Beran: Pokuty za nepojištěná auta skončily. A co dál?

Strašák pokut a sankcí za provozování nepojištěných vozidel je pryč... Judr. Beran vysvětluje aktuální situaci ohledně možného jednání s ČKP.

S účinnosti od 15. 1. 2015 nabyla účinnosti novela č. 354/2014 Sb., kterou byl změněn zákon č. 168/1999 Sb. a kterou bylo zrušeno oprávnění České kanceláře pojistitelů vymáhat proti vlastníkům, resp. provozovatelům vozidel sankce (náhradní plnění) za nepojištěná vozidla.

Praxe s vymáháním tohoto institutu ukázala, že takový postup skýtá prostor pro mnoho kontroverzí, přičemž ČKP si nebrala servítky v tom vykládat si právní úpravu po svém, na čemž zajistil změnu až Ústavní soud. Zákonodárce tedy naznal, že tomu, jak je systém nastavený, je nutné učinit přitrž a oprávnění ČKP vybírat pokuty za nepojištěná auta zrušil.


Osobně souhlasím s tím, že způsob, jakým byla původní úprava nastavena, byl jednoznačně účelově prolobovaný jako další kasička na řidiče a nesnažil se postihnout podstatu problému. To už je nyní minulostí a zákonodárce bude pracovat na tom, jak takový systém nastavit znovu.

V dotazech se mne nicméně ptáte, co s výzvami, které byly učiněny před 15. lednem a jak to celé „doběhne“. Novela č. 354/2014 stanovila následující přechodná ustanovení:

– Všechna soudní, vykonávací a podobná řízení ve věci příspěvku podle § 24c zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění pozdějších předpisů, zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle zákona č. 168/1999 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

– Vymáhání částky, na kterou vznikl pojistiteli nebo Kanceláři nárok podle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, započaté do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se řídí dosavadní právní úpravou.

– Právo na příspěvek včetně jeho příslušenství podle § 24c zaniká, pokud do dne nabytí účinnosti tohoto zákona Kancelář neodešle výzvu k jeho zaplacení.

Podstatná je tedy poslední z podmínek, podle které musela ČKP zaslat výzvu do 15. 1. 2015, jinak ji nárok na příspěvek nevznikl. K výzvám, které byly odeslány po 15. 1. 2015, již není nutné přihlížet, resp. je možné takový nárok ČKP snadno odmítnout s ohledem na shora uvedené. Ty, u kterých však výzva byla včas odeslána, „doběhnou“ podle původních předpisů.

3.2.2015 9:43| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist