Autotýden Martina Plaštiaka: Svět v obrazech

Prohlédněte si šest podařených konceptů Porsche 911, třiadvacet let stará, přesto zcela nová BMW řady 5 a 6, nebo první velkosériový elektromobil KTM.

Dnešní vydání autotýdne bohaté fotografiemi začneme v jednom potemnělém showroomu v Ontariu. Nese na ceduli jméno Citation Motors, ale je už 23 let zavřený. Proč jeho majitel zamkl v roce 1988 dveře, nikdo nepamatuje. Operace se přesunuly do Toronta, kde provozovatel v roce 2002 definitivně skončil, ale objekt Citation Motors je stále zajímavý. Zůstal totiž přesně v tom stavu, v jakém před lety zavíral. Na ploše stojí zbrusu nové BMW 635 CSi a řada 5 generace E28. Jsou zjevně dobře opečovávané, protože zub času na nich nezanechal žádnou stopu. Showroom má údajně suterén plný artefaktů z dob dáno minulých a na dvoře několik nabouraných aut. Neznámý majitel nemá v úmyslu nic z toho prodat a celé místo dál udržuje ve špičkovém stavu. Proč? Váš tip je stejně dobrý jako náš.

Malou záhadou je také pickup Audi Q7. Pár nekvalitních fotek nepochází z oficiálního zdroje, serveru AutoGuide.com je poslal neznámý čtenář. Na světlo nejdřív vyplaval jediný obrázek a spekulovalo se o zdařilé kreaci z PhotoShopu, ale tři další obrázky svědčí o reálném základu auta. Nic víc nevíme. Spekulacím o oficiálním projektu pickupu Audi Q7 je těžké uvěřit, auto nevypadá zvlášť oficiálně, spíš jako zdařilá garážová přestavba. Ale pokud by se ve Frankfurtu nebo kdekoli jinde přeci jen objevilo nejpraktičtější Audi všech dob, nelekejte se.Nemůžu si pomoct, Cadillac CTS-V je mi jednoduše sympatický. Zvlášť jeho počmáraná závodní verze. Mohu vám proto s radostí oznámit, že tým značky Cadillac vyhrál první závod od roku 2007. Stejně jako naposledy to bylo v americké sérii World Challenge, tentokrát dojel první pilot Johnny O’Connell, a to na trati Mid-Ohio Sports Car Course. Informační hodnota takové zprávy je jistě nízká, ale Cadillac nezapomněl pustit do světa velkorysou nadílku kvalitních fotografií. Hledejte je v galerii.

Zajímavé jsou také obrázky z Mnichovské Univerzity. Tamní studenti automobilového designu vypracovali hned šest studií na téma budoucnost Porsche 911. Adrian Rivinius, Alexandr Kippes, Maxmilian Fischhaber, Nicolas Dengel, Nikolaos Siakos a Pascal Sauter – ta jména si někam napište, jeden nikdy neví – postavili také skutenčné zmenšené modely svých devětsetjedenáctek. Obsáhlou sbírku fotografií najdete v galerii.Nakonec tu máme fotky nové elektrické tříkolky od KTM. V souvislosti s nimi vám patří má omluva, jsou totiž víc než týden staré. Společnost KTM žije výrobou motocyklů, ale na čtyři kola se vydala už s projektem X-Bow. E3W (Electric 3-Wheeler) má být jejím prvním pokusem o velkosériový vůz. Stroj s plastovou karoserií váží jen pět set kilogramů, takže ani se skromným výkonem dvacet koní nepojede úplně špatně. Rakušané slibují dojezd sto kilometrů. KTM E3W je prozatím pouhým konceptem, ale společnost doufá zahájit v roce 2013 výrobu v ročních objemech kolem padesáti tisíc aut. Cena by se měla pohybovat na úrovni sto padesáti tisíc korun.Dál budeme pokračovat bez obrázků. Britské noviny Daily Mail se odvolávají hned na dva zdroje, když obviňují Jeremyho Clarksona, moderátora pořadu Top Gear, že se při divočejších scénách nechá za volantem zastupovat. Nejlépe placený motoristický novinář světa (a jeden z nejlepších) o sobě nikdy netvrdil, že je také nejlepším řidičem. V nabitém rozvrhu při natáčení mu navíc náleží důležitější úkoly, než točit deset průjezdů zatáčkou, kterou profesionál zvládne napoprvé. Nechat dlouhé drifty a divoké průjzdy na někom jiném proto není ostuda. Někteří diváci by přesto mohli být zklamaní, vždyť videa plná kouře a kvílící gumy jsou s Top Gearem neoddělitelně spjata. Až osmdesát procent akce údajně řídí někdo jiný než moderátoři. Podle mluvčí BBC2 se však Richard Hammond, James May i Jeremy Clarkson podílí na natáčení všech klíčových scén. Muži sami se k obvinění zatím nevyjádřili.Pamatujete na Maybach Exelero a na to, že před pár týdny změnil majitele? Nezměnil. Rapper Birdman, vlastním jménem Brian Williams, totiž za auto nezaplatil slíbených osm milionů dolarů. Je to zvláštní, megastar amerického hip hopu by neměla být ve finanční tísni. Birdman však prý dluží i za jiná auta. Exkluzivní kupé Maybach zatím opečovává dosavadní majitel, evropský podnikatel Arnaud Massartic.

Poslední zpráva nesouvisí s auty, ale s rychlostí ano. Týká se amerického projektu Falcon, jehož cílem je vyvinout nový systém pro hypersonickou dopravu zbraní na cíl. Pomůže také s dopravou malých satelitů na oběžnou dráhu. Agentura DARPA spolupracuje s letectvem na bezpilotních strojích nové generace. Ty budou rychlejší než konvenční mezikontinentální balistické střely, a navíc se po misi vrátí na základnu. Projekt běží už od roku 2003, ale v posledních měsících pokročil do další fáze, když Američané postavili dva prototypy HTV-2. Oba byly zničeny při svém prvním letu, oba po devíti minutách. Použitý autopilot má zřejmě své mouchy, to nicméně nezabránilo druhému prototypu, aby 11. srpna dosáhl ještě před nehodou nad Tichým Oceánem plánované rychlosti Mach 20 ve vodorovném letu. Práce na nejrychlejšm letadle světa proto budou pokračovat. Bugatti test nekomentovalo, ale silnější Veyron už je jistě na cestě…

Martin Plaštiak

20.8.2011 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist