beran-nove-civilni-policejni-skody-octavia-skryty-dohled-a-umisteni-majaku.jpg

Beran: Nové civilní policejní Škody Octavia, skrytý dohled a umístění majáků

Škoda

Na silnice zamířily nové policejní Škody v civilním provedení s novým typem majáků a veřejnost začala řešit, jestli je jejich světelná výbava legální. A že pokud není, řidič nemusí na jejich signalizaci reagovat. Opravdu?!

Diskuze

16 komentářů

    (w)

    Já to auto viděl jen na obrázcích a imho ani jedno z těch světel nesplňuje podmínku, že je viditelné ze všech stran. Je možné, že z jakékoli strany je vidět aspoň jedno, ale není tam jedno konkrétní, které by bylo vidět ze všech stran. Je to samozřejmě zase jen akademická debata, protože ve finále platí to, co říká pan Beran a co se dá zkrátit asi takto: stát má zájem buzerovat lidi a vybírat od nich peníze za pokuty a tak si stát nebude podřezávat větev tím, že ve sporu dá za pravdu sprostému podezřelému (tj. civilnímu řidiči). Platí klasické pravidlo, že šéf má vždycky pravdu, a to i v situaci, kdy pravdu nemá.

    XXX

    Dle mého podáno rozumně a s některými body přímo i souhlasím.

    Rejpal

    Podle Vašeho výkladu o viditelnosti by nebylo v souladu s vyhláškou téměř žádné používané výstražné světlo modré barvy.
    Sanitní vozy a nákladní požární vozy to rozměrově neumožňují.

    Rejpal

    Vyhláška v citaci „pokud je to možné“ nespecifikuje vztah té možnosti. Nemusí to být „možné“ pouze z hlediska technické implementace. Může to být „možné“ například i z hlediska účelu použití vozidla nebo dokonce i z hlediska estetického.

    Je možné umístit maják na střechu vozidla, které se má pohybovat nenápadně v době, kdy je maják vypnutý?

    Tomáš Beran

    Já ten právní předpis sice nepsal, ale hájit „možnost“ ve vztahu k účelu použití daného vozidla (skrytý dohled) nebo dokonce ve vztahu k tomu, jak to vypadá, bych teda nechtěl. To už mi přijde jako docela účelové. Pokud bych tam viděl něco jako obhajitelnou argumentaci, tak případná technická omezení, která mají víc onen „objektivní“ charakter, ale argumentovat tím, že to není možné, protože by to kazilo nenápadnost daného vozidla, tak na to bych nesázel.

    Rejpal

    Ten právní předpis je, podle mého názoru, špatně napsaný a dává velikou volnost výkladu.
    Slovní spojení „pokud je to možné“ je používáno záměrně tam, kde nelze taxativně vyjmenovat seznam důvodů. V tomto případě to lze překládat jako „pokud neexistují objektivní důvody k tomu, aby to nešlo“.
    A ať se nám to líbí nebo ne, tak objektivním důvodem může být cokoli, nejen technická stránka věci.

    líná huba

    Podle mého názoru nemáte pravdu. Bod 6 jasně dává povinnost viditelnosti ze všech stran, přičemž podle obrázků Octávií žádné ze zmiňovaných šesti světel, příp. další displeje, nejsou přímo vidět zboku vozidla.
    Nemám nastudované všechny sanitky a hasiče, nicméně si myslím, že u nich vždy nějaké světlo výstrahu po celé rovině dává. Což je u nástavby/nástaveb či magnetického majáku poměrně snadné.

    líná huba

    Jak píšu dřív, nepřipadá mi, že osvětlení bod 6 splňuje. Podle fotek bych odhadnul, že reálná viditelnost je nějakých 120° zepředu a zezadu, zatímco magnetický maják zřetelně uvidíte i z té metrové výšky při pohledu od sloupku dveří…

    Jiří Nešpůrek

    Předpis jinými slovy říká, že výstražné světelné zařízení je umístěno na nejvyšším místě karoserie, tedy na střeše. Může být v jejím prostředku, pakliže auto pomyslně podélně „přepůlíme”, nebo světel může být více přibližně stejně vzdálených od této linie. To splňují obvyklé „majáky” označených policejních aut. Pakliže takové výstražné zařízení chybí, je možné jej nahradit magnetickým či přísavným, které policisté prostě dají na střechu, když je to třeba. Dosavadní neoznačená auta jej měla, ta nová jej nemají a nahrazeno má být třemi dvojicemi světel za skly vozu. A to jednoduše není možné.

    Takové umístění rozhodně nesplňuje už požadavek na umístění na nejvyšším místě karoserie (bod 5.), nehledě na to, že na karoserii auta tato světla vůbec připevněna nejsou. Těžko je lze všechna označit za jedno světlo, jde o tři dvojice, z nichž žádná nesplní požadavek bodu 6., tedy na viditelnost vždy alespoň jednoho z jakéhokoli místa v okolí vozu – přední světla nejsou vidět zboku a zezadu, zadní zboku a zepředu, boční zepředu a zezadu.

    Na toto řešení pak nelze naroubovat ani ustanovení o doplňkových výstražných světlech (bod 7.), neboť na přední nelze pohlížet jako na doplňková (předpis dovoluje jen jedno, zde jsou nejméně dvě), vzadu je jich též příliš (doplňková zde mohou být dvě, ale jsou tu další dvě ve spodní části skla) a boční doplňková světla nezná předpis vůbec. A i kdyby se to nějakým záhadným způsobem podařilo, beztak to neobstojí, neboť podle dřívějšího „stanoviska k problematice zvláštního výstražného světelného zařízení, doplňkových zvláštních výstražných svítilen, práva přednostní jízdy a specifických podmínek zastavování vozidel v podmínkách Policie České republiky” vydaného samotnou policií není možné využít práva přednostní jízdy pouze za signalizace doplňkovými světly.

    http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/nove-policejni-octavie-porusuji-zakon-aniz-by-poradne-vyjely

    Porovnával jsem to celkem pečlivě s textem dotčeného předpisu a přikláním se na stranu výkladu autofora. Není to nic proti policii, ale ti „nadlidi“ na ředitelstvích a ministerstvech by mohli začít používat mozek a začít dodržovat platné zákony.

    Ivo

    Vážení,

    kdybyste věnovali trochu úsilí a našli si jakoukoliv galerii nových policejních vozů, zjistili byste, že mají maják také na zadním bočním okně, tudíž je nějaké světlo vidět opravdu ze všech stran.

    A argument o buzeraci neobstojí, protože označená vozidla donutí zpomalit rychle jedoucí vozy jen do doby, dokud jsou vidět, tudíž notoričtí rychlíci opět mimo dohled zrychlí. Tam se pak ten preventivní účinek jaksi ztrácí. Proto i skrytý dohled. Kdo je proti, ten sám o sobě říká víc než dost…

    Btw. http://tydenikpolicie.cz/nova-civilni-policejni-vozidla-jsou-zcela-v-souladu-s-veskerymi-predpisy/

    Hokky

    Proč to řešíte? Budete je za to někdo žalovat? Myslíte, že na tato vozidla nejde dát vyjímka MD ( jako třeba na dovoz z USA )?
    Pokud budete jezdit předpisově, tak Vám to bude jedno, zda je tam ukrytá „štika“ a když ne, tak výmluva na majáky vám nepomůže. A pokud porušujete silniční zákon zákon, tak by jste měli držet ústa a šoupat nohama. Zajímavostí českého národa je to, že nám pořád někdo ubližuje a tak si musíme stěžovat ikdyž nejsme zrovna v právu a sebe reflexe nám chybí. Když dělá někdo něco špatně tak to vidíme a hned na to poukážeme, ale když mi sami uděláme chybu, tak se nic nestalo a nedej bože, aby nás chtěl za to potrestat. Hajzl, že jo!?

    Honza

    Upřímně si taky myslím, že ukrytí majáků uvnitř auta je čistě účelové a nějaký předpis Policii rozhodně netrápí, a že tedy spojení “ pokud je to možné“ by mělo platit, pouze pokud je to technicky možné, nikdy jindy. Konečné slovo ale bude mít až NSS, pokud by se to tam dostane. Nicméně na druhou stranu z jiného soudku, před pár lety se Krajský soud zastal Policie, když připustil, že mohou při měření Polcamem překračovat rychlost na základě zákona podle nějž Policie může „je-li to NEZBYTNĚ nutné k plnění úkolů stanovených zvláštním právním předpisem“. A zde se nabízí otázka proč je to nezbytně nutné, když klidně můžou měřit Ramerem, kdy nic překračovat nemusí? Obávám se, že zde je to podobný scénář.

    PepaSFI

    proč se to řeší? Protože ten kdo má zákon vymáhat a střežit, by měl zákony bez jakýchkoliv pochybností dodržovat. A to do nejmenších detailů, protože jinak klesá respekt a důvěryhodnost. Přitom by to celý šlo vyřešit legislativně. Prostě vydat změnu v zákoně, něco jako že vozidlo plnící zvláštní úkoly může mát výstražné zařízení umístěno nestandardně, za podmínky že jeho činnost bude dostateně viditelná všemi směry. Jenže na to úřední blb nestačí, udělá se to polovičatě a pak se budou dělat veletoče s účelovýma výkladama s následkem pocitu zvůle moci a buzerace.
    Jo a přesto že jezdím velice pomalým autem a spíše než rychlost dovolenou překračuji rychlost obvyklou, čímž míním zejména rozjezdy z křižovatek kdy většina řidičů na zelenou obvykle reaguje asi jako nákladní vlak, musím říct že mi velmi vadí tohle rychlostní běsnění. Překročení dovolené rychlosti má na bezpečnost provozu zanedbatelný vliv, jen se snadno sleduje a postihuje a ostatní nebezpečí provozu zůstává stranou.

    martV

    Pardon, to ale zní jako nesmysl: to že se policii nechce mít majáky na střeše, a zdůrazňuji NECHCE, opravdu objektivní důvod není. Je to porušení současné vyhlášky. Domnívám se, že ignorování současné vyhlášky opraví tím, že vydají novou.

    Hrošan

    Dobrý den, je mi poněkud nevolno ze čtení některých komentářů typu „kdo zákony neporušuje nemá se čeho bát“ – to je, vážení, cesta do pekel, plnou parou. Škoda, že tu s nimi musím(e) žít…. Smutné.

    Bornys

    A proc se pokutuje NEDOVOLENA rychlost, kdyz ve statistikach PCR a i jinde co se nehodovosti tyce, figuruje VZDY rychlost NEPRIMERENA…..???? Ktera rychlost je z hlediska nehodovosti podstatna a urcujici…????
    ….nejvice je zotrocen ten, ktery si mysli, ze je nejsvobodnejsi…….

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist