Beran: „Nová“ značka – střídavá jízda

Znáte novou dopravní značku z dálnice D1? A je to vůbec dopravní značka a pokud ano, tak "potvrzená" vyhláškou? Náš právní expert problematiku objasňuje.

Opakovaně jste mi v poslední době položili v Právní poradně dotaz ohledně toho, jestli je platná a vymahatelná značka, která se nově objevila na D1 v době uzavírek, a to značka ukládající řidičům povinnost jet střídavě (v textu vyobrazeno znění „střídavá jízda“). Shodou okolností jsem tento týden po D1 směrem na Brno jel a mohl si příslušnou dopravní značku prostudovat přímo v silničním provozu.


Obecně lze uvést, že taková dopravní značka, a to ani její grafické vyobrazení, ve vyhlášce č. 30/2001 Sb., která obsahuje jednotlivé dopravní značky, neexistuje a ani neexistovala. Ve své podstatě se jedná o lidovou tvořivost konkrétního dopravního inženýra, který chtěl dát řidičům zřejmě konkrétní doporučení nebo varování, aby se řidiči v levém pruhu nepokoušeli auta v pravém pruhu předjet. To by samozřejmě nemělo odrazovat řidiče, kteří si na to troufnou, aby klidně předjížděli, jakkoli se jedná o varování týkající se zvýšeného rizika kolize. Ignorování tohoto varování ale samo o sobě přestupkem není.

Ať už se řidiči rozhodnou předjet v daném místě auta v pravém pruhu (ten levý pruh má 2 metry, místy dokonce až 2,2 metrů) nebo ne, daná dopravní značka neexistuje a není součástí katalogu dopravních značek. Chápat ji lze tedy spíš jako doporučení.

Setkal jsem se v médiích s názorem, že daná dopravní značka je doplňkovou tabulkou značky nad ní upozorňující na zúžení jízdních pruhů. Tento názor považuji za značně extenzivní, protože tímto způsobem by bylo možné vymýšlet nové povinnosti, příkazy nebo zákazy prakticky bez omezení. V této souvislosti je nutné si uvědomit, že „hlavní“ značka je značkou výstražnou, jejichž smyslem je upozornění, ale nikoli příkaz nebo zákaz.

Nelze tak rozšiřovat aplikaci takové značky na ukládání nových povinností, příkazů nebo zákazů, ale lze jimi maximálně zpřesnit nebo zúžit význam výstražné značky. Tato dodatková tabulka tedy nemůže zakládat nové povinnosti, tudíž ani její „porušení“ nemůže založit odpovědnost za přestupek. Ve své podstatě je to tedy hlavně informace.

Judr. Tomáš Beran radí, bloguje a doporučuje…

Pokud dojde k dopravní nehodě, bude záležet na postavení vozidel v okamžiku střetu a na tom, kdo bude za čárou. Když oba, ponesou si škodu poměrně. Samozřejmě bude záležet vždy na tom, co se podaří prokázat. Když Vás takhle někdo odře a neprokážete, že přejel do Vašeho pruhu, tak si tu škodu prostě ponesete sami, což jsou bohužel rizika důkazní nouze.

23.4.2014 12:48| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist