Beran: Piráti, bulvární zprávy, „vybržďovači“ a k tomu „pomáhat a chránit“

Policejní hlídka zastaví řidiče, a pak během okamžiku pronásleduje jiné auto, protože jim z okénka nadává drzý spolujezdec... Laciná zápletka kriminálního seriálu? Ale kdepak, Judr Beran se zamýšlí (nejen) nad tím, jak Policie zneužívá svého postavení.

Ve čtvrtek jsem poslouchal zprávy od půl osmé, tuším, že to bylo na Nově, a dostal jsem takovou pěknou dávku silniční propagandy, že jsem nestačil kroutit hlavou.

Zaujaly mne tam dvě reportáže. První se týkala policistů, kteří (bylo to na záběrech z kamery) zastavili řidiče nějakého auta a asi prováděli kontrolu dokladů a technického stavu.

Z videa to nebylo úplně jasné (byl večer), ale asi stáli na krajnici (patrně na majákách) a když lustrovali zastavené vozidlo a řidiče, tak je předjíždělo nějaké jiné auto. V tu chvíli redaktor televize začal líčit, jak je to auto „zběsile“ předjelo (z videa je patrné, že řidič nejel víc než 50), ale to nebylo to hlavní. Troška té „novinářské krve“ se musí zřejmě v bulváru přidat, i když neteče, ale zajímavé na tom bylo něco jiného. Jak je to auto předjíždělo, tak spolujezdec (nebylo slyšet co přesně) z okýnka zřejmě dost ostře začal nadávat policistům, kteří stáli u zastaveného vozidla. Nebylo slyšet, co přesně jim řekl, ale mluvčí policie pak na kameru říkal, že to bylo hodně sprosté a urážlivé.

A teď, co se stalo. Policisté, co měli zastavené to auto a lustrovali jeho řidiče, všeho nechali a vyrazili za tím autem. A proč? Protože jim spolujezdec z toho auta nadával? Jako chápete to? To už nebylo důležité, proč toho prvního řidiče zastavili? To bylo hned důležitější vyrazit za drzounem, co jim nadával? Jak se na to má koukat ten řidič, kterého zastavili? To jako že ta jejich kontrola jeho a jeho vozidla je méně důležitá než ješitnost předmětných policistů, kteří okamžitě dostali chuť si zchladit zlost na tom hanlivě pokřikujícím spolujezdci.

 

Co to je? To má být profesionální reakce? Aby toho nebylo dost, tak řidič toho auta, ze kterého spolujezdec pokřikoval na policisty, začal ujíždět a někde projel křižovatku na červenou, než ho chytli. Řidič i spolujezdec z toho auta asi moc rozumu nepobrali, když jeden jako hrdina křičí na policisty z auta nadávky a druhý místo, aby zastavil, tak ujíždí, čímž si ze zcela banální věci jen zbytečně zadělal na problémy, jakkoli to bude jen přestupek, nicméně chování policistů je to, co mne tady nejvíc zaráží. Jestli takhle reagují na to, že jim někdo nadává, tzn. všeho nechají, pustí majáky na autě a začnou dotyčného honit, aby si to s ním vyřídili, tak to má být přehlídka profesionálního přístupu? Uniformu a kompetence nemají na to, aby „mstili“ urážky, kterými je někdo bude častovat.

Já tím neobhajuju to, že někdo policistům nadává a nikomu to nedoporučuji, ale jejich reakce byla naprosto nesprávná. Až to bude večer v hospodě nebo na fotbale, tak ať si ty huby za urážky „klidně“ rozbijou, ale ne když mají na sobě uniformu a na střeše majáky a pro ten účel je zneužijou.

Druhá reportáž, která byla masáží o „pirátech“, se týkala dopravní nehody, při které mělo dojít ke střetu vozidel na dálnici, výsledkem čehož bylo otloukání auta jednoho z účastníků o svodidla. Součástí reportáže byla záběr z videokamery, který byl bohužel moc z dálky a začátek toho karambolu nebylo pořádně vidět, takže z videa nebylo jasné, co se tam přesně stalo. V reportáži bylo ale řečeno, že to byl nějaký konflikt, když řidička jela v levém pruhu a někdo se na ní tlačil. Patrně neuhnula dost rychle nebo něco podobného a ten řidič druhého auta se kolem ní těsně prosmýknul nebo ji vybrzdil, nebylo to úplně jasné, výsledkem však byla ztráta kontroly nad vozidlem tou řidičkou.

Podivné tam bylo to, že řidička poškozeného vozidla údajně dostala smyk v okamžiku, kdy začala brzdit, což jsem moc nepochopil, protože podle záznamu byla ta dálnice rovná a suchá, tak nechápu, jak mohla dostat smyk, pokud prostě brzdila v přímce, ale detail vidět nebyl, takže těžko spekulovat o příčině ztráty kontroly nad jejím autem. Chtěl jsem k tomu říct dvě věci. Za prvé to, jak byla reportáž plná lacině bulvárních řečí o tom, jak „v poslední době“ přibývá pirátů a agresivních řidičů. Ovšem, jak se pak ukázalo, když by nemohli recyklovat Trpišovského a Lacinu, což jsou už ale x let staré věci, tak by neměli co ukázat. Nic tedy nepřibývá, ale bulvár se snaží „osvěžit“ dané téma tím, že předkládá staré a vyčpělé kauzy. Já na silnicích žádný zhoršený trend nepozoruji. Lidé jezdí dle mých zkušeností pořád stejně špatně/dobře.

Druhá věc se týká samotného jednání s takovým případným agresivním řidičem. Upřímně, nechci nijak zastírat, že si myslím, že někteří lidé nemají dost sebekontroly na to, aby řídili motorové vozidlo, nicméně mám někdy pocit, že ani druhý účastník situaci vždy dostatečně nekontroluje, což má někdy fatální důsledky. Mně osobně se podobné situace sice nestávají, nicméně bych vždy doporučil dvě základní řešení. Buď takovému řidiči prostě ujet, ale na to je samozřejmě potřeba mít také auto. Anebo pokud ujet nechci nebo nemohu, tak takového řidiče nechat jet, jakkoli je dobré si všímat, co udělá, když ho pustíte.

Policejní auta, kterým neujedete

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jak praxe ukazuje, někteří mají touhu oplácet, což vůbec nechápu, protože buď spěchám a proto se na někoho tlačím, aby uhnul, tak by mne oplácení jen zdrželo a hlavně při předjetí a zabrždění riskuju, že to ten za mnou neubrzdí a rozbije mi auto a může mne i zranit (a to už mne tuplem zdrží, protože budu mít rozbité auto a budu třeba ještě zraněný). Nikdy jsem proto nepochopil řidiče, kteří tohle dělají, protože mi to přijde zcela nesmyslné a kontraproduktivní k tomu, čeho se snažili dosáhnout (uvolnění levého pruhu, aby mohli jet rychle dál).

Nicméně, je zřejmé, že se to stává. Proto bych řidičům a zejména řidičkám (zde řídila žena a trochu mi to připomíná ten případ na D1) doporučil, aby druhého řidiče pečlivě sledovali, protože pokud začne oplácet, je nezbytné být připraven vhodně reagovat. Často mohou totiž výsledek zhoršit nesprávné a přehnané reakce.

Jestli to bylo příčinou i této nehody, to nedokážu posoudit, ale třeba v tom případě na D1 (Superb vs. Mazda) tomu tak bylo. Není totiž nic horšího než se leknout a strhnout volant do příkopu – třeba jako tady:

28.10.2014 8:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist