Autoweb radí: Jak koupit ojetý vůz Škoda

Sháníte ojetinu a rádi byste domácí značku? No, proč ne... Ale rozhodně byste měli vědět pár důležitých věcí, než si pro auto půjdete.

Zdánlivě může jít o naprosto klasický postup jako při koupi kteréhokoli jiného ojetého auta. Jenže právě domácí značka Škoda má určitá specifika, zejména co se chování lidí k ní týče, a proto vyžaduje hledání správného ojetého auta trochu taktizování a především obezřetnosti.

MUSÍTE SI PŘEČÍST: Speciál o ojetinách – jak správně koupit ojeté auto

Ojeté škodovky jsou totiž oblíbeným cílem podvodníků, neboť se jedná o nejen nejprodávanější nová auta u nás, ale logicky také o nejpočetnější zástupce bazarů a inzerátů. Na podfukáře můžete ale narazit všude, nejen v bazaru, ale rovněž mezi soukromníky. Jak tedy správně postupovat, abyste nekoupili kradený bouraný šrot svařený někde ve stodole na koleni?

Nastavte si rozpočet
To je asi jasná věc, že? Ale plno kupujících dělá tu chybu, že si stanoví maximální rozpočet třeba 100 000 korun a pak vybírá auta v této hranici. Jenže takhle to nejde, protože každé auto vyžaduje servis a to z bazaru zvlášť – nechte si proto dostatečnou finanční rezervu na případné opravy, kterých nebude moc, ale také ne málo. Obvykle nikdo neprodává auto, které funguje bezchybně a které nevyžaduje nějakou péči a čas. Naštěstí není problém na škodovky sehnat náhradní díly (i z druhovýroby) a odborný servis, který je prakticky v každém větším městě.

Obecně platí pravidlo, že je potřeba si nechat stranou aspoň pětinu z pořizovací ceny ojetého auta, v našem případě by mohlo stačit nějakých 20 až 30 000 korun, které mohou pokrýt důležité výdaje. Zřejmě vás totiž bude čekat výměna důležitých podvozkových komponent a také základní servis jako je výměna oleje, diagnostika a podobně. Musíte si také uvědomit, že sice kupujete ojetinu za zlomek původní ceny, ale servis a náhradní díly stojí pořád stejně – jako když kupujete nové auto.Nehledejte automaticky nejlevnější auta
Neplatí to vždy, ale nejlevnější auto není zrovna nejvýhodnější koupě, pokud nemáte spoustu času na opravy a shánění náhradních dílů. Někteří podvodníci to ale vědí a proto se snaží naleštěný vrak schovat zhruba do třetiny cenové nabídky a klidně počkají na nezkušeného kupujícího, který jim naletí. Mezi ojetými škodovkami je skutečně z čeho vybírat, proto pečlivě projděte nabídky a vyberte si několik kandidátů, kteří přibližně odpovídají vašim požadavkům. I u ojetého vozu Škoda platí, že je často lepší si připlatit za objektivně lepší a zachovalejší auto. V budoucnu na tom tratit nebudete.

DOPORUČUJEME: Ojetina za nízkou cenu? Pozor na podvodný inzerát

Naopak, pokud nejste schopni do svého rozpočtu koupit třeba Octavii Combi druhé generace, rozmyslete se, jestli vám stojí za to brát to nejlevnější, co najdete. Nebylo by třeba lepší jiné auto? Třeba Fabia? Nebo o generaci starší Octavia, ale s lepší výbavou, motorem a v mnohem lepším stavu?

Neřešte barvu a podobné nesmysly
I když vám zrovna může připadat, že světle béžový interiér a černá metalíza jsou perfektní, je to to poslední, co by mělo o koupi auta rozhodovat. Tím spíše, že původně mohlo auto vypadat úplně jinak. Sice můžete mít některé priority, co od auta požadujete, třeba tempomat, parkovací senzory nebo automatickou klimatizaci, ale dotyčné auto tyto věci vůbec nemuselo mít a mohly být dodělávány později. Nechte si vyjet kartu vozu a podle VIN čísla v autorizovaném servisu zjistíte, jakou barvu a výbavu auto mělo mít. A také se dozvíte, jaký má mít motor a kolikrát bylo v servisu…

Mohlo by vás zajímat: Speciál o ojetině – Škoda Octavia II (2004 – 2012)

Naštěstí u škodovek obecně neplatí pravidlo, že čím méně elektroniky, tím méně problémů. Ale pokud chcete mít jistotu, tak radši hledejte auta bez zbytečností. Drobnosti se ale obvykle dobře opravují svépomocí. Například vyměnit žárovku u Fabie zvládne i průměrně zručný jedinec, kdežto na podobnou činnost například u Renaultu Mégane potřebujete diplom z raketového inženýrství…

Také nemá smysl koukat na drobné oděrky a škrábance. Škodovky toho najezdí hodně a prostě se používají, hlavně pak Octavie a Superby, které fungují i jako firemní auta a najezdí desítky tisíc kilometrů ročně. Menší Fabie mají také často těžký život, hlavně pak auta, která jezdí jen po městě. Ale tak už to prostě u ojetého auta je, soustřeďte se proto na důležité věci a nebazírujte na slevě kvůli odřenému nárazníku. Raději se ohněte pod auto a zjistěte, v jakém stavu je uložení náprav, brzdy a zda z motoru nic neteče.​Pozor na zloděje
Navigace sice vypadá pěkně, ale jakmile parkujete auto na ulici, raději ruce pryč. Nebo ji rovnou vyndejte a prodejte v zastavárně sami, než abyste museli řešit rozbité okénko. Je to sázka do loterie, ale často lepší službu udělá nějaká moderní kompaktní přenosná navigace, kterou navíc můžete schovat a auto nebude zloděje lákat tolik.

V případě škodovky, které jsou mezi zloději oblíbené, se pak určitě vyplatí investovat aspoň do nějakého zabezpečovacího zařízení. Ani to samozřejmě nezaručí stoprocentní jistotu, ale můžete mít klidnější spaní. A navíc pak můžete dostat i levnější pojistku.

Opravdu nutně potřebujete diesel?

A zase otázka pohonu – skutečně nutně potřebujete diesel? Vybírat je z čeho a Octavia Combi 2.0 TDI nemusí být zrovna to auto, které potřebujete a užijete. Navíc si uvědomte, že dieselové motory tradičně hrozí drahými opravami, takže pokud na ně nemáte nebo není jistota, že už je udělal někdo před vámi, dávejte si velký pozor na to, co kupujete. Zkušební jízda prozradí, jak se motor a převodovka chová, ale skrytou vadu odhalí jen odborník, pokud vůbec.

Čtěte také: Diesel z druhé ruky – pravdy a mýty

Rozhodně si to tedy spočítejte, protože u ojetiny už nebude cena klesat tak rychle a naopak se více přiblíží okamžik, kdy bude potřeba do velkého servisu motoru investovat. Bohužel není mezi staršími benzínovými motory v nabídce žádný podobný tahoun jako je tédéíčko, ale občas se vyplatí trochu rezignovat na dynamiku. Ostatně, to si radši kupte nějaký levný sporťák, jestli chcete jezdit rychle. Atmosférické šestnáctistovky v Octaviích nebyly špatnou volbou, jen to není dálniční žihadlo.

Bohužel, u modernějších verzí se už pak výhoda jednoduchosti benzínových motorů trochu ztrácí ve vlně downsizingu, která přinesla přebuzené benzínové maloobjemové jednotky TSI, které nejprve trápily majitele problémy s rozvody a dříve nebo později se u nich také možná objeví potíže s životností turbodmychadla. Teď už je tedy asi jedno, jestli se „vysype“ ojetý diesel nebo downsizovaný přeplňovaný benzínový motor… Drahé to bude tak jako tak.Nekoukejte tolik na kilometry
Stav tachometru je sice hezká věc, ale vůbec nemusí rozhodovat o tom, v jaké kondici je auto jako celek a hlavně motor. Jsou lidé, kteří dokáží auto udržet svěží i po  dvou stech tisících najetých kilometrech, a pak jsou jedinci, kteří auto odrovnají po dvou letech a 50 000 km.

Klikněte: Naučte se poznat, kolik má auto opravdu najeto kilometrů

Škodovky se často i stáčejí, takže o skutečném stavu auta se nejlépe dozvíte z  interiéru a podvozku. Napoví bočnice sedaček, ohmataný věnec volantu a  ošoupaná loga na tlačítkách v interiéru. Jsou totiž věci, které leštěnkou a parfémovaným stromečkem neschováte. O předchozím řidiči vám pak napoví třeba stav pneumatik a kol, poloha volantu a sedačky, stav podvozku a chod řadící páky či spojky. Ale to už je jen na vás, co všechno dokážete překousnout.

​Ihned jeďte do servisu
I když automobily Škoda obecně platí mezi ojetinami za ty spolehlivější a odolnější, rozhodně se vyplatí provést aspoň základní servis a nechat případně vyměnit díly, u kterých nemáte jistotu, že je měnil předchozí majitel. Existují totiž předepsané intervaly pro výměnu určitých komponent a pokud vám nikdo nedoloží, že výměnu provedl, bude vás to čekat. Určitě si nechte ještě před nákupem dotyčného auta vyjet aspoň předpokládanou cenu servisních prací, protože zadarmo to nebude. A ještě zvažte, zda by nestálo za to nechat vyměnit zámky a klíče, pokud auta nekupujete od naprosto důvěryhodného zdroje.Chcete více informací o konkrétním ojetém modelu? Klikněte níže na odkaz
Škoda Felicia
Škoda Fabia
Škoda Fabia II
Škoda Roomster
Škoda Octavia
Škoda Octavia II
Škoda Superb
Škoda Superb II
Škoda Yeti

A nejste si jistí, která ojetá škodovka je ta NEJ? Vybrali jsme tři nejlepší, ale také tři nejhorší, kterým byste se měli vyhnout.

Nejhorší
Škoda Fabia 1.2 HTP – první motory byly poruchové a měly velkou spotřebu v reálném provozu.
Škoda Fabia Junior (motory 1.0 a 1.2) – měly slabé motory, vysokou reálnou spotřebu a především velmi chudou výbavu. Ale koupíte je velmi levně.
Škoda Octavia 1.8i a 1.6/55 kW – auta jako taková špatná nejsou, ale tyto motory se nepovedly a špatně se následně prodávají.

Nejlepší
Škoda Octavia 1.9 TDI – osvědčené tédéíčko je skoro nezničitelné a pokud zrovna nemáte na vůz druhé generace, nezklame vás ani ta první. Dobře si drží cenu.
Škoda Superb 1.9 TDI – stejně jako u Octavie i tady je tento motor velmi osvědčený. Superb k tomu ještě přidává prémiový nádech a komfort.
Škoda Yeti – SUV automobilky Škoda si velmi dobře drží cenu a je po něm velká poptávka

10.4.2013 11:20| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist