Autotýden Martina Plaštiaka: Šestkrát na Měsíc a zpátky

Uvnitř najdete jedno rekordně spolehlivé Volvo, půlmilion porouchaných toyot a nabouraný monster truck. Na závěr zkontrolujeme poslední módu v autodoplňcích.

Dnešní první zpráva není originální ani zajímavá. Daihatsu svolává přes půl milionu aut z naprosto směšného důvodu. Jejich zadní blinkry na slunci časem ztrácejí oranžovou barvu, což je potenciální bezpečnostní problém. Tedy teoreticky, samozřejmě. Problematické vozy dostanou v servisu do blinkrů oranžové žárovky. Auta dnes svolává kde kdo, takže na celé věci není nic divného. Akce se navíc týká jen japonských modelů. Ale někteří z vás jistě vědí, proč jsou potíže japonské značky zajímavé. Daihatsu patří Toyotě, jejíž letošní skóre tak opět o něco povyskočilo. Už to začíná být nefér – jak to že podobně hloupé problémy nemají ostatní výrobci?Vezměte takové Volvo. Američan Irv Gordon si v roce 1966 pořídil kupé P1800 jako únik ze světa poruchových chevroletů. Tušil, že švédské auto bude lepší soudobé ameriiky, ale Volvo ho příjemně překvapilo. Po čtyřiačtyřiceti letech bezproblémové služby útočí na třetí milion ujetých mil. V současnosti ukazuje tachometr 2,8 milionu mil – čtyři a půl milionu kilometrů, neboli šest cest na Měsíc a zpět. Světový rekord pokořil Irv Gordon už v roce 1998, kdy překonal 2,7 milionu kilometrů. Auto má za sebou bezpočet bouraček, ale pouze dvě repase motoru. Blok, převodovka i diferenciál jsou původní. Dnes sedmdesátiletý Gordon si celá léta sám mění olej i brzdové destičky a do servisu jezdí jen s většími problémy. Ne že by jich měl moc. Pokud se vám rekordní Volvo zamlouvá, může být vaše. Hrdý majitel stanovil cenu na dolar za ujetou míli.

Jiná auta se přesto vyplatí víc. Ford Explorer například. Oblíbené SUV bylo v roce 2000 středobodem obrovského kolotoče žalob a vyšetřování, když se propíraly jeho nadměrné sklony k převracení. Aféra s více než stovkou mrtvých dávno utichla, soudní pře nikoli. Ford tento týden vyplatil 131 milionů dolarů (2,5 mld. Kč) rodině Briana Colea, nadějného hráče baseballu, který zemřel v roce 2001 právě za volantem Exploreru. Automobilka s rozsudkem nesouhlasí, dvaadvacetiletý mladík jel rychle a nebyl připoutaný. Zemřel proto, že vyletěl z auta, jeho připoutaný spolujezdec nehodu přežil. Jenže v USA není použití bezpečnostních pásů povinné, Ford má tedy smůlu.Do médií se vrací ještě jedna slavná kauza, ozdobená desítkami konspiračních teorií. Možná už jste o tom slyšeli: britský režisér Asif Kapadia připravuje dokumentární film o Ayrtonu Sennovi. Snímek z produkce Working Title Films je v podstatě hotový, shlédnout bychom ho měli na podzim. Zatím nám musí stačit krátký trailer s komentářem v japonštině. Ve filmu se objeví dobové záběry včetně několika, které širší veřejnost dosud neviděla. Pokud jste až do minulého týdne žili v jeskyni, bude vás zajímat, že Brazilec Ayrton Senna da Silva byl jedním z nejlepších jezdců v historii formule jedna. 217 současných i bývalých pilotů ho v roce 2009 zvolilo tím vůbec nejlepším. Vyhrál tři tituly mistra světa, než zemřel na vrcholu kariéry v roce 1994. Osudným se mu stala zatáčka Tamburello v Imole. Ve 310 kilometrch za hodinu tu jeho auto náhle vybočilo doprava a narazilo do nechráněné betonové zdi. Senna zabrzdil za necelé dvě sekundy na 218 km/h, ale nestačilo to, utrpěl hned tři zranění neslučitelná se životem, všechna na hlavě. Přestože nehoda je dobře zdokumentovaná, příčinu se nepodařilo zjistit.

Bylo by však chybou myslet si, že auta umí jen zabíjet a ničit. Dodge Charger z roku 2008 se stal slavným, když zachránil život. Nebylo to při dopravní nehodě. Jistý Thomas Magill chtěl spáchat sebevraždu, a tak vyskočil z devevětatřicetipatrové budovy na newyorském Manhattanu. Výšku 122 metrů jistě považoval za více než dostatečnou k uskutečnění svého záměru, nepočítal ale s Chargerem dole na ulici. Magill proletěl zadním oknem auta rychlostí atakující dvoustovku. Po dopadu podle svědků létalo sklo na všechny strany. Nešťastný muž přežil, ale vyhráno nemá, leží v kritickém stavu v nemocnici.Dobře dopadl také nešťastný rekordní pokus týmu Bad Habit. Jezdec Joe Sylvester (26) a jeho lidé soutěží s monster trucky a zjevně mají vysoké sebevědomí. Chtějí už zítra, pátého září 2010, překonat světový rekord pro nejdelšího skokana v kategorii monster truck. Ten drží s výkonem 62 metrů stavný tým Bigfoot. Při tréningu nešlo vše podle plánu, když čumák zamířil zpět k zemi daleko rychleji než zbytek silného auta. Pilot vylezl z pokroucené změti kol a trubek nezraněn a újmu neutrpěly ani jeho ambice. Přejeme mu, aby také zítřek přežil bez úhony.Už za pár dnů začnou v Portugalsku první testy nového speciálu Mini Countryman WRC. Při té příležitosti se možná dozvíme jména továrních pilotů slavné značky. Auto připravuje britský Prodrive, který v devadesátých letech dostal na vrchol Subaru a jména Colin McRaeRichard Burns. Další velkou hvězdou by mohl být Brit Kris Meeke. Podle zdrojů z Banbury má podepsanou slouvu, ačkoli úřadující mistr světa v sérii IRC to popírá. Prý se soustředí na obhajobu titulu za volantem Peugeotu 207 S2000. Mini by měl příští týden vyzkoušet také veterán WRC, mistr světa z let 2000 a 2002 Fin Marcus Grönholm, který odešel ze scény na konci sezóny 2007. Třetím jménem ve hře je Švéd Per-Gunnar Andersson. Dvojnásobný juniorský mistr světa (2004, 2007) se v královské třídě mihnul v roce 2008 s týmem Suzuki.

Steve Rattner, bývalý poradce amerického prezidenta Baracka Obamy v záležitostech automobilového průmyslu, vydal knihu. Jmenuje se Overhaul: An Insider´s Account of the Obama Administration´s Emergency Rescue of the Auto Industry (česky zatím nevyšla, volně Generální oprava: Zasvěcená zpráva o nouzové záchraně autoprůmyslu obamovou administrativou). Dílo se točí kolem loňského krachu velkých amerických automobilek v čele s General Motors. Věděli jste, že vedení GM chtělo opustit drahé sídlo v centru Detroitu a přestěhovat se do nedalekého Warrenu? Prezident Obama přesun zakázal, protože ceny nemovitostí v okolí současné centrály by se zřítily k zemi. Automobilka navíc platí městu Detroit na daních dvacet milionů dolarů ročně (390 mil. Kč). Rattner také píše, že po odchodu Ricka Wagonera z pozice generálního ředitele GM chtěla vláda obsadit jeho místo Carlosem Ghosnem. Současný šéf aliance RenaultuNissanu však nabídku odmítl. Navzdory pár přešlapům hodnotí Rattner loňské události jako „jednoznačný úspěch“ obamovy administrativy.Dnešní várka čísel má pro český trh minimální relevanci, přesto je zajímavá. Britské zastoupení Mazdy oslavilo na ostrovech stotisící prodaný roadster MX-5. Šedesátimilionová země tak pozřela více než deset procent celosvětové produkce modelu, který debutoval v roce 1989 na autosalonu v Chicagu. V celé Evropské unii, obývané půlmiliardou lidí, se doposud prodalo kolem čtvrt milionu MX-5. Pro Brity to znamená čtyřicetiprocentní podíl. O Spojeném království se traduje, že vede světový žebříček počtu závodních okruhů na obyvatele, a prodeje sportovních vozů jsou tu tradičně velmi silné.

A konečně k slibované módě. Společnost Turbo Style Products nabízí v USA něco jako – dámy prominou – holčičí alternativu k drsné mračítkové kultuře. Instalace samolepících řas je jednoduchá, každý ji snadno zvládne sám. Doplněk si u Turbo Style Products cení na dvacet pět dolarů, tedy necelou pětistovku. Fandíme představě, že auto má charakter, duši i tvář, ale příliš mnoho péče škodí. Zejména trojkovému BMW na obrázku řasy vyloženě nesluší. Volkswagen Brouk je na tom nepatrně lépe. Jak řekl kolega: „Už tomu chybí jenom krovky.“

Martin Plaštiak

4.9.2010 12:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist