Autotýden Martina Plaštiaka: Škoda kontra Volkswagen

Bojí se Volkswagen silné Škody? Těžko říct, ale máme i novinky z dílen Aston Martinu, Ferrari či Tata Motors. Nebo jeden velmi zvláštní Jaguar.

Zajímavá zpráva se objevila v pátek. Normálně by zasloužila pár vlastních odstavců, ale to by se na ni dostalo až v pondělí a proč si nakonec v autotýdnu nezahrát na vlasteneckou notu? Dealeři Škody v Německu se bouří. Auta z posledních dodávek mají horší výbavu než dřív: z Octavií zmizely chlazené schránky, skladové Fabie už nemají xenonová světla a k Superbu nadále není značkový deštník. Mladá Boleslav snížila úroveň výbavy na příkaz vedení skupiny, který tlačí ceny škodovek dolů, aby dostal nabídku české značky pryč z teritoria Volkswagenu. Relativně laciné vozy z východu totiž mnoha zákazníkům v Německu vychází jako mnohem lepší obchod.Než však propukneme ve vlasteneckou hysterii, měli bychom si říct, že to celé dává smysl. Škoda ráda zapomíná, že v rámci koncernu patří spolu se Seatem na dno potfolia. Pokud Superb ve všech ohledech převyšuje Passat, něco není v pořádku. Volkswagen musí jednat. Možná nevolí nejlepší přístup, ale třeba nemá jinou možnost. Pokud Volkswagen neumí jít vzhůru, musí Superb dolů. Martin Winterkorn doslova řekl, že „Fabia nemůže mít lepší palubní desku než Polo„. Na tom něco je. Ořezávání výbavy skladových vozů bude proto pokračovat a spolu s ním půjdou dolů i ceny aut. Pokud se však některý ze zákazníků bez chlazené schránky neobejde, bude mít možnost zadat si auto přímo do výroby.

Původně jsem si pohrával s myšlenkou udělat něco jako vlastenecký speciál, jenže v českých zemích se toho zas tolik kuriózního neděje. Vezměte tedy zavděk výtvorem britského designéra Philipa Pauleyho. Jeho vůz Halo Intersceptor (to není překlep) uveze čtyři lidi, vystřelí z nuly na sto za 2,3 sekundy a pojede až pět set kilometrů v hodině. Samozřejmě jen pokud se někdy dostane z počítače na silnici. Opravdu zajímavá je skutečnost skutečnost, že zákazníci budou k Intersceptoru moci přikoupit pakety Halo 120, Halo 46 a Halo 22. První z nich promění auto v letadlo, druhý z něj udělá vrtulník a třetí rychlý člun, který zvládne až 117 kilometrů v hodině (63 uzlů). Kde si ho můžeme koupit?Pokud stojíte o reálné zboží, je tu James Glickenhaus a jeho Ferrari P4/5. První auto psalo titulky před lety a mediálně je stejně mtvé jako globální oteplování nebo Niki Lauda, ale Glickenhaus staví další Ferrari svých snů. P4/5 Competizione nestojí na platformě Enza, nýbrž na lehce plebejském podvozku 430 Scuderia (stejně jako nová Lancia Stratos). To má několik důvodů a fakt, že se Enzo těžko shání, je jen jedním z nich. James Glickenhaus chce s Competizione závodit, zůčastní se přinejmenším příští čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu 25. června 2011 a snad i dalších závodů. S dvanáctiválcem z Enza by nedostal razítko FIA ani jiného pořadatele. Zároveň chce americký sběratel Ferrari homologovat pro silniční provoz, nemůže si proto jen tak postavit vlastní podvozek. Video, která najdete výše, dokumentuje myšlenku a motivaci za P4/5 Competizione. Podle názvu je jen prvním v řadě, později se snad dočkáme také záběrů auta. Ale prostřihy z historie a z Glickenhausovy garáže také stojí za vidění.Ani jedna z P4/5 není a nebude na prodej, naštěstí si my ostatní můžeme pořídit třeba Aston Martin. V Gaydonu už připravují výrobu nejnovějšího modelu v nabídce, hatchbacku Cygnet. Pokud jste zapomněli nebo právě přiletěli z Měsíce, jde jen o převlečenou Toyotu iQ, čtyřmístné miniauto velikostí jen těsně překonávající Smart. Pod kapotou nového Astonu bude s největší pravděpodobností bít skromné srdce o objemu 1,33 litru a výkonu 98 koní. Šéf automobilky Ulrich Bez slibuje auto bez kompromisů, Aston dostane z Toyoty pojizdné stroje, ale interiéry si Britové udělají sami. Cenu se dozvme ještě letos, počítejte nejméně s milionem korun. Zda přesedlá také James Bond zatím nevíme.Na opačném konci rozšiřovala nabídku značka Tata. Indický výrobce začal na domácím trhu prodávat svůj nejdražší a nejluxusnější model. Crossover Aria má pohon všech kol, šest airbagů a vymoženosti jako palubní telefon a navigaci. Uveze sedm lidí a podle automobilky spojuje přednosti luxusního sedanu a SUV. Silou 140 koní jej pohání diesel o objemu 2,2 litru, připojený prozatím k pětistupňové manuální převodovce. Auto má kupodivu žebřinový rám, ale vývojáři dospěli k závěru, že na rozbité indické silnici bude osvědčená koncepce lepší než lehká samonosná karoserie. Aria se příští rok dostane také na některé evropské trhy, nejprve do Španělska, Itálie a Polska, kde má Tata dealery.Za zmínku stojí také jiný indický vůz. Pickup Bolero společnosti Mahindra & Mahindra má kořeny v armádním speciálu, ale už deset let sklízí úspěchy i mezi civilními zákazníky. Loni se jich prodalo 70 554. Bolero jako první terénní auto na indickém trhu překonalo sedmdesátitisícovou hranici a mateřská společnost jej prohlašuje za nejprodávanější SUV v Indii. Na oslavu kulatých desátých narozenin se v nabídce objevila speciální verze Attitude, jako vytržená z béčkového dobrodružného filmu. Nesmí chybět oranžový lak, šnorchl, světelná rampa a samozřejmě lopata a krumpáč. Chceme ji.

Skončeme zajímavou nabídkou, která v současnosti visí na portálu eBay. Na řihození máte ještě čtyři dny, aukce končí 21. října. Cenou pro vítěze není nic menšího než koncept Jaguar Pirana, který v roce 1967 vytvořila karosárna Bertone. Zajímavý je především zadavatel zakázky. Auto si totiž objednal britský deník Daily Telegraph. Pokud vám Pirana připomíná Lamborghini Espada, není to náhoda, u Bertoneho byly dlouhé kapoty a vysoké zádě koncem šedesátých let populární. Vůz, jediný svého druhu, má pod kapotou řadový šestiválec o objemu 4,2 litru. Najel všeho všudy 26 tisíc kilometrů, ale na koncept je i to dost. V současnosti bydlí v Palm Springs v Kalifornii a majitel si ho cení nejméně na 150 tisíc dolarů, což jsou nějaké dva miliony a šest set tisíc Korun českých.

Martin Plaštiak

16.10.2010 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist