beran-dalnice-bez-limitu-v-australii-to-jde-taky.jpg

Beran: Dálnice bez limitů – v Austrálii to jde taky

dopravní předpisy v čr

Co bude, když se na jednom úseku dálnice zruší rychlostní limit? Vypuknou jatka anebo se nestane, ehm, nic?

Diskuze

38 komentářů

    spooon

    a přesně tak to má být! Dneska sem se přemisťoval z Prahy do Liberce po dálnici obvyklých 160-180km/h, je to teda proti předpovědi všech omezovačů, ale stále žiju. Ba co víc za celou cestu sem neměl problém. Někdy sem trošku zpomalil, když někdo pomalejší předjížděl kamion, on pak v drtivé většině případů se hned jak mohl zařadil do pravýho a já mohl pokračovat.To samé sem samozřejmě udělal když mě někdo rychlejší dojel zezadu…já nevím, proč by měl být problém v rychlosti? Já ho nikde nevidím a to takhle už pár let jezdím. Tak proč nejsem navzdory předpovědím omezovačů už dávno mrtvý? Asi je někde chyba…

    Montik

    Názor JUDr. Berana je trefa do černého a nelze než souhlasit. Německo je toho jasným důkazem. Problém na českých silnicích je hlavně bezohlednost, agresivita a nezodpovědnost vůči ostatním. Pokud by každý vycházel z jednoduchého pravidla jezdit tak, aby neohrozil sebe a ostatní (zejm. pak narážím na mladá zfetovaná a ožralá hovada ve „vytuněných“ starých šunkách letících po městě 100 a více, která obvykle někoho zabijou), tak by bylo na silnicích hned lépe. Omezení rychlosti na dálnicích s tím pak absolutně nesouvisí a ničemu nepomůže.

    Petr

    Ano, jsme dospělí a musíme být schopni nést zodpovědnost za své jednání a to beze zbytku. Zádné zákazy ani jakékoliv nařízení nevedou ve svých důsledcích k „nápravě občana a společnosti “ – je třeba aby každý človíček měl co nejvíce svobody a tudíž svá rozhodnutí dělal svobodně s vědomím své zodpovědnosti za ně . Takže nepoměrně zásadnější je výchova v rodině a ve škole……tam je možno získat nejdůležitější hodnoty pro život. A TYTO hodnoty potom každý prezentuje svému okolí a společnosti – tedy i na silnici….

    Jimm

    Aćkoli poměrně často s panem doktorem nesouhlasím, tak tady se nedá nic jiného než souhlasit. Jezdím po dálnici běžně 155 na tempomat (cca 145 reálných, takovej rozumnej kompromis s ohledem na spotřebu) a nemám pocit, že bych někoho svojí rychlostí snad někdy omezil, nebo snad ohrozil…

    Rejpal

    „Já si budu v těch svých obvyklých tempomatových 150-160 hlídat pravidelně zpětné zrcátko, abych jej včas viděl, hned mu uhnu a popřeju mu příjemný sportovní zážitek a šťastnou cestu.“

    Proč byste si měl hlídat zpětné zrcátko a včas uhnout když právě nepředjíždíte a tudíž jedete v pravém jízdní pruhu?

    Rejpal

    To máte docela štěstí. Ostatní, kteří jezdí pravidelně neomezenou rychlostí, si neustále stěžují na to, že jsou ze strany těch pomalejších neustále ohrožováni (omezováni) pomalou jízdou.

    Pokud na dálnici jedou všichni ohleduplně (tedy nikdo se nelepí 2 metry za embéčkem, které předjíždí kamion a zuřivě neproblikává, nikdo zbytečně neblokuje levý pruh ani nikdo nedělá myšky z levého pruhu do pravého do každé třicetimetrové mezery a nikomu nedělá problémy zvolnit když před sebou vidí blikajícího, který by potřeboval předjet, aby nemusel zvonit o mnoho víc) pak není důvod k tomu, aby se nějak omezovala rychlost. Tedy pokud tomu nebrání poloměry zatáček, technická specifika vozovky nebo ochrana životního prostředí či rezidentů.

    pecival

    Když jsem v Austrálii před lety cestoval, tak mě překvapilo, jak se i na úsecích, kde jedete 500 km k další benzínce dodržuje maximální rychlost 110km/h. Říkal jsem si, jak to mohou vydržet. Po druhé mě to překvapilo v USA. Na highwayi byla maximálka 55 mil/h. Když jel někdo rychleji, tak se všichni otáčeli, co se jako děje. Velký kontinenty a lidi tam pospíchají méně než v maličké Evropě. Ale už tak jezdím taky a vyhovuje mi to. Míň stresu. A těch pár desítek minut co bych ušetřil, kdybych projel celou naši malou republiku mi přijdou za ty peníze drahé. Při jízdě z Mikulova do Ústí nad Labem jsem třeba ušetřil 40 minut za asi 300 Kč za benzín. V práci si 450 Kč na hodinu nevydělám a řízení auta mě baví víc.

    Jimm

    Tak zaprvé.. kontrolovat zrcátka, a ne jen když předjíždím, je snad základ, ne? a za druhé… Kolikrát nemá ani smysl z toho levýho pruhu uhejbat, když člověk jede těch cca 155.. jednak je člověk rychlejší, než drtivá většina ostatních, nemá smysl aby se člověk vracel do pravýho, když 250m vpředu je další auto, který bude muset zase předjet. takže většinou jezdím levým, uhejbám rychlejším a pokud je pravej opravdu volnej, tak jedu tam… nehledě na to, že jsou tu úseky dálnic, kde se v pravo prostě jet nedá, pokud si nechci dobrovolně ničit svoje auto…

    V.

    stranu Svobodných občanů … mají stejné smýšlení jako pan Beran.

    Bruno

    Autor článku zapomněl napsat, že omezení v Austrálii bylo zrušeno v Outbacku, kde není žádný provoz. Jinak tam jezdí všichni 110 na dálnici (včetně busů a kamionů) a nikdo nikoho nikdy nepředjíždí. Neumíte si představit jaká je to pohoda. Kolizní či napjaté situace ani vzniknout nemohou. Všichni Australané se usmívají. U nás skřípeme zuby, když chceme ve 110 vyjet do levého pruhu (předjet kamion) a třeseme se hrůzou, že se objeví nějaký z výše uvedených pisatelů a ve 190 se vám usadí 2 metry za kufrem a zuřivě bliká a gestikuluje. Podle je jistého odsouzeného jim říkáme: Zase nějakej Aleš … Já osobně jsem kvůli těmto psychopatům přestal D1 používat, jezdím vlakem (2h36) a jsem v pohodě. Autora a další prosím: Nelžete o Austrálii, to je na rozdíl od nás vyspělá země a všichni tam jezdí pomalu a ohleduplně! Žil jsem tam delší dobu a do českého Psycha se mi vracelo velmi těžko.

    XXX

    Já nedávno trošku závodil s kamarádem napříč večerní Prahou (prostě jsem spěchali a náš čas je fakt drahej) a to podobnou rychlostí a taky žádný problém, jsme oba v pohodě, nikoho neomezujeme natož ohrožujeme, je to fakt jen o tý toleranci od ostatních.

    XXX

    A co jejich dálnice? Myslím kvalita, hustota provozu a podobně, jsou podobné našim a nebo se jedná i krapet nesrovnatelnou situaci? (i když zde je čistě podle názvu silnice srovnávána)

    spooon

    neříkám že sem se s tím nikdy nesetkal, ale v drtivé většině případů jedu plynule, bez nutnýho prudkýho brždění. Občas se stane, že mi to někdo pošle pár metrů před čumák do levýho, ale je to opravdu málokdy. Já když jedu v pravým a potřebuju předjet někoho pomalejšího, tak než abych někoho omezil v levým, tak radši zpomalím na rychlost toho přede mnou. Počkám si až bude dostatečná rezerva a pak teprve předjedu. Samozřejmě to chce trošku výkonný auto. Ti, co ho nemají, tak musí hold čekat déle či si koupit auto silnější.
    Poloměry zatáček či technická specifika tomu zřejmě nebrání, když tak jezdím několik let bez nehody. Ochrana životního prostředí je na jinou debatu, aneb těch pár procent znečištění co dělá automobilová osobní doprava je celkem zanedbatelná. nehledě na to, že to s tím globálním otpelováním nebude tak horký, jak se v posledních letech ukazuje. A rezidentů kolem dálnice moc není.

    spooon

    jak sem psal výše, nemám problém někoho nechat předjet kamion, když mě pak bezdůvodně neblokuje dalších několik kilometrů levý pruh. A tak to alespoň podle pozorování dělá hodně lidí. jiná situace je, když někomu vjedete z pravýho pruhu 110 rychlostí před čumák do levýho. To se pak nedivte, že je 2 metry za váma. Ano, najdou se i blbci kteří vás dojedou a téměř vás tlačí předním narázníkem, ale podle pozorování jich není tolik a zdá se mi že tento nešvar mizí z českých silnic.

    Bruno

    Kvalita dokonalá, střední pruh má většinou 30-50 m (takže občas ho přes buš ani nevidíte), není tam problém s parcelami, výkupem atp. Provoz řidší než u nás, záleží na lokalitě, z Canberra do Sydney (cca 350 km) spíš střední provoz, u měst je to nahuštěné. Města mají mnoho 4 proudových komunikací, obytné čtvrti jsou většinou zcela odděleny od provozu. Silnic je tam velice málo, jen hlavní tahy, zbytek jsou prašné cesty,. často vymleté dešti. Proto mají Ossis mnoho off roadů se silnými motory. Minimum je 1,8 l, často jsou to 3-3,5 l. Typické jsou Toyoty a Subaru, velmi oblíbený je Outback – auto vymyšlené pro Austrálii, skvělé na dálnici i v terénu.

    Tomáš Beran

    Měl jsem na mysli zejména ty okamžiky, kdy sám předjíždím v levém pruhu.

    Jarouš

    1) Co jezdím Golfem VI Cabrio, po dálnicích obvykle jedu 120km/h (skutečných) – kvůli vnitřnímu hluku. Při vyšších rychlostech se skrze zadní látkové „sloupky“ dovnitř dere dunění turbulencí vznikajících na zadní hraně střechy. Přesto jsem stále ten z rychlejších – lidé asi šetří palivo či co.
    2) Zkušenost z USA – Kentucky, Mississippi, Arkansas: na hwy speedlimit 70mph = 112km/h. Všichni vč. kamionů speedovali na 75, takže 120km/h. Probíhá to tak, že člověk najede na hwy, zrychlí na 75, zapne tempomat a čeká, až tam dojede. Beze stresu. Tady by tohle nefungovalo i proto, že lidi vesměs nechápou přínos tempomatu pro bezpečí jízdy a radši při koupi vrazej prachy do nesmyslně velkejch kol, aby soused záviděl.

    Ivan

    Úplně Vám rozumim, když jsem jednu neděli přejížděl Švýcarsko, překvapilo mě, jak může být cestování na dálnici pohodové, bez neustálého řešení kdo kdy koho bude předjíždět atd. Všichni jeli 120km/h, bez kamionů teda, ale zase provoz byl poměrně hustej, v podstatě jely oba proudy skoro souběžně. I tak to byla radost jet. Ale zase, pokud bude volná dálnice a já budu mít na spěch, to se může občas stát, tak bych bral určitě možnost jet rychleji, třeba těch 160-180km/h.
    Asi nejlepší řešení bych viděl, pokud by se rychlost upravovala světelnýma cedulema operativně, např. při slabém provozu bych rychlost neomezoval, ale při silném provozu všichni 120km/h a byl bych klidně pro to, aby se pokutovali „brzdiči“ provozu, třeba kdo pojede bezdůvodně pod kilo.

    A ještě, jak je to s těma kamionama, to v tý austrálii a USA jezdí stejně rychle jako osobáky? To se mi moc nezdá.

    XXX

    Díky za odpověď. Tušil jsem si že to není moc srovnatelné.

    XXX

    Na to jsou a vždy budou dva úhly pohledu. Jedni budou ti co jedou nad limitem a nepřejí si, aby je zpomalovali vozidla jedoucí v limitu a předjíždějící čas od času a naopak, ti co jedou 120-130 nechápou, proč by měli zůstat vyset za kamionem co jede 80 a proč je někdo problikává, když najedou 200m před něj doleva. Obě strany se odvolávají na netoleranci a nebezpečnou jízdu těch druhých.
    Můžeme si tu číst slohové právní výkladové práce v podstatě o ničem, protože se jedná o egoistického troubu (a v mnoha případech demagoga a lháře) co tvrdě zastává pouze jednu stranu a každej kdo oponuje je nutně nepřítel.

    Noby

    To je podle mě jeden z problémů našich řidičů, někdo chce jet rychle, někdo je vyloženě agresivní, když jej někdo zdržuje. Na druhé straně, je docela dost lidí, co prostě nejedou rychlostí blížící se maximální povolené rychlostí a stresují tak tu první skupinu, co pak často riskatně předjíždí a snaží se dohnat domělou ztrátu. Ono to pak láká, když před kolonou je několik kilometrů volná rovná cesta. Beru to z pohledu okrsek, ale co jsem viděl, na dálnici je to stejné, často je vidět osobák jedoucí na dálnici 100 vedoucí za sebou kolonu, tak jako na rovné okrsce auto jedoucí 65 v místě kde prasata jezdí bez problémů 150, a silnice před nimi je prázdná…

    Kdyby všichni jeli stejně rychle a nebylo tolik loudalků, tak by bylo i méně těch vystresovaných agresivních rychlíků.

    Doktor - ten s tečkou

    Tak jenom psát o tom jaké by to bylo lepší, kdyby se mohlo jezdit rychleji, to Vás Tomáši nemůže maximálně uspokojovat. To je podle mne, jako levou rukou. Jste študovaný člověk, znáte danou problematiku a orientujete se. Proč se něco nepokusit udělat a né jenom onanovat. Možná, kdybych byl já pan Beran tak bych třeba napsal článek, že jsou možnosti jak protlačit iniciativu na zvýšení rychlosti na dálnicích na 160,180,200 či neomezeně jak komu vyhovuje, ale je zapotřebí od Vás, kteří o to mají zájem – to, to a to. Jdete do toho? Já vím Tomáši, že to je velmi jednoduchý úhel pohledu na danou věc, ale pokud bychom do toho šli, tak by tady byla naděje na ten pořádný sex.

    Tomáš Beran

    Hezká metafora. 🙂 Uvažoval jsem o tom, ale je tu pár „ale“.

    1) Musel bych si na to najít čas a toho fakt moc nemám.
    2) Nerad bojuji s větrnými mlýny a tím méně bych měl chuť trávit čas na takový „boj“.
    3) Ale ze všeho nejvíc – já nevěřím na změnu „zvrchu“. Já věřím na změnu „zezdola“. Problém není nakonec ani tak v politicích a úřednících, kteří vymýšlejí blbosti a utahují šrouby, ale v lidech, kteří věří, že takové politiky potřebují (a volí a tím vytvářejí stávající systém samotný). Možná to není vždycky z mých článků poznat, ale snažím se (mezi řádky) spíš prosadit změnu myšlení než změnu systému, protože věřím, že změna systému automaticky doprovází změnu myšlení. Změnit systém bez změny myšlení totiž nebude nikdy fungovat. Možná to bude znít divně, ale i kdybych měl tu moc a mohl nastavit pravidla silničního provozu tak, jak by mi to vyhovovalo, tak bych to nikdy neudělal, protože by to znamenalo vnutit ostatním můj úhel pohledu na věc. Jenže to já nechci. Nechci nikoho do ničeho nutit.

    ……………….jak by řekl můj oblíbený autor:“Kdybych ti vymyslel svět a ukázal ti ho, tebe však přitom nechal stát na místě, nespatříš nic. A budeš mít pravdu. Protože z tvého hlediska je ten svět falešný, a ty právem bráníš svou pravdu. Stejně tak jsem nedosáhl účinku, pokud se ti zdám pitoreskní, brilantní nebo paradoxní, protože takové je pouze to. co je viděno z určitého hlediska, ačkoli to bylo stvořeno k pohledu z hlediska jiného. Obdivuješ mne. ale já netvořím, jsem žonglér, kejklíř a falešný básník.
    Když tě však zavedu tam, odkud se pravda jeví nová — a má cesta nebude pravdivá ani falešná, neboť kroky prostě jsou a nemůžeš je popřít —, potom mne, který jsem ji stvořil, ani nepostřehneš a nebudu ti připadat ani pitoreskní, ani brilantní či paradoxní, neboť tu byly prostě kroky, jež následovaly za sebou, a ty mě nemůžeš kritizovat jako příčinu toho, že pláň z tohoto pohledu tvé srdce povznáší či že je žena krásnější. Neboť z tohoto pohledu žena opravdu víc vzrušuje a pláň je rozlehlejší. Vládne tady můj čin, ale nezanechává stopy, odlesky ani znamení, a protože je tu nenacházíš, nemůžeš proti mně bojovat, jen tehdy jsem tvůrce a pravý básník. Neboť tvůrcem či básníkem není ten, kdo vymýšlí a dokazuje, ale ten, kdo činí skutečným.“

    Honza

    Přesně tohle řízení rychlosti proměnnými značkami funguje okolo Mnichova, kde občas jezdím. Když je provoz normální, svítí neomezená rychlost, pokud zhoustne, tak nastavují 120, 100 nebo 80. Většinou ale němci jedou tak o 10-20km/h víc, hlavně když tam svítí 80…
    Co se mi tam ještě moc líbí je, že v případě hustšího provozu se rozsvítí značky a z odstavného pruhu se stane čtvrtý pruh pro jízdu.

    jozé

    ale v našem systému to NEJDE. Celá věc tkví v tom, že má-li se něco změnit, musí po tom býti společenská poptávka (teď nemyslím tu „mediální“ společenskou poptávku).

    Psaní takovýchto článků má za účel, „vychovávat“ ty, kteří o to stojí (čtou web) v tom, že existují i jiné alternativy než bečet poslušně ve stádě.
    Ale k čemu bude prosazená reforma speedingu, když budou ovce bečet, že ji vlastně nechtěly, nemůžete „páchat“ dobro, i když je to dobro:-)
    kapito? a teďka mi povězte tu o karkulce…….

    jozé

    a teďka vlastně opakuju výše uvedenou odpověď p.Berana, soráč:o)

    XTad

    A kolik ridicu si tu svepravnost zaslouzi, nebo ji aspon dokaze vyuzit tak, aby neohrozovali ostatni? Je sice hezke tady basnit o tom, jak kazdy ma pravo o vyhodnoceni svych moznosti, ale kdyz nespravnym vyhodnocenim muze zabijet, tak je to proste problem. Uz vidim ty uspechance ve sluzebnich dieselech co budou mit 200 na tachaci (co by ne, pomaleji nemusim a vic mi to nejede) a bud, vzhledem ke kvalite a zakroucenosti nasich dalnic vyleti ven, nebo vznikne zcela nepripustna situace, tj. v pravem pruhu kamiony 80-90, v prostrednim setrilci 110-120, v levem 150-300 a pro „predpisove“ jezdce 130-140 uz nezbyde misto, pritom prave ti by meli byt privilegovani. V zemich s neomozenou rychlosti to funguje kvuli nesrovnatelne kvalitnejsim dalnicim a take rovnym a dlouhym usekum. U nas jich neni tolik na to, aby melo zruseni omezeni rychlosti smysl. A i v tom nemecku, australii se jezdi maximalne stejne rychle, jako u nas a pokud tam nekdo vyuzije neomezenou rychlost, tak je to pri minimalnim provozu a se zachovanim maximalni pozornosti a ohleduplnosti. Svoji roli na tom taky hraje vozovy park. Na nasich dalnicich je porad dost aut, pro ktere je problem 130. Nejde o to, ze by ji nedosahli, ale jsou v takovem rezimu hlucna a maji vysokou spotrebu. Proste si autor clanku vzal neco do hlavy a nebere v potaz realitu.

    Skeptik

    Možná by to šlo. Ale nemyslím že nějak paušálně. Umím si představit takovou tu řízenou dálnici, jako maj v Německu či Rakousku (a určitě i jinde). Je volno? 160. Houstne to? Cca 120. Sníh a náledí? Třeba 80.
    Jenže je tu pár jenže. Takové řešení by něco stálo. A díky naší korupci asi tak 3 x víc, než by bylo potřeba. No a ještě významnější problém je stav našich dálnic. Kde všude by to šlo? Na D1? Ne. Možná až bude rekonstruovaná. Dnes je to ale mimo mísu. U Prahy je v podstatě pořád plná a dál je to katastrofa. D5? Někde kolem Rokycan a dál do Německa by to šlo. D8? Postřižín a dál asi jo. Z Olomouce na Ostravu ten kus je snad taky použitelnej. A D11 krom betonových skákacích kusů taky. Stejně ale problém by byla ta cena. A tím se dostávám k tomu, proč není problém rychlost, ale korupce. Až tu dokážeme alespoň trochu srovnat do latě, zbylé snad přijde. Akorát mám strach, že se toho nedožiju.

    Rejpal

    A jak mu můžete uhnout pokud sám předjíždíte?

    To omezíte nebo ohrozíte předjížděného (či toho před ním) tím, že se vmáčknete do mezery, která neodpovídá Vaší rychlosti?
    Nebo se plynule zařadíte do pravého pruhu, aniž byste musel někoho omezit či ohrozit? (Tedy v tom pravém je volno.)

    Bruno

    Mrzí mě, že u nás si od převratu pořád ještě lidé neodvykli překrucovat a nalhávat. Týká se to i autora článku pana Berana. 1) Proč pan Beran nalhává, že „to jde v Austrálii taky“, a vytváří dojem, že jde o standardní typ dálnice, když jde 286 km silnice (nikoli dálnice) v poušti, kde je víceméně nulový provoz? A z této zkreslené informace vyvozuje dalekosáhlé závěry. Po vyhodnocení bude za rok samozřejmě jasné, že zrušení omezení počet nehod nezvedlo, protože tam nikdo nejezdí. Ale to směrem k nám přece naprosto nic neznamená! Na našich nekvalitních přeplněných dálnicích je zcela jiná situace, tyto dvě věci pan Beran nemůže srovnávat (ve stylu českých novinářů a politiků, kteří si fakta upraví vždy jak se jim to hodí). 2) Proč se pan Beran nemůže aspoň zabývat srovnáním, zda vozidla jedoucí ve dvou proudech stejnou rychlostí, projedou určitý úsek dálnice rychleji a bezpečněji, než vozidla jedoucí rychlostí velmi různou (až dvojnásobně odlišnou). Výsledkem spěchu arogantních řidičů porušujících 130 km limit je, že většina aut jede v přeplněném levém pruhu, pravý je skoro prázdný a kapacitní vytížení dálnice (dle mého odhadu) to snižuje až o 40%, zatímco bezpečnostní riziko o 40% stoupá. Tyto racionální argumenty jsou pro autora článku asi nestravitelné, protože je zřejmě (jak jsem vyrozuměl z jeho příspěvku) romantik, který automobil používá nikoli k přepravě z místa na místo, ale k naplnění pocitu štěstí, k němuž potřebuje jet rychleji než ostatní a předjíždět je. Řeknu-li, že jde o nevyzrálý narcistně hysterický typ, nechci tím urážet, jen konstatovat anamnézu. Němci jsou národem se sklony k agresivitě, ke svému štěstí se potřebují drát dopředu (mnohokrát jsem jim uhýbal v Jugoslávii a Chorvatsku), naproti tomu Australané jsou kliďasové, zralí lidé, kteří si nepotřebují něco dokazovat pomocí automobilu. Všichni do jednoho rychlost dodržují a nedělá jim to žádný problém. Já osobně bych se rád vydal jejich cestou – ctít řád, ctít zákony, omezit rychlost na klidných 110 a současně nabídnout všem neurotikům možnost vybíjet přebytečnou energii při sportování, tanci, práci na zahradě, při pomoci potřebným a starším, při prospěšných pracích a nikoli na silnicích.

    Tomáš Beran

    ad 1) A v Německu Vám ty neomezené úseky už přijdou dost reprezentativní z hlediska hustoty provozu a stavebně-technického provedení? Třeba taková A6 od Rozvadova na Norimberk by jako referenční nestačila? Nebo taková A93 od Oberpfalzer Waldu do Regensburgu?

    ad 2) Viz můj předposlední blog o „blikání“ a „rvaní“ se na poslední chvíli do levého pruhu. Mimochodem, kdo tvrdí, že bude při velkých rozdílech rychlosti dálnice méně propustná? A co se mé anamnézy týče, když dojdou věcné argumenty, hodí se osobní útoky, že? Já auto také používám k přesunu z místa A na místo B, ale proč bych měl na silnici trávit delší čas, než je nutné? No ale pokud si myslíte, že každý, kdo chce jet rychleji než Vy, si „potřebuje vybít agresivitu“, tak jste úplně mimo a jen opakujete ohraná hospodská klišé (jako s těmi agresivními Němci), protože věcné argumenty nemáte. Napadlo Vás, že někdo prostě chce jet rychleji jen proto, aby byl v cíli své cesty dříve? Anebo má prostě někdo jenom rád rychlost (v autě, na kole, na lyžích, kdekoli). Jenže ten je ve Vašich očích automaticky blázen, že? Jak jednoduchý pohled na svět. A hlavně, proč chcete něco nebo někoho omezovat? Jeďte si svých 110 v klidu v pravém pruhu, ale nevnucujte svůj postoj ostatním.

    Tomáš Beran

    A kolik lidí najednou pojede 200? Pár jedinců, tak tím nestrašte. Mimochodem, šetřílci nemají jet v prostředním 110-120, ale být v pravém a do prostředního přejet jen při předjíždění a zase se mají zařadit zpět. Hlavní problém (nejen) našich dálnic, a to i těch třípruhých, je to, že se lidé neobtěžují neustále a pořád se stahovat do pravých pruhů. A nebásněte o Německu, na A6 (ta Vám přijde rovná?) a A93 za Rozvadovem je dálnice členitější než D5 na naší straně hranic a neomezená rychlost tam funguje zcela bez problémů. Není absolutně jediný důvod, proč by to nemělo fungovat na naší straně hranic.

    thespalek

    😀 no to je zase ukázková forma škatulkování a házení do jednoho pytle s těma Australanama a Němcema..:-D To že nám tu chybí osobní zodpovědnost jednotlivce tudíž taky paušalizovat nechci, ale ze srdce s tím souhlasím, s tím že se to prolíná do všech možných aspektů života..od alibismu ve vztazích až po politiky..
    A osobně v 95% případů taktéž pojedu, zejména na dálnici – co je to asi tak za sportování?? – hezky v klidu, bez stresu z předjíždějících se náklaďáků a s hudbou, ať bude limit jakýkoli..stejně jako v německu na neomezených úsecích dobrých 80 – 90% lidí si hezky jede svých doporučených 130 vpravo..Ačkoli vím, že třeba na D11 se dá pohodlně udržet cestovních 200 a ani si člověk nevšimne..

    thespalek

    Aha..takže bychom měli zjistit, kdo je schopný se zodpovědně rozhodovat a takové pak nepustit na silinici? Jsem pro;) Ale tohle spíš zavání přístupem: „Zaveďme i na dálnicích omezenou 50, protože se tam mohou pohybovat 90tiletí důchodci (nic ve zlém, nechci házet všechny do jednoho pytle), kteří ve vyšší rychlosti nezvládnou reagovat..ale zákon jim umožňuje jet nehorázných 130, ve kterých to nezvládnou!! Mysleme tedy zase i za ně a omezme to, než se něco stane!!“ ;)))

    thespalek

    Sakra ne, nešlo by to:-( to zase bereme zodpovědnost z toho řidiče a dočkáme se argumentů „No já viděl, že tam všude leží sníh a já mám sjeté gumy, ale na tabuli svítilo 80km/h, tak já nic neudělal…“. A jestli to není člověk, kterej si tohle dokáže zvážit, tak na silnici nemá co dělat. A buď ho má zachránit přísnější rozdávání řidičáků, nebo musíme doufat, že dřív nebo později zabije jen sám sebe..:-(

    thespalek

    hmm..ale to mluvíš o interstate (highway), že jo? Ta má narozdíl od našich silnic totiž to specifikum, že se příliš nepoužívá k denní přesunům..Málokdo se mezi velkými městy přesunuje autem..a když tak buď nouzovka, nebo výlet (nebo pracovně – nákladně)..To co zažíváme na našich silnicích je každodenní provoz typu „Už jsem měl dávno být v práci“ a „Manželka mě zabije“ a to mají ve státech tak kolem měst..a tam to pro jistotu nejede vůbec;))

    thespalek

    Hmm..já bych to tedy psal „Aussies“, ale to nic..a je to dost podobné, jako s těmi Americkými highways co psal někdo níže (to samé i kanada)..v těchhle zemích tyhle silnice prostě neslouží ke každodennímu stresovanému provozu (ne tolik, jako u nás) a proto si myslím, že je ten argument trochu mimo…I když jistou roli v tom hraje i mentalita a represe..

    thespalek

    ..a oba dva ty úhly pohledu spojí co? Možnost volby. A tu dneska lidé, co chtějí jet rychleji ..co? Nemají. Tedy mi z toho vyplývá, že ten přístup je dnes jednostranný a jak kromě zákona na dálnicích mimo ně jasně daný prostě tak, že pokud někdo přede mnou chce jet pomaleji..a třeba extrémně pomalu, mě nezbyde, než se mu přizpůsobit. Jakou možnost má ten, co chce jet rychleji? Těžko bude toho před sebou tlačit.. Dejme lidem možnost volby..naučme se někde osobní zodpovědnosti..třeba na té silnici..

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist