Beran: Jízda v levém pruhu dálnice za body?

Kolem tzv. bezdůvodného užití levého pruhu na dálnici se nedávno strhla poměrně velká mediální smršť, došlo na komentáře na téma sankce, body, pokuty... JUDr. Beran vysvětluje, jak je vše doopravdy.

V nedávné době se objevila v médiích diskuse nad tím, že Ministerstvo dopravy chystá v rámci změn bodového systému provést úpravu, podle které by za bezdůvodné užití levého pruhu na dálnici byly body. Nejprve si krátce zopakujme, kdy lze na dálnici mimo obec užít levého pruhu:

§12, odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb.

Mimo obec se na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy jezdí v pravém jízdním pruhu. V ostatních jízdních pruzích se smí jet, jestliže je to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.

Když vezmeme do úvahy, že otáčení nebo odbočování na dálnici nepřichází v úvahu a jen zřídka na dálnici je možné objíždět nějakou překážku v pravém pruhu, vyplývá z toho známý fakt, že levého pruhu lze užít jen k předjíždění (pozor, to neplatí v obci).

Odhlédněme v dalším výkladu od toho, že na některých dálnicích je pravý pruh obtížně sjízdný (to prostě z právního hlediska není žádný argument, jakkoli netvrdím, že pro něj nemám řidičské pochopení).

Do levého se tedy smí jen v případě, kdy jedno vozidlo předjíždí druhé. Po dokončení manévru musí HNED zpět do pravého. Samozřejmě na dálnicích pravidelně vídám „voziče“ v levém, kteří se odmítají „stáhnout“, i když mají v pravém dost místa, ale předmětem tohoto mého dnešního článku není „tepat“ tento obvyklý nešvar.

V dnešním článku se chci spíš podívat na to, jak je tento přestupek dnes postižitelný, protože jsem na webu zaregistroval informace, že „to policisté dnes řeší zpravidla domluvou, i když za to hrozí dva body“.

Tak za prvé, za tento přestupek žádné dva body nehrozí. Stávající zákon o provozu na pozemních komunikacích zná jen tři dvoubodové přestupky (telefonování, mírné překročení rychlosti a neoznačení překážky provozu). Pokud pak hrozí na místě do 2 000 Kč.

Za druhé, tento přestupek není ani nijak jinak bodově „hodnocen“. Nejblíž k tomu je pětibodový delikt v podobě ohrožení druhého řidiče při přejíždění z pruhu do pruhu (to je na dálnici možno vidět také velmi často), ale je to samozřejmě něco zcela jiného.

A teď k tomu, co nás „možná“ čeká. Pokud zákonodárce uvažuje o tom, že bude nově trestat neoprávněné užití levého pruhu i bodovým přídělem, jsem zvědav, jestli tomu bude předcházet nějaká informativní kampaň, protože ono to prokazovat nebude tak snadné. Jistě, policisté dnes mají ve vozech kamery a ty mohou posloužit jako vhodný důkazní prostředek, ale kromě jednoznačných případů, kdy se někdo „veze“ stále v levém, existují i hraniční případy, kdy by se řidič mohl „stáhnout“, ale za 100 metrů má další kamion, který chce předjet, ale nestáhne se.

No, bude to zajímavé. Zejména bude nutné najít obhajitelné interpretační vodítko k tomu, kdy to ještě je předjíždění a kdy už je to lenost „se stáhnout“ do pravého. Jsem zvědav, jaké praktické důsledky to přinese v aplikační praxi a jestli o takových případech „nabytých“ bodů vůbec uslyšíme.

tit. foto: Shutterstock/All About Space

19.12.2016 8:55| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist