Beran: Pokuty za nepojištěná auta skončily. A co dál?

Strašák pokut a sankcí za provozování nepojištěných vozidel je pryč... Judr. Beran vysvětluje aktuální situaci ohledně možného jednání s ČKP.

S účinnosti od 15. 1. 2015 nabyla účinnosti novela č. 354/2014 Sb., kterou byl změněn zákon č. 168/1999 Sb. a kterou bylo zrušeno oprávnění České kanceláře pojistitelů vymáhat proti vlastníkům, resp. provozovatelům vozidel sankce (náhradní plnění) za nepojištěná vozidla.

Praxe s vymáháním tohoto institutu ukázala, že takový postup skýtá prostor pro mnoho kontroverzí, přičemž ČKP si nebrala servítky v tom vykládat si právní úpravu po svém, na čemž zajistil změnu až Ústavní soud. Zákonodárce tedy naznal, že tomu, jak je systém nastavený, je nutné učinit přitrž a oprávnění ČKP vybírat pokuty za nepojištěná auta zrušil.


Osobně souhlasím s tím, že způsob, jakým byla původní úprava nastavena, byl jednoznačně účelově prolobovaný jako další kasička na řidiče a nesnažil se postihnout podstatu problému. To už je nyní minulostí a zákonodárce bude pracovat na tom, jak takový systém nastavit znovu.

V dotazech se mne nicméně ptáte, co s výzvami, které byly učiněny před 15. lednem a jak to celé „doběhne“. Novela č. 354/2014 stanovila následující přechodná ustanovení:

– Všechna soudní, vykonávací a podobná řízení ve věci příspěvku podle § 24c zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění pozdějších předpisů, zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle zákona č. 168/1999 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

– Vymáhání částky, na kterou vznikl pojistiteli nebo Kanceláři nárok podle zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, započaté do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se řídí dosavadní právní úpravou.

– Právo na příspěvek včetně jeho příslušenství podle § 24c zaniká, pokud do dne nabytí účinnosti tohoto zákona Kancelář neodešle výzvu k jeho zaplacení.

Podstatná je tedy poslední z podmínek, podle které musela ČKP zaslat výzvu do 15. 1. 2015, jinak ji nárok na příspěvek nevznikl. K výzvám, které byly odeslány po 15. 1. 2015, již není nutné přihlížet, resp. je možné takový nárok ČKP snadno odmítnout s ohledem na shora uvedené. Ty, u kterých však výzva byla včas odeslána, „doběhnou“ podle původních předpisů.

3.2.2015 9:43| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist