beran-nova-znacka-stridava-jizda.jpg

Beran: „Nová“ značka – střídavá jízda

poradna

Znáte novou dopravní značku z dálnice D1? A je to vůbec dopravní značka a pokud ano, tak "potvrzená" vyhláškou? Náš právní expert problematiku objasňuje.

Diskuze

12 komentářů

    Michal

    Teď neřeším jestli se jedná o značku nebo cokoli jiného, nicméně se jedná o pořádnou ptákovinu. 2 relativně úzké pruhy nejsou bezpečné, pokud by tam byl jeden širší, mohlo by se tam jet rychleji, což by přispělo k plynulosti provozu a jeho bezpečnosti. Nechápu, kdo tohle mohl vymyslet, zvlášť ve světle toho, že většina lidí u nás, nejsou nějací brilantní řidiči a 2,2 m je šířka přinejlepším tak akorát. Vždycky když slyším sousloví „dopravní experti,“ čekám, co „kvalitního“ zas vymyslí

    pepe

    Jako v Básnících. ,, Dej volovi funkci a vymyslí lejstro.“

    EL

    Nemáte pravdu, zkušenosti (moje) z Německa ukazují, že to jde. Pokud si nevěříte, jeďte v pruhu s kamiony (a to je naprosto OK, neriskovat, pokud si nejste jistí). Dva pruhy prostě pojmou víc aut ==> menší kolony.

    Tom

    Máte pravdu možná v tom, že v jednom širším pruhu by se jelo plynuleji, rychleji a zřejmě i bezpečněji. Jenže před tímto zůžením do jednoho pruhu by byla každý den několik kilometrů dlouhá kolona vzhledem k intenzitě dopravy jaká tam je a jak u nás umíme používat pravidlo zipu.

    Michal

    To je sice možné, ale je to taky argument hodící se vám do krámu. Německo a ČR bych co do dálniční sítě nesrovnával, je nesrovnatelně kvalitnější, hustší, řidiči se tam chovají „trochu“ jinak. Takže ano, tam 2 pruhy možná fungují. Tady lidi ani neví co to je zip a teď mají jet souběžně v relativně úzkých pruzích? Výsledkem bude přesný opak toho, co říkáte, imho kolony budou větší. Už totiž vidím důchodce ve své Kii Picanto jak jede v levém 70 km/h a bojí se předjet kamion v pravém, protože „ten pruh je přece úzkej.“

    T.

    Jezdím těmi úseky pravidelně a pokud není kamioňák v pravém maďarské či rumunské prase a umí se v tom pravém třímetrovém pruhu udržet, není problém ho se superbem zleva předjet. Pravidelně vídám i sedmičkové bavoráky a Landrovery, že se do pruhu i se zrcátky vejdou a předjíždí bez problémů – stačí znát své auto a umět držet volant rovně. Zmiňované Picanto jsem ve zúženém levém za těch pár týdnů, co tam jsou, neviděl.

    cyklista

    Nemáte pravdu, rychleji nemá smysl jezdit, paradoxně největší propustnost komunikace je při 80 km/h, kdy je podstatně kratší brzdná dráha než při 130 km/h a stačí tedy menší rozestupy mezi vozidly. Navíc kamiony mají maximálku právě 80, takže v proudu kamionů v jednom pruhu byste stejně nic neurychlil.

    PepaSFI

    já vidím problém hlavně v tom že se jaksi dělíme na dvě skupiny. Vrchnost nařizuje, často za vydatné podpory a radostně škodolibého hýkání médií a občan uživatel vzdoruje, často zbytečně. Kdyby tuhle značku, nebo spíš informační tabuli neprezentýrovali jako nový skvělý příkaz a bububu řidiči, my tě vidíme, tak by udělali líp. Vždyť je to prostě informační tabule s doporučeným způsobem řazení do pruhů v situaci kdy je nedostatečná šířka pruhů. Pokud se v husté koloně auta takhle budou řadit tak to zvládne i ten důchodce protože se nebude bát vedle se tlačícího SUV ale prostě si jen bude hlídat auto šikmo před sebou. Je to úplně stejný jako ten zip. Nikam se necpu, jen si hlídám auto před sebou. Aha, vlastně co to plácám, tady každý ví jak se zipuje ale když dojde na věc tak místo „nikam se necpu“ nastává „rychle musím předjet aspoň 5 pitomců co mě zdržujou“.

    Lojza

    Doplnil bych ještě o Poláky, s těma jsem měl v zúžení horší zkušenosti než s Maďarama. Opravdu není problém předjíždět navzdory reportáži v TV H@vna. Dokonce není třeba jet výrazně rychleji, tachometr jsem udržoval v rozmezí 80-95km/h a kamiony prostě byly pomalejší…

    Rejpal

    Nejplynulejší jízda a s ní i nejvyšší propustnost je vždy při rychlosti nejpomalejšího článku.

    I Kdyby všichni jeli po širokém pruhu rychle, zkuste si spočítat, kolik vozidel projede úsekem při rychlosti 130 km/h s rozestupem 70 metrů a kolik vozidel projede stejným úsekem za stejnou dobu ve dvou úzkých pruzích rychlostí 80 km/h a s rozestupem 40 metrů.

    Rejpal

    Problém je, že ten důchodce v Picantu pojede v pravém (vyškolený na Autowebu, že do levého se nemá cpát a má vždy uhnout rychlejším Beranům), zatímco levý pruh ()s omezením na 1,9 metru nebo 2 metry) bude obsazený auty jako je BMW X5, Viano, Land Rover a podobně, jejich řidiči budou nadávat na trochu větší kamiony a autobusy, že se jim cpou do pruhu a znemožňují jim předjíždění.

    Neo

    Podle mého názoru nabádá značka k porušování zákona č. 361/2000 Sb. §12 odst.1 říká: „Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.“ Tzn. že ti, kdo jezdí v levém pruhu, ale nepředjíždějí, porušují zákon. Prosím vás, milí levoproudaři, když se bojíte předjíždět, zůstaňte v pravém pruhu. Je širší, budete se zde cítit bezpečněji a my, kdo chceme jet, budeme mít možnost. Děkuji.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist