Beran: Odtahování taxíků z Magistrály

V pondělí ráno zažilo hlavní město "zajímavou" akci, pražští taxikáři dali najevo, že se nechtějí učit místopis a cizí jazyk - nevybíravou blokádou. JUDr. Beran se k události vyjadřuje.

Nemohu říct, že jsem s pochopením vnímal včerejší protestní akci taxikářů v Praze, kteří se rozhodli svévolně zablokovat svými auty vždy dva pruhy v každém směru na Magistrále za účelem upozornění na to, v jaké fázi vyjednávání se nachází jejich požadavky na Magistrátu hl.m Prahy. A nehodlám se vyjádřovat k tomu, jestli podstata jejich námitek je nebo není obhajitelná, protože o tom nic nevím, podstatné je pro mne spíš v dnešním článku to, že někdo se rozhodne zablokovat silnici, resp. výrazně zhoršit průjezd konkrétním místem a zda policisté nebo strážníci s tím mohli nebo nemohli něco dělat.


Odhlížím ještě úplně od toho, že dle mého názoru je taková forma protestu bezohledná vůči ostatním řidičům aut, protože nikdo nemá právo si brát ostatní bez jejich souhlasu za rukojmí a kdybych včera nejel na skútru, tak bych asi volil ještě slova mnohem příkřejší.

Nicméně, patrně jste zaznamenali reakci některých řidičů, kteří místem projížděli anebo vás samotné napadlo, „proč s tím někdo něco nedělá“. Je až s podivem, kde se vlastně nacházela „armáda“ strážníků MP a jejich odtahových vozidel, kteří jinak velmi koordinovaně, v rekordně krátkém čase a s vysokou efektivitou „vyčistí“ komunikaci od aut, které např. při čištění silnici zůstanou zaparkovaná tam, kde se uklízí. Mohli tedy např. strážníci Městské policie hl. m. Prahy včera zasáhnout a jednotlivá vozidla odtáhnout?

Odpověď je rozhodně kladná a zákon o provozu na pozemních komunikacích k tomu dává jednoznačné možnosti. Ust. §45, odst. 1 a 4 k tomu stanoví: „Kdo způsobil překážku provozu na pozemních komunikacích, musí ji neprodleně odstranit; neučiní-li tak, odstraní ji na jeho náklad vlastník pozemní komunikace.

Je-li překážkou provozu na pozemní komunikaci vozidlo, rozhoduje o jeho odstranění policista nebo strážník obecní policie; vozidlo se odstraní na náklad jeho provozovatele.“ Co je překážkou v provozu, pak definuje §2, písm. ee) takto:

překážka provozu na pozemních komunikacích je vše, co by mohlo ohrozit bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích, například náklad, materiál nebo jiné předměty, vozidlo ponechané na pozemní komunikaci nebo závady ve sjízdnosti pozemní komunikace

Vozidla taxislužby, která jejich řidiči ponechali stát v levém a prostředním pruhu Magistrály, jednoznačně splňovala definici překážky v provozu na pozemích komunikacích. Strážníci nebo policisté tedy mohli vyzvat řidiče těchto vozidel (pokud se nacházeli v blízkosti svých vozidel), aby „překážku odstranili“, tj. aby odjeli a pokud by neuposlechli, tak kromě pěkné pokuty, kterou by si řidič „vysloužil“ a která by mohla ochladit jeho protestní nadšení, mohli nařídit odtah těchto vozidel. Mám za to, že by stačilo odtáhnout pár aut a ostatní by si to rozmysleli. A kdyby ne, tak mohli odtáhnout všechny.

Včera jsem zaslechl v nějaké reportáži vyjádření strážníků, resp. policistů v tom směru, že je nemohli odtáhnout, protože řidiči byli u aut. Tento argument je použitelný ale jen tam, kde řidič projevuje odpovídající a bezprostřední vůli sám překážku odstranit, tj. byl vyzván, aby odjel a obratem sedá do auta a odjíždí. Pokud tak ale nečiní, pak jeho přítomnost u vozidla nijak neoslabuje právo strážníka nebo policisty nařídit odtah vozidla a řidič v takovém případě už odtahu ani bránit nemůže.

Mám proto pochybnosti o tom, že by strážníci nebo policisté na místě toto dobře nevěděli, ale pak si kladu otázku, proč nechali věci volný průběh. Jestli to bylo pro to, že nechtěli situaci eskalovat, pak mi to osobně nepřijde jako dobrý důvod. MP v Praze je v odtahování dost šikovná a velmi podnikavá, takže důvodem muselo být něco jiného. V každém případě mám za to, že z právního hlediska tak strážníci (nebo policisté) mohli postupovat.

9.2.2016 11:11| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist