beran-hlavni-je-hlavni-a-vedlejsi-je-vedlejsi.jpg

Beran: Hlavní je hlavní a vedlejší je vedlejší

dopravní předpisy v čr

Ideální cesta? Logicky po hlavních silnicích. Jak je ale možné, že i když není třeba dávat přednost, tvoří se zácpy?

Diskuze

28 komentářů

    czbird

    toto je prave jedna z mala veci, ktera me na prazskem provozu fascinuje (v dobrem smyslu!) – nemusis na vedlejsi cekat jako blbec 10 minut, ale vzdycky te maximalne 10 auto na tu hlavni nakonec pusti. Respekt ke vsem, kteri to delate a pokracujte v tom! Vetsina z nas na hlavni nebydli, tak az budete priste z te vedlejsi vyjizdet, hezky za pusteni podekujte. Neni to samozrejmost, ale je to mile gesto solidarity. Pan Beran si asi neuvedomuje, ze nebyt techto drobnosti, nekteri by ani nevyjeli od baraku. Dale, pane Beran – hlavni jsou ucpane uplne z jinych duvodu, nez pusteni tech nekolika aut z vedlejsich, to urcite vite sam. Takze vam proste doporucuju najit si jinou trasu, ktera byva ucpana mene.

    Besta

    Úvaha pana JUDr. Berana mne naprosto zaskočila. Podle jmenovaného, pokud bydlím poblíž hlavní silnice, kdy musím při jízdě z místa bydliště použít komunikaci, která je ukončena na křižovatce jako vedlejší, tak se mám jít asi zahrabat a čekat až podobný milostpáni odjedou do svých kanceláří. Mohl by mi vysvětlit, jakým způsobem si mám naplánovat trasu pokud je příjezdová komunikace k mému bydlišti slepou ulicí, tedy bez jiné možnosti výjezdu na hlavní silnici. Jsem rád, že jsou mezi námi stále ještě slušní řidiči, kteří dokáží pochopit, co znamená několika minutové čekání na výjezd z vedlejší silnice. Myslím si, že by se při své „inteligentní úvaze“ mohl zaměřit i na chodce, hromadnou dopravu nebo pravidlo zipu, kde by dokonale předvedl své schopnosti.

    Tomáš Beran

    A mohl byste mi říct jediný argument z hlediska pravidel silničního provozu, kterým si to puštění „vynutíte“? Nebo je Vám to jedno a prostě tam vjedete (ti na hlavní, ať se třeba zblázní)?

    Tomáš Beran

    Četl jste to vůbec? Vždyť tam uvádím, že pouštět by se mělo ve spravedlivém poměru a ne vůbec! Máte problém s pochopením psaného textu nebo jste skončil za prvním odstavcem?

    Lumír

    Myslím, že se pan Beran v tomto článku mýlí. Ohleduplnost a tzv. „pouštění“ je naopak základem plynulého provozu ve městech s nedostatečnou infrastrukturou (tj. ve všech).

    Příklad č. 1: Jedete po hlavní silnici a najednou stojíte v koloně. Stojíte hodinu, dvě a když se vám konečně podaří popojet, zjistíte, že kousek dál se hlavní mění ve vedlejší, napojuje se na jinou hlavní a tam je dopravní zácpa nebo nehoda. A na hlavní podle v článku uvedené logiky přece nikdo nemusí pustit toho z vedlejší. To je samozřejmě nesmysl. Hlavní silnice není stanovena proto, aby se po ní jelo rychleji, ale proto, aby v běžném provozu bylo jasné, kdo pojede první.

    Příklad č. 2: Každý den jezdím přes křižovatku, která je ráno zcela ucpaná. Kupodivu, ti co tam jezdí pravidelně se z vedlejší na průběžnou hlavní naprosto perfektně zipují samozřejmě s tím, že sledují, zda je ten z hlavní skutečně pouští. Funguje to báječně a ti neznalí místních poměrů systém velice rychle chápou. Přes den, kdy není zácpa, funguje křižovatka standardně.

    Příklad č. 3: Jak poznám, zda je zácpa nebo ne? Pokud se auta pohybují krokem, takže mohou zastavit prakticky na místě, nebo pokud dokonce stojí, nemohu přece ohrozit vozidlo na hlavní cestě, neboť je možné naprosto jasně identifikovat, že se chci zařadit z vedlejší. Současně sleduji, reakci řidiče na hlavní a když mě nepustí (nechce, nebo to není technicky možné), tak mě pustí další. Pokud to někomu připadá jako přestupek, ať si prověří materiální aspekt „přestupku“ spočívajícího v naprosto přehledném pomalém zařazování z dvou souvislých proudů vozidel, z nichž jedno je tzv. na vedlejší.

    Příklad č. 4: Když přijedu na křižovatku v cizím městě, občas se stane, že nějaké „nervóze“ za mnou připadá mé čekání na možnost bezpečného projetí křižovatkou příliš dlouhé, troubí a nebo mě dokonce podjíždí a pak se v té křižovatce s někým srazí. Má smůlu. Vozidla projíždí křižovatkou v pořadí, ve kterém přijela a jak dlouho na to potřebují je věcí provozu, stavu vozidla a rozhodnutí řidiče. Pokud se řidič rozhodne, že musí počkat kvůli provozu nebo se rozhodne, že někoho pustí, je to jeho právo a ti za ním se s tím musí smířit. Jak tomu pouštění, tak tomu smíření se v tomto případě říká ohleduplnost.

    XXX

    Jinak se snad už takovej blábol nedá chápat. Takhle filozofuje bagrista po desátém kousku (omlouvám se bagristům)

    mustang2

    Vážený berane (malé píšu úmyslně zkuste pochopit proč)

    U nás dělají rekonstrukci jediného průtahu městem přes půl hodiny jízda městem a to jen díky pouštění z vedlejší ukázkového zipování pokud jsou v koloně lidi vašehio uvažování tak se jízda protáhne i na hodinu těch je naštěstí poskrovnu

    Karel

    Pane Berane, vážně chápu Vaše rozhořčení nad jednáním některých rádoby ohleduplných jedinců. Občas mě to také rozčiluje protože v kolonách cestou do práce stávám denně. Krásný příklad je Radlická ulice v Praze. Nicméně Váš systém spravedlivého pouštění nemůže nikdy fungovat. Zkoušel jste někdy v koloně dohlédnout na 25. auto před Vámi? nebo na 10té? toto se nikdy nedá odpočítat, pokud nechcete riskovat, že přináhlém zastavení drcnete do auta před Vámi a vytvoříte tím špunt špuntů. Navíc dokud nedojedete k dané vedlejší, nemáte nejmenší ponětí, kolik aut tam čeká. Podle čeho pak nastavovat kdy pustit a nepustit?
    Pouštění někoho z vedlejší mi přijde jako ohleduplné jednání, pokud člověk zná míru.Jen díky tomu je jízda v ucpaných městech snesitelná. Zastavit celou hlavní abych pustil každého je nesmysl (obzlvlášť v případě, že např. uvedený troubící, který se na hlavní cpe, je obvykle specialista který kolonu vycyhtrale objel a nyní způsobuje její další zdržení), nicméně zavést spravedlivý přístup je zoufale nereálné. Požaduje totiž po řidičích, aby nejen dokonale znali propustnost jednotlivých komunikací, ale ještě u toho dávali pozor na cestu a k tomu racionálně přemýšleli. A to je boj s větrnými mlýny. Ti, kdo špunty způsobují, tak bohužel Vaše články ani naše komentáře nikdy nečetli a číst nebudou.

    Slava

    ze kdyz jedu po hlavni ulici 50kou, tak na nejaky auta cekajici na vedlejsi s*ru.. Ale kdyz poskakuju Legerovkou metr po metru a kazdych 10 vterin stojim, tak v takove situaci nevidim problem kdyz pustim nekoho z vedlejsi, napr. z Tyrsovy nebo z Fügneraku.. A nebo klasika na I/3 u Benesova..Nedelni podvecer, ja jedu od Prahy a rad bych odbocil do Benesova. Ale od Tabora se sune krokem nepretrzita kolona prazanu a ja odbocujici vlevo jim jako protijedoucim musim davat prednost a po par minutach nas tam ceka treba 20 a uz se ani nevejdeme do stredniho odbocovaciho pruhu a uz to pak komplikuje i provoz od Prahy.. A proto je fajn, kdyz se obcas najde nekdo jedouci v te kolone ku Praze, ze nekoho kdo odbocuje do Benesova..Ale je to malokdy..

    Tom

    Osobně to aplikuju tak, že pokud už stojím v zácpě a posouvám se pomalu, tak nemám problém pustit někoho z vedlejší. Samozřejmě pokud jedu běžnou městskou rychlostí a všechny auta stejně předemnou i za mnou, tak je nesmysl brzdit a někoho z té vedlejší pouštět. Na druhou stranu by si všichni měli uvědomit, že hlavní neznamená, prostě jedu, protože mám z hlediska zákona přednost a je mi jedno, co se kolem mě děje. Tím myslím, že třeba nevnímám, že mi tam pak někdo z té vedlejší může vjet, i když neoprávněně.

    V poslední době taky vnímám, že se stalo zvykem, že řidiči z připojovacích pruhů mají pocit, že jim prostě každý v tom normálním pruhu uhne, aby se mohli zařadit. Ano, pokud jedu na prázdné dvouproudovce, tak nemám problém, přejet na chvíli do vedlejšího pruhu. Bohužel si tuto „ohlednuplnost“ vynucují někteří řidiči v připojovacím pruhu za jakékoliv situace.

    XTad

    Naprosty souhlas do posledniho pismene. Beran si zase vzal do halvy nejakou utopistickou vizi, nicmene vyuzitelnost v realnem svete uz neresi. Ale mozna kvuli tomu je takova zabava to cist 😉

    XTad

    V clanku se pise, ze kvuli jednomu z vedlejsi zdrzim 50 na hlavni. Mozna ano, jenomze ten z vedlejsi by tam cekal klidne nekolik minut, zatimco ti na hlavni zaznamenaji zdrzeni v radu vterin.

    PepaSFI

    kdyby jen několik minut. Místo děje- dálnice D1, Vysočina. Na dálnici se zas něco stalo a téměř celý provoz z jednoho směru dálnice, někdy i obou, jede po silnici 602 přes vesnice a městečka v těsném sousedství dálnice. Nekonečná kolona která může trvat i několik hodin jedoucí po hlavní silnici. Kdyby nebylo šoférské solidarity tak z těch vedlejších silnic, výjezdů z parkovišť a místních komunikací nevyjede vúbec NIKDO! Typicky je to nějaký kamion, z dálky blikne světlama, trošku zpomalí a tím před sebou vytvoří mezeru do které hbitě vjedou dvě, tři auta z vedlejší. Nikoho to nezdrží, kolona pořád jede. Nebo nejede protože narazila na přechod nebo semafor o dvě křižovatky dál. Pak obvykle ten kdo zastaví u takového zacpaného výjezdu nechá před sebou mezeru do které pustí jedno auto. Opět to nic nestojí, jen trošku rozvahy a dobré vůle. Hned je svět o trošku lepší, navzdory předpisům.

    Petr

    tohle je typicka „evrounijni“ solidarita…. pomuzu jednomu na vedlejsi a ublizim 50 jinym… vsak se jim nic nestane, jenom je zdrzim….

    fri

    Díky autorovi! Konečně to někdo napsal. Tito dobráci a slušnáci jsou opradvu zločinci na plynulosti provozu…

    Tomáš Beran

    Takže se na to díváte stylem, že stejně nemá cenu se o cokoliv snažit, rozumím Vám správně? Jo, tenhle přístup jsem tady slyšel od mnoha, ale s tímhle přístupem se opravdu nic nezmění.

    Tomáš Beran

    Ad 1) Další, co četl jen něco. Jasně jsem tam napsal, že nejsem pro to nepouštět vůbec, ale že jsem proti pouštění 1:1, chápete rozdíl mezi tímto a „nulovou“ variantou, kterou mi podsouváte a o které v článku NEPÍŠU?

    Ad 4) Cituji Vás:“Pokud se řidič rozhodne, že musí počkat kvůli provozu nebo se rozhodne, že někoho pustí, je to jeho právo a ti za ním se s tím musí smířit.“ Jistě, co je mi do těch za mnou, ti si prostě počkají. Tomu říkáte ohleduplnost k těm za Vámi (ve Vaší dikci „se musí smířit=mají smůlu)?

    joseph

    Sice patřím mezi pouštěče, ale nesnažím se to přehánět. Co píše doktor Beran má logiku, protože z té vedlejší přijede za minutu třeba 10 aut, ale po hlavní jich pojede třeba 200. Problém je, že ten poměr se špatně odhaduje. Ale hlavní problém je v konstrukci českých silnici, které jsou v Praze moc úzké. Stačily by tři pruhy a z toho jeden primárně jako odbočovací a připojovací. Jenže na to nikde neni místo. Musí se tam totiž vejít chodník jako kráva, cyklopruh a ještě ekozeleň…

    Jinak jistě, ohleduplnost vůči ostatním je fajn, ale prostě se to nesmí přehánět. Rád někoho pustím a jsem rád, když někdo pustí mě. Ale když jede štrůdl aut poměrně rozumnou rychlostí, holt si ten na vedlejší počká. Rozhodně si nemůže přednost vynucovat, což taky poměrně často vidím.

    LB

    To s tím poměrem je naprostý nesmysl, jak proboha chcete za jízdy počítat jestli ve vaší koloně jede 20, 50 nebo 500 aut. Nevidíte konec vlastní kolony ve které jedete, ani té kolony která jede z vedlejší.
    Tohle se nedá převést do praxe.

    Kumi

    Nic nového od bezohledného pana JUDra. Jeho články by se daly stručně pojmenovat: Hlavně mi všichni uhněte a hlavně mě nikdo nezdržujte. Bo já jsem „někdo“ v SUV. Ale účel to opět splnilo. Opět to bude klikání a výdělek z reklam.

    XTad

    Ne, nepochopil jste to spravne. Snazit se ma smysl, ale ne o samoucelnou blbost. Pokud si vezmete do hlavy nejaky cil, musite brat v potaz take prostredky, kterymi ho lze dosahnout. A kalkulacka v aute, na ktere budu pocitat pomer pustenych a nepustenych, nebo jak jste to psal, asi nebude to prave. Kazdy napad je proste potreba konfrontovat s realitou. Komunisti taky meli napad, ze vsechno bude vsech a nikomu nebude nic chybet ani prebyvat…

    Lumír

    ad 1) Omlouvám se za „podsunutou“ nulovou variantu. Nicméně, každý si může zkusit, jak se liší od Vaší varianty 1:25, která prakticky nastává, když se zoufalci na vedlejší pokouší narvat do mezery před pomalejším náklaďákem nebo do každé větší mezírky. Nesmyslnost tohoto poměru a jediné možné, byť „nespravedlivé“ řešení, tj. 1:1 Vam vysvětlil ve výše uvedeném příspěvku Karel.
    ad 2) Ptáte se, co je mi do těch, co jsou za mnou? V ucpaném městě je mi do nich stejně tolik, jako do těch na vedlejší. Protože už na příští křižovatce to může být naopak. Takže ti za mnou nemají smůlu, naopak – až to budou potřebovat, nebudou stát půl hodiny na vedlejší, ale někdo jako já je pustí.

    XTad

    P. S. Ale nenechte se odradit. Treba je vas postup spravny a skutecne vede ke zlepseni situace. Muzete ho zacit praktikovat metodu pousteni ve spravedlivem pomeru (pokud jste tak jiz neucinil) a treba po mesici napsat na blog vysledky. Ale bylo by fer, aby jste byl zasadovy a pokud budete stat na vedlejsi a na hlavni bude krokem se pohybujici, nekonecna kolona a nejaky „zaskodnik“ vas bude poustet, tak toto gesto odmitnete, jelikoz nechcete zdrzet nekolika vterinami celou kolonu a sam cekejte na vedlejsi nekolik minut.

    pepe

    Ulice jsou široké dost, ale auta jsou moc tlustá 🙂 Dokud byla auta do šířky 1,6 m (Škody do 742, VAZ do 2105, Trabant do 601, etc) bylo místa habaděj. Dnes má každý do města SUV a pak se diví 🙂

    zorba

    Úmysl pana Berana je ok, ale je asi neštěsně pochopený. Je jasné, že když kolana jen malinko popojíždí, lze jedno ..dvě pár auto z vedlejší pustit. Ale pokud jede hlavní rychleji a plynule ej nesmysl jí zabrzdit. Než se zase celá rozjede, tak to pak trvá. Jde o to, že na té hlavní jsou někde semafory, nebo jiný nástroj k přerušení plynulého proudu vozidel a vozidlo z vedlejší má hned prostor vjet na hlavní silnici.
    Všichni jezdíme a využíváme hlavní i vedlejší silnice, takže nikdo nebývá zvýhodněn 🙂

    Rejpal

    Ještě dodat drobnou připomínku většiny dopravních expertů. Pokud by se na hlavní
    jelo rychlostí kolem 30 km/h (či méně), tak by se plynulost při pouštění nesnižovala a zároveň by bylo umožněno i to pouštění (téměř automaticky). Ale něco za něco.

    Henessy11

    Když jsem jel poprvé do Budapešti, měl jsem z jízdy hrůzu. Frekvence je tam násobná, než v Praze. První postřeh. Pří zácpách stojí na křižovatce policajt a točí klackem a žene vás bez ohledu na 50 km ve městě.Z boční cesty vás pustí téměř okamžitě, ale řidiči se tak věnují jízdě, že do mezery vklouznete téměř bez zpomalení kolony. Víte, že vás pustí a vědí to i řidiči za tím, kdo vás pouští.
    V Německu jsem stál čtvrt hodiny na křižovatce a sledoval řidičský koncert kde do sebe zapadala auta plynule jako do zipu.
    Závěr – jsme za volantem bezohlední křupani.

    Honza

    Autor blábolí nesmysly. Ti lidi na vedlejší jsou odsouzeni čekat až je někdo pustí, jinak by neodjeli nikdy.
    Osobně znám pár křižovatek kdy se málokdy udělá díra a téměř nikdy na obou stranách současně. Takže jakmile se udělá díra, najedu si doprostřed silnice, a pokud mě někdo v pravém pruhu nepustí, tak zablokuju celý levý pruh a počkám si na díru v pravém pruhu. Vadí? Smůla, je to totiž naopak bezohlednost řidiču v tom nekonečném štrůdlu a samozřejmě špatně vyřešená křižovatka. Měli tam dát semafor…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist