beran-jizda-po-tramvajovem-pasu-a-nehoda-352x198.jpg

Jízda po tramvajovém pásu a případná nehoda: Co říká zákon?

auta

Nehoda na tramvajovém pásu, mezi dvěma auty, přičemž jedno tam "nemá co dělat." Jak tuto zapeklitou situaci řešit, radí náš právní expert.

Diskuze

13 komentářů

    Pavel

    takze mohu jezdit po tramvajovem pasu,a nemusim davat pozor na auta co by chteli odbocit, vzdyt je jen vsechny predjizdim, dekuji za info a hned to kazdemu rikam at nas tam je vic.
    Kdo by ty loudy co stoji na cervene nepredjel, jen asi nejaky paprda.

    Rejpal

    K čemu slouží ustanovení o zákazu předjíždění vozidel, která dávají znamení o změně směru jízdy?

    Kumi

    Pan doktor má vůbec zajímavé protichůdné názory, když to tak člověk postupně sleduje. Jen jeden případ z poslední doby: Autobusák, který právě neveze lidi, ale třeba si jen jede pro svačinu, ten do vyhrazeného pruhu pro autobusy, dle pana doktora, může. Taxikář, který běžně smí vjet do místa, kde je povolen vjezd pouze dopravní obsluze, ten tam však, dle pana doktora, smí vjet jen se zákazníkem či pro zákazníka. Takových protichůdných blafů už pan doktor vyprodukoval… Prostě, na to ti právníci študují, aby pak tyhle své protichůdné názory prosazovali a rvali se za nááás!

    Tomáš Beran

    Já jsem v tom popisovaném případě ovšem nikde nepsal, že to odbočující vozidlo dává znamení o změně směru jízdy vlevo. Pokud by dávalo, tak by to situaci mohlo změnit, ale vždy tam pak závisí na tom, kdy ke střetu došlo.

    Tomáš Beran

    Autobusák, co neveze lidi a „jede“ si jen pro svačinu je ovšem zcela teoretický příklad, takže to se na příměr k tomu taxíkáři vůbec nehodí. Navíc v tom Vašem příkladu s taxíkářem ani neměl na střeše označení Taxi, takže srovnáváte nesrovnatelné. Ve výkladu jsem navíc zohlednil i zjevnou účelovost konkrétní argumentace. Řidiče autobusu nebude nikdo podezírat z toho, že se jede „jen tak projet“, na rozdíl od řidiče Taxi, který prostě sundá nápis, ale rád by stále využíval toho (dle mého názoru navíc naprosto nezaslouženého) privilegia a mohl tam, kam ostatní nemohou, ačkoliv pro to v dané situaci není žádný důvod.

    Kumi

    Pane doktore, autobusák, jedoucí si pro svačinu, není teoretický příklad. Takto jste odpověděl „prakticky“ řidiči autobusu. Nemyslím si, že srovnávám nesrovnatelné. Ale je to Vaše práce, vidět věci z úhlu, který Vám právě vyhovuje. Stejně, jak jste v zákoně 56/2001 objevil někde na začátku, že vozidla jsou motorová a nemotorová…Přesto, že se často oháníte logikou, pokud Vám to zrovna vyhovuje, přesto, že je jasné, že zákon 56/2001 je „šitý“ na vozidla motorová, přesto z jediného slova vyvozujete, že MP nesmí řešit neosvětleného cyklistu, protože to není přestupek, ale technický stav. Přesto, že v jiném článku uvádíte, že se o přestupek jedná. A tak pořád dokola…Přesto, že MP dle zákona o přestupcích, řeší cyklistou porušení všeho, co je v „rozporu s pravidly“. Proč se logikou oháníte v případě toho taxikáře, a ne autobusáka, který rovněž právě „není linkou?“ Mimochodem, kde jste vyčetl, že zákonodárce určitě myslel taxi ve službě? Přece jste mi tady tvrdil něco v tom smyslu, že v případě nejasností – zákon vždy na straně občana?

    pf55

    Máte zřejmě problém pochopit psaný text, o české gramatice už ani nemluvě.

    Kuban

    Nemluvě o tom, že tramvaje mají taky semafory a mnohdy ve stejném intervalu jako ty klasické.

    Kuban

    Ale koleje nejspu silnice. Tam se dá těžko mluvit o předjíždění z pohledu legislativy. Zde je tak nebo tak rozpor ale záměrný, pokud někdo začne předjíždět kolonu, „v jednosměrném pruhu asi těžko že?“, tak jde o pravidlo souběžné jízdy, respektive ikdyby tam ta kolona nebyla, ve městech můžeš jezdit ve kterém pruhu chceš a stále platí ta ona pravidla a odbočující musí dávat pozor a vždy je ten první kdo jnese zodpovědnost. Povinost nepředjíždět je ochrana pro běžný případ odbočujícího auta z běžné silnice, tam samozřejmě musíš taky koukat, ale nějaký šílenec se opravdu může rozhodnout předjet onu zpomalující kolonu kvůli tobě…. Pak je to na posouzení, která povinnost zde byla porušena, a která mohla incidentu předejít.

    Rejpal

    Zakon pri odbocovani pres tramvajove koleje nebo pres vyhrazeny pruh vyslovne uvadi, ze odbocujici musi dat pri odbocovani vlevo prednost tramvaji nebo vozidlum, pro ktera byl pruh vyhrazeny.

    Z tohoto uvedeni lze predpokladat, ze vozidlum, pro ktera vyhrazeny pruh nebyl urceny, neni treba pri odbocovani vlevo davat prednost.

    Kuban

    Ano, pevně věřím, že pro obranu by ten argument byl použitelný. Nic platný proti obecné povinosti řidiče, se rozhlédnout a vjíždět až je to možné. Řidič jedoucí po kolejích (ať už neprávem), žádné další pravidla neporušil, přičemž odbočující řidič se nerozhlédl, což je jeho povinost, a ikdyž vysloveňě neměl zákonem danou povinost vozidlo pouštět, ignoroval všechny běžné bezpečnostní aspekty a do kolejí vjel, jako by tam jela třeba zmíněná tramvaj. Byl to on kdo zkřížil cestu. A v případě vhodné formulace by to tak nějak ve finále dopadlo.

    Jednoznačný viník by v případném právním hnidopíchání nemusel vzejít.

    Kuban

    A mimochodem, tohle pravidlo platí pro případy, kdy koleje kříží průběžný pruh, tedy když tramvaj odbočuje v pravo….. Jinak platí naprosto běžné obecné pravidlo odbočování. nikde jinde totiž tramvaj přednost nemá

    Pavel

    vsak co jsem psal jasne plyne z nasledujiciho: „pokud ale šlo o skutečné předjíždění konkrétního auta nebo aut s možností a ÚMYSLEM se následně zařadit zpět, tak by tam ten řidič dodávky neoprávněně dokonce nebyl, to je pravda“
    Az priste budu chtit vsechny nekde vzit a pak se pred semaforem zaradit zpet, tak podle Berana mohu na tramvajovy pas. Vy jste snad pochopil, ze to delat nemuzete?

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist