Beran: Autoškola po 20 letech

Návraty nebývají obvykle snadné, zejména pokud se jedná o delší časový odstup a učení... Třeba když se po dvou dekádách vrátíte do lavice autoškoly.

Letos na jaře jsem se rozhodl, že už mne nebaví postávat autem v kolonách hlavního města a přihlásil jsem se do autoškoly, abych si udělal řidičské oprávnění skupiny A, tj. na motorku. Vloni jsem už sice jezdil na skútru, ale s jídlem roste chuť a tak jsem si řekl, že si koupím motorku. A když už, tak rovnou celé Áčko, ať si mohu v budoucnu koupit cokoliv bez omezení.

První velké překvapení nastalo při zjištění, kolik autoškola nově stojí. Když jsem si dělal ŘP na auto před dvaceti lety, bylo to pár tisíc. Dnes na motorku 16 tisíc. Inu, peníze asi trochu ztratily na hodnotě. Docházka na kurzy teorie pak byla spíš úsměvná, protože tohle by člověk mohl přednášet rovnou sám, ale dalším zajímavým překvapením, a to i pro mne, bylo, jaké všechny skutečnosti v tom zákoně vlastně máme upravené a které by člověka třeba vůbec nenapadly (věděli jste např., že na kole se za jízdy nesmí kouřit?).

Největší „zážitek“ byly ale samozřejmě jízdy. Na jednu stranu je fascinující, ale na druhou zase trochu varovné, jaké množství dopravních značek na silnicích máme. Samozřejmě instruktor mi vyčetl každou značku, kterou jsem ignoroval a víc než snad kdy jindy jsem si uvědomil, jak jsou některé značky špatně čitelné (vysoko umístěné, s několika dodatkovými tabulkami, ve kterých se člověk v okamžiku, kdy je čte, obtížně orientuje) nebo jinak nesrozumitelné nebo obtížně zaregistrovatelné. Když se člověk na značky soustředí, tak zjistí, že jich je na silnici neuvěřitelné množství a všechny je dodržovat je někdy opravdu náročný úkol.

Což o to, během jízd jsem ve městě víc než 45 km/h nejel (a všichni mne pořád předjížděli), na třicítkách pak nejel víc než 25 km/h, takže času na čtení značek bylo víc než obvykle, ale zase ze začátku poutá hodně pozornosti ovládání samotné motorky a načíst všechny značky i v této rychlosti vyžadovalo velkou pozornost. K tomu neustále hypnotizování tachometru, které někdy až nebezpečně odvádí pozornost od provozu.

Na druhou stranu si člověk uvědomí, jak jsou rychlostní limity nastaveny super-bezpečně, protože jakmile člověk dovednost k řízení získá a postupy si automatizuje, tak jet někde 30 nebo 50 je až nadmíru opatrné. Je ale pravda, že pro začátečníky (a to jsem měl proti těm 18tiletým klukům, co tam chodili se mnou, výhodu, že jsem pravidla znal z auta a z profesního života) to je někdy rychlost až až. To jen ukazuje na to, jak velký rozdíl v ovládání auta nebo motorky může být mezi začátečníkem a zkušeným řidičem, což ostatně také bylo často předmětem mých argumentací ve vztahu k materiálnímu aspektu, kdy standardní rychlostní limity jsou někde tak tak zvládnutelné pro začátečníka, ale místy naopak přehnaně opatrné pro zkušeného řidiče.

Celkový dojem z toho byl takový, že člověk normálně spoustu značek (kromě přednosti samozřejmě) úplně ignoruje a jezdí po paměti, což mi instruktor mnohokrát připomínal (typická konverzace ze začátku jízd: „co tam bylo za značku?“ „tam byla nějaká značka?“). Je rovněž zajímavé pozorovat, jak je zhusta přehlížena přednost zprava na křižovatce typu „T“. Ti, kdo jedou rovně, to kolikrát profrčí a ani se neobtěžují doprava podívat.

Co určitě kvituji, je zpřísnění zkoušek. Pokud jste to nezaznamenali, tak od loňského listopadu se u zkoušek na motorku kromě testů z otázek a jízdy v provozu (nově už se jezdí bez komisaře za sebou) nově také vyžaduje zvládnout 12 „cviků“ na speciálním cvičišti, které mají demonstrovat dovednost žáka ovládat motorku. Zpočátku to sice vypadalo jako noční můra, ale právě proto se to v autoškole také pilně cvičilo tak, aby to u zkoušky bylo bez problémů a člověk to uměl.

Na první pohled se někdy může zdát, že ty cviky jsou zbytečně náročné, ale já to musím pochválit. Přinutilo mne to osvojit si další dovednosti a vylepšilo schopnost ovládat motorku. Totéž bych doporučil pro autoškolu v autech, tj. nějakou školu smyku, nácvik krizového brždění, vyhýbací manévr apod., protože přesně to se cvičilo i na motorkách a bylo součástí zkoušek a zvýšená schopnost ovládání aut u řidičů a schopnost reagovat přiměřeně na krizové situace by mohla mít pozitivní vliv na bezpečnost provozu. Jakkoli to zpočátku vypadalo jako to nejtěžší ze zkoušek (a také bylo), tak mi to také nejvíc dalo a přispělo ke zlepšení ovládání motorky.

Mimochodem, teprve v autoškole na motorku jsem si uvědomil, jaká byla pohoda v autoškole na auto, kdy člověk nemusí pořád řešit stabilitu (v autě si člověk sedne a sedí).

3.6.2016 3:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist