beran-dopravni-situace-prejizdeni-z-pruhu-do-pruhu-kdo-bude-vinikem.jpg

Beran: Dopravní situace – přejíždění z pruhu do pruhu; kdo bude viníkem?

poradna

Téma, které vás stále zajímá, tedy jízda v připojovacích pruzích. A které náš právní expert, JUDr. Beran, umí dokonale vysvětlit.

Diskuze

17 komentářů

    T.

    Vše platí jen za předpokladu, že na dálnici není souvislá kolona vozidel – pak se uplatní zip na konci připojovacího pruhu.
    Mimochodem – koukal jste doktore na nový zákon o přestupcích? Připravíte nějaký článek na některé zajímavé nové špeky? (promlčení 3/5 let, dědění odpovědnosti či trestu, reformatio in peius do 3 let po právní moci, retroaktivita vč. přezkumu blokových řízení atd.)

    Tomáš Beran

    Viděl jsem, že vyšel ve Sbírce zákonů (účinnost bude až příští rok). Článek k němu určitě budu psát.

    Jinak ale musím nesouhlasit s tím, že se zipování uplatní v případě připojování, kdy je v průběžném pruhu kolona aut. §12, odst. 5 zákona č. 361/2000 Sb. uvádí, že ten pruh, ze kterého se mají auta pouštět „přestal být průběžným“. To ale připojovací pruh nesplňuje. Ten průběžný nikdy nebyl (je připojovací), takže na to se zipování uplatnit nemůže.

    T.

    Vidíte, já bych si troufl obhajovat názor, že souběžná jízda dle odst. 3 může zahrnovat i připojovací pruh ve smyslu odst. 7 a povinnost umožnit řazení vozidlům přijíždějícím z tohoto končícího pruhu, byť nejde o pruh „průběžný“ (protože formálně vzato musíte umožnit zipování v místě, kde se průběžný mění na odbočovací, který dál pokračuje?) – jako podstatný bych vzal argument per analogiam (připojovací jako průběžný pruh) pro zachování účelu zákonné normy – plynulosti a bezpečnosti provozu. Nadto odst. 7 pak zakazuje pouze ohrožení – omezení tedy technicky povoleno je. Zkuste se podívat v Brně na ul. Žabovřeská – ve směru „na sever“ na úrovni ul. Kamenomlýnská, stejně jako ve směru „na jih“na úrovni ul. Elišky Machové dochází ke sbíhání 3 (resp. 4 o něco dříve) pruhů do 1 – denně zde jsou kolony a zipování z připojovacích pruhů zde připomínají i informační značky IP29.

    Rejpal

    Jak to tak čtu, tak se mi stale víc líbí dánský způsob připojovacích pruhů s rovnoprávností obou pruhů. Tam pak není místo pro takové zcestné výklady, nebo naopak pro správné výklady, podle kterých není viníkem ten, který jel bezohledně.

    Jakub Veselý

    Dobrý den,

    Děkuji za zajímavý článek. Toto se mi stává často, jedu v připojovacím, zrychluji (většinou ve firemní Octavii 1.6TDI takže žádný sporťák) a řidič přede mnou, ačkoliv má mnoho času na zařazení, jede v připojovacím pruhu až na konec. Já zrychluji stále, on ale jede pomalu… dávám si na to pozor a snažím se ho neohrozit, nicméně je to problém.

    Co mě ale ještě zajímalo. Když se řidič přede mnou začne zařazovat hned ale jede pomalu a já ho v připojovacím pruhu předjedu a zařadím se před něj (s dostatečnou rezervou samozřejmě), je to proti předpisům nebo je to v pořádku ?

    Díky za odpověď

    pf55

    Souběžná jízda (a tedy zipování) přece nemůže zahrnovat, a taky nezahrnuje, připojovací pruh, když zmíněný odst. 7 jasně říká, že řidič v něm nesmí ohrozit řidiče v průběžném pruhu.

    U zmíněných míst na Žabovřeské se v žádném případě nejedná o zipování z připojovacích pruhů. Vždyť jsou tam jasně značky IP 18b, že se zmenšuje počet průběžných pruhů, a k nim je doplněna
    IP 29 pro připomenutí, že se tedy má zipovat.

    T.

    Kdepak – jak píšu, nikde zákon toto pravidlo nevylučuje, naopak analogií lze dovodit nutnost jeho užití v případě vytvořené kolony – mj. pro naplnění účelu zákona (kde by v případě Žabovřeské ráno lidé z Bystrce prostě neodjeli). Mj. zrovna u té Žabovřeské ulice vůbec není zřejmé, zda jsou vlastně pruhy připojovací, nebo průběžné – z žádného značení (vodorovného či svislého) toto nelze usuzovat. Dále – stejně tak „připojovací“ pruhy uprostřed (v křižovatce mezi původními jízdními pruhy) – např. výjezd z Kuřimi na 43 ve směru na Svitavy – je či není to pruh průběžný? Taktéž tam lidé denně zipují, jinak by ta křižovatka prostě nefungovala…

    pf55

    Samozřejmě, že v případě kolony můžou řidiči začít zipovat i tam, kde to ze zákona není povinné, prostě proto, že v dané chvíli je to rozumné a učelné, a zákon takovou řidičskou slušnost a ohleduplnost nijak nezakazuje… U té Žabovřeské si nemůžu pomoct, ale napřiklad to připojení z Bystrce není připojovací pruh, ale na chvíli nový průběžný pruh a poté se průběžné pruhy sloučí do jednoho. Značka IP 18b to podle mě říká jasně… Ale když se nad tím znovu zamyslím, tak to vlastně jasné není. Kdyby zákony a vyhlášky věci definovaly jasně a srozumitelně, tak bychom tady takto nemuseli diskutovat.

    pf55

    Chybička se vloudila, toto měla být reakce na T. o kousek výš.

    Dan

    Predevsim se ma radit na konci pripojovaciho pruhu a to je myslim casty nesvar vetsiny ridicu. Jakmile se objevi prerusovana cara uz to tam sunou aniz by meli patricnou rychlost.
    Spousta lidi takto najizdi do pruhu v rychlosti 60-70Km/h a to je daleko nebezpecnejsi…

    Ma se vyuzivat ze zakona cele delky pripojovaciho pruhu a prejet do prubezneho az na jeho konci. Takze zrychlit na rychlost idealne okolo 100+ Km/h a plynule se zaradit. Pokud by to takto delal kazdy nevidim problem v tom aby se dochazelo ke zminovanemu pripadu.

    T.

    Právě od Bystrce se před křížením z hlavní odděluje odbočovací pruh nově (v poslední části za křižovatkou je jeden, který pokračuje přes most a napojuje se na Žabovřeskou směrem do kopce – na Svitavy), ten nový pruh projde pravotočivou zatáčkou a po relativně krátkém souběhu s dvěma pruhy Žabovřeské je ukončen a spojuje se s nimi. Je tam IP 18b, ale na rozdíl od následujícího spojení těch zbývajících dvou, které doplněno IP29 je, tato je samotná. To samozřejmě neznamená, že by tam zipování být nemělo (značka je jen informativní). Z druhé strany u výstaviště je to ještě zajímavější – tam je IP 29 samostatně před místem (resp. přesně v místě), kde dochází ke zúžení ze třech pruhů na dva (přičemž ten úplně vpravý pruh je téměř bezpochyby připojovací – tam o tom může svědčit odlišné přerušované vodorovné značení od středové čáry mezi druhými dvěma pruhy). Popravdě jsem nad tím úplně hluboce nepřemýšlel (byť v těch kolonách na jedné či druhé straně jsem strávil snad půl života) a odjakživa tam zipoval. Když to takto analyzujeme, myslím, že je to tak správně.

    Martin Pištora

    O zipování si myslím, že se zde uplatnit nemůže.
    Ale je zde jeden jiný důležitý postřeh:
    „odst. 7 pak zakazuje pouze ohrožení – omezení tedy technicky povoleno je“, přitom v článku p. Beran píše: „řidič prvního vozidla prostě nesmí ohrozit a omezit žádného z řidičů vozidel v průběžném pruhu“. To ale platí pro obecné přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého dle odst. 5. Zde jde o speciální případ dle odst. 7 „Při zařazování z připojovacího pruhu do průběžného pruhu řidič nesmí ohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu.“. Podle mě tedy „nenáhle“ omezit smí, – jde vlastně o dávání přednosti.

    Kuban

    Je to naprosto v pořádku. Připojovací pruh slouží k nabrání dostatečné bezpečné rychlosti k plynulému zařazení. V připojováku nepředjíždíte, vy se napojujete. To že se někdo připojil dřív je jeho věc. Napojování na 80ku v 60km rychlosti je Pražský sport, a nejlépe hned na začátku připojováku, mnohdy i přes plnou čáru. Záměrně říkám Pražský, ale veskrze je to Národní problém…. Lidi to neumí, proto klidně jedou v připojováku co se napojuje na dálniční 130 klidně pořád 90, protože si myslí, že je to ještě pořád silnice a zrychlovat můžou až na dálnici……. Typický příklad svého času napojení na R10 z černého mostu na boleslav…. Z 80kmh na 130 (dnes je tam snad 110, nejsem si jisty), a lidi si brmbají 80 v připojováku a v 80kmh se napojují na dálnici….. Jako proč ne, plynulost především 😀 🙂

    Kuban

    Pozor, není to povinnost… Máš využít jeho délky k nabrání patřičné rychlosti. Nic ti nebrání se zařadit hned když je to možné, od toho je přerušovaná čára (zase v tom nedělejte bordel, dojmy a průjmy) …. problém je ten, že lidi se zařazují dřív aniž by srovnali rychlost….. bo plynulost přece není šlápnout na plyn – podle jejich logiky (a není se co divit, autoškoly to neučí, neučí tvrdší jízdu, neučí krizové situace a brždění- ale po motorkářích to chtějí, jsme to ale národ tohle…)

    Nikoloki

    Typický příklad napojení na D10 ze Staré Boleslavi na Černý most. Kdybych se po…, tak na konci připojováku nebudu mít víc než 90, a to musí být sucho a zatáčku v nájezdu brousím dveřma napřed 😉 … (Akceleraci 0-100 mám cca 10 sekund.)

    BMW M4

    Si kup auto a né koňskou drožku!

    pepa

    Egoista nebo jen hlupák?

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist