za to, když pomoc není poskytnuta, a to takto:

„§ 150 Neposkytnutí pomoci

(1) Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví nebo jiného vážného onemocnění, neposkytne potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.

(2) Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky vážné poruchy zdraví nebo vážného onemocnění, neposkytne potřebnou pomoc, ač je podle povahy svého zaměstnání povinen takovou pomoc poskytnout, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti.

§ 151 Neposkytnutí pomoci řidičem dopravního prostředku Řidič dopravního prostředku, který po dopravní nehodě, na níž měl účast, neposkytne osobě, která při nehodě utrpěla újmu na zdraví, potřebnou pomoc, ač tak může učinit bez nebezpečí pro sebe nebo jiného, bude potrestán odnětím svobody až na pět let nebo zákazem činnosti.“

Jak patrno, „najde se“ tam každý, a to jak kolemjdoucí, tak řidič vozidla, které mělo účast na nehodě. Z výše uvedeného vyplývá, že povinnost poskytnout pomoc má každý, pokud to není spojeno s nebezpečím pro něho nebo jinou osobu, pouze se liší výše sankce podle toho, o koho se jedná. Nejmenší trest hrozí „náhodnému kolemjdoucímu“, který není zdravotnickým pracovníkem. Vyšší trest hrozí náhodnému kolemjdoucímu, který je zdravotnickým pracovníkem. A nejvyšší trest hrozí řidiči, který se na nehodě podílel. Ve shora citované diskuse se řešilo, kdy vůbec takové trestní stíhání hrozí u osob, které nebyly účastníky té dopravní nehody. Jednalo se totiž o nehodu na dálnici, kdy řidiči mají relativně málo času situaci vyhodnotit a současně padaly obavy, že když zastaví na dálnici, tak do nich někdo další může narazit. Taky se diskutovalo, kolik lidí už tam musí tu nehodu řešit, aby nemuseli zastavovat další. Nu, toto bude vždy velmi individuální.

Začnu od konce. Pokud na místě už je záchranná služba nebo další lidé a člověk není záchranář a z jejich chování není zřejmé, že by řidiče vyzývali posunky nebo jinak k tomu, aby šel poskytnout první pomoc nebo jinak pomohl, tak lze dovodit, že v takovém případě by se o naplnění skutkové podstaty výše uvedeného trestného činu jednat nemělo. Pochopitelně ne každá situace bude tak jednoznačná, nicméně lze konstatovat, že čím víc lidí už první pomoc nebo jinou pomoc poskytuje, tím méně je pravděpodobné, že by se u dalších a dalších řidičů nebo kolemjdoucích mělo jednat o trestný čin, když nepomohou.

Co se samotného zastavování na dálnici a souvisejícího argumentu, že je to nebezpečné, týče, i to je na individuálním posouzení, nicméně si nejsem jist, že tím lze „vyřešit“ všechny situace. Ano, někdy to nebezpečné je a v takovém případě kolemjedoucí řidič nemá povinnost pomoc poskytnout, ale dal bych pozor na to, jak si to bude chtít kdo zdůvodnit. Někdy lze bezpečně zastavit za nehodou a jít pomoc, jakkoli chápu, že to není jen o tom, jestli se něco nestane autu a ostatním pasažérům v něm, kteří pomoc nejdou, ale i o samotné osobě, která pomoc jde, protože praxe zná případy, kdy došlo k dalšímu zranění nebo usmrcení osob, které šly pomoct, protože je srazil řidič jiného auta. Takže ano, určitě se tím dá argumentovat a nikdo nemůže nikoho postihovat za to, že např. nejde pomáhat, když má v autě dítě a nechce ho nechat sedět v autě na dálnici, neboť má nejen obavy o jeho zdraví a život, ale někdy to prostě s dětmi nejde vůbec (nejde je nechat v autě samotné).

Bude to tedy případ od případu, jakkoliv na té dálnici se dá případná nebezpečnost pro samotného pomáhajícího lépe zdůvodnit. Každý by si to měl zvážit a posoudit riziko a naopak přínosy pro ostatní, zda pomůže nebo ne, nicméně asi se dá dovodit, že nějaké hromadné stíhání řidičů, kteří jedou kolem a nezastaví, nepřichází v úvahu. Tím méně třeba na té dálnici, kde je riziko vyšší a kde se nebezpečnost dá odůvodnit, jakkoli na druhou stranu být připraven pomoct je určitě chvályhodné a preferované.

14.4.2017 12:37| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist