Autotýden Martina Plaštiaka: Samé dobré zprávy

Náladu dnes vylepšíme fanouškům Ring Taxi a Apolla 13, ale také odpůrcům udržitelné mobility. Konzervativní puritáni a amerikanofilové nadšeni nebudou.

Nedávno jsem vás v Autotýdnu mystifikoval zprávou, že Ring Taxinebude používat velké supersedany BMW. Před pár dny však mnichovská automobilka představila novou M5 – která mimochodem údajně objela Nordschleife za 7:55 minuty – a jeden kousek okamžitě věnovala svým továrním taxikářům. Placené projížďky na Nürburgringu už si neužijete se Sabine Schmitz za volantem, ale obrázky velkých zlých BMW s kouřem pod zádí zůstávají. M5 v barvách Ring Taxi neprodělala žádné zvláštní úpravy, ale 560 koní, 680 newtonmetrů a dvoustovka za třináct sekund jistě budou zákazníkům stačit.

Stejný článek obsahoval také zmínku o Paulu Greengrassovi. Režisér dvou ze tří filmů o Jasonu Bournovi, které prosluly mimo jiné kvalitními honičkami, se měl ucházet o místo proncipála nového životopisně-akčního snímku o Nikim Laudovi, nazvaném Rush. Slavný, rakouský, a především trojnásobný mistr světa Formule 1 se svého filmu dočká, ale ne se jménem Greengrass v titulcích. Místo režiséra údajně dostal Ron Howard, který má na kontě například Apollo 13, Čistou duši, nebo Duel Frost/Nixon.Pokud fandíte elektromobilům, mám pro vás přeci jen smutnou zprávu. Jedna z firem, které pomáhaly dnes módnímu pohonu prošlapat cestu posledními dvacet lety, Think Global, zkrachovala – opět, už počtvrté. Malé elektromobily norského výrobce se nikdy neprodávaly zvlášť dobře, od uvedení prvního z modelů v roce 1999 prodala společnost něco přes dva a půl tisíce vozů. Poslední generace modelu Think City, která se měla na evropských trzích objevit touto dobou, slibovala dojezd 160 kilometrů, čtyři sedadla a cenovku téměř sedm set tisíc korun. Výrobky Think Global trápil stejný problém jako mnoho jiných malých projektů: moderní elektrické vozy velkých automobilek, představené v posledních letech, z nichy udělaly neprodejné dinosaury.

Konvenčním vozům se naopak daří výborně, zvlášť těm, která si říkají SUV. Když Nissan v roce 2006 přišel s myšlenkou přiblížit potomky terénních vozů o další krok rodinným hatchbackům, mnozí na něj hleděli s nedůvěrou. Řada jiných běžela pro šekovou knížku a Nissan Qashqai se rychle probil mezi nejúspěšnější modely značky. Překonal všechna očekávání a továrna v britském Sunderlandu právě tento týden ohlásila, že z výrobní linky sjelo auto s pořadovým číslem milion. Na zdolání první mety potřeboval Qashqai čtyři roky, šest měsíců a 23 dnů a produkce pokračuje tempem dvanácti set vozů denně. To znamená asi jeden na každou minutu, kterou továrna běží, a pro britský automobilové průmysl je tato rychlost rekordní.Kia mlsně kouká po úspěchu Nissanu a dělá vše pro to, aby se i její modely prodávaly dobře. Její brazilská odbočka to naneštěstí trochu přehnala. Tedy přehnala – v Brazílii přijali zákazníci vtipnou reklamu na dvouzónovou klimatizaci v modelu Sportage bez připomínek, a také Evropané na festivalu v Cannes, kde byly obrázky vystavené, nenamítali nic. Bouří se puritánští Američané. Zastoupení Kia Motors v USA nemá s reklamou nic společného, přesto vydalo oficiální omluvu svým zákazníkům. Centrála automobilky v Soulu údajně celou věc s Brazilci řeší. Problémové reklamy, které pracují na levé a pravé polovině strany s odlišnou teplotou, najdete v galerii.

Když už jsme u reklamy, vraťme se k překvapivě frekventovanému tématu Chrysleru a jeho spotu Imported from Detroit (Dovezeno z Detroitu). Možná víte, že zpěvák Eminem nedávno žaloval Audi za jiné video, které Imported from Detroit připomíná. Samotný Chrysler k soudu nešel. Důvodem může být to, že má kvůli stejné reklamě vlastní vážnější spory. Jakmile spot počátkem roku proběhl televizemi, aby se okamžitě stal slavným, společnost Pure Detroit začala prodávat trička s nápisy Imported from Detroit. Soud tento týden rozhodl, že Chrysler nemá nárok na náhradu škody a Pure Detroit může oblečení dál prodávat. Automobilka totiž slogan nezaregistrovala jako ochrannou známku a tím, že si jej někdo natiskne na trička, podle soudu Chrysler nemůže utrpět. Soudce navíc neopomněl zmínit, že slogan je mírně zavádějící: Chrysler má sídlo v Auburn Hills a model 200, hlavní hvězda inkriminované reklamy, se vyrábí ve Sterling Heights. Obě města leží nedaleko Detroitu, ale „Dovezeno z okolí Detroitu“ by bylo přesnější.

2.7.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist