Toyota Land Cruiser 80/100 (1993 – 2002)

Když si odmyslíme Range Rover, jen málokterý off-road z devadesátých let lze označit za luxusní. Land Cruiser však ano a navíc má jeden pořádný trumf v kapse.

Ten trumf můžeme prozradit hned na začátku – je totiž téměř nezničitelný. Spolehlivé jsou benzínové i dieselové varianty, ale v našich zeměpisných šířkách je celkem malá šance, že na žíznivý osmiválec o objemu 4,7 litru a výkonu 235 koní (173 kW) vůbec narazíte – a hlavně, že ho budete chtít živit.

Rizika koupě ojetého dieselového motoru jsou mnohá (více se o nich dočtete v zítřejším článku), jenže naftový šestiválec 4,2 TD, který se do LC80 a LC100 montoval, se většině z nich dokázal vyhnout. Zatímco jiné motory z té doby trápí prasklé hlavy, porouchané diferenciály a kdo ví co ještě, Land Cruisery jezdí dál – klidně i přes půl milionu kilometrů a navíc s těžkými přívěsy.

Vtip je v tom, že jeho motor už nepatří mezi předokomůrkové diesely (kterým vinou tepelného namáhání praskaly hlavy) a nepoužívá ani common-rail, u kterého často zlobí vstřikovače, velmi nákladné na výměnu (cca 15 tisíc jeden). Místo toho motor používá klasické radiální čerpadlo a přímý vstřik paliva. Pochopitelně i v tomto případě je dobré vstřikovače jednou za čas zkontrolovat, protože když se zanesou, znamená to riziko propálení pístu. Malou dírku možná při jízdě ani nepoznáte, ale když se z ní stane prasklina a píst se rozpadne, čep na ojnici zničí vnitřek válce a celý (bezvložkový) blok to má za sebou.

Pokud jsou vstřiky v pořádku, motor dokáže běžet na plný výkon i dlouhou dobu, aniž by se kdekoli zbytečně přehříval. Navíc dobře startuje i v mraze a není nikterak hlučný, ve své době a kategorii patřil spíš k těm tišším. Ohromná vlna točivého momentu nastupuje už pod 2000 ot./min., díky čemuž si LC oblíbili zákazníci, kteří často tahají těžké přívěsy. Výkon se liší podle verze, v LC80 činí 170 koní (125 kW), ve větší stovce už 204 koně (150 kW).

Starší a menší model LC80 nabízí skvělou průchodnost i těžkým terénem, dobře mu k tomu poslouží tři mechanické uzávěrky diferenciálů. V LC100, který se vyráběl od roku 1998, už najdete jen zámek na zadní nápravě a osmiválec z roku 2002 dokonce nemá ani ten – nahrazuje ho elektronickým systémem ESP, který neumožňuje jemnější manévrování. Stovka má vpředu místo tuhé nápravy víceprvkové závěsy a měchové odpružení, umožňující změnu tuhosti a světlé výšky. Jízdní vlastnosti se vylepšily, ale robustnost podvozku mírně klesla.

Vzhledem k téměř neprůstřelné spolehlivosti a imagi luxusního off-roadu si Land Cruisery velmi dobře drží svou cenu. I starší LC80 se stále pohybují kolem 400 tisíc, nejstarší LC100 v dobrém stavu už sice klesají pod milion, ale vzhledem k původní ceně 2,3 milionu nelze nějaké výraznější zlevnění očekávat. Na druhou stranu jsou to většinou velmi dobře vybavená, tichá, pohodlná a komfortní auta.

CHARAKTERISTIKA MODELU

PARAMETRY

Karosérie: pětidveřový velký terénní model (rozměry a objemy pro LC 100). Motory: zážehový vidlicový osmiválec 4,7i V8 32V (173, 175 kW), přeplňovaný vznětový řadový šestiválec 4,2 TD 12V (110 kW), 4,2 TD 24V (125 nebo 150 kW) Pohon: stálý pohon všech kol, redukční převodovka. Rozměry: 4890x1940x1880 mm. Rozvor: 2850 mm. Zavazadlový prostor: 1318 litrů. Palivová nádrž: 96 litrů. Oficiální prodej v ČR: ano.

PLUSY

vynikající průchodnost terénem, tři uzávěrky diferenciálů (do roku 2002), hmotnost brzděného přívěsu až 3500 kg, odolný a velice silný vznětový motor, obrovská pružnost vznětového motoru, velmi vysoký cestovní komfort, celková kvalita, ticho uvnitř, komfortní odpružení, nízká ztráta hodnoty, image

MÍNUSY

stále velmi vysoká cena, nahrazení uzávěrek nápravových diferenciálů elektronickým trakčním systémem v roce 2002 (4,7i V8), jen čtyřstupňová automatická převodovka pro TD, obavy ze životnosti nastavitelného odpružení, u zážehové V8 verze maximální rychlost elektronicky omezená na 180 km/h, obliba mezi zloději

HISTORIE

1993: Představení modelu Landcruiser 80. Motory 4,2 TD 12V a 4,5 V8.

1996: Motor 4,2 TD 24V.

1998: Představení modelu Landcruiser 100 jako nástupce řady 80. Motory 4.2 TD

24V a 4,7i V8 32V.

2002: Modernizace modelu. Výkon motoru 4,7i V8 zvýšen z 173 na 175 kW, nově v kombinaci s pětistupňovou automatickou převodovkou. Navigační systém s dotykovým displejem na přání. Stabilizační systém VSC, trakční A-TRC. V USA model prodáván také jako Lexus GX 470.

ČASTÉ ZÁVADY

díra či prasklina v pístu • prasklá skříň turbodmychadla • hlučnost převodovky • opotřebené křížové klouby kardanových hřídelů • vadné hnací klouby přední nápravy • rychlejší opotřebení brzd • karbonem zanesená hydraulická zdvihátka

DOPORUČENO

4,2 TD 24 V (125 nebo 150 kW).

Přeplňovaný vznětový řadový šestiválec, čtyřiadvacetiventilový rozvod OHC, přímé vstřikování paliva radiálním čerpadlem. Důvod: Že je velký přímovstřikový šestiválec králem mezi off-roadovými motory, je zcela bez diskuse. Jeho čtyřiadvacetiventilová verze je ještě pružnější, lépe táhne z nízkých otáček a zároveň se i ochotněji vytočí, pokud potřebujete maximální výkon třeba v rozbahněném terénu.

autoweb.cz

18.7.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist