Beran: Nové dálniční Passáty – nové radosti

S ironickou slzou dojetí v oku jsem zaznamenal zprávu o tom, že Policie ČR nakoupila a uvedla do provozu 20 nových civilních šestiválcových VW Passat.

S ironickou slzou dojetí v oku jsem zaznamenal zprávu v médiích o tom, že Policie ČR nakoupila a uvedla do provozu 20 nových civilních šestiválcových VW Passat, které budou údajně, stejně jako ta poslední Rka, velkým přínosem k bezpečnosti silničního provozu (v současném newspeaku to bylo popsáno zejména jako špatná zpráva pro „piráty“ a jako radostná novina pro „slušné“ řidiče, kterým se bude hned lépe a bezpečněji jezdit). Paradoxně ale zástupci Policie ČR neopomněli zmínit (patrně v domnění, že nás to jako daňové poplatníky zajímá a že je nutné nás v tomto směru uchlácholit), že ta poslední Rka byla vlastně skvělou investicí, protože policisté v nich vybrali na pokutách dost peněz na to, aby se auta a jejich provoz „zaplatily“.

Když odhlédnu od toho, že všichni ti chudáci přestupci, kteří měli to „potěšení“ přispět na finanční návratnost tohoto nákupu, tak ve skutečnosti učinili hned 2x, protože jednou už si ta auta a náklady na ně zaplatili v daních, je nejsmutnější zprávou související s tímto nákupem to, že vedení policie se domnívá, že je nutné nás přesvědčovat o tom, jak to bylo úžasně finančně výhodné, ale nikde jsem nečetl jedinou zprávu o tom, jak vlastně ta Rka přispěla k bezpečnosti silničního provozu.Jako daňového poplatníka mě nezajímá, jestli se to vrátilo (když překousnu to, že jsem to nechtěně už jednou v daních zaplatil) a navíc některé činnosti veřejného charakteru se ani nemohou „vrátit“ (také proto mají charakter veřejných služeb), ale zajímá mne, jestli to splnilo svůj účel – tj. přispělo k větší bezpečnosti (kterou se policie současně jako důvodem k nákupu u těch nových zaklíná). Když ale poslouchám aktuální zprávy, mám pocit, jako kdyby si někdo myslel, že účelem bylo, aby se to „vyplatilo“. Pokud ano, tak je to jen smutnou ukázkou toho, jak se myšlení našich volených zástupců překrucuje někam, kam nemá a jak současně popírají svá vlastní slova (jestli bylo smyslem zvýšení bezpečnosti, proč nám někdo vypráví, jak se to vyplatilo, ale proč se naopak nikdo neobtěžoval zjistit a také, jestli to k bezpečnosti na silnicích opravdu přispělo?).

Znovu opakuji, že mne nezajímá, kolik se vybralo na pokutách, protože mezi objemem výběru pokut a bezpečností na silnicích není žádná korelace. Jestli ale ta investice byla smysluplná, poznám jen podle toho, jestli došlo ke zlepšení situace v rámci bezpečnosti a samozřejmě také plynulosti. Řekl nám o tom někdo něco? Zkoumal to vůbec někdo? Nebo se prostě jen porovnaly náklady a vybrané pokuty, a když to vyšlo v černých číslech, tak to byl úspěch? Pokud ano a nikdo nezkoumal vliv na bezpečnost a plynulost silničního provozu, tak to byly, dle mého názoru, vyhozené peníze a hlavně prvoplánová lež – policie tvrdí, že je kupuje kvůli bezpečnosti, ale pak se potvrdit ten účel už ani neobtěžuje ověřit a spokojí se s argumentem finanční návratností, o kterém na počátku nebyla řeč a hlavně kvůli tomu se to přece nekupovalo.Ale asi se s tím budeme muset smířit – takové už je pokřivené myšlení našich policistů, když úspěch této investiční akce porovnávají čistě optikou toho, kolik se vybralo na pokutách. Jako pro daňového poplatníka to pro mne ale symbolizuje jen další důkaz o tom, že tento způsob správy věcí veřejných je neúčelný a neefektivní.

A na závěr pár faktických postřehů.

Mezi ty špatné zprávy spadá to, že tyto šestiválce jsou podle fotek méně rozpoznatelné než původní Rka (zákeřně byly zakoupeny i kombíky). Dobrá zpráva je nicméně ta, že se v rámci měřící technologie vrací zpět ke klasickým radarům a tudíž standardní pasivní antiradary (detektory, které jsou povolené) si s nim už snadno „poradí“. Zajímalo by mne, proč se policie odklonila od té stávající technologie (možná i proto, že si uvědomili její důkazní nedostatky). Jakkoli je výhodou radarů jejich snadná detekovatelnost, jejich nevýhodou je naopak to, že policisté nepotřebují za nikým chvíli jet, aby srovnali rychlost, ale mohou měřit i stacionárně a pak řidiče dojet.

Nu, ať tak či onak, už jsem na Policejní prezidium poslal žádost o informace podle zákona o svobodném přístupu k informaci, aby navalili seznam registračních značek, barev a rozmístění aut; jakmile to dorazí, hned to tady vyvěsíme.

10.4.2012 7:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist