Beran: Němečtí řidiči – náš (ne)dostižný vzor?

Naši západní sousedé byli považování (obecně) za příkladné v otázce preciznosti, systému, dodržování pořádku. A jízdy na silnici... Oprávněně?

Pokaždé, když se dostanu do diskuse o tom, jak je možné, že na západ od našich hranic je možné na řadě úseků dálnic jezdit neomezenou rychlostí (tj. není stanovena nejvyšší povolená rychlost), dříve nebo později (a když už dojdou nebo jsou vyvráceny všechny ostatní argumenty) dojde na to, že v Německu to může fungovat, protože tamní řidiči jsou disciplinovaní a ví, co se sluší (a ne jako ta zběsilá zvěř na tuzemských silnicích). A protože jsem nedávno cestu do Německa měl (jel jsem na autosalon do Frankfurtu), záměrně jsem se rozhodl najít 10 rozdílů mezi tou „zběsilou zvěří“ na našich silnicích a řidičským rájem plným disciplinovaných a ohleduplných řidičů, který se má nacházet za Rozvadovem.

Když odhlédnu od toho, že ani sebe, ani ostatní řidiče se státním občanstvím České republiky nepovažuji za jakkoli horší řidiče než ostatní, tentokrát to nebude o nás, ale o „nich“. Cestou tam toho k pozorování moc nebylo, protože jsem jel v noci a pršelo, ale cestou zpátky už bylo pěkně slunečno a když už jsem v tom Německu byl a mohl jet podle vlastní chuti (úsek mezi Rozvadovem a Frankfurtem byl prakticky bez rychlostních omezení – kromě pár úseků, kde se pracovalo), tak jsem se rozhodl za to pořádně vzít, vyzkoušet si třeba i maximální rychlost svého vozu (nakonec se mi to stejně nepovedlo, protože zas tak volno nebylo a předjíždět kamion víc než trojnásobkem jeho rychlosti se mi nechtělo) a pozorovat, jak jsou na tom s disciplinovaností a ohleduplností místní řidiči.

Když bych to měl shrnout, lichotivého hodnocení by se němečtí řidiči ode mne nedočkali. Víte, když člověk jezdí po zdejších dálnicích, často se setkává s argumentem, že víc než 130 se u nás jezdit nesmí, tak co by se někteří obtěžovali koukáním do zpětných zrcátek a odhadováním, za jak dlouho to auto v levém bude u toho auta, co do levého přejíždí, „protože ten přece jede max. 130“. Že je to nesmyslný argument i u nás, je jasné, ale že němečtí řidiči nejsou zvyklí a ochotní pečlivěji pozorovat levý jízdní pruh, kde může jet kdokoliv 200, 300, 400 (podle toho, jak mu to jede), to považuji za jejich naprosto zásadní nedostatek. Ti už se na to, že odhadovat rychlost letců v levém, nemusí, protože nikdo přes 130 jet nesmí, vymlouvat nemohou.

Tam se přece ví, že se (nejen) v levém může letět neomezeně, takže o to větší péči k povinnosti neohrozit nebo neomezit by měli řidiči v ostatních pruzích svému přejíždění z pruhu do pruhu věnovat. Jenže oni to nedělají. Dají blinkr a už jedou do levého. Že by chvíli počkali a vyhodnotili si, že tam budu už za 2 vteřiny a že jedu dvojnásobnou rychlostí než oni, takže mne nejen omezí, ale i ohrozí? Kdepak!

Tím se řidiči po cestě, po které jsem jel, nevzrušovali. Blinkr a šup do levého. Marné bylo problikávání dálkovými světly (ve snaze upozornit je na hrozící nebezpečí kolize), nikoho to nezajímalo a ze všech se zpátky stáhnul jen jeden (o kamionech raději ani nemluvě). V tomto ohledu tedy němečtí řidiči v mých očích zcela selhávají, protože když by byli tak disciplinovaní a ohleduplní, jak se o nich mýticky hovoří, tak by se propočítáváním doby, kterou mi trvalo dostat se na jejich úroveň, podrobněji zabývali, protože jistě také mají povinnost neomezit a neohrozit při přejíždění z pruhu do pruhu.

Z tohoto hlediska jejich disciplinovanost hodnotím jako ještě horší než českých řidičů, protože v Německu je zjevně na řidiče kladena větší zodpovědnost (důvěřuje se jim, že budou ohleduplní a dávat pozor na rychlý provoz v levém pruhu a disciplinovaně neohrožovat a neomezovat řidiče v pruhu, do kterého přejíždějí), jakkoli nejsou s to ji unést. Zajímavé nicméně je, že to přesto „nějak“ funguje (inu, letci v levém prostě obrousí své brzdové destičky o něco víc a žárovkám v brzdových světlech se o něco víc sníží životnost). Funguje to ale ne proto, že by tamní řidiči byli disciplinovaní a neohrožovali a neomezovali řidiče rychle(ji) jedoucích vozidel, ale asi proto, že tito řidiči dokážou mít situaci vzdor výše uvedenému prostě pod kontrolou.

Rozhodně tedy nelze souhlasit s tím, že možnost mít neomezenou rychlost je výsadou německé disciplinovanosti, protože stejně tak dobře by to mohlo fungovat u nás, když němečtí řidiči mi na těch 1000 kilometrech cesty tam a zpět nedali jediný důvod pro to, abych si všimnul jejich vyšší ohleduplnosti nebo vyšší úctě k dodržování pravidel. Jsou to totiž lidé jako my a jezdí stejně dobře/špatně jako my. A abychom si rozuměli, a pokud budu mluvit za sebe, necítím nějakou nutkavou potřebu létat neustále po dálnici 280 (já jezdím obvykle tak 150), ale celá diskuse je o možnosti a o tom, že se jedná o nesmyslnou regulaci, jejímž smyslem není bezpečnost, ale vybírání peněz na pokutách. Když to funguje v Německu s výše popsaným přístupem jejich řidičů, bez nejmenších problémů by to fungovalo i u nás.

26.9.2015 9:55| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist