Autotýden Martina Plaštiaka: Život v rychlosti

Kubica chce ještě letos opět závodit, ale podle Wikileaks nebude mít čím topit pod kotlem. Zpět na místo činu míří také Hyundai a Mini.

Dnes se budeme držet hlavně na závodních tratích a musíme začít nejdůležitější zprávou týdne. Je dobrá. Robertu Kubicovi se po těžké nehodě daří dobře. Od havárie uplynulo jen pět dní, když nejrychlejší Polák slíbil novinářům, že se pokusí ještě letos vrátit do kokpitu. „Vrátím se jako lepší pilot a silnější osobnost,“ dodal Kubica při rozhovoru pro italský deník Gazzetta dello Sport. „Z nehody si nic nepamatuji, ale takové zkušenosti člověka posílí. Přesně to se stalo i v roce 2007.“ Tehdy Kubica narazil s monopostem BMW-Sauber třísetkilometrovou rychlostí do betonové zdi, ale vyvázl bez vážných zranění. Tentokrát měl méně štěstí, při nehodě na rally Ronde di Andora proniklo jeho Fabií S2000 po celé délce ocelové svodidlo, které Robertu Kubicovi rozdrtilo pravou ruku. Po dlouhé operaci už Polák hýbe prsty. Operace dalších zranění Kubicu teprve čekají, zotavovat se bude nejméně tři měsíce a doktoři mluví o roční rehabilitaci. Pilot je jiného názoru.Velmi špatné zprávy naopak má server Wikileaks, i když jen pokud jim chcete věřit. Podle této stránky vláda Spojených států amerických věří, že těžba ropy je právě na svém vrcholu a bude od nynějška klesat. Zpráva se opírá o informace ze setkání amerických vyslanců se Sadadem al-Huseiním, geologem a bývalým šéfem průzkumu u arabské těžařské společnosti Aramco. Al-Huseini naznačil, že Saúdská Arábie nemá takové zásoby ropy, jaké udává. Současná produkce 12,5 milionů barelů ropy denně je prý neudržitelná a produkce bude v nejbližší budoucnosti klesat. To by znamenalo dlouhodobý růst cen.Nyní zpět k závodění, automobilky totiž v uplynulých týdnech představovaly nové závodní stroje. Řada z nich nepřekvapila, ale Volkswagen Golf24 se 440 koni a pohonem všech kol každý nečekal. Auto se zúčastní letošní čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu. Volkswagen nasadil do posledních tří ročníků Scirocco GT24 a ve své třídě pokaždé vyhrál, tentokrát však budou Němci útočit na celkové prvenství. auto pohání přeplňovaný pětiválec o objemu 2,5 litru, závodní verze motoru z Audi TT RS. 540 newtonmetrů točivého momentu putuje na všechna kola přes šestistupňovou sekvenční převodovku. Auto už má za sebou první ostré testy a pojede letos na Nordschleife celkem tři závody.

Ještě víc možná překvapil Nissan. Japonci oznámili návrat do Le Mans, a to do druhé nejrychlejší třídy LMP2. Automobilka bude zatím fungovat jako dodavatel motorů. Osmiválce VK45V8 postavené v divizi NISMO dostane francouzský tým Signature Racing. Pojede s nimi nový Intercontinental Le Mans Cup, který odstartuje 19. března na okruhu Sebring. V létě speciály s motorem Nissan uvidíme také na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Signature má na motory dvouletou smlouvu.Náčiní na příští sezónu představily tento týden další týmy formule 1. Jako úprvní ukázal svůj monopost Virgin Racing. MVR-002 je v pořadí druhým autem stáje, kterou spoluzakládal podnikatel Richard Branson. Loňské auto zametalo pole, letošní má vyšší ambice. Pomohou mu peníze ruské automobilky Marussia (proto M v označení). Do kokpitu usedne opět Timo Glock, Lucase di Grassiho však nahradí mladý Jerome d´Ambrosio.

Nové auto představil také druhý loňský nováček, tým HRT. F111 by mělo být konkurenceschopnější než to loňské, stáj měla na vývoj víc peněz i času. Vloni se HRT málem neobjevilo na startu první velké ceny. Letošní snahy podpoří také nový mocný sponzor, automobilka Tata Motors. Do kokpitu totíž usedne Ind Narain Karthikeyan.Jako třetí přispěchal na scénu tým Force India. Ten nejen že pojede ve formuli už čtvrtý rok (auto se jmenuje VJM-04) a po řadě překvapivých výsledků si letos hodně věří. Šéf stáje Otmar Szafnauer řekl médiím: „Míříme na páté místo mezi konstruktéry. Musíme sbírat body už od počátku, nasadit dobré tempo a vydržet. K tomu budeme potřebovat v celém průběhu roku silný vývoj, ale pokud vše půjde dobře, není vyloučeno ani pár pódiových umístění. Řídit bude opět Adrian Sutil, který je s týmem už od počátku, místo v druhém autě získal nováček a úřadující mistr DTM Paul di Resta.Přímo okruhovou premiéru si právě v těchto dnech ve Švédsku odbývá celá letošní sbírka speciálů WRC. Je mezi nimi nový Ford Fiesta RS WRC, jehož obrázky najdete v galerii. Modrý ovál už se pochlubil i technickými údaji, auto má tři sta koní a 450 newtonmetrů. Kromě fotek Fiesty však v galerii najdete také Mini Countryman pro WRC, který ve Švédsku nezávodí. Tovární tým se letos s autem objeví na šesti soutěžích počínaje Sardinií (8. 5.), ale soukromníci začnou dřív, už v Portugalsku (27. 3.). Zatím poslední evoluci vozu představilo Mini v Monte Carlu. Zdejší slavnou rally jeho vozy vyhrály v letech 1964 a 1967, ale jak uvidíte na fotkách, současný speciál vypadá jako otec toho starého, ne naopak.

Pokud jste vydrželi až sem, závodění vás zajímá. Budou vás proto zajímat poslední novinky z dílen Hyundaie, který se probil až na titulní fotku článku. Ve spolupráci s Rhysem Millenem postavili Korejci závodní speciál s karoserií nového Velosteru. Auto nemá se sériovým strojem mnoho společného. Millenovi lidé rozebrali karoserii a vyztužili šasi, které pak znovu oblékli, ovšem do Kevlaru. Snížili tak hmotnost karoserie na čtvrtinu. Veloster dostal závodní podvozek a turbo HKS s kuličkovými ložisky. Dvoulitrový motor Hyundai má díky němu pět set koní a 820 newtonmetrů. Millen nasadil také sekvenční převodovku a pohon všech kol. 1200 kilogramů těžký speciál se zúčastní rallykrosového mistrovství, které se v posledních letech těší v USA mimořádné oblibě. Za volant usednou kromě Rhyse Millena také Robbie Maddison a Marcus Dodd. Rallykros má k WRC daleko, ale Veloster připomíná vozy „našeho“ mistrovství světa daleko víc než starší plody spojení Rhyse Millena a značky Hyundai (kupé Genesis a speciál na Pikes Peak). Připomeňme ještě, že Hyundai měl kdysi ve WRC velké plány, po sezóně 2003 však odešel.

autoweb.cz

12.2.2011 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist