Autotýden Martina Plaštiaka: Úžasný svět rekordů

Rekordmani opět šílí. Zvlášť blázniví jsou kávu milující Angličané, ve Švédsku naopak patří k nudným patronům. Rychlost však nepostrádají ani na severu.

Chtěl jsem začít několika rychlostními rekordy Koenigseggu, jenže výkon malého týmu kutilů z Anglie je pro novináře srdcovou záležitostí. Šestiválcový Rover SD1 Martina Bacona a jeho přátel jezdí na odpadní kávová zrna. Není nejrychlejší jen mezi svými – to by nebylo tak těžké, kofein dosud poháněl především líné žurnalisty – je oficiálně nejrychlejším autem na organický odpad. Průměrem 124,7 kilometru v hodině ve dvou jízdách překonal dosavadní rekord, který se 107 kilometry v hodině držel stroj Beaver XR7 poháněný dřevoplynem. Také Baconův Rover pracuje na principu zplyňování, v generátoru vyvíjí z kávy s dřevěným odpadem směs oxidu uhelnatého, vodíku a metanu, kterou pak filtruje, chladí, a konečně pálí v poměrně konvenčním pístovém motoru. A elektromobily mají problém. Stejně jako auta poháněná čerpadly klimatizace, šlapkami a celou řadou dalších perspektivních zdrojů energie.

Teď k tomu Koenigseggu. Jak už si možná zvykáte, jde o zprávu trochu staršího data – chtěl jsem ji dát do autotýdne už před dvěma týdny, ale nějak jsem na ni (dvakrát) zapomněl. Švédové si konečně našli chvilku, aby osadili svůj nejvýkonnější model Agera R měřicím zařízením (Racelogic V-Box). Naměřili úžasné věci. Koenigsegg Agera R zrychlí na tři sta kilometrů v hodině za 14,53 sekundy. Za jak dlouho že se vaše auto rozjede za stovku? Pokud máte něco pekelně rychlého (Boxster, 350Z, Lancer Evo, S2000…) za patnáct vteřin možná zvládnete sto šedesát. Pokud vám první číslo nepřijde působivé, z tří set na nulu se nejsilnější Koenigsegg dostane za 6.66 sekundy. Pokud by vás to zajímalo, automobilka prozradila i čísla pro 0-200 mil v hodině a zpět: 17,68 s a 7,28 s. Všechny hodnoty budou zapsány v Guinnessově knize rekordů.V jiných discilínách padají rekordy pomalu – nebo dosud padaly. Když přijde na počet soukolí v převodovce, zuří mezi automobilkami otevřená válka, ale fronta se přesouvá pomalu. Za svou řidičskou kariéru pamatuji dozvuky nástupu šestistupňových převodovek, triumfální příchod sedmirychlostních mercedesů, a nakonec osm stupňů v podání Lexusu. Devět rychlostí od ZF zatím nemůžeme počítat, slýcháme o prvním modelu Chrysleru, ale jeho výroba se teprve chystá. A přesto už iniciativu přebírají Korejci. Nemelo by vás to překvapit, Hyundai a Kia daly světu v posledních letech mnoho nej a stupňují napětí na všech frontách. Motor Trend s odvoláním na nejmenovaný zdroj u agentury Bloomberg (složité) informoval, že automobilky z Jižní Koreje by mohly už v roce 2014 nasadit první desetistupňový automat. Hyundai sice teprve letos osadil Genesis nejmodernější osmirychlostní převodovkou, ale to neznamená, že by nechtěl víc. Víc zatím nevíme.

Zvláštní věci se proslýchají od Volkswagenu. Skupina byla dlouho vyhlášená svým přístupem k motorsportu, kde si její značky něsměly konkurovat. Škoda závodí v IRC, VW míří do WRC, Audi patří Le Mans. Jenže s příchodem Porsche je tato politika neudržitelná. Slavná značka chce zpět do světa vytrvalostních závodů, než jí rekord v počtu celkových triumfů sebere právě Audi, které se rozhodně nehodlá vzdát. Velký souboj dvou jmen je téměř jistotou, jenže do hry se možná chystá vstoupit také Bentley. Nový šéf značky Wolfgang Dürheimer potvrdil, že návrat Bentley do Le Mans není jen teoretickou možností. Rozhodnutí teprve padne, ale Dürheier by vlastní tým chtěl. Není divu, od roku 2001 vedl deset let výzkum a vývoj Porsche, závodění má v krvi. Také Bentley má nač navazovat, když se počátkem nového tisíciletí po sedmdesáti letech na La Sarthe vrátil poprvé, odvezl si odsud celkové prvenství.Jiste jste postřehli také návrat jiného slavného jména do Formule 1. Lotus se vrátil hned dvakrát, jednou na bývalých Renaultech, podruhé na vozech stáje jménem Team Lotus, kterou vlastní čerstvý majitel Caterhamu Tony Fernandes. Automobilka Lotus, provozující druhý tým, Fernandese žalovala, ale soud dospěl k velmi zvláštnímu závěru. Na obchodní úrovni každopádně zůstal Team Lotus partnerem Renaultu, tento týden s ním totiž obnovil smlouvu u dodávkách motorů. Nejenže tak zůstanou v F1 dva Lotusy, oba budou nadále nosit jméno Lotus-Renault. Fernandes navíc získal systém KERS od Red Bullu. S mistrovskou technikou by jeho formule napříště nemusely zametat pole.

A konečně se ještě jednou vypravme zpět do Frankfurtu. Britská společnost Kantar Media Precis sesbírala data ze všech koutů internetu, aby zjistila, o kterém novém autě se po letošním autosalonu na síti psalo nejvíc. Výsledek vás asi nepřekvapí: Bylo to nové Porsche 911. Německé kupé vévodilo sociálním sítím, diskusím i článkům profesionálů. My jsme nejvíc psali o Škodě MissionL, ale Porsche jistě nebylo daleko vzadu.

Martin Plaštiak

1.10.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist