Až 68 % inzerátů ojetých aut neuvádí VIN vozidla. Mějte se na pozoru

Téměř tři pětiny inzerátů (57 %) na ojetá auta neuvádí VIN kód vozidla. Ze 43 % inzerátů, u nichž VIN uvedený je, je ale u každého čtvrtého inzerátu uvedený špatný VIN kód, tedy takový, který k danému vozidlu nepatří, či není uvedený celý.
40138551_1458190647614404_6190010388591935488_n-kopie-1100x618.jpg Zdroj: Archiv

Důsledkem toho je, že u většiny inzerovaných ojetých vozidel si kupující nemohou ověřit jejich historii včetně najetých kilometrů bez toho, aniž by museli kontaktovat prodejce, aby jim VIN kód vozidla sdělil. Nemalá část prodejců nechce VIN kód zveřejňovat právě z důvodu, aby kupující neměl možnost zjistit, že má vůz stočený tachometr, je ve skutečnosti starší, byl havarovaný či jinak závadový. Neuvádění VIN kódu v inzerátech tak často kryje nekalé praktiky při prodeji ojetých aut.

„Provedli jsme analýzu na více než půl milionu inzerátů z velkých inzertních portálů, ze které vyplynulo, že 68 % inzerátů neuvádí VIN vozidla, nebo ho neuvádí celé či uvádí chybné,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. U části prodejců je důvodem to, že nechtějí, aby si jejich inzerci mapovala konkurence. V takovém případě by měli VIN sdělit aspoň na dotaz kupujícího. Velká část prodejců ale VIN neuvádí záměrně z toho důvodu, že nechtějí, aby si kupující mohl ověřit historii vozu.

„Pro někoho, kdo si kupuje ojetý vůz jednou za deset let a nemá přehled o nekalých praktikách a o tom, proč prověřit historii vozu před jeho koupí a jaké informace díky tomu může získat, může být dotazování se na VIN zbytečnou komplikací, na což se řada prodejců spoléhá. Neuvádění VIN kódu vozidla pak staví už tak informačně znevýhodněného kupujícího do ještě horší pozice. Výsledkem může být, že zaplatí desítky tisíc korun zbytečně za auto, které takovou hodnotu nemá,“ vysvětluje dále Pajer.

Ochota zveřejnit VIN zpravidla klesá s velikostí inzertního portálu Poměr inzerátů s uvedeným platným VIN kódem se na jednotlivých portálech liší. Na menších portálech bývá ochota prodávajících zadávat VIN ještě menší. Naproti tomu na velkých inzertních portálech certifikovaných programů jako např. Škoda Plus nebo Das WeltAuto, provozovaných samotnými automobilkami, jsou VIN kódy uvedeny prakticky u všech vozidel s chybovostí v rozmezí jednotek inzerátů, tedy zhruba do desetiny procenta.

Ještě před zhruba sedmi lety přitom VIN kód vozidla neobsahovaly prakticky žádné inzeráty. Portál Sauto byl prvním portálem v České republice, který umožnilo u inzerátů VIN zobrazovat. V případě, že u inzerátu není uvedený VIN kód, měl by se kupující na něj vždy prodejce doptat. Pokud se mu jej bude zdráhat sdělit nebo to rovnou odmítne, měl by se kupující raději poohlédnout po voze, u něhož bude VIN kód uveden a u něhož si bude moci prověřit jeho historii včetně najetých kilometrů.

Zveřejnění VIN totiž ještě neznamená, že je vozidlo v pořádku. Řada prodejců nabízí vozy se stočeným tachometrem či zatajenými haváriemi bez toho, aniž by o tom věděli. Stočený tachometr přitom prodražuje vůz v průměru o 20 %. Podobnou částku pak vydá kupující v následujících letech za neplánované a neočekávané opravy a údržbu. Prověřit historii vozu včetně najetých kilometrů si může kupující jednoduše v databázích. Potřebuje k tomu znát jediný údaj – VIN vozidla.

Díky tomu se může dozvědět, zda vůz nemá stočený tachometr, zda nebyl havarovaný, jak byl servisovaný, zda není evidovaný jako odcizený, zda není zatížen leasingem či spotřebitelským úvěrem, jaká je jeho aktuální tržní cena, skutečný rok výroby či zda vůz skutečně obsahuje veškerou inzerovanou výbavu.

30.9.2019 11:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Cebia

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist