beran-nemecti-ridici-nas-ne-dostizny-vzor-352x198.jpg

Beran: Němečtí řidiči – náš (ne)dostižný vzor?

dopravní předpisy v čr

Naši západní sousedé byli považování (obecně) za příkladné v otázce preciznosti, systému, dodržování pořádku. A jízdy na silnici... Oprávněně?

Diskuze

53 komentářů

    Ivan

    Přesný pohled českého řidiče a podle mne zásadní nepochopení té ohleduplnosti.
    Český řidič prostě předpokládá já jedu rychle a ostatní mne musí nechat předjíždět, ať jsou v pravém želvy. Ostatní musí brát ohled na mne.
    Ta ohleduplnost na německých dálnicích je ale jinde. Je to ohleduplnost těch co jedou rychleji. V tom že si uvědomují, že oni jsou tím nebezpečím a i toho pomalejšího prostě nechají předjet pokud to je možné . Prostě koukají dopředu a případně přibrzdí či jen sundají na chvilku nohu z plynu. I dříve než ten z pravého začne přejíždět do levého pruhu, protože vidí že ten kamion už dojíždí . Bez vyblikávání dálkovými světly, které mimochodem Polizei může pokutovat a od německých řidičů se ho dočkáte jen velmi zřídka.

    Driver

    Marné bylo problikávání dálkovými světly (ve snaze upozornit je na hrozící nebezpečí kolize) konec citátu. Tohle je přestupek, který je ohodnocen asi na 100-1000euro, a překvalifikovat jej na odvrácení hrozícího nebezpečí je pro cizince reálně velký problém, roli hraje politika né realita) Správně jste vystihl jinou mentalitu. Oni jezdí skutečně jinak. Jezdím tam jen 15let a bezpečně lze jezdit jen tak, že zastavíte tam, kde vidíte. Východní Němci jezdí jinak než západní a přistěhovalci jezdí na německých značkách zase jinak. (Rusi, a Poláci jsou nejhorší, a někteří muslimové také) Doporučuji pokud chcete jezdit rychle, zakoupit auto s dynamickými světlomety, ony neustálém tvarováním kužele vytvářejí efekt, že ostatní si všimnou, že za nimi se mění světelné podmínky, a má to podobný efekt, jako to vyblikávání. Nelze na to spoléhat, ale je větší procento těch, co vám uhýbají. Chce to ale aspoň šestiválec, protože jakmile jede 3er bez M tak z toho nemá respekt ani Logan natož kamion.

    Driver

    Přesně tak. V Německu, když se stane nehoda nad 130kmh, jste automaticky viník nebo spoluviník. Nikdy poškozený a Vám pojišťovna nic nedá, hradíte vše vy a ještě hradíte velmi drahé „vybavení silnic“ a třeba poškození svodidel je tak drahé jako nová Fabia. Proto nikdo s Veyronem nejezdí 400 ve dne. Jedině v noci lze jezdit rychle tam, kde zastavíte na svůj dohled a počítáte s nemožným. (Zavřená dálnice a kolona za horizontem)

    Petr K.

    Napsal jste to přesně. Průměrný německý řidič to bere tak, že pokud je dálnice alespoň zpola zaplněná, tak prostě víc, než nějakých 150 km/h nejezdí. Často spíš méně. Jak se jednou u piva jeden můj německý kolega vyjádřil: „Letět přes den po dálnici 180 km/h a čekat, že mu ti ostatní budou vyklízet pole, může jen pablb. A když už to udělá, musí akceptovat, že odpovědnost za cokoliv, co se stane jde za ním.“ – konec citátu. Dlužno podotknout, že jeho zánovní BMW řady 5 (nevím přesně jaké) má omezenou max. na 250 km/h. Tedy opravdu to není moralizování zamindrákovaného řidiče nějakého miniauta. Za svých deset let u německé firmy jsem vypozoroval, že je to většinový přístup k věci.

    Rychlou jízdu si užívá na opravdu volných úsecích (např. Norimberk – Rozvadov) nebo v noci. Ohleduplnost Němců nespočívá v tom, že uskakují z cesty hovadům, co si pletou dálnici se zkušebním polygonem, ale třeba v tom, že když zůstanete v pravém za kamionem, stačí pustit blinkr a obratem se v levém udělá místo. Nebo v tom, že i když překážíte (ať už nezaviněně nebo z vlastní hlouposti), nikdo se Vám nevěší na nárazník a nevytlačuje Vás atd…

    Jo a prosvěcování dálkovými, to je považováno v Německu za extrémne agresivní projev, který se tvrdě pokutuje. Když už chci někoho slušně požádat o vyklizení pruhu, slouží k tomu levý blinkr. Ale to asi panu Beranovi nikdo neřekl.

    Tomáš Beran

    Díky za názor, ale pointa mého článku byla jiná. Směřoval jsem na to, proč si někdo myslí, že v Německu může být neomezená rychlost a u nás ne. Chcete říct to, že rychlost může být neomezená, protože … … co vlastně? Protože ti z pravého mohou kdykoliv skočit tomu do levého? To snad naopak, ne? Není jednou z podmínek neomezené rychlosti také to, že ti v pravém striktně dodržují svou povinnost neomezit a neohrozit při přejíždění do levého a dávají o to větší pozor, co se děje v levém pruhu, protože tam může letět někdo velmi rychle?

    A dále – nesouhlasím s tím, že řidič v pravém si může „nárokovat“ oba (všechny) pruhy. Buď jedu v koloně v pravém nebo musím zrychlit tak, abych neohrozil nebo neomezil. Provoz na dálnici vypadá tak, jak vypadá, když má někdo představu, že kamion, co jede v pravém 90, bude předjíždět 110kou bez ohledu na ostatní. Takový ten styl „bacha, jedu“ a vy ostatní si počkáte. S tímto přístupem nemohu souhlasit. Když jedu já osobně po dálnici pomaleji než ostatní provoz v levém, tak to akceptuji. Buď do levého můžu nebo nemůžu, ale když nemůžu, tak prostě počkám a ne že se tam budu neohleduplně cpát, protože se mi nechce počkat v pravém a pak budu spílat těm v levém, že jsou neohleduplní, když mne nenechají jet.

    Tomáš Beran

    A to víte jistě nebo je to jen jedna paní povídala? Tento názor jsem už slyšel, jako jsem slyšel spoustu jiných mýtů o českých pravidlech (jako třeba ten, že kdo je pod vlivem, je automaticky viníkem nehody, což je nesmysl). Rád se nechám přesvědčit, ale myslím si, že je to stejně nepodložené jako s tím alkoholem u nás. Z právního hlediska to totiž nedává žádný smysl. Příčinou nehody totiž nebude rychlost, ale nejspíš to, že se někdo nepodíval do zpětného zrcátka. Jak jsem ale řekl, rád se nechám přesvědčit a prosím o případný odkaz na německé právní předpisy, ze kterých to plyne. Děkuji

    Tomáš Beran

    Šestiválec ve 3er bych mel, ale asi si ostatní mysleli, ze ten bílý kombik za nimi je 320d. 🙂

    Jak jsem psal, ja po dalnici jezdim normalne pomaleji, ale když vidím, jak Němci jezdí, nevidím jediný důvod, proč by neomezená rychlost neměla fungovat u nás.

    Tomáš Beran

    A co je podle Vás a v mezích logiky Vašich argumentů tím důvodem, proč si Němci (např. oproti nám) „zaslouží“ onu možnost jet bez postihu za samotné překročení rychlosti libovolně rychle?

    max

    Takto se veřejně odkopat a přiznat, že se chová hezky po česku bezohledně, to chce buď odvahu nebo notnou dávku ignorantsví. Přesně jak už tu někdo napsal, německá ohleduplnost je v tom, že neomezují a neohrožují ty pomalejší v pravém pruhu. A ti jim to vraci tím, že se okamžitě vrací do pravého pruhu bez ohledu na to, že už vidí kamion, který budou zanedlouho předjíždět, ale raději nechají rychlejší auta jet dál. Funguje to přínosně pro všechny. Jen se nesmí objevit český řidič, který si klestí cestu levým pruhem neustálým problikáváním a opuštění levého pruhu považuje za známku ztráty mužnosti.

    Tomáš Beran

    Tak oni se vrací hned zpátky do pravého, jo? Škoda, že nemám v autě kameru, já bych Vám ukázal, jak tam jezdí. Viděl jsem totiž přesný opak. Štrůdl aut v levém pruhu a o 500 metrů dál v pravém kamion. A stáhnul se někdo doprava? Ani omylem. Totéž lze vídat kolem Mnichova. Čtyři pruhy a Němci všichni pěkně ve dvou levých, protože kdesi v dálce jede v pravém kamion. Zajeďte se tam podívat, abyste se přesvědčil, „jak se okamžitě vrací zpět do pravého“.

    A prosím vysvětlete mi, jak rychle jedoucí řidič v levém pruhu „ohrožuje“ ty v pravém?

    Tomáš Beran

    Abychom ale neodešli od pointy mého článku – máte za to, že u německých řidičů existuje nějaká nám neznámá a neosvojená dovednost, která „ospravedlňuje“ možnost jet (v zásadě) na dálnici jakoukoliv rychlostí? Případně je to právě ten typ chování německých řidičů, který jste popsal ve svém příspěvku?

    Max

    Pokud se vrátíme k pointě článku, tak ano, z mé zkušenosti je právě absence totální bezohlednosti, která je na českých dálnicích naprosto běžná to, co dělá ten rozdíl. Ne že bych se v německu nesetkal s excesy (jako třeba předjetí zprava), ale třeba s tím, že by se na mne někdo nalepil a začal problikávat v situaci, kdy nemám kam uhnout, tak s tím jsme se nesetkal ani na východ od ČR. A když třeba dojedu v při jízdě v levém pruhu auto, které se v pravém blíží kamionu a na chvíli se za něj zařadím, aby ho mohl předjet, nebo zpomalím, tak si od spolujdce akorát vykoleduju udivený dotaz co to přdvádím a ať na něj kašlu.

    max

    Absence kamery je škoda, já jsem na záznamu z kamery viděl to co popisuju. Že to neplatí stoprocentně musí být jasné každému. Jinak, pokud jede v levém na omezeném úseku štrúdl nad limit, tak s tím vracením až tak spěchat nemusí.
    Mimochodem, jedno specifická kategorie řidičů mi přišla chováním podobná te naší – řidiči kamionů. Ale ne každý kamion předjíždějící do kopce rozdílem 1kmph byl s německou značkou (polská nebo česká je taky fajn) a ne každý kterou tu německou měl neřídíl nějaký turek..

    Tomáš Beran

    Tak tohle byl neomezený úsek a dělo se na něm přesně to, co by se na dálnici, dle mého názoru, dít nemělo. V pravém pár kamionů a sem tam osobák. V levém „vláček“ osobních aut jedoucích tak 140-160. Vysokorychlostní tempo v levém „rozbije“ osobák v pravém, který nechce jet za kamionem, tak se nacpe do minimální díry v levém (kterou tam řidič má kvůli dodržování bezpečné vzdálenosti, ale to je tomu Němci jedno – nacpe se do ní a ignoruje tolik v Německu akcentovanou povinnost dodržovat bezpečnou vzdálenost). Řidič v levém, před kterého se tento řidič nacpal, musí zpomalit, aby si udržel odstup. Takto to udělá ještě několik řidičů a kolona v levém začíná „šokově“ zpomalovat. Začíná zpomalovat natolik, že už si „chutě“ na přejetí do levého dělají i kamiony, protože rozdíl v rychlosti obou pruhů se na tolik snížil, že by to „dali“ a taky to udělají, protože někteří v koloně v levém udržují takové mezery, že se tam vejde. Netrvá dlouho a kolona V LEVÉM jede 90-100 a auta v pravém pruhu jedou rychleji, než auta v levém pruhu. Celé špatně a smysl levého pruhu jako rychle jedoucího pruhu je tak úplně znegován, protože nakonec jede pomaleji než ten pravý. A všechno kvůli „ohleduplnosti“ těch v levém, případně drzosti těch v pravém, co se tam prostě narvou, ignorujíce pravidla o bezpečném odstupu. A tohle vidím v Německu naprosto běžně. Smysl dálnic jako vysokorychlostních dopravních tepen se mi tím pak stírá.

    Tomáš Beran

    Nemohu potvrdit, že bych se u nás na dálnicích setkával s „totální bezohledností“, resp. nevím, co přesně jí myslíte. Jestli máte na mysli to, že jedete v koloně v levém a někdo zezadu přiletí a začne Vás zuřivě vyblikávat, i když nemáte kam uhnout, tak (jakkoli je to od toho řidiče pošetilé), mi to nepřijde bezprostředně nebezpečné a nijak se tím necítím ohrožen. Zezadu do mne přece nenarazí, tak ať si tam „olizuje“ můj nárazník, jak chce, když nemám kam uhnout. Pomyslím si, že je agresivní, ale přímo mne to neohrožuje. Mnohem víc se cítím ohrožen řidiči, kteří to posílají z připojovacího pruhu na nájezdu do pravého nebo z pravého do levého zcela bez ohledu na to, jaká je situace v pruhu, do kterého se připojují a ignorujíce to, že řidič v pruhu, do kterého se připojují, bude muset např. intenzívně brzdit, aby zabránil srážce. A tohle jednání vidám jak u nás, tak v Německu, takže v tom žádný rozdíl nevidím. Nebo jste chtěl říct, že přítomnost „vyblikávačů“ je ten jediný důvod, proč si neomezenou rychlost na některých úsecích našich dálnic „nezasloužíme“? Jsou tu dneska a budou vždycky, omezovat v rychlosti ostatní řidiče to dle mého názoru nemůže ospravedlnit.

    Petr K.

    Neomezená rychlost na německých dálnicích je takový jejich fetiš, historický relikt. Dnes už by nikdo nic takového nezavedl. A teď už si na něj nikdo nedovolí sáhnout, i když by to spoustu lidí rádo udělalo a otevřeně se tam o tom diskutuje. Fakt je ale ten, že svůj smysl dnes nachází opravdu jen na několika málo úsecích se stabilně minimálním provozem a nebo pozdě v noci.

    A když už, jde spíš o logiku věci. Policie Vás tam nesejme za to, že jste jel na dálnici rychle (což zní samo o sobě opravdu absurdně 😀 ), ale za to, že se chováte neadekvátně okolnímu provozu. A prostě to udělají, s dokladováním se netrápí. Maximálně Vám pustí video a řeknou „tak vidíš, jel si jako prase“. Můžete se odvolávat, soudit ale výsledek… Stejně tak tam běžně pokutují nedodržení předepsané vzdálenosti. Už jen to stojí za zamyšlení, jak to, že tam to jde docela běžně a u nás ne?!

    A „zasloužit si neomezenou rychlost“? To je jako nějaká odměna? 😮

    P.S.: pohybuji se hlavně v ose Rozvadov, Stuttgart, Ulm a podobně. A ze zkušenosti vím, že reálně je od Norimberku dál aspoň polovina dálnic na té trase sešněrována na 120 km/h. Takže ono to s tou neomezenou rychlostí tak veselé stejně není.

    Petr K.

    Ano, pane Berane, už jste mockrát vyjevil své vidění světa „rychlejším se má uhýbat a vyklízet pole“ a k tomu doložil všechny možné argumenty a předpisy. Fakt je ale ten, že většina populace, tedy i řidičů to vidí naštěstí jinak. Jinými slovy, prostě si v tom levém v klidu počkáte, až ostatní ten kamion předjedou, potom si jeďte třeba do… 😉

    Petr K.

    A tady je jádro pudla! Pokud se na mě někdo v rychlosti 100 km/h a více pověsí tak, že mi „olizuje nárazník“, a bliká na mě dálkovými, považuji to za extrémně nebezpečnou situaci: 1) pokud dojde na nouzové brzdění, je prakticky jisté, že nezareaguje včas a tedy dojde k nehodě. 2) většinu řidičů díky tomu dostává do tlaku (cítí se právem ohroženi na zdraví i na životě, viz. bod 1), jejich reakce se pak stávají nevypočitatelnými a neadekvátními.

    Takže ANO, tohle je extrémně nebezpečná situace s vysokým potenciálem vzniku docela zbytečné ale fatální nehody! A pokud ji Vy tak nevnímáte, asi je docela zbytečné tu cokoliv dál řešit.

    Lojzik

    To je jak ze seriálu „Jak ze sebe opět udělat blbce“. Zaznělo to tu snad v každém druhém příspěvku, ale nejde to než přidat ještě jeden komentář. Pan Beran je nedospělý jedinec, který zjevně trpí velkou mírou sebestřednosti. Nebo on tím možná netrpí, trpí tím jeho okolí.
    Tedy Berane, zapište si to konečně za uši, že neomezená rychlost se vylučuje s existencí lidí, kteří si to vysvětlují jako vy (já jedu, tak se mi nepleťe do cesty). A lidi, jako jste vy, jsou problémem, který nakonec způsobí to, že i v Německu se to zakáže. Neomezená rychlost vyžaduje, aby člověk, který jede rychleji než okolní průměr, přizpůsobil rychlost stavu okolního provozu a celkově podmínkám. Jen blbec může chtít předjíždět s rozdílem rychlostí 50km/h a víc. Jo, jeďte si 200 a víc. Ale když vidím štrůdl aut, kde je nebezpečí, že se někdo rozhodne předjíždět, pak se omezím na rozumný rozdíl rychlostí. Ten někdo nemusí vidět. Nakonec to může být někdo starý, kdo už opravdu nevidí, nebo blondýna, co má zrcátku nasměrované na sebe, aby si za jízdy mohla upravovat make-up.
    Jinak máte pravdu, blbost na silnici lze potkat kdekoli na světě. Taky si nemyslím, že bychom byli nějak moc horší řidiči než němci. Taky si myslím, že každý český nešvar lze potkat i v germánských zemích. A tak jako my máme svého Berana, němci jistě mají svého.
    Jo a k tomu vyznění článku: je celkem jedno, co jste tím článkem zamýšlel říct. Podstatné je, co jste tím řekl. Řeči o tom, že lidi jen nechápou smysl vašich vět, jsou úplně mimo mísu. Lidi chápou přesně to, kam vy jste ještě nedospěl.

    max

    Bezohlednost je jednání, kdy druhý nebere žádný ohled na ostatní. Může to být přímo nebezpečné, viz reakce pode mnou, snižuje to koncentraci a soustředění (u mnoha lidí dost zásadně), snižuje se plynulost dopravy, což má zase zásadní vliv na bezpečnost (a mimo jiné i negativní ekologický vliv). Takže ne, bliknutí světlama není příme ohrožení ve smyslu oslnění nebo nevím čeho, ale o tom řeč není a to víme oba. Jízda po českých dálnicích je výrazně náročnější na soustředění a unávnější než třeba v tom německu. Mimochodem, výrazný vliv na stávající situaci má D1, která naučila lidi jezdit trvale v levém pruhu a bezohledným jedincům to v jejich očích posvětilo jejich jednání. Ale to se pořát motáme kolem stejného a to je, že nemalé množství čechů jsou podle lidí v západních zemích neuveřitelně bezohlední. Mimochodem, když někdo jede a vyblikává, najíždí s levým blinkrem a snaží si vynutit uvolnění cesty, tak stačí udělat to samé jemu ve stejné situaci o chvilku později a neuvěřitelně ho to rozzuří, začne vybržďovat, případně vytláčet z cesty, přičemž mu ani vůbec nedojde absurdita jeho chování. Obávám se, že tohle třeba němcům opravdu není vlastní. A to už vůbec nemluvím třab o skandinávcích. Ale jak sjem už psal, pokud je to chování někomu vlastní, tak teď asi nepochopí o čem píšu…

    MK

    A není to tak náhodou vaše práce, zjistit si právní úpravu země, ve které jezdíte, a ještě se snažíte o tom napsat erudovaný článek?? Podle mého německého kolegy to tak je, tj. můžete sice jet kolik chcete, ale nad doporučenou rychlost máte vyšší míru zodpovědnosti, tj. je váš problém, jak rychle se k vozu před vámi blížíte. Samozřejmě je zde i otázka zavinění toho před vámi, nakolik vás omezil, co mohl a měl předpokládat. Ze zrcátka se ale vážně nedá poznat jestli jedete 180, 200 nebo 250. Tyhle rychlosti si zkoušejte někde, kde budete mít možnost kontroly a včas na těch 130 přibrzdit, což se taky od vás očekává. Váš článek je tudíž postavený na hlavu, s příspěvky výše se ztotožňuji. Až si ty normy nastudujete, dejte vědět a poučte nás

    Kumi

    K čecháčkovskému sobeckému pohledu lze dodat jednoduché: Máš-li čas problikávat či troubit, nikdo tě neohrozil

    Tomáš Beran

    Máte představu o tom, jak komplexní je to po právní stránce otázka v českém právu? To není o tom přečíst si jeden zákon. Musíte si jich přečíst víc, musíte znát principy, na kterých je v tom právu postavena odpovědnost a hlavně, musíte se nastudovat relevantní judikaturu. To jen s Googlem nezvládnete. Takže jestli si myslíte, že německý právník by to „zvenku“ dokázal posoudit v českém právu, tak prostě nevíte, co to znamená. A stejně to platí obráceně.

    Mimochodem, jestli řidič nepozná ve zpětném zrcátku, zda to auto bude u něj za 5 nebo 10 vteřin, tak si myslím, že na silnici nemá co dělat. To je snad základní věc za volantem odhadnout vzdálenost a dobu, než druhé auté k Vám přijede, ne?

    Tomáš Beran

    No, s tím dodržováním vzdálenosti to nemohu potvrdit – jak je někde skulina, Němci se tam hned nacpou bez ohledu na to, že ten v levém si drží mezeru právě proto, aby bezpečnou vzdálenost dodržel. Jinak díky za názor. To, že by někdo něco takového dneska nepovolil, je určitým mementem dnešní doby.

    Tomáš Beran

    ad 1) Příjemné to určitě není, to souhlasím, ale bezprostředně Vás to neohrožuje. Spíš sekundárně (jak sám uvádáte, když budete muset nouzově brzdit, tak ten za Vámi to nedá), ale přímo ne. Když mi to tam někdo pošle před nos a musím se postavit na brzdy, abych do něj nevrazil, tak to vnímám jako nebezpečnější, protože to mne bezprostředně ohrožuje. Ale rozumím, že to vnímáte jinak.

    Tomáš Beran

    Vynechám Vaše osobní útoky, ze kterých rozumím, že se cítíte určitým viděním světa ohrožen (můžete být v klidu, na tuzemských dálnicích jsem „zašitý“ v pravém s tempomatem na výletních 150ti) a rovnou se zeptám podobně jako ostatních – podle Vás je podmínkou toho, aby např. u nás byla zrušena nejvyšší dovolená rychlost to, že „letci“ v levém nebudou auta v pravém míjet vyšším rozdílem rychlosti než 50 km/h nebo co přesně rozumíte tím „přizpůsobením provozu a podmínkám“? Znamená to, že někdo může letět 200 km/h po dálnici nebo ne? A pokud ano, kdy?

    McMac

    Ahoj všem,

    přátelé, proč takový flame? Já myslím, že pan Beran jen chtěl říct , že se ježdění u nás zbytečně moc demonizuje a v Německu vynáší do oblak. Bohužel si k tomu vybral dost konfliktní téma.

    Někdo (třeba já) si vybaví německou babku, co mu to tam na ferovku poslala z připojovacího pruhu, i kdyz mela spoustu času a někdo pitomce v oletanem BMW, co ho vyblikaval ve 160, když předjížděl a neměl kam uhnout.

    Z mých zkušeností z Rakouska i Německá – oni jezdí jinak (ne lépe a ne hůře, dobře no, možná lépe 🙂 ) Tam jsou zvyklí dát blinkr a poslat to tam a ten v levém se s tím nějak popasuje a původní borec se pak zařadí. Neříkám, že je to správné, ale dá se na to zvyknout. U nás bohužel se jezdí výhradně ve středním a vlevo a lidi se fakt nechtějí radit zpět.

    Mějte se ,
    Mac

    PS: párkrát už jsem vyblikavajiciho němce na cestě do Mnichova viděl 🙂

    Driver

    Ta rychlost je totiž neomezená ale je doporučená. A to doporučení má velký význam. Nad doporučenou rychlost je vyšší zodpovědnost. Je to jako chůze nad propastí. Máte Namátkou zákon „halber tacho“ jedete 200= odstup 100m! Nedodržení odstupu je velký přestupek! Jenže vám tam pořád někdo zavírá Váš pruh. Proto balancujete v průseru, protože řešit to malým odstupem v DE je zakázáno. (A pokuty jsou vysoké) Uvědomte si, že v DE je ten precedens, že rychlost mění pohled na pravidla. Paralela je i v CZ zákoně. Když vyjíždíme z vedlejší na hlavní v CZ, a dáme si do okolí sta metrů 10 traťových komisařů a oni nám ukážou že na hlavní nikdo není, a my vyjedeme a smete nás na hlavní Veyron co pojede 400, tak on neubrzdí a nestíhá reagovat a při tak při výrazném porušení rychlosti, už to není o tom, kdo je na hlavní, ten je ven z obliga a kdo na vedlejší ten je viník. Tady je už ten precedens rychlosti a mění se pravidla a pak je to spoluvina toho na té hlavní a to minimálně. Takto to funguje i v DE nad doporučenou rychlost.

    Driver

    Zásadní problém článku je ten, že Vy se snažíte využít pravidel ve svůj prospěch a tady není argument, proč Vám to rozporovat. Vy máte pravdu. Ale teď čtěte pozorně. Ale to není Vaše výhra. Protože jste v konfliktu se všemi lemply, amatéry, provokatéry atd. Mluvím jen o silničním provozu a snažím se zachytit princip. Vypadá to, že to není argument, ale je. Němci mají zákon, že musíte přizpůsobit jízdu okolnímu provozu. Proto nelze jet 400 okolo kamionů a čekat, že ostatní Vám dají přednost. Vy se musíte přizpůsobit. Platí to i opačně. Když jedou za sebou tři vozy 250 a mají mezi sebou 125 mezeru, je to „jejich pruh“ kdo se mezi ně zařadí, nemůže použít argument ze jede taky 250 nebo ze chce jet rychleji. No a základní princip je to podřízení se okolnímu provozu a předpokládat. Už jsem měl konflikt kdy jsem používal argument vyššího zájmu, a přejel jsem plnou čáru, zavřel mi pruh kamion a ohrozil mě. Já jsem omezil ty v levém a hned mě brali. Ukazuji všechny řidičského skupiny, a argumentuji že přejíždím čáru ale od vracím řetězovou nehodu. Nešlo jim to moc do jejich záměru vybrat pokutu ale uznali to. Oni neřeší striktně každé jednotlivé pravidlo, tam nad všemi zákony je ten vyšší zájem, a priorita je přizpůsobovat se, tolerovat a neohrozit. To, že máte právo je až sekundární. Zní to směšně, ale jedině takto Vám to celé dá smysl. Není to pouze a primárne o tom, kdo je v právu. Rozumíte mi? No a v zemích východního bloku, kde není respekt nefunguje doporučená rychlost. To funguje jen tam, kde se lidi vzájemně respektují. (Respekt není ustupování )

    Lojzik

    Ono je to celkem jednoduché. Pokud je něco neomezené, je to na zvážení zůčastněných. Pokud se někdo mezi zůčastněnými chová nerozumně, pravděpodobně si to vyžádá nějakou regulaci. Ona spousta zákonů je pro blbce. Normální lidi se dohodnou a věci mezi sebou srovnají tak, aby to vyhovovalo všem. Jenže to nefunguje univerzálně, takže proto máme tolik zákonů, pravidel, směrnic … Těch 50km/h jsem uvedl jako příklad. Nikde to není psáno. Neexistuje takový limit. Klidně smíte míjet ostatní auta libovolně rychleji. Jenže většině lidí je zřejmá fyzika alespoň na nějaké úrovni a docela přesně chápou, že se vzrůstajícím rozdílem rychlostí dramaticky stoupá nebezpečí, že mimořádná situace vyvolá katastrofu. Za ty osobní útoky se omlouvám, ale vy se prostě na internetu vyjadřujete tak, že jsem přesvědčen o tom, že to, co jsem napsal, na vás přesně pasuje a tenhle váš příspěvek to potvrzuje. Dřív jsem si myslel, že to děláte kvůli sledovanosti autowebu, ale tomu už nevěřím.

    jirka

    Už dva roky jezdím pravidelně každý týden trasu Stuttgart – Ústí nad labem. Jediný rozdíl, kerý jsem zaznamenal oproti českým řidičům je ten, že když jedu v pravým pruhu 130 a pomalu dojíždím kamion a někdo mě chce předjíždět nebo už předjíždí, tak ten někdo na to šlápně, aby byl přede mnou rychle a já nemusel za tím kamionem brzdit na 80. To Češi, ale ani třeba Poláci skoro nedělají. To u nás vede k tomu, že nikdo neuhýbá do praveho pruhu aby náhodou nebyl předjížděn zrovna když někoho dojíždí a nemusel brzdit třeba za kamionem.

    Tomáš Beran

    Takže jestli Vám správně rozumím, v zásadě nejste proti tomu, aby taková možnost existovala i na našich dálnicích (případně jejich vybraných úsecích), je to tak? A teď k tomu možná nejdůležitějšímu – jak vnímáte vztah odpovědnosti řidičů v levém a v pravém při existenci neomezené rychlosti? Pokud pojedu 200 km/h v levém na přehledném úseku a řidič v pravém mi to tam bez rozmyslu pošle před nos a dojde k nehodě, kdo by měl být (jediným) viníkem takové nehody? Předpokládejme, že se jedná o místo, kde řidič v pravém mohl „prostudováním“ situaci v levém pruhu pohledem do zrcátka bez omezení vyhodnotit, že budu u něj za 2 vteřiny a přejetím do levého pruhu mne ohrozí a dojde velmi zřejmě ke kolizi?

    Tomáš Beran

    Vaše analogie s hlavní a vedlejší je velmi přesná a nabízí se také. Pokud někdo v nepřehledném úseku „letí“ tak rychle, že není objektivně možné splnit povinnost neohrozit nebo neomezit, je pak viníkem rychle jedoucí řídič v levém, s čímž plně souhlasím. Ze zdejší diskuse jsem ale nabyl dojmu, že někteří se domnívají, že viníkem je při srážce řidič v levém vždy, když jede rychle, i když ten v pravém mohl splnit svou povinnost neomezit nebo neohrozit. A právě s tím bych nesouhlasil.

    Tomáš Beran

    Rozumím a souhlasím. Žádné právo není absolutní a rozhodně by moje závěry neměly vyznít jinak. Vámi zmíněná analogie s hlavní/vedlejší je na tento případ víc než vhodná.

    Lojzik

    Nemyslím si, že by měla být neomezená maximální rychlost. Ona fyzika je na světě jen jedna a platí pro všechny. Stejně tak lidi mají svoje omezení stran schopností vnímat a reagovat. Tedy limit by měl být. Otázku vidím spíš v nastavení toho limitu. 130 km/h paušálně je dost restriktivní a některé úseky dálnic by klidně snesly větší libovůli. Nakonec se tak stejně jezdí, takže nevidím úplně důvod, aby se to nezvedlo. Myslím, že třeba na D8 by to mohlo být třeba 180. Na některých částech D5 taky. Na D1 je to slabší. No a třeba D11 je ve velké části taky sjízdná rychle. Nakonec 180 už je dost na to, aby to nejel každej. Na takovou rychlost už stačí málokomu peněženka a navíc je to otrava furt tankovat. Za předpokladu, že by doporučená rychlost byla třeba těch 130 a nehoda při vyšší rychlosti by s sebou nesla zkoumání, zda měl rychleji jedoucí řidič smysluplný důvod si myslet, že to je v pohodě. Co se týká vjetí do pruhu, kde je rychleji jedoucí auto, o tom snad není pochyb. Nakonec na to je paragraf již dnes a je podle mě dostačující. Nicméně si zcela upřímně myslím, že pokud někdo jede 200+ a předjíždí tak kolonu aut jedoucích 130 a někdo mu tam vjede a dojde ke kolizi, je to oboustranná chyba. Když vidím kolonu aut, musím předpokládat, že někdo může začít předjíždět a to i když je to chyba toho druhého. Osobně bych nejraději viděl dynamicky řízenou maximálku s tím, že by to reagovalo na hustotu provozu, počasí a stav silnice. Jenže to by vedlo ke stavu jak v Rakousku, kde se už ani těch 130 nedá jet, protože to je často sešněrované mnohem níž.

    R

    Mementem dnešní doby…ano a bohužel

    Bruno

    Kvůli takovým lidem jako je pan Beran jsem začal jezdit Brno Praha a zpět vlakem. Pracuji na notebooku, něco si přečtu, nezamořuji, neohrožuji, nejsem ohrožován, neamortizuji a navíc ušetřím. Vřele doporučuji, nechte na D1 blázny typu pan dr.Beran, ať se tam pozabíjejí.

    Kumi

    Zdá se, že se zde pletou dohromady dva paragrafy ze zákona 361/2000 Sb. a každý si mele to, co mu zrovna vyhovuje. Zatímco §12 (jízda v jízdních pruzích) říká, že nesmím přejíždět z kteréhokoli pruhu do jiného, pokud bych někoho omezil či ohrozil, §17 (předjíždění) říká, že při předjíždění nesmím pouze OHROZIT. A v tom je, vážení rychlíci, obrovský rozdíl. Pokud mám v pravém před sebou pomaleji jedoucí vozidlo, fitipaldi v levém by měl předvídat, že ho MOHU!!! omezit. Jak jednoduché.

    Mirdus

    Umite-li nemecky, doporucuji precist aspon toto https://de.m.wikipedia.org/wiki/Richtgeschwindigkeit#Rechtsprechung_zur_Missachtung_der_Richtgeschwindigkeit. Neni to uplne, jak popisuje kolega, ale ma pravdu v tom, ze jede-li rychleji nez 130 a stane se nehoda, kde nejste vinikem, zapocitaji vam cast viny, protoze jste zvysil riziko kolize prave prekroceni doporucene rychlosti – jedina moznost, jak se tomu vyhnout, je dokazat, ze zvysena rychlost na nehodu nemela vliv – to pujde, ale dost tezce, zminuji i pripady, kdy ridic s pripojovaciho pruhu vjede primo do leveho a stejne je tam spoluvina.

    Rejpal

    Buď šlápne, nebo zvolní – většinou podle situace. Ale je pravda, že jízda +/- 130 km/h bývá velice pohodlná a plynulá. Tedy bez nutnosti neustále zpomalovat na rychlost kamionů kvůli beranům v levém pruhu.

    Rejpal

    No, považuji pro řízení vozidel za zcela podstatnější schopnost odhadnout rychlost vozidla, které vidí řidič v předním okně před sebou (a to včetně schopnosti určit a rozpoznat směr a způsob jízdy na základě okolností, chování a směrového znamení).

    Řidič, který nedokáže toto, nemůže očekávat od ostatních, že dokážou něco o tolik složitějšího jako je totéž, ale za sebou a v malém zrcátku.

    Rejpal

    Není nic horšího než nepřiměřeně vysoká nejvyšší povolená rychlost. Mnoho řidičů u nás vnímá nejvyšší povolenou rychlost za minimální, nebo alespoň za povinnou (kdo jede nižší než nejvyšší povolenou rychlostí, tak automaticky omezuje plynulost bezdůvodně pomalou jízdou bez ohledu na důvody, které ho k nižší než nejvyšší povolené rychlosti vedou).

    Zavedení přiměřené a (pokud možno bezpečné) doporučené rychlosti se současným neomezením nejvyšší povolenou rychlostí je mnohem rozumnější. Říká totiž, že ten, kdo jede doporučenou rychlostí, tak není brzdou plynulosti, ale tím, kdo jede správně.

    Zavedení doporučené rychlosti o 30-35 km/h vyšší, než je rychlost kamionů uvítám bez ohledu na to, zda bude zrušeno omezení rychlosti na 130 km/h (není problém se přizpůsobit rychlosti nižší nebo se smířit s jezdci bezpečně jedoucími rychlostí mnohem vyšší).
    Zvýšení rychlostního limitu na 150 km/h rozhodně vítat nebudu a povede jen k mnohem vyšší nehodovosti.

    Jirka

    No já bych řekl, že pro tohle tvrzení je opora v zákoně.
    Spousta řidičů tvrdí, že jedou na víceproudové podle předpisů a tímpádem nemusí uhýbat tomu, kdo jede rychleji. Mýlí se, mají povinnost pustit rychlejšího bez ohledu na to, jestli ještě jede podle předpisů, nebo už rychleji.
    A můj názor k situaci v článku? Pokud je německá dálnice plná, tak se jezdí max. o něco rychleji, jen o trochu, aby člověk stihl v pohodě zareagovat. Pokud je ta dálnice prázdná, všude je spousta místa, je velký rozhled, klidně na to můžete šlápnout a pokud vám tam někdo přesto vjede, je to hovado.

    Jirka

    No já bych řekl, že pro tohle tvrzení je opora v zákoně.
    Spousta řidičů tvrdí, že jedou na víceproudové podle předpisů a tímpádem nemusí uhýbat tomu, kdo jede rychleji. Mýlí se, mají povinnost pustit rychlejšího bez ohledu na to, jestli ještě jede podle předpisů, nebo už rychleji.
    A můj názor k situaci v článku? Pokud je německá dálnice plná, tak se jezdí max. o něco rychleji, jen o trochu, aby člověk stihl v pohodě zareagovat. Pokud je ta dálnice prázdná, všude je spousta místa, je velký rozhled, klidně na to můžete šlápnout a pokud vám tam někdo přesto vjede, je to hovado.

    Dole je to napsané ještě jednou, protože se to nenalinkovalo jako odpověď.

    Jaroslav.P

    Často jsem se ptal německých kolegů na to , jak je to s tou neomezenou rychlostí. Většinový názor (plus potvrzeno některými články z novin) je to takové lobby pro automobilky , celkem logické když je Německo z největší části „živeno“ právě z automobilového průmyslu . O zrušení neomezené rychlosti se mluvilo v Německu několikrát a naposledy bylo „smeteno ze stolu “ samotnou Angelou Merkel s podobným vyjádřením . Plus okolí Frankfurtu a dalších letišť je turistická oblast s půjčovnami rychlých aut a množství turistů co se letí do německa projet neomezenou rychlostí prý není malé . Ale to je jen zase taková další reklama pro německo a jejich auta.
    PS: toto vyjádření je jen názor a informace z doslechu .

    Tomas Vicha

    Cau Tome.
    Nemas tak uplne pravdu. Do nemecka jezdim temer kazdy vikend, dalo by se rict ze najezdim po nemecku stejne pocty km za mesic jako v CR (Celkem 60-70tkm rocne) tedy si troufnu hodnotit. Nemci jsou mnohem ohleduplnejsi. Ano mas pravdu v tom ze to tam klidne svihne do leveho ale ne tak abych stavel auto na cumak, pak se taky do praveho okamzite vrati jakmile je sklulinka a nejede stylem – jeste dam ty dva kamiony pak ti uhnu… S tim taky letici nemec pocita a pokud vidi ze v pravem pruhu auto dojizdi kamion pribrzdi a pusti ho do leveho pred sebe.
    Nikdy se me nestalo, ze by na me ze zadu nejaky nemec tlacil (rozumej – jel me na pr…) proste drzi bezpecnou vzdalenost a nedovoli si ani bliknout (oni to problikavani maji tez v zakone). Proste ceka az z leveho vypadnes a pokracuje ve svem letu. Dalsim prikladem jsou dodrzovani 50/40/30 ve vesnicich, perfektni ZIP pred prekazkama a nevytvareni umelych kolon…
    Tak to proste je, jsou proste trosku „vyspelejsi“. Pkud jsem mel v nemecku problem a krizove brzdil, vzdy v tom byl polak nebo dan, ale ne nemec.
    Celkove se me po nemecku jezdi mnohem lepe s pocitem vetsiho bezpeci nez kdekoli jinde v evrope.
    Tod muj nazor.

    Unclesamy

    Mi se tady líbí, jak jsou ti němci ohleduplní, uhýbají atd. Měsíčně najezdím cca 3000km přes Polsko a Německo, mám autokameru. Neukládám si každý záznam, ale kdybych věděl, že ta kompilace by zavřela hubu těm chytrolínům, co tady hlásají, jací jsou to slušňáci, tak bych s tím asi začal. Konkrétně: město 7ráno, auto jede na červenou odbočujíc doleva asi dva metry před rozjíždějící se tramvají – to mám dokonce v archívu. 10 minut za Oplem Merivou se značkou země BRD na dálnici, byť měl x-možností mi uhnout (pak jsem ho objel zprava), onehdá mě jeden při mojich 160 přejel do levého s dodávkou s návěsem asi 50m přede mnou, cukl zpět až po blikačce dálkovými a pískáním brzd – všechno německé SPZ. Prostě to pochopte, vidím hňupa jak chce jet 200, tak ho nechám ať projede, třeba si rozbije hubu o kilák dál ale nebudu ho vyučovat svému umění 131km/h v levém se zrcátkem plným aut s nasranými řidiči, kteří těch svých 150 bez problémů povětšinou zvládnou. Tisíckrát horší než rychlost jsou kecači, textaři a fejsbukaři za volantem, o tom žádná..

    Rejpal

    1. Superřidiči a zmatkaři jezdící na červenou se najdou všude. Jako cestující v tramvajích v Brně a v Praze mám bohužel dostatek zkušeností.
    2. Pamatovat si po dlouhou dobu značku auta, které jsem měl 10 minut několik desítek metrů před sebou, to svědčí o výjimečné události. Jestliže měl x-možností uhnout, tak to asi neznamená, že vpravo bylo volno, ale spíš o tom, že jste celou dobu oba předjížděli, akorát se trochu lišila vaše představa o tom, zda se jedná o možnost uhnout.
    3. To spoléhání se na to, že ti rychlejší používají přední okno a ohleduplně zpomalí, když vidí, že ten vpravo před nimi bliká doleva nebo dojíždí pomalé vozidlo, je bohužel fakt, který čeští méně ohleduplní berani nedokážou uchopit, zvláště ti z ČR, kde platí povinnost uhýbat rychleji jedoucím vozidlům do padesátimetrové mezery mezi kamiony. (Tady mne vždycky dokážou rozesmát dobří řidiči, kteří vyžadují po těch horších, aby se zařazovali do padesátimetrových mezer a stometrovými mezerami je podjíždějí, ale zároveň jim vadí, když jim po minutě blikání někdo vjede padesát metrů před auto v levém pruhu.)

    Lojzik

    Nemyslím, že by pro tvrzení o špatnosti nepřiměřeně vysoké maximální povolené rychlosti mělo nějakou relevanci k tomuto tématu. Za prvé není k tomu tady u nás žádný precedens. Nikdy jsme nikde systémově neměli nepřiměřeně vysoké limity, tedy není o co se opřít s takovým výrokem. Za druhé, nenavrhoval jsem nic nepřiměřeného. Absolutní strop 180 s tím, že by byl povolený jen tam, kde to je možné (tedy ne tam, kde to nejde). Navíc, 180 km/h je už tolik, že to rozhodně nebude fungovat tak, že by tak jela většina lidí. Osobně se domnívám, ža takový limit by vedl k tomu, že by se většina řidičů rozprostřela do rychlostí od 120 – 160. 180 je prostě dost na to, aby to lidi běžně nejezdili. Ne každý na to má auto a i ti, co na to mají auto, na to často nemají peníze, aby to dělali pořád. Většina aut je při 180 už akusticky nepohodlná. I auta střední třídy běžně poskytují komfort do cca 150, pak se začíná nějaký hluk projevovat. 150km/h je proti stávající 130 relativně malý nárůst. Nicméně i kdyby to prošlo (jako že to asi neprojde), nevedlo by to podle mě k ničemu dramatickému. Stejně se tak běžně jezdí. Myslím, že už tento skok by znamenal, že by významná část řidičů maximálku nevyužívala. Ta spotřeba se prostě okecat nedá.

    Rejpal

    Mám pocit, že systémově tady máme nepřiměřeně vysoké rychlostní limity. A samozřejmě jsou to také místa, ve kterých dochází k častým konfliktům s různými následky. Je to například obecné omezení na 50 km/h v obcích, které platí i pro průjezd okolo tramvajového ostrůvku nebo pro průjezd místem s výskytem velkého množství přecházejících chodců. Nebo je to obecné omezení na 90 km/h na komunikacích nižšího stupně, které platí i pro průjezdy nepřehledných zatáček.

    Na takových místech pak dochází ke konfliktům mezi řidič, kteří chtějí jet přiměřeně bezpečně (například tak, aby neohrožovali chodce na ostrůvku, nebo tak, aby za všech okolností měli pod kontrolou průjezd zatáčkou, kterou projíždějí tak, aby dokázali zastavit na vzdálenost, na jakou do té zatáčky vidí) a mezi řidiči, kteří chtějí jet povolenou rychlostí (a tak takovou rychlostí projedou i tu zatáčku, protože díky svým pokročilým schopnostem vědí, že za zatáčkou není žádná překážka a v protisměru nejede žádné další vozidlo). Ti druzí pak vyvíjejí na ty první (kteří by se jinak spoléhali jen na své schopnosti a schopnosti svého auta) nátlak, aby jeli stejným způsobem.

    Ivan

    Vrátil jsem se ke článku trochu později. Voláte po nějakém odkazu na německé právo, takže níže je odkaz.
    http://www.mjv.rlp.de/icc/justiz/nav/634/broker.jsp?uMen=634b82da-d698-11d4-a73d-0050045687ab&uCon=b6740c5f-94d7-9241-7cc5-898077fe9e30&uTem=aaaaaaaa-aaaa-aaaa-aaaa-000000000042

    adnin

    Tome, máte správné názory, ale dost lidí nikdy ničím nepřesvědčíte. Prostě když se bude jezdit rychle, bude se víc bourat. Že nejvíce nehod vzniká kvůli nevěnování se řízení, stejně nikoho nezajímá. Byl jsem změřen Pasastem na dálnici, jel jsem 150. Podle některých jsem jel jako prase. Co k tomu říci, lidi jsou různí, debil zůstane debilem, můžeš se snažit, jak chceš. Oni maj stejný názor na Vás, už to pak ani není diskuze ale útoky názory s nepodloženými fakty o tom, jak ti závodníci zaviňují nehody. Je to o pěnězích. Ne o bezpečnosti. Zdravý rozumný člověk zná své limity a auta a ví, jak neohrozit sebe ani ostatní. Ale i přesto je pokutován v podstatě – za nic. Bohužel, žijeme v takové době.

    Volven

    Cesky buran (autor clanku), ktery se poprve dostal do nemecka a bez do toho aniz by se naucil ovladat auto ve vysoke rychlosti zacne nadavat na ostatni ridice. Jeste k tomu Nemecke. Chudak, ve sve podstate je mi autora lito.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist