beran-blikam-tedy-jedu-aneb-blikam-tak-se-tam-narvu.jpg

Beran: Blikám, tedy jedu aneb blikám, tak se tam narvu

dopravní předpisy v čr

Znamení blinkrem jako automatická "povolenka" pro libovolné předjíždění z pruhu do pruhu, bez ohledu na ostatní? Tak to ne!

Diskuze

97 komentářů

    Bludevil

    Svatá pravda a do kamene tesat. A teď už jen počkat na mravokárce, kteří nám vysvětlí, že toto pro ČR neplatí, protože nikdo nemá právo jezdit rychleji než 130km/h na dálnici (těmto bych předem připomněl, že policejní Passaty rychleji jezdí pravidelně a bez majáků, stejně tak může jet vozidlo tajné služby atd., nemluvě o civilistovi v krajní nouzi, tudíž tento argument je zcela lichý a do toho zrcátka se podívat musí PROSTĚ VŽDYCKY )

    Lucas

    Asi nemám po německých dálnicich najeto tolik jako vy, ale v posledních 3 letech několik stovek km mě utvrzuje o opačném názoru na německé řidiče. Naopak se mi chování řidičů na německých dálnicích jevilo jako ohleduplné, tím jak se na mě při předjíždění nikdo nelepil a neblikal (aťjezdím s dodávkou 63kw (max120km/h) nebo motorkou 73kw) Problém s dojížděním kolony v článku, bych viděl především ve vaší rychlosti… ono málokdo čeká že se takovou rychlostí budete řítit ke koloně, aby jste to musel zaflekovat na poslední chvíli – ano možná byl zaštosovaný jen pravý pruh, ale i tak (z mých motorkářských zkušeností) bych zpomalil a očekával, že mi to tam někdo „pošle“.

    Vincent

    Mám tu samou zkušenost – zejména v Německu, což mne poněkud překvapuje. Dříve – žil jsem tam 8 let – bylo zvykem zapnout v levém pruhu blinkr, pro ty v pravém to bylo znamení, že do levého vjíždět nemají – a celkem se to dodržovalo.
    Dnes – každý pomalu kilometr narazím na dementa, který vjede do levého pruhu bez varování, bez rozhlédnutí, klidně i 110 km/h, a při předjíždění se ani nenamáhá na chvilku zrychlit. Co se stalo? Kde se to v těch lidech najednou bere?
    Místo plynulé jízdy se cesta mění na zrychlení a prudké zpomalení, neustále se opakující. Když přejedu z Německa do Rakouska nebo Itálie, snadno udržuju cca 160 km/h bez výrazných omezení. Plynulá, svižná jízda. Paradoxy, co?

    Martin

    Bohužel to dělají i z připojovacího proudu, dají blinkr a vjedou pod kola tomu na hlavní. A to klidně do dvouprodovky. Ostatní už si na to tak zvykli, že i když jedou po hlavní, tak jak vidí někoho z vedlejší (tuplem, když to je naklaďák), tak HNED (mnohdy úplně bez blinkru) vletí z pravého do levého pruhu. Takže i když jste na dvouprodovce a nikde nic nezavazí, tak pozor, co když se někdo blíží z vedlejší:-/

    evžen

    Kdo jsi bez viny, hoď kamenem. Jistě, silnice jsou plné těch, kteří to podle nás dělají blbě. Recipročně to ovšem platí také. Takže buď se s tím naučit žít, nebo se nechat vozit. Nejhorší co může být, je brát spravedlnost do vlastních rukou.

    Sova

    Tak to přejíždění do levého u připojovacího dělám taky, ale s blinkrem a ne tak, abych tam někomu vletěl a pak kvůli mě musel zpomalovat. Usnadní to zařazení těm z připojovacího pruhu. Spíš mě štve, když vjíždím na dálnici a v připojovacím je přede mnou někdo, kdo si v něm jede klidně 50.

    Zetti

    V Německu je léta zvykem, že když dá někdo v pravém pruhu blinkr, tak rychleji jedoucí v levém zvolní, ne li dost ostře šlápne na brzdu, aby se mohl ten z pravého zařadit. S tím musí počítat i ten, kdo jede v levém za někým.
    Je to v těchto končinách vyšší stupeň ohleduplnosti, nám úplně neznámý. Rychle jede v levém pruhu zpravidla ten, kdo na to má peníze, koně a řidičské schopnosti. Pro ně není problém přibrzdit a znovu přidat. U nás jezdí v levém na doraz různé podměrky, školitelé a ješitové.
    V Německu platí psaná i nepsaná specifika, díky jim může být na dálnici neomezená rychlost ve vazbě s nízkou nehodovostí tak by nebylo rozumné jim vnucovat ty naše národní …….

    XXX

    Ale má to ještě jednu stránku. Že řidič co jede v levém nemusí ani sundat nohu z plynu??? Takže když se někdo kousek za Prahou sekne za kamionem, vlastně za ním pojede až do Brna, protože skoro nebude mít šanci ty v levém neomezit. A kdy je to ještě omezení??? Když vyjedu do levého půl km před joudou co jede 180, dojede mě za 10 vteřin a začne se lepit a zuřivě blikat, protože si myslí že se namáčknu mezi tři kamiony??? To by vlastně měli benga snadný, vzali by to v Praze do levého nahodili 200 a jak by museli dát do Brna nohy z plynu, byl by to přestupek, to by bylo natočených řidičů, to by zase bylo řevu jak se šmejdi chovají.
    Ohrozit a omezit se nesmí samozřejmě jen bezprostředně před jedoucím vozidlem, ale ne na vzdálenost stovek metrů, tam je to samozřejmě blábol.
    No a pak k tomu bl. povolenka to není, ale hlavně ve městě, když dám blinkr včas, stává se mi že řidič, před kterého se chci zařadit, zrychlí a snaží se mezeru ucpat. Nic není tak černobílé, jak se neustále snažíte podsouvat.

    Ivan

    To je sice hezké že nesmět ani omezit, ale to je teorie, která se vám milý pane rozsype jako domek z karet, jakmile provoz trochu zesílí. Nejdůležitější je chovat se ohleduplně z obou stran, jen tak se dá jet bez zbytečných stresů. A jestli si někdo jako pan Beran alibisticky myslí, že i v silnějším provozu může jet libovolně rychle v levém bez ohledu na situaci s tím, že ho přece nikdo nemá co nutit sundavat nohu z plynu, tak jste naivní. Zkuste totiž přesednout ze svého silného auta do nějaké líné kraksny a hned pochopíte o čem mluvím. Chce to prostě zapojit mozek, předvídat, a být ohleduplný. Ne každý je totiž na silnici Michael Schumacher.

    Pup

    Tohle zkuste vysvětlit hlavně „profesionálům“ v kamionech, kteří si zhusta nedělají žádnou hlavu ani s neohrožením, natož neomezením, donutí kolonu osobáků zpomalit o 50 km/h, aby další minutu nebo dvě mohla sledovat, jak dement předjíždí druhý kamion mizivým rozdílem rychlosti, nejlépe ještě z kopce s nohou na brzdě, protože dement má kupodivu stejný limit jako ten druhý kterého předjíždí. Výsledkem je, že urychlí svou trasu přes republiku o minutu nebo dvě, aby vzápětí strávil řádově větší čas v nějaké koloně, o které u nás rozhodně není nouze. A co na to policie se svými ýbrvágen passaty, už jste někdy slyšeli že by někdo dostal pokutu za svévolné omezování ostatních nebo bezdůvodně pomalou jízdu? Ani prd, i když toto jsou skuteční škůdci na našich silnicích, ne „piráti“ kterými nás presstituti krmí denně.

    PepaSFI

    ano, to je ten správný výraz- problém přibrzdit a zase přidat. No jo, když pro spoustu českých řidičů je mejmocnějším nadautem Oktávie TDI první generace, kam se hrabe tudle to lambordžýny, co měla kdysi dávno skoro možná 100 koní, jede fakt hustě a vůbec nežere. Někdy mívám pocit že pro některé řidiče je šaltpáka něco jako odporný exkrement, něco na co se nesahaá ani v nejvyšší nouzi. Často se tím bavím na klikatých silnicích Vysočiny. Přiřítí se to do zatáčky většinou asi na šestku, v půlce zjistí že to opravdu přehání, ubere, přibrzdí. Směšnou rychlostí projede a přidá. Jenže ten nadmotor spadl někam pod volnoběžné otáčky a tak výsledkem je jen lomoz jako když popelnice padá po schodech do sklepa a horečné hledání který asi z kvaltů by se tam mohl hodit. A zatím nějaká podřadná nákupní taška s benzínovým podmotorem zatáčku proskotačí na vesele vytočenou trojku a naftovému jehovistovi mizí v dáli. A toho to štve a tak prudí ostatní.

    XXX

    Jistě souhlasím, to je jasná čuňárna, ale proč bych to měl kamionům vysvětlovat já? 😀
    A jestli za to policie pokutuje, to opravdu netuším a popravdě ani nevím jak to momentálně zjistit nebo od koho bych to mohl slyšet, ale hlasuju pro trestat 😀

    Pup

    Nebuďte vztahovačný kolego, já vůbec nereagoval na Váš příspěvek, ani Vás nevyzýval že to máte řidičům kamionů vysvětlovat právě Vy. Bylo to naprosto obecné poukázání, že ta největší hovada se často rekrutují z řad tzv. profesionálů – proč bych já měl zpomalit o 2 km/h, když může jiných 20 aut zpomalit o 50 km/h, to je standardní logika dementa v kamionu. Že to dělají i dementi v osobácích je fakt, ale obvykle jedou více než 80 km/h a většinou je to spíš proto, že to jsou zoufalci co se sotva drží volantu, což není případ těch „profesionálů“ co tráví na cestě valnou část života.

    XXX

    No jo, když teď je přeci jen krapet nepřehlednější kdo na koho reaguje 🙂

    Vlado Z

    Souhlasím, podobně jsem to zažil ale i v Rakousku na cestách první třídy. Když se chtěl někdo z vedlejší zařadit do hustého provozu a dal blinkr, tak auta na hlavní jej automaticky pouštěla. Je to jejich kultura a ohleduplnost. Ovšem než jsem si na to zvykl, tak jsem si párkrát zanadával na blbce, co se mi z vedlejší natlačili na cestu a nutili mne prudce brzdit, protože očekávali, že to udělám už předem automaticky.

    PepaSFI

    zkusme se na věc podívat z druhé strany. Já mám sice řidičák na náklaďák ale naštěstí se tím nemusím živit takže trošku chápu trable truckerů. Představte si že neřídíte auto co váží 1,5 tuny, 200 koní, ale 40 tun, 400 koní a je velké jako půl parkoviště. Veškerá ovladatelnost, dynamika, brzdná dráha, všecko je mnohonásobně horší. Jste za volantem spousty hodin, když se to nejmíň hodí, musíte udělat bezpečnostní přestávku, když únavou tlučete hlavou o volant, musíte jet dál protože šéf a zákazníci počítají každou minutu. Takže najíždíme na dálnici, zrychlujeme, řadíme, řadíme, řadíme,řadíme, řadíme, řadíme, řadíme……..pořád řadíme, konečně máme 16 rychlost a jedeme tak nějak kolem povolené maximálky, zhruba 90 km/h. A teď malý výpočet toho co se stane když budeme předjíždět kolegu co má o pár tun větší náklad nebo trošku slabší motor. Při rozdílu rychlosti 1 km/h bude předjíždění trvat zhruba 2,5 minuty. V rámci povolených rychlostí to znamená že osobní auto se za tu dobu přiblíží o víc než 2 kilometry. Zkrátka, když dojedete takový předjíždějící kamion tak se rozčilujete většinou zbytečně protože on vás v zrcátkách při zahájení předjíždění ještě vůbec neviděl. A brát ohled na někoho kdo tam možná vůbec není, to dost dobře nejde. To bysme nedojeli nikam. Vždyť stačí trochu předvídat. Vidím před sebou předjíždějící kamion, tak nepoženu plnou rychlostí až za něj a nebudu dělat hysterické scény. Plynule si zpomalím, dyť je to skoro jedno jestli ze 130 na chvilku zpomalím na 110. Tím získám čas, kamion předjede a já zas v klídku plynule zrychlím. Vždyť mám přece dost výkonu, nebo ne? Ten kamion nemá. Když ubere, musí zas ten pohyb těžce získávat zpět.

    Zetti

    Těch specifik je víc, pozor na to. Na okresce (Bundesstrasse) nesmíte předjet tuším víc než 3 nebo 4 auta, nesmíte na dálnici nikoho probliknout ani dálkovými ani blinkrem. Dneska má každý v autě mobil a němci udávají velmi rychle. Přitom rychlosti mimo město se tak dogmaticky jako u nás nesledují. Kdysi se mi stalo, že jsem na schůzku s německým partnerem přijel o dost dřív, než on a mezitím se mi stačila přijet zeptat německá policie, co v těch končinách pohledávám. K tomu stačí česká RZ a pozorný lehce xenofobní soused. Pak je tu ještě jedna důležitá věc, pokud vás policie v civilu zastavuje ke kontrole častěji než je obvyklé, vypínejte do Německa mobil. Je tam od vstupu do Shengenu rozvinutá síť sledování. Je to osobní zkušenost.

    Doktor - ten s tečkou

    Tak, já jsem tady vždy tnul za dodržování předpisů, ale mám již dost toho, abych se namáhal a nutil někoho, aby ty předpisy dodržoval. Začíná pro mne nová éra. Už nebudu ten posera co dodržuje předpisy, kašlat na ně! Zařazuji se konečně mezi opravdové chlapy! Po novému, bych ty dva kamiony rubnul v odstavném pruhu a ještě bych jim ukázal fakáče, aby pochopili kdo je pánem situace! Ano, i já budu součástí džungle. Budu rád, když mne přijmete mezi sebe.Doktor.

    Tomáš Beran

    Já hlavně nechápu, proč vůbec předjíždíte, když Vám to nejede. Už jsem o tom kdysi psal, kamiony by měly zůstat zalezlé v pravém a vůbec do levého nevyjíždět, protože vytváří nebezpečné špunty. Ta dálnice není jen pro kamiony, aby se po ní jezdilo v obou pruzích 80. Máte pravý pruh, tam si buďte, ale levý nechte pro osobní auta. Zablokovat oba pruhy (co je mi do těch 10ti aut za mnou, co kvůli mému furianství musí brzdit na 80 a táhnout se za mnou v koloně, že?) mi přijde velmi bezohledné. Jako kdyby řidičům kamionů jeden pruh nestačil!

    Bubák

    A snažíte se vůbec řidiče kamionů pochopit? Máte vůbec nějaké povědomí o jejich práci? Kolik toho musí najezdit, jak rychle to musí stihnout, s jakou spotřebou? Na to za jste někdy řídil něco na 3.5t se ani neptám. Prostě nemáte ani šajn a zase jen kritizujete druhé.

    Kuban

    mentalita lidí je naprosto odlišná a to se reflektuje i na silnicích.
    Třeba už jen důkaz, že mnoho němců svítí světly aniž by musela mluví za své…

    naježděno po německé A3 , A6 , A61 mám mnoho km a jelikož jde o mé cestování napříč německém ke státům beneluxu, mohu se podělit s svým náhledem na řidiče:

    A) blinkry se tam nepoužívají. Už proto, že třeba i při objíždění či předjíždění cyklisty na to nemají zákonem dannou povinnost. Tak se jim logicky vytrácejí pudy, dávat blinkry i na dálnici.
    – ostatně proč taky, když se mi ani jednou nestalo, že by mi to tam vpálil bezhlavě.
    – ostatně proč taky, když předjíždím kamión a široko daleko není nikdo komu bych tu směrovku vlastně dával.

    B) jezdí se tam tak rychle, kolik je hodin…. Pokud je ve špičce, je průměrná rychlost komunikace 110kmh.
    – v žádném případě nejde aplikovat myšlenka, že si tam budu jezdit 200… Ono se totiž člověk na 200 rozjede, ale hned záhy brzdí. A to buď kvůli lokálně zpomalené dopravě na 100 nebo 120, což vyhodnocují brány podle vytíženosti dopravy, nebo opravy (které jsou hlavně na A3 katastrofické)….
    – uvádím záměrně že je to omezením rychlosti, nikoliv tím že by někdo myškoval do mého pruhu který vlastním v dannou chvíli jen já že jedu 220kmh…. Ono se totiž stane mnohem dřív, že mě bude brzdit auto právě proto, že bude taktéž nuceno brzdit kvůli omezení značení, které je na místě proto, protože nějaký systém danný úsek vyhodnotil jako nutný k regulaci, kvůli mnoha jiným „s prominutím- Beranům“ co neplynulou jízdou a vysokou rozdílností jízdy snižují propustnost komunikace v daném úseku….

    to u nás neexistuje…

    C) taky nikoho nesere, když je omezení na 100kmh, že by měl uhejbat do pravého pruhu… chyba lávky, v danou chvíli jde o regulační omezení a tedy o souběžnou jízdu… a tak si to řidiči vykládají a kupodivu i ti největší nerváci jsou v klídku…
    – taky proč by ne, němci ví, že je lepší jet plynule konstatní pomalou jízdou než se rozjíždět kroksunkrok a vyvolávat tak haló brzdný efekt…
    – stejně tak, když jsou dva nebo tři jízdní pruhy, jede se vnich 80 ty jsi ve třetím, necháš si mezeru na 3 auta aby si nemusel pořád brzdit a jel plynule a nebrzdil tak ty za tebou, NIKDO se ti tam nevesere (až na vyjímky)….

    PS: ZA to všechno se mi ale vždy stává jedna věc!!! Celé hodiny na německých silnicích a dálnicích o němcích vůbec nevím… Provoz je i přes vyjímky vždy tak nějak plynulý, ikdyž pomalý a funguje to tam bez stresu….. Jakmile se blížím k české dálnici, vždy narazím na nějakého závodníka, vytlačovatele, nepředvídatelného kličkaře, brzdu provozu a pak náhle přidá na raketovou rychlost a když ho předjedeš on zas musí předjet znovu tebe… a různé další kktiny… a hádejte o kom mluvím…. O expertech s CZ značkama….

    němce tedy nehájím, ale tohodle jevu si všímám daleko intenzivněji než toho, že mi to nějaký němec hodi před čumák… 🙂

    Drzek

    Myslím, že blikající nacpávač není takový problém jako poloblikač – z pruhu náhle vyjede bez blinkru a v polovině manévru začne blikat – a brzdič – chce-li odbočit do vedlejší či zajet ke krajnici, začne brzdit (nejlépe hodně prudce) a až poté bliká. Tyhle dva typy jsou, zvlášť je-li situace opravdu na hraně, na fyzickou inzultaci (prostě na přesdržku)…

    Tomáš Beran

    A pochopit v čem? Jakože mám mít pochopení pro to, když si zaberou celou dálnici pro sebe a bezohledně blokují a omezují ostatní?

    Tomáš Beran

    Si teda nechám vysvětlit, jak „Berani“ zdržujou provoz. Když by jezdili všichni jako já, tak je provoz mnohem plynulejší, protože doba, kterou strávím v konkrétním místě na dálnici, je nejkratší možná. Teď to sice nebude o mně, ale rád si nechám vysvětlit, jak bude mít negativní vliv na plynulost provozu, když budou po dálnici jezdit všichni 200+. Kde rychle jedoucí auto vytváří na dálnici špunt?

    Bubák

    Pane doktore, opět úkrok stranou? Napsal jste „Já hlavně nechápu, proč vůbec předjíždíte, když Vám to nejede.“ a já se zeptal, zda se vůbec snažíte pochopit. Svojí úhybnou reakcí jste jen potvrdil moji domněnku, že nesnažíte.

    Bubák

    Vím, že je to asi předem ztracené, ale pokusím se Vám to vysvětlit. Pokud budete jediný letec 200+, tak špunt neuděláte. Pokud vás ale bude víc, pak do místa s omezenou rychlostí, propustností nebo za předjíždějící kamion za jednotku času přiletí víc letců než, kdyby přijeli 140 tacho. A tím vznikne ten špunt. Protože čím delší kolona, tím pomaleji jede ten poslední až se konec kolony úplně zastaví. V menším měřítku jste si tohoto jevu mohl všimnout, že snížením rychlosti z 80 na 50 na ul 5. května se výrazně zkrátily kolony v Legerově ul.

    Kuban

    dálnice ale také není jen pro osobní auta…. nicméně psal jsem už jinde, že předjíždění mají v německu řešené poměrně dobře…

    ale pro pochopení kamionisty, je docela rozdíl jestli jedeš skrz evropu 90km rychlostí za 30 hodin nebo 80kmh rychlostí o 4 hodiny déle že ano 😉 to je půlka jedné směny podniku, který ti vyrábí komponenty na nové BMW.

    XXX

    Já taky nemám rád kamiony co předjíždějí a blokují mě, zvlášť když jedu třeba o 40 nebo 50 rychleji a nějakej mi vybočí přímo před čumákem, ale od té doby co jsem si udělal papíry na náklaďák celkem jejich trable chápu a jsem k nim tolerantnější. A pokud na dálku vidím že jedou dva vedle sebe, zanadávám si a v klidu dám nohu z plynu, ono to tak vyjde, je mi jasný že v ten moment s tím stejně už nic nejde dělat a taky chápu že jízda v rozdílu 5km/h je na 1000 km sakra znát na čase. Ale divím se že tomu doktůrek nerozumí, ten přeci prosazuje teorii, že čas je ukrutně drahej a proto je luxus jezdit dle předpisů, ale jak je vidět asi jen u něj.

    Kuban

    ano přesně tak

    K reakci pana Berana:
    všechny vaše ideologické myšlenky platí v plném rozsahu do doby než se zatíží provoz alespoň z 20% propustnosti při doporučené 130ce a kamiony při 90átce…

    možná časem zjistíte, že rozdílnost rychlostí je kámen úrazu… Váš pohled o tom, že v daném úseku pobydete kratší dobu je naprosto zcestná. Provoz není o Vás, ale o všech kdo jsou na daném úseku.

    je to jako tvrdit, že se v metru budu prohánět na kole… Pobydu tam nejkratší dobu, budu ostatní obtěžovat 3x kratší dobu….
    Naprosto s Vámi souhlasím, že v provozu musí být na místě č.1 hlava až pak pravidla, ale v tuto chvíli prosazujete přesný opak jen proto aby jste mohl jet rychle a nikdo jiný si nedovolil využít pruhu ve kterém jedete…

    Kuban

    rozhodně souhlasím s vámi popsanými „brzdiči“ …..

    to že mi někdo na dálnici ve 200km rychlosti vjede před čumák bez blinkru tak že musím brzdit je věc jedna, protože to prostě čekám že se tak stane a že to nějaký hňup nalepený za kamionem opravdu udělá….

    ale to na co nebývám připraven, že někdo na rovince prudce začne brzdit z 90kmh na 40 a až pak dá blinkr že odbočuje ke krajnici že se potřebuje vychcat!!!!!

    PepaSFI

    to je zcela prosté. Člověk zvyklý na silně přemotorované auto vyšší třídy nikdy nepochopí co to znamená jet s těžkým náklaďákem. Na naší kopcovité dálnici neudrží všichni stejnou rychlost, nemají všichni stejný náklad, stejný výkon. Pro kamion je kopec i to co řidič osobáku vůbec nevnímá. Na rovině jedou všichni na omezovač ale v kopci se rozdíly ukážou. Jeden udrží 90 protože veze lehčí náklad a druhý jen 85 protože má na hřbetě 40 tun železa. Ten rychlejší má na vybranou, zkusit předjet, s rizikem že zezadu se přiřítí spěchající pan důležitý, nebo zpomalit. Jenže to znamená vypadnout z tempa, podřadit i o několik rychlostí. Ten pomalý dál ztrácí rychlost, kopec je snad nekonečný, no sláva už to bude lepší, jenže než ten těžký zas zrychlí tak to trvá nekonečně dlouho. Ten lehčí se vleče za ním, čas utíká, průměrná rychlost klesá. Zatraceně klesá. Za jak dlouho zrychlí silnější osobák z té strašně nepříjemné devadesátky na 130? To ani nestojí za řeč. Kamion který musel zpomalit z 90 na dejme tomu 70 bude tu rychlost zpátky nabírat mnoho desítek sekund, mnoho kilometrů. Jistě, ani ten kamion by neměl přejet do pruhu když tam je provoz, neměl by ostatní omezit. Jenže i ti ostatní by měli chápat že svět není vždycky ideální.

    Tomáš Beran

    Zeptám se tedy znovu – co přesně se mám snažit pochopit?

    PepaSFI

    ten systém tady je teď pěkný blázinec. Není poznat co na co navazuje, na co který příspěvek reaguje. A teď se můj komentář objevil úplně jinde než pod příspěvkem na který jsem reagoval. Žeby plíživá diverze za účelem eliminace smysluplné diskuse? A ty čísílka v protispamovacím bazmeku sice možná nepřečte spamovací robot ale ani člověk.

    Tomáš Beran

    Nějak jsem ale z toho nevydedukoval, v čem trpí ta plynulost provozu, když 20 Beranů v kratším čase rychlostí 200+ přiletí na záda tomu předjíždějícímu kamionu, než když by Berani jeli 130.

    Ať se mi to líp počítá, uvažujme, že rychlí Berani jedou 260 km/h (tj. dvojnásobek limitu). Současně řekněme, že jedou z Prahy do Plzně nějakých 80 kilometrů a na 40. kilometru je to omezení. Rychlým Beranům to k tomu omezení bude trvat něco přes 9 minut. Pomalým dvojnásobek, tedy něco přes 18 minut. Rozdíl je 9 minut. I když rychlí Berani k omezení přiletí rychleji a udělají tím větší kolonu (protože jich tam bude najednou víc), o kolik se asi tak zpozdí? Tzn. o kolik času víc jim zabere zbrzdit do té kolony v 80 km/h? 9 minut to ale nebude ani náhodou. Aby to způsobilo zpomalení provozu proti pomalým Beranům, museli by tam rychlí Berani strávit déle než 9 minut STÁNÍM v koloně. Dokáže někdo spočítat, kolik by těch Beranů muselo být, aby tam těch 9 minut stáli? Aby to pro rychlé Berany nemělo smysl, muselo by jich jet opravdu hodně (aby udělali dlouhou kolonu) a špunty by musely být po krátkých vzdálenostech, ale čím je rychlých Beranů z celkového počtu řidičů víc, tím klesá počet špuntů a naopak.

    A hlavně – předpokládáte, že se v koloně rychlých Beranů kvůli jejich počtu (rychlému nahromadění v krátkém časovém úseku na malém prostoru) vždy vytvoří „šoková vlna“, která na konci vede až k úplnému zastavení provozu. Šoková vlna v koloně ale vzniká tím, že řidiči v koloně neumí jezdit. To ale není příklad rychlých Beranů. 😉 Rychlí Berani ví, jak jezdit v koloně tak, aby jejich rychlost nikdy neklesla pod rychlost, na kterou zpomaluje první auto v koloně. Takže i rychlí Berani pojedou na konci libovolně dlouhé kolony rychlých Beranů nejméně tolik, kolik pojedou na konci kolony pomalí Berani, tj. nejméně těch 80, na kolik brzdí první v koloně rychlých nebo jakýchkoli Beranů. 🙂 Prostě jen rychlí Berani zpomalí do úhledného vláčku, který jede 80 km/h tím omezením, v rychlejším tempu (budou intenzívněji brzdit na poslední chvili a víc zkracovat mezi sebou vzdálenost, případně prudce akcelerovat, pokud to bude nutné, aby ten vysokorychlostní zpomalovací a zrychlovací balet perfektně fungoval).

    Mimochodem, napadlo Vás někdy, jak je možné, že když stojíte 20. auto v koloně aut, která se rozjíždí na zelenou na semaforech, že se nerozjedete ve stejném okamžiku, jako první auto na světlech? Tak úplně ze stejného důvodu se tvoří šokové vlny při brždění, tzn. jen proto, že lidi jsou ignoranti, kterým je jedno, že na silnici nejsou sami a nesnaží se perfektně sladit svoje chování s ostatními účastníky silničního provozu. Když by to totiž udělali, rozjela by se ta kolona na světlech najednou celá. A neříkejte mi, že to není možné. A stejně tak je to možné i opačně, tj. při brždění. Princip je stejný, jenom obráceně.

    PepaSFI

    tohle by bohužel fungovalo jen u dokonale sehrané skupiny jezdců, v laboratorních podmínkách a snad i za použití telepatie. V praxi je nutno brát v úvahu rychlost lidské reakce, možnosti techniky a taky a troufám si říct že hlavně předvídat. Nemůžu se přece z křižovatky s minimálním odstupem rozjíždět stejně jako ten přede mnou. Když za ním stojím 2 metry tak za ním ty 2 metry nemůžu jet pořád. Že někdo dělá ty odstupy přehnané je fakt ale nemůžu chtít aby všichni jeli na plno nalepení na sobě. Totéž platí i u zpomalení. Nikdo nedokáže odhadnout jak bude zpomalovat vozidlo před ním. Reaguje až podle něj s jistým zpožděním. A tím vznikají ty vlny a prodlevy. Částečně to odbourá praxe, zkušenosti, ale úplně to nejde. Je mi líto ale kdo nehodlá vzít na vědomí že ne všichni na silnici mají stejné možnosti a zkušenosti, ten by snad ani neměl jezdit.

    Kuban

    jak jsem psal mnohokrát, ano, vaše úvahy jsou správné za předpokladu chirurgicky přesné koordinace a vypnutí mozku a pudu sebezáchovy.

    všechno to co píšete kazí lidský pud sebezáchovy, bezpečná vzdálenost a předvídání toho co se může stát nebo co udělá ten před vámi nebo za Vámi.

    člověk není stroj… a už jsme zase u toho, že každý z řidičů jede jinak, má v daný čas jinou rychlost, ten ubírá plyn protože je moc blízko, ten za ním už musí navíc přibržďovat atd a už to narušuje tu harmonii…

    uvědomte si, že na úseku jednoho km dálnice není aut 7, ale klidně i 700… Ukažte mi ten váš modelový příklad v tomto případě 😉 A bude hůř s rostouc populací.

    rozjezdy z křižovatky jsou téma sama o sobě.. to je to samé jak chodci na semaforech… Někteří chodí pomalu, někteří zaspí.. tak se mezi nimi mačkáte předbíháte je…. jsme prostě lidi a to je potřeba si uvědomit… je to všude na světě… jde o to hledat cestu jak se s tím naučit žít.

    Bubák

    Věděl jsem, že to bude marné, ale že až tak?

    Bubák

    „Doktore já se z Tebe potím.“ Prosím zkuste pochopit, proč řidiči kamionů předjíždí, ikdyž jim to nejede. Oravdu není třeba, abyste ze sebe dělal nechápavějšího než jste.

    Tomáš Beran

    Samozřejmě ani Berani nejsou plně synchronizovaní roboti, ale „jenom“ lidé. Úplně dokonalé by to asi nebylo nikdy, ale chtěl jsem primárně poukázat na to, že mezi plně synchronizovanými roboty a tím, co vidím pravidelně na silnici a co je mi vytýkáno, že při 200+ ohrozí plynulost silničního provozu, je spousta situací, kdy k takovému ohrožení plynulosti nedojde. Pointou je poukázat na to, že když se lidé budou snažit, tak ten vysokorychlostní balet bude „dlouho“ (tzn. i při vysokých rychlostech a značném počtu aut) fungovat, jakkoli možná někdy narazí na svoje hranice. Ty jsou však při pečlivém přístupu každého daleko od toho, co lze vidět dnes a denně na silnici.

    Tomáš Beran

    To, co uvádíte, je samozřejmě pravda, ale to neznamená, že to nejde. Že lidé nejsou ochotni/schopni/připraveni atd. reagovat tak, aby byla plynulost dokonalá, je faktem, který dnes a denně vidím na silnici, ale rozhodně to dle mého názoru neznamená, že neexistuje obrovský prostor pro zlepšování. Pokud budou řidiči dostatečně pozorní, precizní a citliví na detail, může se kolona aut na zelenou rozjet jako jeden „muž“. Není to o tom, že by to nešlo, ale že se lidem nechce. Proto jsem se ohradil, když jsem byl hozen do stejného pytle s, omlouvám se za to slovo, „ignoranty“, kteří jezdí po silnici, jako kdyby tam byli sami a nesnaží se dívat na silniční provoz očima všech. A trvám na tom, že když by se všichni dívali na svět očima všech, tzn. měli dost empatie vůči ostatním účastníkům silničního provozu, tak by šla plynulost rapidně nahoru, protože by už nejezdili, jako kdyby jim záleželo jen na sobě, ale tak, aby zohlednili i ostatní.

    Tomáš Beran

    Ale no tak, neházejte hned flintu do žita. Co jste čekal? Že se spokojím s tím, jak lidé jezdí a řeknu, že tak to prostě je a lepší to být nemůže? Snad už jsem tady toho napsal dost na to, aby bylo jasné, že mám „úchylku“ na plynulost silničního provozu a že se úzkostlivě bráním tomu, abych ostatním na silnici překážel. Takže co chcete říct? Shodnu se s Vámi na tom, že to nefunguje kvůli tomu, jak sobecky řidiči myslí jen na sebe, ale neshodnu se s Vámi na tom, že to nelze změnit a že důsledná, precizní jízda s citem pro maximální detail nemůže zřetelně pomoct plynulosti provozu.

    Tomáš Beran

    Polopaticky prosím. Opravdu Vám nečtu myšlenky.

    Kuban

    Ano, i já si přeji zlepšení…

    zde bohužel narážíme na diskuze z minulých vašich komentářů a tím i vysvětlení rychostí a jejich limitů.

    Řeknu čísla – nejsou přesná jen je odhaduji, nicméně jejich skutková podstata je z reálných výsledků.

    A) Německý úsek dálnice 5km, neomezená rychlost, doprava smíšená, aktuální počet vozidel na úseku 500…. Subjektivní pocit jezdce chtíc se projet rychle, každou chvíli musí brzdit.
    – úsek následně omezen na 120 do doby dokud hustota provozu neklesne na třeba 300, případě ještě víc zpomalí pokud přesáhne 700…. (+zákaz předjíždění kamionů atpd)
    -> pointa? všichni ví, že když se začnou tlačit, vytvoří kolony, zvýší špunt, proto rezignují na rychlou jízdu a doufají že se nevytvoří kolona. Prostě špatný čas na závodění.

    B) český úsek 5km, naše legislativa, doprava smíšená aktuální počet vozidel na úseku 500…. Subjektivní pocit je ten, že jet 160 a víc je podobně jako v německu s tím, že to tady nikdo nereguluje rychlost….. Proto ti co jsou za kamiony jsou brždění těmi rychlíky kteří mají podstatně vyšší rychlost než se kterou by počítali…. 90 za kamionem a srovnat se na 130 abych nebrzdil levý pruh je celkem reálné s lepším vozidlem a odhadem, ale dělat to na nějakých 90-> az 190, to je hazard…. pojede tak jeden pan Beran, co tvrdí že bude na silnici kratší čas a nebude tak tím tolik brzdit… Fajn, nechám ho projet, protože se tam nemám šanci dostat, za mnou se pravý pruh začíná lepit dalšíma autama, pojede druhý pan Beran 190, znovu tam nesmím protože ho omezím a ohrozím ikdyby tam najel ve 130ti kmh…. už druhý pan Beran mne zdržel a přispěl ke špuntu v levém pruhu…. 3tí, 4tý pátý, šestý, sedmý…. stále tam nesmím protože tam jezdí volové co špuntují pravý pruh, je zbržděných 30 aut, navíc začne vznikat brzdný efekt, kdy každý dojíždějící vůz v pravém pruhu zabrzdí o něco víc než ten před tebou a máš kolonu!!!! až někomu dojde trpělivost a vesere to do levého, aby ten kterého zbrzdí mohl napsat BLOG…. 😉 to je to….

    kámen úrazu je veliká rozdílnost rychlostí v obou či více pruzích…. Samotná vysoká rychlost by problém opravdu nebyla 😉 Jen na to nejsou podmínky, a to jak v efektivní regulaci dopravy jako v německu, tak i tím, že je jen velmi málo tříproudých úseků…

    těžko budeme učit lidi jezdit lépe, když by měli začít v tomto případě dříve ti, co na problémy ukazují a sami jezdí rychle…. Nemáme na to infrastrukturu…..

    Kuban

    oprava: přispěl ke špuntu v pravém pruhu 🙂 (pomalém pruhu)

    Tomáš Beran

    Hezky rozebrané, mám jen následující. 1) Vyšší počet pruhů určitě může pomoct; jen aby to nedopadlo jako v Německu, kdy pak všichni jezdí jen v těch levých dvou a pravé dvou jsou prázdné, takže se místo ve čtyrech zase jezdí jen v těch levých dvou a problém je tam, kde byl. Ostatně totéž lze vidět na D1 před Prahou – 3 pruhy, v pravém jedou 80, v prostředním 100 a v levém 130. 2) Z toho, co jste napsal, plyne pro mne jeden závěr – provoz nebude nikdy dostatečně plynulý, dokud si všichni nepořídíme xsetkoňová auta a nebudeme ten výkon používat. 😉

    Kuban

    pokud můžu mluvit za sebe, já v levo jezdím, ale uhýbám. Problém vzniká s propustností, pokud je vůbec kde uhnout…. To samé při předjíždění samotném…

    levostranný efekt mám nacvičený díky kvalitě české D1….jenomže na kvalitním povrchu odbočuji doprava….

    vaše německo a jízda v levých pruzích samozřejmě existuje a je to vidno mnohem více ve špičce, kde jezdí i kamiony. Dokud je ale nějaká hustota přijatelná, je to ok, protože zkrátka ten nejrychlejší pruh dokážou včas uvolnit… neříkám že to dělají jak švýcarské hodinky, rozhodně je to ale citelně lepší než při příjezdu na prahu po D1 z Brna, kde se úsek mění z 2 pruhů na 3…. to kolikrát vidím (zvláště v pátek kdy prahu lidé opuštějí a příjezd je prázdný) kdy na 1 kilometru úseku jedou 4 auta z toho 2 rychlem pruhu a 2 uprostřed a všichni jedou pomaleji než já se svými tachometrovými 140!!!!

    tak jak debil vždy pravidelně opisuju osmičky zleva doprava ve snaze, že to některým dojde…. A světe div se, ono po takovém manévru to některým přijde divné a uvědomí si, že by se mohli zařadit doprava… 🙂

    po německých dálnicích se jezdí nejlépe podvečer a brzy ráno… nicméně stejně jako na pražské magistrále tam platí zákon náhodných vlivů, kde i v praze ve 12 v noci se dokáže udělat na magistrále kolona mi dosud zůstalo záhadou 😀

    Kuban

    A k tomu vašemu výkonu 😉 Zase 😀 to je naprosto jedno, protože výkon je jen relativní veličina…. já sem pro silná a výkonná auta, mám je rád, ale to problém bohužel nevyřeší… Budou pořád řidiči výkonných vozů kteří pojedou jen 120 a druzí co pojedou 200…… a ikdyž ten pomalý se rozjede ze 120ti na 200 rychleji než ten se slabším autem, pořád zde máme ty pitomé kamiony a pořád zde máme nepředvídatelné řidičské vlivy…..

    nejhorší je, že každý se někdy zapomene, třeba se zamyslí a stojí v levém pruhu o něco déle než by normálně stál (se zamyslí třeba nad tím co to tomu kamiónu odskakuje od kola 😀 nebo ten racek snad chce letet primo na me 😀 nebo ja nevim) a v ten moment nekoho zbrzdite, ten je nasraný a už mu to z hlavy neodpářete po celou jeho trasu… Ikdyby vy jste byl jediný kdo ho zbrzdil, bude říkat jak to na silnicích stojí za hovno….. prostě mám pocit, že s lidmi už nijak nepohneme v tomto smyslu…. jak v autě tak i doma a na veřejnosti….. 🙂

    ale to už je filosofie 🙂 to už je úplně jinde od původní pointy článku 🙂

    Tomáš Beran

    „Teleporty“ by byly samozřejmě úplně nejlepší, ale jistě se shodneme na tom, že vyšší výkon pomůže zkrátit dobu na zrychlení a tím i dokáže odfiltrovat tvořící se kolonu v pravém pruhu za kamionem (kamiony pro předjíždění neuvažuji; v mém pojetí nemají z pravého pruhu kvůli své rychlosti vůbec co vyjíždět, a to nikdy). Snad jako bych ve Vašich slovech slyšel nepřímý souhlas s jiným mým článkem, podle kterého jsou nevýkonná auta nebezpečná, protože nedokážou dostatečně rychle zrychlit. 😉 Čím vyšší výkon aut, tím snazší možnost zrychlit z 90 na 130, ze 130 na 190 apod., takže to dokáže Vámi popsané riziko tvoření kolon v pravém pruhu slušně eliminovat.

    Bubák

    „Prosím zkuste pochopit, proč řidiči kamionů předjíždí, ikdyž jim to nejede.“ Jak víc po lopatě byste to chtěl?

    Bubák

    Spíš by mělo být, že máte úchylku na „plynulost“ silničního provozu 🙂

    PepaSFI

    tak a teď už jen určit které auto má právo jet po dálnici se všemi právy a kdo je podřadný looser a má držet hubu a krok. Co to je dostatečný výkon? Má se snad do dodávky pro partu zedníků a bednu nářadí montovat motor z Veyronu aby byla dost výkonná? Nebo mají všichni co nemají to správné auto dostat zákaz předjíždění aby nepřekáželi když se přiřítí pan důležitý? O kousek výš píšete o sobectví, o tom jak se snažíte nepřekážet. Jenže přesně to děláte.

    Pup

    Tak trochu matematiky pro první stupeň základní školy, kolikpak dělá rozdíl 5 km/h a kolik je to procent z celkového času při rychlosti 80 km/h (více nelze) respektive 75 km/h? Ukrutných 6%, celých 50 minut z 12,5 hodiny na 1000 km, zatímco ty osobáky za mnou zpomalí skoro o 40%, ale co bych se s nima mazal, jsem přeci trucker-profesionál. Pravda je ovšem taková, že většinou je rozdíl rychlostí mezi kamiony menší, stejně tak časová ztráta, navíc s výjimkou nacpané dálnice tyto situace tvoří jen část jízdy. Ve finále to na těch 1000 kilometrech bude dělat možná 20 minut z 12,5 hodiny, které by „profesionál“ ztratil tím, že se nebude cpát doleva bez ohledu na ostatní a chvíli si počká na mezeru, případně posune tempomat o kilometr až dva za hodinu dolů. I kdyby to bylo 30 minut, byla by to 4%, ale ve skutečnosti do toho vstoupí ještě bezpečnostní přestávky a bude to výrazně méně.

    2PepaSFI: „To bysme nedojeli nikam“ a „Při rozdílu rychlosti 1 km/h“. Sorry příteli, ale při rozdílu rychlosti 1 km/h je NAPROSTÁ BEZOHLEDNOST předjíždět a omezovat tím ostatní, protože tento rozdíl rychlostí dělá 9,5 minuty (!!!) na 1000 kilometrech, což při Vašem výpočtu 2,5 minuty na předjetí znamená, že za necelá 4 taková předjetí na 1000 km zdržíte spoustu ostatních o víc, než jste sám získal, což je něco přes 1% času. Ale co je Vám po nich, Vy jste profesionál, ostatní v těch autech sedí jen pro zábavu. Nikoli, sedí v nich pro svou obživu stejně jako Vy a proto se nedivte, že Vás za toto bezohledné chování nemohou vystát.

    Ve zkratce, velká část „profesionálů“ v kamionech se chová jako hovada, svévolné omezování ostatních jim přijde být naprosto normální a často nemají problém osobák i ohrozit. Přál bych jim zažít pocit, kdy ve 120 km/h jedete po trávě, 30 cm vlevo svodidla a 30 cm vpravo zadní kola kamionu, který vám to strčil těsně přes čumák a nebyl čas ani přemýšlet o brzdění, stihnul jsem jen škubnout volantem doleva. Brzdění natvrdo za kamionem co „musel“ je pak skoro na denním pořádku. Neberou ohledy na nikoho a na nic, proč by někdo měl brát nějaké ohledy na ně?

    Kuban

    samozřejmě, ale právě jsem napsal, že výkon neodfiltruje jezdecké odchylky…

    navíc pokud vy preferujete vozy s výkonem 150kw a víc a já vám řeknu že 80 stačí, tak věřte nebo ne, pružnost zrychlení dělá mezi takovým výkonovým rozdílem jen pár sekund, které jsou v relativním měřítku zanedbatelné, protože člověk je ten co vůz řídí a člověk je ten co se nechce cpát někde na krev…. (respektive chce ale nemá odhad)

    klíč k úspěchu je v plynulosti a možnosti být předvídatelný…. pokud budete jezdit i na dálnici brzda plyn, věřte tomu nebo ne, budete cílem pozornosti a řidiči budou zkrátka na Vás pasivně reagovat, třeba tím že pro jistotu uberou plyn a už narušují jistým způsobem plynulost….

    výkon není ten klíč… na lov králíků taky nepotřebuju prtipancéřovou pěst… 🙂 Prostě a jasně se musím naučit jezdit s tím co mám a zhodnotit zda na to vůbec mám….

    výkonné auta řešením nejsou…. spíš by bylo řešním většině řidičům do auta nacpat automat…. by bylo mnohem přínosnější pro všechny… ten aspoň ví, že pro předjíždění je občas dobré si podřadit…

    Lojzik

    Jak už tu někdo psal, svět není ideální. Dějí se různé nemravnosti. No a mimo to v těch pravidlech je i kapitola o přizpůsobení rychlosti stavu vozovky a provozu. No a pokud si pan Beran přečetl, že může jet po dálnici kolik chce, možná by si měl i přečíst to, že i přesto musí přizpůsobit svojí rychlost ostatním. Ono to opravdu nechce raketového vědce, aby jeden zvážil, zda je rozumné jet 190, když vidím kamion a za ním osobák. Jasně že mu tam nikdo nemá vjíždět, když už jede 190. To nijak nezpochybňuju. Jen je prostě škoda, že do automobilního webu musí psát osobnostně nevyzrálý právník. I když, alespoň je o čem debatovat.

    Luke7

    Nevím do jaké míry zná pan Beran německé předpisy, ale takto se prostě v Německu jezdí.
    Jelikož je tam neomezená rychlost, nedalo by do levého pruhu přejet skoro nikdy, protože jakou mám jistotu, že nepřifrčí někde třeba 300…
    Prostě se jede tak, aby se všichni vešli a mohli jet. V levém pruhu lidé zpomalují aby mohli lidé z pravého předjet kamiony (a ti zase přidají).
    A díky této ohleduplnosti se zase s klidem zařadí zpět do pravého pruhu.
    U nás, hlavně na D1, buď pojedu 90 nebo 160. Když chci pustit rychlejší, tak uhnu, ale nikdo mě zpět do rychlejšího pruhu nepustí a já zase musím jet mezi kamiony.
    Přitom po Německu můžu normálně jet 140, uhýbat rychlejším a nestane se, že by mě někdo nepustil zpět, když vidí, že se blížím kamionu…

    Jak mám články pana Berana rád, tak se mi zdá, že je poslední dobou trochu zaslepen svou pravdou.

    Bludevil

    S tou ohleduplností zcela souhlasím. A pak zejména s větou „Chce to prostě zapojit mozek, předvídat, a být ohleduplný“. Ale nevypichujte z článku p. Berana co nenapsal, tj. „jestli si někdo jako pan Beran alibisticky myslí, že i v silnějším provozu může jet libovolně rychle v levém bez ohledu na situaci s tím, že ho přece nikdo nemá co nutit sundavat nohu z plynu“. Argumentovat tím, že někomu vložíte „do úst“ argument, který nepoužil a proti němu se vymezovat, je přinejmenším demagogické, v horším případě zbabělé.
    Mimochodem, většině lidí chybí hlavně schopnost řídit, tolik k Vašemu „zkuste si přesednout do slabšího auta“. Z důvodu praktičnosti ve městě používám velice slabý Peugeot 206, 1,4 benzín, 55Kw. Dle parametrů opravdu žádný závodní vůz. A stejně mně na okresce zdržuje ¾ aut, právě neschopností jejich řidičů. Čím to, že moje slabá 206tka dokáže jezdit tak, aby svou slabostí neomezovala okolí, ale mnohem silnější vozidla to dělají pravidelně. Je opravdu nutné jezdit po okreskácha 65kmh, „protože se mi chce“? To je velmi bezohledné. Lidé by si měli uvědomit, že řízení vozidla není právo, ale výsada. Výsada pro ty schopné, kdo to zvládnou v dostatečné míře. Kdyby to bylo právo, tak neexistuje něco jako řidičský průkaz a zkoušky na něj… A právem to zůstat i musí, protože v této aktivitě jde jakoukoliv hrubou chybou hned o život a proto nemůžeme nároky kladené na řidiče snižovat, tím méně omlouvat řidičskou neschopnost „vzájemnou ohleduplností“.

    Bludevil

    S těmi rozjezdy na semaforu mi naše republika pije krev- lidé se prostě odmítají naučit, že VŠICHNI v koloně se koukají na semafor, ne jen ten první. A na žlutou tedy VŠICHNI řadí a na zelenou se VŠICHNI rozjíždí, nikoliv že začnu hledat jedničku v okamžiku, kdy se auto přede mnou dává do pohybu. Nevím jestli to není zrovna kombinace obecné řidičské neschopnosti a manuálních převodovek. V usa tento problém nevzniká, obecně na zelenou každý jen pustí brzdu a jejich automaty se rozjedou všechny krokem. A to okamžitě. Manuál si tam koupít jen člověk, co auto skutečně chce ovládat a ví, proč ho chce. Asi by to chtělo zkusit i u nás.

    Kuban

    promluvil čistokrevný béčkař…
    proč?

    za A) každá minuta navíc ti může způsobit trable, zvláště když ztratíš na cestě přes republiku 30 minut, které pak doháníš hodinovýma nucenýma přestávkama čumejíc pár km na cíl…. Každý kdo podniká, šetří čas kde může!!! A každé předjíždění kamiónu se vykládat jako proti předpisové nedá… Nebo rozhodně se dá díky době předjíždění z technických důvodů polemizovat.

    za B) jet za někým pomalejším znamená jet klidně až o 4 rychlostní stupně níž, s větší zátěží a neůměrně vyšší spotřebou…. A tam jde o jinou spotřebu než u vaší zázračné Octavie 1 TDI.

    za C) mnoho kamionistů jezdí delší trasy než ty z práce domů 3km tam a zpátky dohromady!!! A tam jsme u úplně jiných časových rozdílů.

    Martin

    Vlitnutím samozřejmě rozumím zařazení 20 až 0m přede mě, kda je třeba rychlostní rozdíl 30-40km/h. Nikdo po nikom nechce, aby nepoužíval levý nebo přípojný pruh jen proto, že v něm za 10 sekund pojedu. Určitě mi nevadí i více přibrzdit s tím počítám. Ale očekávat kamikaze skoky např 30 z připojného, pod auto jedoucí 80 v pravém a to uhne pod kola tomu, co jede 130 v levém prostě nebezpečné je. A zrovna včera jsem to zažil znovu a to tak, že mi to ten z praveho pruhu poslal preventivně – nemusel) na dveře bez blinkru a brzdit jsem musel opravdu hodně.

    Martin

    Umí uvolnit hmmm… na 3 proudovce je to většinou tak, že uprostřed jedou ti co to prostě neumí, jedou tam 90 a když se přiženou dvě auta třeba 110 a 130 tak je z toho ZBYTEČNĚ nebezpečná situace, protože nikdo netuší KAM TO TEN NEUMĚL STRHNE !!! Hlavní chybou prostě je, že se tady dávají řidičáky lidem, kteří hrubě nezvládají řídit. Neumí auto ovládat, neumí zaparkovat, neumí vjet do proudu vozidel, neumí správně zastavit na stopce, neumí odbočit vlevo z jednosměrky, neumí předjídět, neumí se nechat předjíždět, neumí dávat blinkry, neumí jezdit vpravo, neumí dávat přednost zprava, neumí zipovat (zipovat neumí až na 4 způsoby). A autoškoly za to berou prachy a pak si ještě prolobuji systém, aby mohli prodávat řidičáky znova vybodovaným řidičům. Já bych navrhoval, vždy s řidičem potrestat i autoškolu, která mu řidičák vydala.

    Martin

    Je to přesně naopak. p. Beran v tom levém pruhu odjel a mizí v dáli. Ale protože mu to tam vpředu někdou šoupnul 90, tak se za nim zdržel p. Beran a další ti co jeli vlevo. Díky tomu je ten jeden poctivý v pravem pruhu zablokován! Dobrá zpráve je, že když se srovná rychlost brzdiče vpředu a toho zaseknutého v pravém pruhu za nákladákem, tak už je snadno se do levého pruhu přesunout (a levou kolonu zase prodloužit a zdržet). DOPORUČUJI SLEDOVAT PROTISMĚR, tam jasně uvidíte, jak tyto pojízdné zácpy vznikají a kdo je způsobuje.

    Martin

    Pokud není rozdíl více než 10km/h tak nepředjížděj. Co na tom nechápeš? Řidiči se taky jinak dívají, když vidí, že předjíždějící kamion předjíždí a jinak, když je to souběžná jízda, kdy mnohdy není jasné, kdo to nakonec vyhraje 😉

    Kuban

    jenže stačí, aby si před semafor stoupl kamión nebo dodávka a semafór nevidíš… Jak ošetříš tento případ??
    Navíc na mnoha místech mám kolikrát problém sledovat semafor ikdyž stojím první, protože čas od času nějaký chytrák vymyslí dělící čáru na úrovni semaforu 🙂 a pak už těžko budu dělat korekce že jsem se špatně postavil.

    Kuban

    Ale pane Berane, vy opravdu věříte, že když jedete průměrně plynule, jako všichni ostatní, tedy jako ovce, že někomu překážíte?? že když Vás občas předjede nějaké auto, že to je proto že jste jej brzdil??

    věřte že když pojedete normálně, tak Vás ten za Vámi předjede prostě protože chce a nemá k tomu objektivní důvod! To neznamená že jedete pomalu a že brzdíte provoz!!

    nehoňte se s těmi co se chtějí honit nebo kteří nechtějí být sledováni…

    to že mě na rovince budete „brzdit“ 95kmh rychlostí mne ani v nejmenším nepobouří ve smyslu že mě brzdíte, pokud pojedete plynule, si najdu místo kde Vás střelím protože chci, narušujete mojí plynulost která se od Vás absolutně liší a nechci sdílet plynulost někoho jiného, tak přidám a předjedu Vás nebo uberu. Ale pořád nebudete někdo, koho budu chtít uškrtit….

    budete mě srát, až budete jezdit neplynule, brzda plyn brzda plyn, rovinka 160kmh zatáčka 70kmh!!! Pak si řeknu že jste vůl že neumíte řídit a vaší neplynulostí nedáváte druhým možnost Vás bezpečně předjet protože Vám to na rovince jede 160 z místa…

    takového řidiče už vnímám….. právě ty co se snaží být někde nejkratší čas, myslíc si že tím někomu nebo něčemu prospěje. 🙂

    Kuban

    no to je opravdu sofistikovane reseni teda 😀

    kritiku zvlada kazdy skvele, ale navrhnout racionalni funkcni vzorec, to neee…

    Kuban

    snad každý racionální pochopil, že brzdný efekt platí pro všechny pruhy… můj příklad jasně popisoval případ co by se stalo, kdyby zde měli jezdit lidi 190 v levém. Jsem rád že jste poznal pane Martine ameriku a všiml si té nejčastější příčiny (tedy důvodu, proč se 190 jezdit nedá)…. Teď ještě zjistit okolní vlivy, zahrnout do toho hustotu dopravy a možná vám to vše začne dávat celistvý smysl 🙂

    Kuban

    na vašem příspěvku jde krásně vidět, jak lidé uvažují tou nejsnažší cestou nejmenšího odporu…. Největší hustota provozu má z logiky věci a legislativy být v pravém jízdním pruhu, proto hledám problémy v tom levém 😉

    to že se nějaký pomale jedouc jedinec objevuje v pruhu levém pořád pan Martin neřeší a ani se nesnažil nad tím zauvažovat 😉

    PepaSFI

    ten rozdíl 1 kmh byl jen příklad aby se to dobře počítalo a chápalo. Ale není to zas tak neobvyklá hodnota. Málokdo si uvědomuje že na dálnici se často předjíždí opravdu s minimálním rozdílem rychlostí, ostatně proto jsou dálnice budovány jako vícepruhové jednosměrky. Nic nejede proti, všude je dost místa, takže na předjíždění je času dost. Pokud se ze zadu nepřiřítí vysoce nadlimitní rychlostí pan důležitý kterého to strašně zdržuje a zakázal by předjíždění všem kromě sebe. Doporučuju vyzkoušet si jízdu s něčím opravdu velkým a těžkým. Ten rozdíl oproti osobáku je obrovský a ty školní výpočty zmizí vzápětí v oblaku dýmu ze spálené nafty. Ono to vážně nejede, strašně to nejede. nabrat zpátky tempo po takovém nuceném zpomalení je nekonečný boj, čas běží a spotřeba roste šíleným způsobem. Tím samozřejmě nechci obhajovat to že se někdo začne valit z pruhu aniž by se podíval jestli mu tam něco nejede. Ale když z dálky uvidím předjíždějící kamion tak z toho bolestivé svědění konečníku nedostávám. Tím spíš že vím že on mě možná v zrcátkách ještě vůbec nevidí. Ty zrcátka jaksi nejsou dalekohled, spíš naopak.

    Tomáš Beran

    No tak mi to vysvětlete – co mám pochopit?

    Tomáš Beran

    Odpověď je snadná – takový, aby řidič vozidla v levém pruhu v konkrétní situaci nebyl omezen, ani ohrožen.

    Tomáš Beran

    Nezlobte se, ale to se neshodneme. Jezdil jsem s mnoha auty a 80 kW vážně není pro předjíždění totéž jako 150 kW, nebo např. jako 250 kW. Pružnost zrychlení je mezi nimi o světadíly. Je totiž velký rozdíl, jestli Vám zrychlení z 60-100 trvá dvě vteřiny nebo 5 vteřin. Ty tři vteřiny Vás při předjíždění snadno budou stát život. Plynulost Vám při potřebě zrychlit nijak nepomůže. Potřebujete okamžitě spoustu výkonu, abyste srovnal krok s ostatními…A ze všeho nejvíc právě při přejíždění z pruhu do pruhu. Jedete v pravém 80, ale v levém jedou 130 a Vy se chcete zařadit. Nejplynulejší je srovnat s ostatními v odpovídající mezeře v levém pruhu rychlost ve vteřině. A k tomu Vám 80 kW stačit nebude. Možná ani těch 250 ne. Takže v tomto směru je výkon naprostý základ nebo jak jinak chcete za vteřinu srovnat rychlost s auty v levém pruhu tak, aby si Vás „nevšimli“ a Vy jste mohl bez toho, aniž byste je omezil, přejet do levého do mezery, která tam akorát je?

    Pup

    Hmmm, takže zrychlit s kamionem o 5 km/h je zřejmě tak hodinová vyčerpávající šichta při které se spálí nejméně metrák nafty. Na předjíždění je času dost, ten kdo by chtěl jet povolených 130 km/h (vysoce nadlimitní rychlost?) je „pan důležitý“ a to, že na pár minut zpomalí o 50 km/h ho vlastně vůbec nezdržuje, zatímco profesionála v kamionu by zpomalení o jednotky km/h zdrželo strašně. Přesně tímto stylem zřejmě uvažují ti dementi které denně potkávám, matematika základní školy je pro ně evidentně nedostižná meta. Pokračovat v této diskusi je vyhozený čas.

    Kuban

    s konstruktivními názory jako máš ty je to opravdu ztráta času.

    ty máš prostě komplex z kamiónů a vůbec tě nesere, že tě mnohem častěji brzdí auta osobní… to jen ten komplex velikosti dělá své.

    PS: i kamionista občas blbě odhadne předjížděcí manévr… má taky na to nárok, ovšem jak vidím vlastně ne bo ty si expert bezchybný

    Kuban

    jak říkám, vy stále odmítáte zvážit fakt, že lidské schopnosti jsou omezené…
    vy řešíte rozdíly zrychlení při plném výkonu a popisujete je jako rozhodující a klíčové, přitom 99% všech manévrů probíhá v praxi naprosto plynule bez použití maximálního výkonu, mnohdy ani zdaleka 50%.

    demagogicky se tady bavíte o sekundách které rozhodují o životě, přitom tak nějak moc dobře počítat nechcete… půjdeme na jednoduchou fyziku co říkáte.. 🙂 máme dvě auta. vůz A zrychlí z 90kmh na 100kmh za 3sekundy což je 0.92ms2 a to je sakra slušná hodnota… Vůz B zrychlí za sekund 5 což je zrychlení 0.56 a reflektuje tak šedý průměr…

    oba vozy zrychlí na 100km rychlost s tím, že vůz A ujede 8.3metrů a vůz B ujede 14metrů. Lehce si tedy spočteme, že pokud pojede vůz B stejný čas jako vůz A tedy 3 sekundy, ujede vůz B 5.0 metrů. Na to aby vůz B ujel stejnou vzdálenost jako vůz A potřebuje nebezpečných 8desetin sekundy navíc!!!

    Pokud někdo spoléhá v provozu na desetiny sekund je to VRAH a nemá na silnici co dělat……

    Teď mi prosím ukažte tu pohádku se sekundama navíc… 😉 Ten pocit zrychlení je opíjivý, já to znám… z praxe ale vím, že když mě něco zamáčkne dvojnásobným tíhovým zrychlením neznamená že jedu dvakrát rychleji!!!

    Bludevil

    To už nějak přežiju. Mně bude bohatě stačit když se tak lidi budou rozjíždět, pokud mají na semafor rozhled 🙂 Krom toho většina semaforů u nás je dublovaná, tj. jeden nahoře a jeden bokem, tudíž málokdy se mi stane, že bych neviděl ani na jeden z nich…

    Kuban

    takže když jede auto přede mnou 128kmh tak ho v rychlosti 130kmh nesmím předjet jo? 😀

    to těch 10 sekund na předjetí nemůžu levý pruh zabrat když za mnou jede auto 160km rychlostí vzdálené 100metrů? 😀

    Kuban

    málokdy ale přece někdy občas 🙂 není to vždy prostě ideální…. jsem pro sice lidi naučit jezdit systematicky svižně a čitelně, ale ta vzájemná tolerance tam vždy bude muset být…

    taky jsem už několikrát zaspal na semaforu že mě musel někdo protroubit a stane se mi to určitě ještě několikrát za život… a tohle nikdy nijak žádným nařízením nikdy neodpářeš… čím víc lidí na komunikaci, tím větší koncentrace případných chyb….

    Lidé co jezdili v Římě by ti mohli povídat co jsou to pekelné nervy 😀

    Tomáš Beran

    To není dobrý příklad. Co to je to proboha za auto, které z 90 na 100 zrychlí za 3 vteřiny? A co to, kterému to trvá 5 vteřin? Tomu říkáte „sakra slušná hodnota“? Tak to jedině u auta, které zrychlí z 0-100 za 3 vteřiny, to je velmi slušná hodnota, ale ne z 90 na 100…Takže vezmeme teď něco s tou „sakra slušnou hodnotou“, což je z 60-100 za 1 vteřinu (příklad třeba 911 Turbo) nebo něco obvyklejšího, co zrychluje slušně, ale ne „sakra slušně“ (80-100 za 1 vteřinu – Alpina B3 BiTurbo E92) a porovnáme to s tím Vašim 90-100 za 5 vteřin (to bude asi nějaký kamion podle těch údajů). Co Vám vyjde teď?

    PepaSFI

    mě z toho vychází že není o čem diskutovat. Pan doktor se očividně pohybuje v jiném světě. Mimochodem, kamion z 90 na 100 nezrychlí za 5 sekund. Proč, to nebudem rozebírat. Někteří vědí, někteří holt ne.

    Mysel

    Pan Beran ma bohuzel pravdu. Kdo v Nemecku jezdi uz nejaky ten rok (po dalnicich), musel si toho vsimnout. Jeste tak pred deseti lety byl blinkr v tehle situacich znamenim „ja bych tam potreboval, takze bude-li nekdo tak laskav a umozni mi to, tak tam pojedu“. Nepouzival se jako znak nesmrtelnosti, „kaslu na rozdil rychlosti 100km/hod a na tvoje brzdy a sedive vlasy, za pul vteriny to tam posilam“. S velkou litosti konstatuji, ze se to dost viditelne posouva k tomu druhemu vyznamu.
    (Pricemz je vhodne podotknout, ze na okreskach to bylo v Nemecku vzdycky dost spatne..)

    Slava

    Ano, máte pravdu. A zní to logicky. Ale oni ti kamioňáci opravdu docela často předjíždí stylem že prosté náhle vybočí a začnou předjíždět s rozdílem 1 až 2 km/h, i když za nimi jsou další auta skutečně minimálně na dohled,někdy i jen pár desítek metrů ..a ne 2 km daleko vzadu.. Jak často jste zažil, že by na dálnici za Vámi 2 km vzadu vůbec nic nejelo..? Já snad jen v noci na Silvestra.. 😉

    Slava

    To rozjetí celé kolony naráz, připomínající start Velké ceny, když se rozsvítí na semaforu zelená, jsem obdivoval před lety v Budapešti.. Škoda, že tohle čeští řidiči neumí..

    Slava

    Ano, přesně jste to vystihl- jakmile uhnete mezi kamiony..už vás zpět do levého málokdy někdo pustí..a to i na tříproudové D1 před Prahou- dojíždím kamion v pravém pruhuu, v prostředním vidím v zrcátku auto..blikam, blikam, blikam..zpomaluju, zpomaluju..až na 90, na 80.. ale pána v prostředním pruhu v žádném případě nenapadne aby buď tedy zrychlil, nebo maličko ubral..nebo uhnul do prázdného levého pruhu..V Rakousku jsem tyhle problémy nepozoroval- tam stačilo při dojíždění kamionu zapnout blinkr a hned jsem v zrcátku viděl jak se ti co mně dojíždějí rychleji v prostředním pruhu stěhují do levého pruhu, popřípadě zpomalí, když to byla dvouproudovka..Zkrátka mi připadali v tomto rakušáci docela ohleduplní..Také tam až na vyjímky, opravdu málokdo jezdí nad 140 km/h, je to tam takové poklidnější..

    Slava

    Třeba takové typické chování řidičů autobusů při vyjíždění ze zastávky: Autobus stojí v zastávce, bliká pravým blinkrem, cestující nastupují a vystupují..A když už všichni nastoupili a vystoupoli, pan šofér, většinou šedovlasý starší pán, zavře dveře, v tom samém okamžiku přepne pravej blinkr na levej a okamžitě vyrazí, bez ohledu co se děje na jeho levoboku a nebo těsně za jeho levobokem..a myslí si dokonce, že na to má právo, na základě jedné větičky v silničním zákoně o tom, že mu ostatní přece musí umožnit vyjet ze zastávky..Jenže se poněkud mýlí.. 😉

    thespalek

    Já si myslím, že tady netřeba o ničem debatovat – prostě je to tak dáno zákonem. A tedy ten, kdo před libovolně rychle jedoucí auto vjede a omezí ho, zákon porušuje. Jestli tedy někdo říká, že špatný je ten, kdo jede rychle, takže když já mu tam vjedu a on musí zabrzdit, tak si za to může sám, tak to je pokrytectví a selektivní vybírání si pravidel..

    thespalek

    Tohle je pravda. Ovšem pouze v případě, že ti letci nedodrží bezpečnou vzdálenost pro svou rychlost. Pokud ano, tato se zvětší, tím se sníží hustota provozu a propustnost zůstane stejná. Ovšem udržet si při vysoké rychlosti bezpečnou vzdálenost je téměř nemožné, protože mnoho řidičů v levém pruhu si ji mylně vykládá, jako volnou mezeru..

    thespalek

    ..a to je opět o dodržování bezpečné vzdálenosti. Když pojedu 200 po rovné dálnici, 300 metrů za autem před sebou, pak budu zřejmě schopen plynule reagovat na situace před sebou, mohu se vyhnout prudkému brždění a jet harmonicky. Ovšem pokud pojedu 300m za autem před sebou, tak mi tam 100% během chvilky někdo vjede a tím harmoniii naruší. A tomu se naopak snaží řidiči v levém pruhu eliminovat tím, že se na auto před sebou nalepí tak, aby tam nevklouzla ani myš a tím vytrvale ohrožují nejen harmonii, ale hlavně životy všech okolo…Takže začarovaný kruh, který bez ohleduplnosti nemá konce..

    Arnost

    Nevím kudy v Nšmecku jezdíte. moje zkušenosti z Bavorska jsou otřesné. Ani se nenamáhají dát blinkr! (je to nakažlivé – unás se to též šíří) Správný Bavorák se do zrdcátek nedívá, za snížené viditelnosti brzní na polední chvíli, aby si to ti za ním užili atd. Jnak z praxe vím, že největší prasárny dělají řidiči na domácí půdě, bez ohledu na národnost.

    Arnost

    Když ten předemnou je 128 a já nechci překročit 130, tak nepředjíždím! Když chci přrdjet, pak šlápnu na plyn a uberu na 130 až po zařazení. Je mi líto, ale Váš názor svědčí o Vašem povolání.

    Arnost

    Vážený pane podívejte se do pravidel. Přílad, kdy jeden překračujepovolenou rychlost o 5 a druhý o 10, přesně je to co vyčítáte „Beranům“. Uznávám, že jet delší dobu za aviatikem je flustrující, ale „předháňky“ jsou zbytečné, zvlášť kdy se soubuj opakuje několikrát. Nejde jen problematickou úsporu času, ale spíš o zbytnělé ego.

    Doktor - ten s tečkou

    Tak zase klobouk dolů, že v takových perdách stihnou ještě dát znamení o změně směru jízdy. To jsou chlapi. Tady u nás spoustu řidičů usoudilo, že je zbytečné používat blinkry, protože stejně uvidíme, kde jedou. Jsem přesvědčen, že to v nás rozvíjí kreativitu, předvídavost a zájem o to, dojet někde živý a zdravý. Nyní si dovolím pohled do budoucna.Dávám tomu ještě pět let a stejně automobilky budou vyrábět auta bez blinkrů. Sami jste již zjistili, že je stejně někteří vozí zbytečně. Pevné zdraví přeji.

    Rejpal

    No tak ono i v tom českém právním systému je taková ta větička o tom, že blikajícího by se nemělo předjíždět. (Tedy jestli jeden půl hodiny bliká a pak ten druhý musí z ničeho nic brzdit, tak si můžou potřást rukama s tím, že jeden neumí používat zrcátka a ten druhý oči.)

    Ale samozřejmě je to především o ohleduplnosti. Bez ní by se ve městě kolikrát jeden nemohl dostat před křižovatkou do svého pruhu.

    Rejpal

    A já si vždycky myslel, že levý pruh slouží k předjíždění a nikoli k tomu aby v něm jela rychlejší vozidla. (Jako třeba vozidla jedoucí maximální povolenou rychlostí 130 km/h.)

    RS

    Právě kvůli takovým řidičům, kteří nechtějí v levém pruhu ze své rychlosti slevit a někoho nechat předjet třeba kamion, vznikají souvislé kolony v levém pruhu a v pravém je prázdno. Spousta řidičů se totiž na návrat do pravého pruhu radši vykašle, aby pak nemuseli dlouze vyčkávat na dostatečně dlouhou mezeru, nebo dobráka, co je pustí. Pokud budeme my rychlejší řidiči trochu ohleduplní, bude v konečném důsledku i levý pruh volnější!

    Karel

    Z velké části s článkem souhlasím, ale jak již zaznělo, je potřeba ohleduplnosti z obou stran. německá dálnice je velice specifickým místem protože jsou na ní místa kde je povoleno jet i 250 a v takových chvílích se hranice mezi ohrozit / omezit smývají, stejnětak se ale smývá hranice mezi přizpůsobím / nepřizpůsobím rychlost jízdy aktuálnímu stavu na komunikaci.
    Je tedy třeba pokud jsem v pozici „řadícího se“ kontrolovat zpětná zrcátka a pokud vidím že se někdo rychle blíží, nemůžu mu tam přece vjet. Pokud tam i přesto vjedu, mám na to šlápnout aby kvůli mě nemusel hamtnout na brzdu. (to že kvůli mě zlehka zvolní pokud jede přes povolené maximum nepovažuji za omezení, nesmím ho ale zbytečně a už vůbec né záměrně zdržovat). Pokud se lae vžiji do pozice toho „kdo by byl omezen“ musím – pokud míjím dvě za sebou jedoucí auta, přece počítat s tím, že jeden ten vzadu mi to může fouknout před čumák. Pokud jsem ale takový zabedněnec, že s takovouto situací nepočítám, tak mě jednoho krásného dne nemusí stačit hamtnout na brzdu a rozbiju si čumák (a s tím i někomu dalšímu). Ve zkratce: pokud měním pruh, tak musím KOUKAT A PŘEMÝŠLET, pokud dojíždím kolonu, musím také KOUKAT A PŘEMÝŠLET. Koukat vás v autoškole naučí, přemýšlet bohužel mnohdy ne. Na to bychom se měli zaměřit, nikoliv na zkoumání toho zda už něco omezuje nebo ne.

    VM

    Dobrý den pane doktore,
    nejdříve bych si dovolil komentář k Německu. Holt to tam tak mají. Čímž to nehodnotím, ale beru to asi jako takový folklór, jako to, že ve Španělsku se na kruhových objezdech nebliká apod. Na druhou stranu alespoň jezdí v pravo. Ale zase – nechci je obhajovat a všechno má své hranice.
    Čímž se dostávám k Česku. Mám Subaru XV a tak mi na jednu stranu nevadí až tak jezdit v pravém pruhu dálnic a na druhou stranu si nejčastěji dám na tempomatu 125 km/h (podle GPS) a jedu si na pohodlný výlet (co taky na dálnici je za zábavu). Bohužel většina řidičů pravý pruh zná jen z vyprávění a tak třeba když dojedu kamion a potřebuji ho předjet, pak se musím zařadit do levého pruhu, kde často jede kompletní dálnice rychlostí jen o kousek vyšší, než je ta moje. Necpu se tam před střelce, to ne (a když někdo jede rychle, tak počkám). Ale ve finále buď v ČR můžu jet celou dobu v levém pruhu za kamionem z Prahy do Brna a do leva mě nikdo nepustí (páč by byl omezen) a nebo se tam někdy vrtnu a holt někoho omezím (lehce). Otázka je – když jedeme téměř shodnou rychlostí, dá se to považovat za souběžnou jízdu? Jak byste v takové situaci reagoval vy? Já osobně šlápnu na plyn a holt si najdu někoho, komu to moc vadit nebude. Ale stejně ho třeba lehce omezím…
    Děkuji Vám za všechny články a zdravím.

    orlovak

    Tak problém rozjezdu aut na semaforech je někdy hrozný. Občas se to týká už prvního auta, rozjede se i s 2 s zpožděním, což v praxi znamená, že ve špičce už 6. auto nemá šanci projet. A co se rozjezdu v koloně týká, na vojně se to za mých let trénovalo, nebylo třeba laboratoří 😀

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist