beran-braneni-predjizdeni-a-omezovani-pri-predjizdeni.jpg

Beran: Bránění předjíždění a omezování při předjíždění

poradna

Může řidič na výjezdu z obce, kterého zrovna předjíždí jiné auto, zrychlit na zákonný limit, nebo se musí nechat předjet? Vysvětluje JUDr. Tomáš Beran.

Diskuze

17 komentářů

    ddd

    Pokud mě začne předjíždět relativně dost před cedulí konec obce, neřeknu nic. Ale ať ten nadrženec, který začne předjíždět přímo u cedule také použije tzv. předvídání – musí předvídat, že asi těsně za cedulí začnu zrychlovat. Není na tom nic neočekávaného. Nelze neustále čumět do zrcátka kvůli těmto spěchavcům. Pokud jej uvidím, nezrychlím. Ale vzhledem k množství dědin na mnohých cestách nebudu ještě hlídat takové nedočkavé ko*oty. Ať předvídají. A nejlepší jsou ti, co honem předjedou a pak se šinou okolo 70-80km/h.

    Rejpal

    V případě, že předjíždění již začalo (tedy „nadržené“ vozidlo již použilo blinkr a vybočilo z pruhu), potom ke zrychlení není řidič prvního vozidla oprávněn, ani pokud má hodně silné vozidlo.

    Zrychlit smí až za značkou obce, a zvýšením rychlosti (jakýmkoli) nesmí bránit v předjíždění.

    Hlavní, co je třeba zmínit, je fakt, že k takové situaci při dodržení předpisů nikdy nemůže dojít.
    V tomto případě „nadržení“ řidiči nesmí předjíždět z mnoha důvodů: porušili by tak maximální povolenou rychlost v obci; předjížděli by takovým způsobem, že by omezili předjížděné vozidlo.

    Lumír

    A na dálnici, když najíždím a zrychlím v připojovacim pruhu a zařadím se do pravého pruhu před kamión jedoucí 90 km/h a a mám před sebou volno, taky musím nechat předjet všechny ty, co předjíždí kamión v levém pruhu a pak teprve zrychlit na 130 km/h? A nebo, když projíždím křižovatku, která má dva pruhy v obou směrech a kamión, co přijíždí zleva, je navedený do levého pruhu a já jedu rovno průjezdným pravým, tak ve chvíli, kdy on se po zatočení v levém rozjíždí ze 30 km/h a já jedu v průběžném 90 km/h, tak to mám na jeho úrovni zašlápnout? (tyhle křižovatky jsou i mimo obce). Ona teorie je jedna věc, a bezpečná jízda druhá.

    Rejpal

    První případ: „ano“. Druhý případ „ne“.
    Obojí je vlastně to samé ze dvou pohledů, takže pokud chcete být konzistentní, potom byste se měl chovat v každém z těch případů opačně. Pak máte ještě možnost chovat se bezohledně, nebo defenzivně.

    df

    Ja to resim tak ze pokud neni v dohledu policajt, predjizdejici auto neni oktavka nebo superb (nebezpeci stihace), v protismeru nic nejede, a navic mam chut tak mu proste pridam plyn a ujedu i kdyz je na me urovni.

    Pisu ale jenom o tomto pripadu ze se me snazi predjet pred koncem dediny- jinak jsou mi predjizdejici u prdelee a uhnu.

    Mam silne auto a malokdo ma na to me dostat. Jinak jezdim podle pravidel a vetsinou na tempomat. Zrychleni za dedinou si ale uzivam.

    Driver

    Děkuji za článek. Škoda že ho nečtou všichni Ti, co předpisy neznají. V podstatě by stačilo, kdyby si každý kdo má řidičák nastudoval celý dopravní zákon místo, aby se řídil domněnkami. Všichni jsou chytří jak rádio a nikdo nic nezná. Nedávno jsem taky předjel za obcí šneka ale on mi bránil předjíždění a já měl velký vlek a když jsme oba z 50ti kmh za obcí zrychlili asi na cca 130, tak jsme se střetli mým vlekem a jeho nárazníkem v pravém pruhu. Škrábanec ale šlo o princip. Okamžitě jsem volal 158 a 3 hodiny v háji. Potom znova předvolání na úřad před zahájením řízení. Jemu hrozilo za bránění předjíždění odebrání ŘP a mi rovněž protože předjíždět se nesmí, pokud se řidič nemůže bezpečně zařadit nebo ohrozí protijedoucí. Výsledek, viník nezjištěn, pojišťovna neplní a pokuty a tresty či body neuloženy, oba profesáky s skvělou historií (cca 20let bez vážných přestupků, bez nehod) Pointa? Ani Takoví „borci“ neumí jezdit a srazí se. Jak potom mají jezdit amatéři a děcka? Vzal jsem si poučení a výsledek je pokud někdo brání předjíždění, nepředjíždět. Za tu dobu, co strávíte s dopraváky by jste projeli půl republiky.

    Petr K.

    Bohužel typická situace je taková, že jet 50 po vesnici se rovná provokaci. Osobně jezdím po obci s tempomatem na 54 a spousta lidí to těžce nese. Pokud už se mě někdo v obci rozhodne předjíždět, nebráním mu, ale ani nepomáhám, je to jeho věc. Pokud mě někdo předjíždí těsně před koncem, ani potom ne, ať si jede a mám od něj pokoj.

    Jiná situace, a bohužel se velmi často opakující, nástává když jedu po silnici, která prochází několika obcemi. On mě v obci přejede ale řídit neumí, tzn. na otevřené cestě často zůstává hluboko pod limitem, takže ho vzápětí předjedu já. To mu ovšem nebrání, aby mě v další vesnici opět předjel on, nejlépe s demonstrativním troubením a gesty. A situace se opakuje…

    Tedy přiznám se, i já občas neodolám a když to zkouší na konci obce (bo dříve mě nedojel) a situace v rozhledu a prostoru to dovolí, prostě na to šlápnu a mám od něj pokoj. Paradox je, že to jen málo kdy bývají „normální nebo lepší auta“. Typicky staré rachotiny nebo dodávky.

    Petr K.

    Bohužel typická situace je taková, že jet 50 po vesnici se rovná provokaci. Osobně jezdím po obci s tempomatem na 54 a spousta lidí to těžce nese. Pokud už se mě někdo v obci rozhodne předjíždět, nebráním mu, ale ani nepomáhám, je to jeho věc. Pokud mě někdo předjíždí těsně před koncem, ani potom ne, ať si jede a mám od něj pokoj.

    Jiná situace, a bohužel se velmi často opakující, nástává když jedu po silnici, která prochází několika obcemi. On mě v obci přejede ale řídit neumí, tzn. na otevřené cestě často zůstává hluboko pod limitem, takže ho vzápětí předjedu já. To mu ovšem nebrání, aby mě v další vesnici opět předjel on, nejlépe s demonstrativním troubením a gesty. A situace se opakuje…

    Tedy přiznám se, i já občas neodolám a když to zkouší na konci obce (bo dříve mě nedojel) a situace v rozhledu a prostoru to dovolí, prostě na to šlápnu a mám od něj pokoj. Paradox je, že to jen málo kdy bývají „normální nebo lepší auta“. Typicky staré rachotiny nebo dodávky.

    Dan

    To je celkem presny. Stava se mi to same. Hlavne v obci je 50tka a zakaz predjizdeni. Ale tihle umelci maji potrebu jet 60 i vice predjizdet v obci, ale mezi obcema jedou 80…

    Nejvic me bavi kdyz me nekdo predjede v obci pred dalnici ma strasnou potrebu spechat. A pak na dalnici o 5Km dal ho dojedu a v klidu predjizdim, protoze si to sine 110Km/h. Z toho by jeden vykvetl, kdyz vidi co vsechno ridici riskuji a pak kdyz maji moznost to rozjet tak se vlecou a najednou nespechaj…

    Fakt skoda, ze soucasti RP nejsou i psychotesty.

    Rejpal

    Obec patří rezidentům, s autem tam jsem na návštěvě. Takže když mi místní řeknou, že tam smím jet jenom 50, tak tam jedu maximálně 50 (podle GPS), když 40, tak 40 (podle GPS). Když jsou místní na ulici, tak jedu tak rychle, abych je neohrozil, nebo abych je neomezil, pokud chtějí třeba přejít, nebo vycouvat z garáže. Oni tam jsou doma, ne já.

    A když je za mnou někdo, kdo to nechápe a lepí se mi na kufr, tak rychlost dodržuji přesně podle tachometru. Nedělám to abych někoho provokoval. Ale když je zvýšená pravděpodobnost nehody, tak je lepší, když budu ten, kdo dodržel všechny předpisy.

    Yucca

    1. jizda v pripojnem pruhu neni predjizdeni ani podjizdeni takze tam muzes zrychlit jak chces…

    Rejpal

    Vždycky je nejjednodušší někoho předjet nebo předběhnout tam, kde ostatní musí jet nebo jít pomalu.
    Když budete chtít u piva vyprávět o tom, jak jste předběhl Usaina Bolta, tak ho také nebudete předbíhat na atletickém oválu. Jednodušší bude ho předběhnout ve frontě u pokladny v LegoLandu.

    Martin Pištora

    Tady není řeč o připojovacím prohu, jde o situaci po jeho projetí do pravého pruhu. Tam jde o předjíždění a dle toho paragrafu z článku se pak nesmí zrychlovat.

    Martin Pištora

    První čast věty „Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění“ se dá vykládat dvojím způsobem.
    První, říká, že je zde prostě stanoveno „Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy“ zcela bez výjimek. Takže se to vztahuje i na výjezd z obce i na situaci po najetí na dálnici.
    Druhý, je takový, že se to přečte celé a za zakázané se považuje jen takové zvyšování rychlosti jízdy, které brání předjíždění. V situaci po najetí na dálnici řidiči zrychlují zcela běžně (vůbec netuší, že by se na to mohl zakazovat tento paragraf) a ve většině případů tím nedochází k bránění předjíždění. To by mohlo nastat v hustém provozu při malém rozdílu rychlostí.
    Zajímalo by mě, jak to zákonodarce myslel.

    komar

    Vážený pane, nemohu s Vámi souhlasit. Ono je totiž ještě jedno pravidlo, které byste měl dodržovat a to pravidlo zní, že předjíždějící nesmí omezit předjížděného ani protijedoucího. Musíte přeci předpokládat, že když končí omezení rychlosti, začne auto před Vámi zrychlovat. Tím, že mu to neumožníte ho omezujete a vina je tedy jednoznačně na vaší straně. Potud zákon. Ale mimo dodržování zákona byste se měl řídit také zdravým rozumem. Opravdu Vám připadá rozumné honit se rychlostí 130km/h s těžkým vlekem za zády jen proto, abyste za každou cenu předjel auto, které budete v prvním stoupání zdržovat?

    m

    Ano, těmto lidem já říkám „sedmdesátníci“. Nikoliv kvůli jejich věku, ale kvůli jejich konstatntní rychlosti 70km/h. Podle mě to není jen o umu, protože oni nedokážou jet více než 70km/h ani po rovné přehledné silnici. Naopak tu svoji sedmdesátku důsledně dodržují i v obci. Proč to dělají absolutně nechápu a rozum mi zůstává stát nad tím, že jich je poměrně mnoho.

    Honza

    Předjíždění je celkem složitá věc, ale zároveň velmi důležitá. Přeci jen kvůli špatnému předjíždění je nejspíš nejvíce nehod. I mně to ze začátku dělalo problém, hledal jsem pro to ještě dodatkové informace a musím uznat, že mě nejvíce nejvíce zaujal a poučil tento článek: https://www.dopravniznaceni.com/Predjizdeni-b5522.htm snad to pomůže i dalším lidem. Ať jsou silnice bezpečnější

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist