Beran: Dopravní situace – křižovatka a odbočování vs. přejíždění z pruhu do pruhu

Zdánlivě jednoduchá situace - odbočujete a vpravo vjíždíte do pruhu, který ale okamžitě končí, je kratší než dílka auta. Co teď? JUDr. Beran nabízí vysvětlení.

Dnes bych se rád podíval na jednu křižovatku, která je variantou již některých dříve diskutovaných křižovatek a na které je možné demonstrovat určitou nejasnost dopravního značení a někdy i méně srozumitelnou logičnost řešení dané situace, případě posuzování viny v případě nehody.


Tentokrát se jedná o křižovatku ulic Budějovická a Antala Staška na Praze 4. V níže řešeném případě máme červené vozidlo, které odbočuje vlevo z ulice Budějovická na ulici Antala Staška a zelené vozidlo, které odbočuje vpravo z Budějovické na Antala Staška. Standardně samozřejmě platí, že vozidlo odbočující vlevo dává přednost protijedoucím vozidlům, a to ať už jedou rovně nebo odbočují vpravo. Pokud se však podíváte pozorně na danou dopravní situaci zde:

tak zjistíte, že po odbočení na Antala Staška může zelené vozidlo nejprve přejet do takového polovičatého pravého pruhu, který záhy končí (dál je vodorovné značení označují konec pruhu a autobusová zastávka).

Otázka pak u této dopravní situace zní, jestli existuje situace, kdy zelené vozidlo nemá přednost.

Podstatným okamžikem odpovědi na takovou otázku je nutné uvědomění, že se daná situace rozpadá nebo podle způsobu projetí může rozpadat na dvě na sebe bezprostředně navazující situaci, a to (i) průjezd křižovatkou a (ii) přejíždění z pruhu do pruhu a podle způsobu řešení situace zeleným vozidlem také bude možné odpovědnost na otázku přednosti.

Pokud totiž řidič zeleného vozidla odbočí vpravo tak, že nejprve vjede do toho pravého pruhu a pak bude přejíždět vlevo, už se nebude jednat o jízdu křižovatkou, ale o přejíždění z pruhu do pruhu, jakkoli takový manévr navazuje bezprostředně na projetí křižovatkou. Pokud tedy řidič zeleného vozidla přejede do pravého pruhu, ale současně už vedle sebe bude mít v levém pruhu červené vozidlo, nesmí jej ohrozit a omezit.

Chce-li řidič zeleného vozidla nebýt „obtěžován“ dáváním přednosti červenému vozidlu, případně nebýt viníkem dopravní nehody, musí křižovatku projet tak, aby rovnou najel do levého pruhu, což může, protože původní odbočovací pruh před křižovatkou je jeden, za ní pak dva, takže si může vybrat kterýkoliv z nich. Pokud ale „zaváhá“ a zůstane vpravo a následně bude hned za hranicí křižovatky přejíždět doleva, už bude muset dávat pozor na situaci v pruhu levém a tedy na červené vozidlo.

Jak z obrázku vyplývá, je to dost malý prostor, takže se mohou vyskytnout hraniční situace, kdy nebude zcela zřejmé, jestli se ještě jedná o průjezd křižovatkou anebo již o přejíždění z pruhu do pruhu. Rozhodující bude místo střetu, nicméně já být řidičem červeného vozidla, tak jsem opatrnější, protože s ohledem na malé množství místa v pravém ukončovaném pruhu zeleného vozidla, bude asi častějším případem to, že ke střetu dojde ještě v křižovatce. Vyloučit nelze ani opačnou situaci, jakkoli bude asi méně častá nebo pravděpodobná.

17.12.2015 5:29| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist