beran-definice-krizovatky-znovu-navstivena.jpg

Beran: Definice křižovatky znovu navštívená

pravidla silničního provozu

Záležitost, kterou jsme na Autowebu už řešili. Nicméně čtenářský zájem o téma stále trvá... Takže jak je to s tím nájezdem - je to už křižovatka anebo není?

Diskuze

6 komentářů

    Tuvy

    Pane doktore, dnes mám dojem, že jste se v tom trochu zamotal. Sám konstatujete, že pravidlo přípojného pruhu je lex specialis pravidlům křižovatky (např. přednost z prava), stejně ostatně jako příklad, kdy je křižovatka vybavena dopravním značením (vč. světelného) a zároveň z těchto argumentů vyvodíte neslučitelnost obou úprav a označení takové křižovatky za křižovatku charakterizujete jako „absurdní“. K definici (jazykové i logické) bych uvedl, že na rozdíl od Vás nevidím v písm. w) jakoukoliv poznámku, že by se komunikace musely protínat fyzicky, tedy, že by tato definice vylučovala mimoúrovňové křížení, ostatně Vámi navržený striktní výklad by vyřadil z definice křižovatek i kruhový objezd. Dále toto pojetí lze rozvinout dle písm. x) druhou větou – kde značení hranice křižovatky není vyznačena, tvoří hranici křižovatky kolmice k ose vozovky v místě, kde pro křižovatku začíná zakřivení okraje vozovky. Tím pádem křižovatka (vč. mimoúrovňové) začíná tam, kde začíná odbočovací pruh s tím, že ostatní pruhy jsou od tohoto místa až po konec křižovatky průběžné (což odpovídá i logice § 21). Křižovatkou tak je celý uzel s tím, že zde není žádné místo, kde by se použila „přednost zprava“ (§22 odst.2), ale jednotlivá napojení jsou přípojnými pruhy (dle § 12 odst. 7), nebo (když není pruh) vždy označena značkami (§22 odst.1). Nadto v kombinaci s jedním dříve zmiňovaným rozhodnutím i v případě, že značka ani přípojný pruh není a čistě formálně by tak měla být takovému vozidlu dána přednost, má každému účastníku dojít, že tam značka být má a vozidlo v průběžném pruhu na dálnici má přednost.

    Tomáš Beran

    Díky za komentář, rozumím Vám správně, že za křižovatku považujete i mimoúrovňové křížení, i když se ty komunikace fyzicky neprotínají?

    Tuvy

    Ano, přesně tak – i když se „protínají“ pouze v průmětu na daném pozemku za předpokladu, že jsou komunikace současně „spojené“, např. právě systémem samostatných pruhů (tedy tam, kde lze z jedné komunikace přejet na druhou, nikoliv některé z mostů přes D1).

    Logik

    Já tedy nevím, ale
    1) Nájezd a sjezd z dálnice je evidentně křižovatka. Dokazuje to možné užití značky Stůj, dej přednost v jízdě, která se dle vyhlášky používá pouze na křižovatce či železničním přejezdu.
    (Koneckonců i argument o platnosti značek, nepochopitelně užitý autorem v argumentaci, mluví také pro křižovatku: pokud by nájezd nerušil platnost předcházejících značek, pak by na následujícím úseku jako značky platili pouze pro někoho? To je přeci blbost. Jediná možnost, jak udržet pravidla SP konzistentní je uznat, že jde o křižovatku.

    2) Když se stýkají dvě mimoúrovňové komunikace, jsou nájezdy označené značkou dej přednost v jízdě z jedné na druhou i naopak. Která je hlavní a která je vedlejší? To je teoreticky argument pro to, že o křižovatku nejde.
    IMHO je řešení jednoduché: u mimoúrovňové křižovatky nejde ve skutečnosti o křižovatku jednu, ale křižovatkou je každý vjezd na komunikaci, kdy vždy nájezd je vedlejší a dálnice hlavní.

    3) Pokud chcete furt popírat, že to je křižovatka, jak je to s křižovatkou tří ulic, které jsou jednosměrky (nezřídka k nalezení ve městě). Podle stejné logiky bychom to také mohli prohlásit za nekřižovatku….. Nebo v čem je rozdíl?

    Martin Pištora

    „Koneckonců i argument o platnosti značek, nepochopitelně užitý autorem v argumentaci, mluví také pro křižovatku: pokud by nájezd nerušil platnost předcházejících značek, pak by na následujícím úseku jako značky platili pouze pro někoho? To je přeci blbost“

    Stav, že „značky platí pouze pro někoho“ nastává systematicky uvnitř každé křižovatky. Pokud je na jedné komunikaci nějaká taková značka, tak pro řidiče, kteří po ní přijeli, platí až na vzdálenější hranici křižovatky. Pro řidiče, kteří do křižovatky vjeli z jiných komunikací tato značka neplatí ani za křižovatkou ani uvnitř křižovatky. Ted ve stejném místě pro jedny řidiče značka platí, pro jiné ne.
    Není asi mnoho značek, kde by to mohlo mít velký význam. Nicméně některé křižovatky jsou poměrně rozlehlé a rozdíl by mohl bát znát.

    Jaromir Simik

    Opustme nyni „dalnice“. Predstavme si viceproudou silnici ve meste na ktere je 50 metru pred najezdem z jineulice mimourovnove krizujici tu hlavni povolena znackou rychlost 70 km/h. Na te druhe je rychlost pouze 50 km/h. Jestli bychom tuto situaci nenazvali krizovatkou, pak by vozilo vyjizdejici rampou na hlvni silnici muselo jet 50 km/h avsak vozidlo jedouci primo po hlavni silnici by mohlo jet 70km/h. V pripade krizovatky- by vozidlo jedouci primo, muselo snizit na 50/km jako pri jizde ve meste. JENZE- co kdyz na vedlejsi silnici byla znacka treba 60 km/h. CO PAK?

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist