Autotýden Martina Plaštiaka: Řekli v Detroitu

Autosalony nejsou jen o autech. Kdo chce, potká na velkých akcích světa čtyř kol zajímavé postavy včetně šéfů největších automobilek. Co prozradili tentokrát?

Obzvlášť výřečný byl na severoamerickém autosalonu šéf Fiatu a nový vládce Chrysleru Sergio Marchionne. Capo di tutti capi italského autoprůmyslu dobře ví, že s nákupem Američanů si utrhl tuhé sousto. O to zarputileji Marchionne žvýká. Ne všechny zuby se budou jeho novým podřízeným líbit, Italský management chystá velké změny v modelových řadách všech tří amerických značek. Každý dealer bude muset prodával vozy Chrysler, DodgeJeep pod jednou střechou. To znamená zlikvidovat duplicitní modely, například Dodge CaravanChrysler Town and Country (Voyager). Do budoucna přežije jen jeden z nich. Značka, která o své MPV přijde – vedení teprve rozhodne – dostane za něj menší náhradu. Chrysler už kompaktní MPV vyvíjí, zřejmě na platformě chystaného modelu Alfa Romeo Giulia.Aby Sergio Marchionne nepopudil všechny, rozpovídal se o nákladním Jeepu. Nepoužil označení pick-up, ale zavzpomínal na koncept Gladiator a řekl: „Existuje víc než padesátiprocentní šance, že se ho dočkáte.“ Marchionne se vyjádřil také ke komentářům týmu odpovědného za modely Ram: „Jsou mimo z představy, že budeme mít nákladní Jeep. Podle mého pro takové auto v nabídce místo je.“ Marchionne také slíbil představit sedmimístné SUV, které ponese dávno mrtvé jméno Grand Wagoneer. Uvidíme ho za dva roky v Detroitu. Grand Wagoneer dostane platformu Grand Cherokee, ale bude ještě luxusnější. Nakonec se pozornost Sergia Marchionneho stočila ke značce Dodge, konkrétně k modelu Nitro. Ani v Americe neplatí velké SUV za konkurenceschopný stroj, stejně jako sesterský Jeep Cherokee, a Fiat dělá vše proto, aby je rychle nahradil použitelnými auty. „Právě tady má naše portfolio největší díru,“ přiznal Marchionne. Rozhodnutí co a kdy nahradí NitroCherokee, případně jakou ponese auto značku, padne do měsíce.A ještě jednou Sergio Marchionne. V Detroitu definitivně pohřbil kompliment Martina Winterkona, šéfa Volkswagenu. Ten na autosalonu v Paříži pronesl, že Němci rádi zainvestují do značky Alfa Romeo, pokud (a jen pokud) by se jí Fiat chtěl zbavit. Italové podle Marchionneho nemají o peníze bohatého Volkswagenu zájem, do Alfy už prý investovali příliš mnoho, než aby se jí v nejlepším zbavili.

Když jsme u SUV a pick-upů, haly detroitského výstaviště Cobo plnily zvláštní zvěsti. Mluvilo se o Toyotě a jejích velkých plánech se značkou Prius. Automobilka přivezla do Severní Ameriky hned dva nové hybridy a místní milovníci pick-upů si okamžitě vzpomněli na tři roky starý koncept A-BAT. Jediným cílem vývojářů tehdy bylo udělat pick-up aerodynamicky efektivnější, což se také v roce 2008 podařilo. Nyní přichází správná doba na převedení teoretických poznatků do praxe. Produkční model by se navíc mohl podívat do Evropy.Šéf General Motors Dan Akerson prozradil redaktorům AutoWeeku, že prioritou při vývoji hybridů GM v současnosti není ekologický Cadillac. Největší americký výrobce se po prvotním úspěchu hatchbacku Chevrolet Volt zaměří na rychlé představení MPV na stejném podvozku. Nejprve tedy uvidíme Volt pro celou rodinu, až pak další auta. Akerson mluvil také o druhém hatchbacku, byť podrobnosti neuvedl, takže to vypadá, že Cadillac, BuickGMC si ještě počkají. Šéf GM obešel jakékoli detaily, neznáme tak přesná data. Ale Američané musí pospíchat, pokud chtějí významně těžit z obrovských investic, díky nimž předehnali konkurenci.

Vraťme se k evropským výrobcům. Novinářskou veřejnost oslovil šéf Volva Stefan Jacoby a byl velmi optimistický. Švédskočínský výrobce má za sebou rok jedenáctiprocentního růstu a letos plánuje přidat k 373 525 prodaným autům dalších šest až sedm procent. Podle Jacobyho potáhnou poptávku především modely S60XC60, Volvo proto pracuje na zvýšení jejich produkce o tisíce kusů. Možná už letos automobilka začne stavět další továrnu v Číně.Detroit si nenchal ujít ani Dieter Zetsche, nejmocnější muž společnosti Daimler AG. Mluvil především o Maybachu, jehož zastarávající portfolio zasáhla velká hospodářská krize jako žádné jiné. Na obrovském trhu v USA prodala značka vloni pouze 63 aut. Modely luxusní divize Daimleru – Maybach 5762 – jsou přes deset let staré, jenže Němcům se do vývoje nových nechce. „Úspěch nebo selhání Maybachu se na výsledcích celé skupiny sotva projeví, ale chtěl bych mít tuto záležitost vyřešenou do konce roku 2011,“ vysvětloval Zetsche. „Možné je cokoli,“ dodal a větu zopakoval v odpověď na otázku, zda Maybach skončí. Podobně komentoval také dotaz, jestli vývoj nových modelů dostane na starost Aston Martin.

V dobrém nebude na Detroit vzpomínat automobilka BMW. Ne že by tu lidé z Mnichova prozradili něco tajného, měli jen smůlu. Při nakládání vozů určených pro expozici na nákladní auto naskočili do jednoho z modelů dva zloději. Nastartovali, a než stihl kdokoli zareagovat, byli pryč. Z jistého úhlu pohledu si vybrali dobře – sebrali totiž dobře vybavené BMW 760iL. Cena auta prý byla téměř tři miliony korun. Dobře vybavené znamená, že auto mělo také tovární sledovací zařízení BMW, přesto jej policie dosud nenašla.

Martin Plaštiak

15.1.2011 11:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist