Autotýden Martina Plaštiaka: Vítej zpět

Podpisy mrtvého policisty a dvacet milionů na pokutách v jediné ulici vrátí váš rozpočet mezi živé! Alespoň nebudete pít vodu z ostřikovačů jako Henry Morello.

Jediné špatné odbočení dostalo Henryho Morella do dnešního Autotýdne. Měl tak trochu smůlu, spletl si totiž cestu, a když se pokoušel otočit, zapadl se svým SUV kdesi v arizonské poušti. Čtyřiaosmdesátiletý Morello zůstal uvězněný uprostřed pustiny. Pět dnů tu pil vodu do ostřikovačů, přefiltrovanou přes kapesník. Čtyři noci se v teplotách blízkých nule přikrýval koberečky. V rozhovoru přiznal, že pátý den už jen čekal konec. Další noc by prý nevydržel. Henry Morello měl štěstí, našel ho turista na pěším výletě. „Připadal mi jako anděl,“ přiznal se Morello. Řídit chce dál, ale prý už nikdy nevyjede bez zásoby pitné vody.

Návrat ve velkém stylu, který zažil nejmenovaný policista z amerického města Baltimore, udělá radost všem odpůrcům byrokratické zvůle. Dvěma tisícovkám řidičů dorazily pokuty s jeho podpisem, všechny za jízdu na červenou, všechny uložené na základě záznamu z kamery. Zákon v takovém případě mluví jasně: každý přestupek musí přezkoumat policista. Ten pak připojí svůj podpis – přesně to se stalo i u dvou tisíc pokut podepsaných zmíněným policistou. Bohužel je, zdá se, podepsal až několik měsíců po své smrti. Úřady zatím vydaly pouze zmatené prohlášení, podle kterého pokutovaní dostali jen špatné vyrozumění, přestože přestupek byl posouzen v souladu se zákonem. To však podpis mrtvého muže nevysvětluje.Nemusíte však vracet lidi mezi živé, abyste vrátili zdraví podlomenému rozpočtu. Kdosi v Británii nelitoval pár hodin práce a sestavil žebříček londýnských ulic podle množství peněz vybraných na pokutách za špatné parkování. Vyhrála Clapham Park Road, kde si úředníci přišli na slušných 914 040 liber. To je 26,5 milionu korun. Pokud si představujete takovou delší Evropskou třídu, jste vedle, Clapham Park Road nemá ani kilometr. Řidiči tu vloni dostali 16 800 pokut, v průměru 46 denně. Média spekulují o tom, že si úředníci v době škrtů plní kasu, což je v rozporu s instrukcemi ministerstva dopravy. Se stejným obviněním měl vloni problém obvod Westminster, odkud unikla přímo zpráva nařizující zvyšování objemu vybraných peněz. Přes půl milionu vybrali úředníci v Green Lanes (606 903 liber) a The Broadway/Herbert Road (534 041 liber) a přes sto tisíc se přehouplo 13 dalších ulic.

Fanoušky formule 1 brzy rozdělí na dva tábory návrat Pata Symondse. Ten dostal od FIA v roce 2009 pětiletý zákaz účinkování v motorsportu, když se ukázalo, že nehoda Nelsona Piqueta při Velké ceně Singapuru o rok dřív nebyla způsobena chybou. Piquet naboural schválně, aby pomohl Fernandu Alonsovi (který právě vyjel z boxů) vyhrát závod. Riskantní strategie vyšla. Pak ovšem Renault pustil Nelsona Piqueta k vodě, když nedokázal v prvních deseti závodech roku 2009 ani jednou bodovat. A mladý pilot si šel stěžovat FIA. Po dlouhém vyšetřování se stáj přiznala a technický ředitel Pat Symonds i šéf Flavio Briatore rezignovali. Renault trestu unikl, ale Briatore dostal doživotní zákaz účastnit se kterékoli akce FIA a Symonds odešel s pětiletým distancem. Oba muži rozhodnutí napadli u soudu a vloni uspěli, vrátit se smí už od roku 2013. Ještě dříve však mohou obnovit poradenskou činnost a právě to udělal Pat Symonds. Jako zkušený inženýr bude radit týmu Marussia Virgin Racing.Na lepší časy a návrat k normálu se tento týden blesklo Toyotě. Japonci se stále nemohou vymanit z kolotoče žalob kvůli nechtěné akceleraci svých aut. Nejprve to byly koberečky, pak vadný mechanismus plynu, a nakonec přišlo podezření na chybu v softwaru řídicích jednotek. Zatímco první dva případy způsobily obrovské svolávací akce, ve třetím vyšetřování byla Toyota očištěna. Americký Národní úřad pro bezpečnost v silniční dopravě (NHTSA) ve spolupráci s NASA neobjevil v řídicích jednotkách žádný problém. Zpráva NASA jmenuje u nehod spojovaných s nechtěným zrychlováním stejné příčiny jako Toyota i dřívější zprávy NHTSA: část způsobily již zmiňované problémy a zbytek způsobili sami řidiči, když si popletli pedály. Pověst automobilky se podle průzkumů okamžitě zvýšila a Japonci se s novou vervou vrhli do napadání žalob od řidičů.Ford také chystá návrat, tentokrát návrat přeplňování. Sportovní Mustang měl turbodmychadlo naposledy v roce 1986, verze SVO se čtyřválcem a 205 koni byla tehdy nejrychlejší v nabídce. O pětadvacet let později odpověděl Bill Ford Junior při přednášce na Princetonu na otázku, zda se chystá Mustang s motorem EcoBoost, prostým „ano“. Nespecifikoval už, zda auto dostane šestiválec, jehož výkon v současnosti dosahuje 365 koní, nebo nám dobře známý čtyřválec. Ten má ve Fordu Mondeo nejvýš 240 koní, ale objevily se už i třísetkoňové verze. Starší spekulace mluvily o premiéře ještě letos, Bill Ford se k tématu EcoBoost odmítl dál vyjádřit.

Bezprecedentní vytrvalost prokázali Číňané. Mají problémy s vlastními padělky značkového zboží, zdejší podvodníci prý letos prodají falešné díly na automobily za devět set miliard korun. Z Číny pochází 83 procent falešných autodílů a úřady už nedokáží proti nekalému podnikání bojovat. Automotive News China udaly zajímavý příklad, když informovaly továrně na falešná olejová těsnění. Úředníci ji prý každý rok nechají zavřít, jen aby se brány za pár dnů opět otevřely a začaly chrlit zboží. V roce 2008 továrna vyrobila sedm milionů těsnění ze špatných materiálů, letos by to mělo být deset milionů. Napodobeniny nemohou v žádném případě vydržet, přesto je o ně zájem. Stojí totiž polovinu toho co originální díly. Čínští výrobci originálních dílů už začali vybavovat svá balení čipy, aby obchodníci poznali originál od padělku.

Martin Plaštiak

19.2.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist