Autotýden Martina Plaštiaka: Suzuki pro Bonneville

Z další hromady bezvýznamných novinek vyčnívá několik přeplňovaných Japonců a ošklivý DeLorean. Tento týden píšeme o individualistech pro individualisty.

Začněme tentokrát neveselými zprávami s dobrým koncem. V nemocnici skončila hned dvě velká jména automobilového světa. Hans-Joachim Stuck se podrobil operaci mozku, z něhož mu lékaři úspěšně odstranili krevní sraženinu. Ta se vytvořila po těžké nehodě, kterou měl Stuck před několika týdny na Nürburgringu za volantem Audi R8. Devětapadesátiletý Němec je jednou z legend Nordschleife, zdejší čtyřiadvacetihodinovku vyhrál poprvé v devatenácti letech. Má doma také dvě trofeje z Le Mans a v sedmdesátých letech závodil ve formuli 1, kde odjel 81 závodů a dvakrát vystoupil na stupně vítězů. Kariéru v nejrychlejších monopostech planety však Stuck v roce 1979 ukončil, se 197 centimetry byl pro F1 příliš velká osobnost. Dnes pracuje pro Volkswagen Motorsport.Druhým hospitalizovaným je Adrian Newey, šéfkonstruktér monopostů formule 1 stáje Red Bull Racing. Týmy v F1 se letos dohodly na čtrnáctidenní odstávce provozů a strůjce fenomenálních výkonů červených býků si prázdniny užíval za volantem závodní Ginetty G50. Na okruhu Snetterton skončil stát po nezaviněné kolizi napříč tratí. Jeden ze soupeřů se Neweyho autu nestačil vyhnout a tvrdě do něj narazil. Ochranný rám auta vydržel, a ačkoli lékaři měli o stav geniálního inženýra starost, Newey vyvázl jen se zlomenou rukou. Kdy se jedenapadesátiletý aerodynamik vrátí do práce nevíme, ale u Red Bullu ho budou chtít zpět brzy. Adrian Newey není podepsaný jen pod nejrychlejším autem letošní sezóny formule 1. Jeho vůbec první formule, monopost March pro sérii CART, vyhrál ve své premiérové sezóně roku 1984 sedm závodů včetně Indy 500 a později dva mistrovské tituly. Znuděn úspěchem odešel Newey v roce 1986 do formule 1. Po čtyřech nevýrazných letech se dostal k Williamsu a po boku Patricka Heada pracoval na nejlepších autech své doby. Jeho monoposty bývaly nejrychlejší, ale málo spolehlivé. Zůstávají takové, jak by mohl vyprávět Mika Häkkinen. Ten díky nim získal tituly v letech 1998 a 1999 a o třetí přišel jen těsně. V roce 2000 měl Newey na kontě šest z deseti předchozích pohárů konstruktérů. Od doku 2006 pracuje pro Red Bull.Ne každý může stavět závodní auta, případně se některým svézt. Všichni ale chceme jezdit rychle a někteří z nás navíc mají smysl pro černý humor. Například tachnici od HKS. Připravují velmi neekologické úpravy pro první dostupný ekosport, Hondu CR-Z. Jejich kompresor zvedne výkon unylé patnáctistovky s pomocným elektromotorem na sympatických 170 koní. Jak se úprava podepíše na spotřebě nikdo nezkoumal, ale zelení radost mít nebudou.

Individualisté žijí také u Suzuki. Automobilka tento týden prezentovala sedan Kizashi s devítisetkoňovým motorem. M3 se bohužel bát nemusí, japonské auto nevzniklo aby vládlo Autobahnu. Suzuki se s ním pokusí překonat na solných pláních v Bonneville světový rychlostní rekord. Upravený čtyřválec 2.4 s velkým turbem a vstřikováním vody s methanolem by měl Kizashi rozjet za hranici 320 kilometrů v hodině. Zastavit pomůže autu padák a kdyby něco nevyšlo, kabina je vylepšená masivním ochranným rámem.Mercedes-Benz zatím bez rozruchu zahájil prodej závodních speciálů SLS GT3. Dodávky auta, které nutně potřebujete, začnou v únoru příštího roku, objednejte si ho ale co nejdřív. Speciál s homologací FIA pro závody v kategorii GT3 dostanete za 334 tisíc eur bez daně (8,3 mil. Kč). SLS vyhovuje i předpisům platným při vytrvalostních závodech VLN na Nordschleife. Tam si případní zájemci auto prohlédnou už letos, Mercedes plánuje tovární účast v několika podnicích.

Podle Elona Muska Naopak nechcete Nissan Leaf, jehož lithium-iontové baterie jsou prý beznadějně zastaralé. Elon kdo, ptáte se? Musk je zakladatelem a šéfem Tesla Motors, měl by tedy vědět o čem mluví. Nissan dává na baterie záruku na osm let a 160 tisíc kilometrů, ale jeho technologie je údajně „mnohem primitivnější než první prototypy Tesly“. Musk má starost především o teplotu baterií, které Japonci chladí jednoduše vzduchem. Většina ostatních výrobců používá vodu. V chladném klimatu bude systém údajně trpět nadměrnou degradací, v teple pak nebude fungovat vůbec. Tesla Motors nejsou prvním muskovým manažerským úspěcham, do povědomí vešel s portálem PayPal, který založil a později draze prodal. V roce 2002 také odstartoval projekt Space Exploration Technologies (SpaceX) a jeho inženýři v současnosti pilně pracují na laciných a spolehlivých raketách, které budou létat k ISS. Nejde o vzdušné zámky, SpaceX má podepsaný kontrakt s NASA na 12 letů v celkové hodnotě 1,6 miliardy dolarů (31 mld. Kč).Příliš podařená než aby zůstala nepovšimnuta je fotomontáž kupé Saab 9-5 (titul). Auto nemá žádný reálný základ, obrázek je dílem jednoho z účastníků fóra Saabs United, které má k automobilce velmi blízko. Nemůžeme Švédům než doporučit, aby svým fanouškům naslouchali. Ani minulá generace 9-5, ani před ní model 9000 se jako kupé neprodávaly.

A konečně se dostáváme k zajímavě ošklivému DeLoreanu v barvách Gulf Oil. V modré s oranžovou v minulosti závodila řada aut, především porche, astonyfordy GT40, těžké nerezové kupé však nikdy. Ocelová karoserie naštěstí není nalakovaná, pokrývá ji jen barevná vinylová fólie. Auto můžete pořídit na eBay, aukce končí v pondělí 16. 8. 2010 a nejvyšší nabídka je prozatím 15 100 dolarů (pátek 13. 6., 23:50). DeLorean DMC-12 s manuální převodovkou z roku 1982 má najeto jen patnáct tisíc kilometrů a měl by být ve vynikajícím stavu.

autoweb.cz

14.8.2010 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist