beran-legalni-podjizdeni-zprava-na-dalnici.jpg

Beran: Legální podjíždění zprava na dálnici

poradna

Můžete předjíždět zprava auta, která jedou pomaleji v levém pruhu než vy v tom pravém? JUDr. Beran vysvětluje, že ano. Tedy vlastně ne. Tedy přesněji řečeno popisuje rozdíly mezí jízdou v obci, na dálnici a při tzv. souběžné jízdě.

Diskuze

21 komentářů

    Jakub R

    Tato situace je mi jasná. Ale často se stává, že jedu v prázdném pravém pruhu, jedu 130 km/h dle GPS a v dálce vidím auto v levém pruhu jedoucí cca 110 km/h. Postupně se k němu blížím, ale nebudu měnit rychlost a budu pokračovat dál ve svém pruhu svou rychlostí a nebudu řešit, že ten řidič vlevo je ignorant, který neví, kde má jet. Pochopitelně jde o situaci, kdy pravý pruh je ok.

    Rád si přečtu názor na tuto situaci, která se mi často stává v Německu i v ČR.

    Cobo

    To sem si právě říkal taky. V případě že by mě policie zastavila (v ČR..v německu bych asi tak drzý nebyl) bych na ně namítal že původního přestupku se dopouštěl ten v levým pruhu který tam neměl jet a já pouze reagoval na nastalou situaci. Proč tedy nezastavili i toho druhého? A pokud situace nebyla taková že se druhý dopouští přestupku tak se celkem těžko mohu dopouštět také. Z logiky totiž vyplývá že pokud se někdo dopouští podjíždění tak někdo jiný se musí dopouštět neoprávněného užívání předjížděcího/levého pruhu.

    petrklm

    Ovšem to, že někdo jiný páchá přestupek, na který PČR nereaguje, nikoho neomlouvá. Takže by to bylo oprávněně za flastr :-).

    T.

    Tak tohle za mě rozhodně ne – to je přesně situace, kde to pako v bezdůvodném levém o Vás dobře ví, ale uhnout se ráčí až v okamžiku, kdy jej dojedete (v lepším případě včas na to, abyste jej mohl předjet bez zpomalení). Tím, že mu to pravým naženete 160 kmph a on se v poslední chvíli probere a pošle vám to ve své 110 kmph doprava je pak plně Vaší chybou. To radši zvolím levý za ním a v okamžiku, kdy budu mít pocit, že neuhne a budu kvůli němu muset brzdit ho lehce upozorním světly.

    Lukáš

    Nechápu tu mediální agonii ohledně výkladu předjíždění/podjíždění na dálnici, když zrovna v tomto je zákon naprosto jasný a vylučuje jiný výklad, než prezentovaný v článku.
    To, že se někdo pomalejší jízdou v levém dopouští přestupku ještě mně nezakládaá právo jej beztrestně porušit taky.

    Nikoli. Řešením je v takovém případě policii říci jedinou větu: „Pokud máte pocit, že byl spáchán přestupek, pak já TRVÁM na jeho projednání ve správním řízení.“ (zdůraznit přitom slovo TRVÁM, protože pak je jasné, že vy to správní řízení chcete a nejevíte tak známky toho, že byste se mu chtěl vyhýbat). Víc nic neříkat, vše ostatní je zbytečné a často na škodu. Ve správním řízení se pak obhájíte, nebo to necháte na vašem právníkovi, ale je pravděpodobné, že vás ke správnímu vůbec nepozvou, protože musí vědět, že je to pitomost. Jsem toho názoru a klidně si ho obhájím, že podjíždějící řidič se v takovém případě nijak neprovinil proti plynulosti a bezpečnosti provozu, naopak dobře situaci zhodnotil a zareagoval adekvátně tak, aby nevytvořil nějakou nebezpečnou situaci.

    Samozřejmě základem úspěchu je nevytvářet nebezpečné situace. To znamená, že borce v levém (který tu nebezpečnou situaci vytváří) nedojíždím a bleskově nepodjíždím stošedesátkou, ale jedu rychlostí srovnatelnou jeho, protože já v daném případě nejedu jen tak po dálnici, ale potkal jsem překážku. A té se jednoduše, pohodlně a především předvídatelným manévrem vyhnu. A který soudce proti tomu bude něco mít, tomu osobně rád vysvětlím, že má odevzdat talár :).

    Takže v momentě, kdy vám někdo vyjede z vedlejší na vaši hlavní, vy se nebudete dopouštět přestupku a nebudete se snažit kolizi zabránit prudkým a za jiných okolností nebezpečným manévrem? Vy to do toho blba raději naperete, žejo? 😉
    Nebo když se na vás řítí kamión, který to zjevně neubrzdí, zatímco vy stojíte na červené jako první, tak prostě do té křižovatky nevjedete, protože byste porušil pravidlo? Já nevím, jak vy, ale já už bych tam byl. Ta červená je furt menší zlo než kamion v zádech. Bývalý kolega takhle stál na červené v nějaké Fiestě a kamion ho přesně takhle sroloval. Kolega to přežil ve zdraví nějakým zázrakem, ale Fiesta šla rovnou do šrotu. Já bych raději vjel do té křižovatky i na červenou tak, že bych se prostě někam uhnul všemu, čemu bych v daném momentě překážel (a v popsané situaci místo bylo, docela dobře ho znám). Kamion ať si pak roluje někoho jiného.

    ST

    Ve Světě motorů 16/2016 je článek, kde se tvrdí (citují mluvčí), že Policie podjíždění uznává podle předpisů (na tříproudovce ne), kdežto MDČR ne.

    http://www.pixhost.org/show/230/32497231_sm.jpg

    Lukáš

    Mícháte hrušky s jabkama, Vy mluvíte o odvracení přímo hrozího střetu (kdy je samozřejmě porušení předpisů povoleno), já o výkladu pojmu souběžná jízda na dálnici, kdy žádný střet s vozidlem v průběžném pruhu přímo nehrozí.

    XXX

    No vida, teď jsem si to přečet a koukám, že jakmile se policie rozhodne použít alespoň částečně selskej rozum, je jí to okamžitě zakázáno. Takže další důkaz že ten největší problém NENÍ v těch manících v uniformách na silnici, na který každej rád zanadává, ale na těch manících co si zvolíte aby o Vás rozhodovali.

    Wifi

    Pokud v levém pruhu pojede kolona 110 km/h a já v pravém 130 km/h, pojedu v pravém stále, nechci do levého po předjetí pomalé kolony, tak z logiky předjíždění se nemůže přece jednat o předjíždění, ne ?

    Honza

    No tak se nám to tady pěkně rozjelo. Takže já taky přidám něco do mlejna: Je snad v zákoně vo provozu na pozemních komunikacích definice toho, co to je předjíždění a co to je podjíždění? Vodpovim si sám: NENI. Tak jak mě muže někdo trestat za něco, co nikde neni vysvětlený, co to je? A ted‘ sme se dostali na uplně jinej level, a proto už je nezbytně nutný, aby se do toho vložil JUDr. Beran a uved věci na pravou míru. Že děkuji.

    Martin Pištora

    Jen poznámka k „v obci na komunikaci o více jízdních pruzích jedním směrem JE dovoleno jet kterýmkoliv jízdním pruhem“ – je to dosti zásadně omezeno následujícím ustanovením: „Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit…“. Není úplně jasné, kdy je splněna podmínka „ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu“. Nastává to např. z definice při souběžné jízdě, tedy při ní musí být kontinuálně uvolňován levý pruh, čímž se zase souběžná jízda ukončí.

    PepaSFI

    čistě technicky, co je špatného na tom předjíždět zprava? Když to je legální a funkční na průtahu městem, proč by to nešlo i na dálnici mimo město? Jede se jedním směrem, nikdo v protisměru, široké je to dost. Jen by se řidiči museli naučit před změnou pruhu sledovat zrcátko na patřičné straně. Což ostatně musí i teď. A prudiči by měli pořešíno. Já vidím samý pozitiva.

    Martin Pištora

    Rozdíl je v dvojnásobné, někdy až trojnásobné rychlosti na dálníci než v obci.
    Ale jsou prý země, kde to je legální, takže to k tomu asi dospěje i u nás. Je pak rovnoměrnější zátěž pruhů a zvýší se propustnost – což rozhodne.

    Lumir

    Každý den předjíždím vpravo. V míste, kde se vedlejší silnice napojuje na hlavní (která má dva pruhy v každem směru) je dopravním značením a pevnými kužely zajištěno, že vozidla z vedlejší odbočujíci vlevo na hlavní najíždí do LEVÉHO pruhu a já, ktery jedu po hlavní, projíždím PRAVÝM pruhem. Takže ty náklaďáky z vedlejší pak těsně za křižovatkou předjíždím vlevo. Křižovatka je pochopitelně mimo obec. Podle logiky uvedené v článku bych měl zabrzdit v křižovatce nebo do ní vůbec nevjíždět, počkat až projede nákladák a pokud se nezařadí do pravého pruhu, tak se zařadit za něj do levého, problikat ho, a až me pustí, tak ho předjet a zařadit se do pravého. Proto tu křižovatku asi takhle navrhli, že.

    Doufám, že se vysvětlující obrázek nezprasí.

    | | || | |
    | || |
    | | || | |
    | || n j | n – náklaďák
    | | || ^ | ^ | j – já
    ——— || | | | |
    ————————-+ | | |
    ——— || | | |
    | | || | |
    | || |
    | | || | |
    | || |
    | | || | |

    Lumit

    Zprasil se 🙁

    Lumir

    A ještě jsem to zdrbal. Tak znovu a správně: Každý den předjíždím vpravo. V míste, kde se vedlejší silnice napojuje na hlavní (která má dva pruhy v každem směru) je dopravním značením a pevnými kužely zajištěno, že vozidla z vedlejší odbočujíci vlevo na hlavní najíždí do LEVÉHO pruhu a já, ktery jedu po hlavní, projíždím PRAVÝM pruhem. Takže ty náklaďáky z vedlejší pak těsně za křižovatkou předjíždím VPRAVO. Křižovatka je pochopitelně mimo obec. Podle logiky uvedené v článku bych měl zabrzdit v křižovatce nebo do ní vůbec nevjíždět, počkat až projede nákladák a pokud se nezařadí do pravého pruhu, tak se zařadit za něj do levého, problikat ho, a až me pustí, tak ho předjet a zařadit se do pravého. Proto tu křižovatku asi takhle navrhli, že.

    pf55

    Zákon vůbec není jednoznačný v tom, co přesně je předjíždění. A pokud se někdo dopouští přestupku, tak za jistých podmínek můžu být i já donucen se přestupku dopustit. Typický příklad může být právě nějaký trotl jedoucí pomalu v levém pruhu – pokud ho v pravém pruhu dojedu, předposraně nebudu ochoten pokračovat svou rychlostí dál a zpomalím na jeho rychlost, pak můžu natolik omezovat plynulost provozu (§18), že je to mnohonásobně větší přestupek než pokračování jízdy dosavadní rychlostí v pravém pruhu.

    JUDr.MZXY

    Problém je v tom, že dálnice plné hlupáků, kteří jezdí zásadně levým pruhem a ani po objetí či předjetí auta v pravém JP se nezařadí před něj, v kombinaci s chronickým překračováním rychlosti pak tito hlupáci vyvolávají zbytečné otázky „zda lze na dálnici předjíždět zprava“
    Zbavme konečně dálnice těchto hlupáků a podobné otázky budou nadbytečné

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist