Bazarový test: Ford Mondeo (2000 – 2007)

Ford Mondeo druhé generace má skvělou pověst auta pro rodinu, které zároveň umí nadchnout řidiče. Pověst mu kazí jen trochu problémové naftové motory.

RADOSTI:
Prostornost a praktičnost, výborné jízdní vlastnosti, rozumné náklady na pořízení a provoz

STAROSTI:
Problematické motory s přímým vstřikováním (hlavně turbodiesely), místy špatná antikorozní ochrana

Historie:
První generace Fordu Mondeo ze zapsala do historie malou revolucí. Na počátku devadesátých let totiž přinesla nový přístup ve stavbě automobilů. Do vývoje bylo investováno obrovské množství peněz, což také přineslo své ovoce. Mondeo bylo moderním autem, které nastavilo laťku jak v použitelnosti, tak především v radosti z řízení, která nadchla řidiče po celém světě. Druhá generace (pozor, často tak bývá označován facelift první generace) v tomto trendu pokračovala. Svůj náskok časem trochu ztratila, stala se trochu uniformní, avšak stále se řadí kombinací schopností na špičku třídy, kde se o výsluní přetahuje s konkurenčním Volkswagenem Passat.

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

Pod kapotu Mondea se dostaly nové benzínové čtyřválce Duratec o objemech 1,8 l (110 a 125 koní) a 2,0 l (145 koní), dále starší šestiválec 2,5 l (170 koní) a turbodiesel Duratorq 1.8 TDDi (90 a 115 koní) se vstřikováním common rail a variabilní geometrií lopatek. Později přišel přepracovaný turbodiesel 2.0 TDCi (130 koní) a benzínový šestiválec o objemu 3,0 l (220 koní) ve sportovní verzi ST220. Slabší motor 3,0 l se nabízel s výkonem 204 koní.

První drobný facelift znamenal kromě drobných kosmetických změn zvenku a uvnitř příchod nového benzínového čtyřválce 1.8 SCi (130 koní) s přímým vstřikováním, turbodieselů 2.2 TDCi (150 a 155 koní) a šestistupňové manuální převodovky. Pohonné jednotky bylo možno do té doby spřáhnout s pětistupňovým manuálem, starším čtyřstupňovým automatem a novým pětistupňovým automatem Durashift (pouze pro šestiválce) s možností manuální volby převodů.Za volantem:
Pozice za volantem je perfektní – široký rozsah nastavení volantu, skvěle rozmístěné pedály a útulný posaz zaručují pohodlnou polohu, která se velmi blíží sportovní poloze např. v BMW řady 3. Interiér je útulný, jednoduše přehledný a kvalitně sestavený, ačkoliv místy jsou vidět malá zaškobrtnutí v kvalitě materiálů.


Interiér je kvalitní a přehledný, pozice za volantem příkladná a útulná.

Řízení Fordu Mondeo je čistá radost. Šestiválce předou sametově a mají dostatek síly, jen turbodiesely ruší nadměrným hlukem na volnoběh. Skvěle vyvážený podvozek však poskytuje spoustu důvěryhodnosti, zároveň je ale poddajný, pohodlný a zábavně naladěný – po ubrání plynu v zatáčce se záď ochotně stáčí. Řízení je citlivé a hutné na informace z povrchu silnice, většina převodovek má přesný, mechanický chod. Celkově jde o skvěle vyvážený celek, který potěší nejednoho sportovně založeného řidiče, který však musí myslet také na povinnosti vůči rodině.

Právě vedle schopností na silnici Mondeo nadchne také praktičností. Kabina je prostorná jak do šířky, tak do délky na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor ve variantě sedan a liftback pojme 500 litrů nákladu, kombík dalších 40 litrů navíc.Provoz a servis:
Problémovými motory jsou turbodiesely 2.0 TDCi2.2 TDCi, které trpí na vadné vstřikování Delphi a palivové čerpadlo. Později došlo ke zlepšení spolehlivosti těchto motorů a nadměrný výskyt potíží se podařilo eliminovat. Potom jsou naftové motory ideálním kompromisem při výběru auta. Zkušenosti se staršími motory TDDi jsou různé, avšak slabší verze při jízdě hodně ztrácí dech. Elektronika trápila také motor 1.8 SCi, u něhož mohlo docházet ke krátkodobému úbytku výkonu.

Pozornost je třeba věnovat také opotřebovaným dvouhmotnostním setrvačníkům, benzínové čtyřválce z prvních let výroby potom trpěly na vadné škrticí klapky, jejichž ulomené části mohly při nasátí nenávratně poškodit motor. Od roku 2003 by měl být tento problém vyřešen. Benzínové šestiválce jsou zajímavou volbou a jejich spotřeba není nikterak závratná – jsou sice choulostivé na údržbu a vyžadují důslednou péči a kvalitní olej, potom jsou ale velmi spolehlivé. Pokud je šestiválec pro vás přesto nestravitelný, mezi benzínovými motory je skvělým kompromisem dvoulitrový čtyřválec.


Vidlicové šestiválce jsou lahůdkou. Za odměnu však vyžadují velkou péči.

Automatické převodovky řadí rozvážněji, avšak hladce a „chytře“, po faceliftu je navíc možno řadit manuálně tlačítky na volantu. Jejich deklarovaná životnost činí zhruba čtvrt milionu kilometrů, avšak výdržnost je čistě individuální. Ostatní závady reprezentuje především koroze – karoserie je chráněna slušně, problémové jsou však korodující spodní hrany dveří. Výfuková soustava je oproti tomu korozi celkem odolná. Zadní nápravu sužují vadné silentbloky a stabilizátory, u přední nápravy se pak také vyskytují vůle a nadměrné opotřebení kulových čepů. Drobností, avšak o to nepříjemnější, může být zaseknutý zámek kapoty, která se otevírá klíčkem.Verdikt:
Ford Mondeo druhé generace byl oblíbeným vozem už v showroomech a tento status si drží i na trhu ojetých aut. Důvodem jsou především vynikající jízdní vlastnosti, velká praktičnost, prostornost i slušné servisní náklady. Postupem času se na něj konkurence dotáhla, avšak stále zůstává lídrem třídy. Z tohoto důvodu jsou tak příznivé pořizovací ceny potěšující. Jedná se o skutečně výhodnou koupi.

Benzínové šestiválce jsou zajímavou volbou, které nabízejí „luxus pro chudé“, vyžadují však větší pozornost. Nejsou ale vyloženě černou dírou na peníze. Sportovní verze ST220 je pak kapitolou sama pro sebe. Ideální kompromis představuje benzínový čtyřválec 2,0 l a turbodiesely TDCi s vyřešenými dětskými nemocemi.

Orientační ceny náhradních dílů (2,0 l 145 koní):


Bezpečnost:
Standardně jsou všechny vozy vybaveny čelními, bočními a hlavovými airbagy a ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku. Stabilizačním systémem se dodával na přání. Nárazové testy Euro NCAP podstoupilo Mondeo v roce 2001 a 2002 s totožnými výsledky, avšak stále zaostávalo za klíčovými rivaly. Za ochranu posádky si odneslo hodnocení 4/5 (28 bodů), za ochranu chodců 2/4 (13 bodů).

Jak šel čas:
2000 – uvedení modelu na trh, karoserie sedan a liftback
2001 – uvedení karoserie kombi
2002 – nový turbodiesel 2.0 TDCi (130 koní) se vstřikováním common rail, uvedení sportovní verze ST220 s motorem 3.0 V6 (220 koní)
2003 – facelift, nový motor 1.8 SCi (130 koní) s přímým vstřikováním, úprava motorů TDCi, nová šestistupňová převodovka
2004 – motor 3.0 V6 nově také o výkonu 204 koní, nově motor 2.2 TDCi (150 a 155 koní)
2005 – druhý facelift, vylepšení brzdového systému, modernizace motorů TDCi
2007 – ukončení výroby a uvedení nové generace modelu

12.7.2013 5:59| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist