BelAZ 75710: šest motorů, tisíce koní a 810 tun

(+ video) Běloruský automobilový závod má nově na kontě další rekordní stroj. Jeho 75710 má diesel-elektrický pohon a koní více než celá tanková brigáda.

Pokud patříte k těm, kdo místo civění do obrazovky počítače či displeje telefonu strávili většinu dětství venku s kamarády a po pískovišti proháněli plastovou Tatru 148 či 815, dost možná vám vůbec nepřijde divné, proč sem cpeme místo nového osobního vozu nějaký blbý náklaďák. Těm ostatním můžeme jen říci, že BelAZ 75710 není náklaďák ale vůz třídy „haul truck“, kterým se u nás obvykle říká důlní sklápěč a kromě toho, jde o největší stroj svého druhu, navíc nově představený.

Abyste si snáze představili, co to znamená pojízdný barák a ocelová pevnost na kolech v jednom, tady jsou jeho základní parametry. Začít bychom mohli třeba rozměry, které naznačují, že přirovnání k domu není prakticky žádné zveličování. Nový BelAZ vyráběný Běloruským automobilovým závodem má na délku 20,6 metru, na výšku 8165 mm, šířka činí 9870 mm a rozvor náprav rovných osm metrů.

Aby se tato hračka o pohotovostní hmotnosti 360 tun dala do pohybu, dostala šestnáctiválcový turbodiesel o objemu 65 litrů s výkonem 2332 koní při 1900 otáčkách za minutu a nejvyšším točivým momentem 9313 newtonmetrů. Pokud se vám při pohledu na váhu zdá, jestli to není poněkud málo, tak vás můžeme uklidnit, neboť je a proto BelAZ montuje do 75710 rovnou dva takové motory.

Celkových 32 válců, 4664 koní a přes 18 tisíc newtonmetrů se však nerealizuje přímo na kolech, ale prostřednictvím hybridní techniky, která je u těchto vozů poměrně běžná. Jinak řečeno, pár naftových agregátů nepohání kola přímo, ale jejich úkolem je roztáčet dva generátory o celkovém výkonu 4635 koní. Vyrobená elektrická energie je následně distribuována na čtyři elektromotory integrované společně s planetovými redukčními převodovkami v nábojích kol, přičemž na každém kole je k dispozici 1632 koní.

Aby mohl BelAZ 75710 vykonávat všechny své úkoly, potřebuje dvě nádrže na naftu o souhrnném objemu 5600 litrů, chladicí okruh s 890 litry, olejovou náplň 2×269 litrů a nějaký ten pneumatický startér s předehříváním, automatický hasicí systém či několik video-okruhů kontrolujících prostor kolem vozu i samotnou korbu.

Pozoruhodné je též to, že tato důlní hračka umí bez větších obtíží uvézt větší zátěž, než sama váží. Výrobce udává užitečnou hmotnost až 450 tun, takže plně naložený automobil váží plus mínus 810 tisíc kilogramů a i tato hmota se umí rozjet na rychlost 64 km/h.

Cenou se běloruská firma nechlubí, na požádání ji však nepochybně zašle. A i když hádáme, že lidová nebude, kde jinde dostanete v jednom balení šest motorů, dvě elektrárny, osm kol o průměru dvakrát větším než je výška průměrného člověka a k tomu klimatizovanou dvousedadlovou kabinu ve výšce sedmi metrů nad silnicí.

zdroj: BelAZ přes Autoblog.nl

4.10.2013 11:04| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist