Autotýden Martina Plaštiaka: Zabij mě rychle

Sbírka motocyklů Ducati dala jméno celému dílu autotýdne, ale vy byste odolali? Smrtících novinek máme konec konců víc a netýkají se tentokrát jen Toyoty.

„Když narazíte do zdi rychlostí tři sta dvacet kilometrů v hodině, necítíte nic,“ cituje dánský umělec Kristian van Hornsleth prodejce motocyklů Ducati. Jednoduchou odpověď dostal na otázku, zda je ježdění na italských strojích nebezpečné. Krátká a výstižná reakce byla prvotním impulzem pro vznik hluboké fascinace spojením „krásy, rychlosti a smrti“. Kill me Fast, neboli Zabij mě rychle, je sbírka strojů Ducati 1098 a 1198, jejíž pomocí se Hornsleth pokouší své upřímné zaujetí sdělit světu. Technicky zůstaly motocykly stejné jako dřív, nové je jen barevné provedení.

Překvapivý cit pro drama na čtyřech kolech projevili tvůrci trilogie o agentu Jasonu Bournovi. Režisér druhého a třetího dílu série Paul Greengrass nyní plní noviny ve spojení s projektem o poznání motorističtějším. Projevil zájem o místo režiséra snímku Rush, který se bude točit kolem trojnásobného šampiona Formule 1 Nikiho Laudy. Scénář filmu je údajně vystředěn na sezónu 1976, kdy Lauda málem uhořel při nehodě na Nürburgringu, jen aby se za pár týdnů opět vrátil do kokpitu a svedl souboj o titul s Jamesem Huntem na McLarenu (Niki Lauda nakonec prohrál o jediný bod). Greengrass předváděl v Bournovi obdivuhodný cit pro drama prosté nepřirozené teatrálnosti, které by mělo prostředí Formule 1 výborně vyhovovat. Žádné termíny zatím nepadly.Kdy čeká velká zkouška automobilku Toyota naopak víme přesně. První z řady žalob, které podali řidiči neplánovaně zrychlujících toyot proti japonské automobilce, bude kalifornský soud projednávat v první čtvrtině roku 2013. Dvacet měsíců, které do té doby zbývají, budou soudní úředníci přebírat stohy složek. Případů úmrtí potenciálně spojených s nenadálou akcelerací vozů Toyota je víc než sto. Jako první míří do soudní síně pozůstalí po Paulu Van Alfenovi, který zemřel vloni v listopadu po nárazu do betonové zdi na sjezdu z dálnice v Utahu.

Umírat mohou také auta a nemusí to být jen rozhodnutím majitele. Počasí v Singapuru poslední dva roky nefunguje podle představ místních. Srážkové úhrny několikrát do roka vysoko přesáhnou průměr a ulice se často mění v řeky. Jedna z posledních náhlých povodní zasáhla také podzemní garáže na ulici Orchard Road. Ne že by šlo o zajímavou nebo významnou událost, ale uznejte, že utopená ferrariporsche nevídáme každý den. Prohlédněte si je v galerii.Pokud vámi pohled na zničená auta otřásl, můžete si trauma kompenzovat tvůrčí činností. Kreslení autíček patří do repertoáru každého správného fandy čtyř kol a nikdo v redakci není výjimkou. Většina z nás bohužel nedosáhla vysoké úrovně zručnosti. Právě pro nás je tu nový skicák s referenční příručkou, nazvaný I DRAW CARS (Kreslím auta). Realizační tým žádá i vaši pomoc na stránkách Kickstarter.com, přestože už nasbíral víc než trojnásobek potřebných peněz. Kniha bude vaše za čtyřicet dolarů, tedy přibližně sedm set korun (včetně poštovného 15 USD), ale můžete přispět i víc. Pomocné linky na stránkách jsou vytištěné speciální barvou, která není vidět na snímku ze scanneru. Znamená to, že všechny své návrhy dostanete do počítače bez rušivých čar.Jeden z nejbezpečnějších způsobů jak se dostat na dohled sebevraždě, slavné Ring Taxi, je zpátky na nohou. Program koncem loňského roku narazil na problémy finančního rázu spolu s celým Nürburgringem, který táhne ke dnu několik velmi špatných rozhodnutí managementu. Ring Taxi je zpět, ale s jinými auty i řidiči. BMW M5 nahradí BMW M3 (E90) a slavnou Sabine Schmitz vystřídají instruktoři řidičské školy BMW, kteří jinak na Nordschleife vedou kurzy sportovní jízdy. O divoké zážitky se tedy nemusíme bát. Práci si jistě najde i schopná a slavná Sabine.Přestože Le Mans čekají pro příští rok změny pravidel, jedna novinka zůstane. Pořadatelé z Automobile Club de l’Ouest (ACO) věnují 56. místo na startu čtyřiadvacetihodinovky pečlivě vybranému experimentálnímu prototypu, který jinak nezapadá do žádné z kategorií. Pro rok 2012 bude tímto strojem DeltaWing, který vloni jako jednu z několika možností nabídla Dallara coby příští generaci vozů pro sérii IndyCar. Srdce pořadatelů Indy si získal konvenčněji tvarovaný vůz, ale u ACO mají pro vizionáře pochopení. Proti současným vytrvalostním speciálům bude mít DeltaWing poloviční výkon (jeho tvůrci shání vhodnou šestnáctistovku s 300 koni), má však vážit jen 475 kilogramů. Jeho karoserie je navíc velmi aerodynamická a zcela postrádá křídla – všechen přítlak generuje podlaha.

Projekt je dítětem několika slavných jmen. Ben Bowlby býval šéfdesignérem u Loly, kde pracoval na projektech jako Formule 3000 a speciálech Champ Car. Společnost Highcroft Racing, která má DeltaWing provozovat, vyhrála American Le Mans Series v sezónách 2009 a 2010. Závodník Dan Gurney, jehož All American Racers budou DeltaWing stavět (práce začnou v nejbližší době), vyhrál Le Mans v roce 1967, úspěšně závodil ve Formuli 1 a jako šéf týmu má za sebou 78 vítězství ve velkých závodech včetně 500 mil Indianapolis a čtyřiadvacetihodinovky v Sebringu, to vše s vlastními vozy Eagle. Projektu dělá poradce také Don Panoz, zakladatel American Le Mans Series a konstruktér aut, jehož tým vyhrál v roce 2006 třídu GT slavné čtyřiadvacetihodinovky.

Martin Plaštiak

18.6.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist