Autotýden Martina Plaštiaka: Potěmkinovy vesnice

Čtěte kde udělal chybu vyslanec FIA, kolik vydělali mrtví Američané na šrotovném a proč jde Stirling Moss do důchodu. Máme radu i pro ty, kteří už nechtějí číst nic.

Velká cena Bahrajnu byla minulý týden přesunuta na 30. října. Nekonala se v původním termínu na začátku sezóny kvůli nepokojům, ale Světová rada motorsportu FIA vyslala do Bahrajnu emisara a na základě jeho zprávy rozhodla, že se v Perském zálivu pojede. Těšíte se? Máte smůlu, FIABernie Ecclestone nemohou jít proti týmům. V Bahrajnu odmítlo závodit jedenáct z dvanácti stájí, takže se letošní Velká cena definitivně ruší. Zpráva FIA, kterou zpracoval jeden z viceprezidentů Carlos Garcia, je podle několika organizací hájících lidská práva odbytá a nepravdivá. Maryam Al-Khawaja, představitel Nezáviského bahrajnského centra pro lidská práva, ji nazval „tragicky nevyváženou“. Garcia se hájí: „Mohu hodnotit jen to, co jsem viděl, a to byl naprostý klid. Měl jsem oficiální návštěvy, ale také jsem šel do ulic a obchodních center a všude to vypadalo zcela normálně. Viděl jsem lidi pracovat a nakupovat. Našel jsem otevřenou vládu, která dává prostor opozici.“

Abychom se Mezinárodní automobilové federaci (FIA) jen nevysmívali, její představitelé udělali tento týden jedno potenciálně dobré rozhodnutí. Podepsali dohodu s Automobile Club de l’Ouest (ACO), pořadatelem čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, který určuje pravidla vytrvalostních závodů Le Mans Series. Namísto nekoherentní sbírky šampionátů tak budeme mít jeden velký, FIA World Endurance Championship. Není však jasné, jak a kdy změna ovlivní pravidla jednoho z vrcholů sezóny, závodu v Le Mans. FIA bude zatím pracovat na sloučení regulací GT1, GT2 a GT3 do jediné velké třídy a ACO jí zřejmě půjde naproti se svými auty. Mezitím uvidíme šéfa FIA Jeana Todta mávat vlajkou na startu Le Mans (dnes, 11. 6. v 15:00).Zmínku si zaslouží také sir Stirling Moss, který tento týden v 81 letech oznámil definitivní odchod do důchodu. Rozhodl se skončit po kvalifikaci na závod Le Mans Legends. Moss a Ian Nuthall kvalifikaci s Porsche RS61 vyhráli, ale slavný britský pilot se necítil dobře. „Tohle odpoledne jsem se opravdu bál a vždy jsem říkal, že až na to nebudu mít, nebo až začnu překážet soupeřům, skončím,“ komentoval své rozhodnutí Stirling Moss. „Miluji závodění, ale je čas přestat.“ Mosse fanoušci vídali na okruzích víc než šedesát let, vyhrál přes dvě stě velkých závodů včetně Targa Florio, Mille MigliaVelké ceny Monaka. Byl celkem čtyřikrát druhý v šampionátu Formule 1 a často bývá smutně titulován jako nejlepší jezdec v historii, který nikdy nebyl mistrem světa.


Přestože také Saab už přestává být zábavný, jeho továrna ve švédském Trollhättanu měla tento týden další problémy. Linky se minulý pátek po dvou měsících rozběhly, jen aby je v úterý zastavil nedostatek dílů. Vedení Saabu varuje před zbytečnou panikou, s občasnými výpadky prý počítá. Dodavatelé si dva měsíce seděli na rukou a ani jejich stroje se nerozbíhají snadno, takže malé problémy by nás neměly překvapit. Saab mezitím čeká na vyjádření čínské vlády. Ta musí schválit dohodnutý vstup skupiny Pang Da do Spykeru (vlastních Saabu), který by měl automobilce zajistit dostatek peněz až do konce příštího roku.

Bylo by nefér nevěnovat prostor Toyotě. Nedávno jsem psal o žalobách zákazníků, kteří chtějí po automobilce kompenzovat ztrátu hodnoty svých ojetých vozů. Ta se propadla úměrně ztrátě pověsti automobilky po několika obrovských svolávacích akcích. Ve sporu nefiguruje nikdo, komu auto skutečně nechtěně zrychlovalo, vedou jej pouze řadoví zákazníci. Soud v kalifornské Santa Aně jejich žalobu v prvním kole přijal, Toyota však záhy srovnala skóre. Soudce odmítl soudit všechny jednotlivé případy najednou podle kalifornských zákonů. Je to podle něj nesmysl, víc než dvě třetiny žalujících nejsou z Kalifornie a podali své žaloby jinde. Zákazníci se chtějí soudit v Kalifornii, protože tu mají největší šanci vyhrát. Někteří z nich jsou v tuto chvíli téměř jistě ze hry, protože zákony jejich států vůbec neumožňují vést spory, jejichž jediným předmětem je ztráta hodnoty nesouvisející s funkcí zakoupeného zboží.Se zákazníky v USA bojuje také Nissan. Japonci tento týden bez komentáře snížili odhad prodejů elektromobilu Leaf v roce 2011 v Severní Americe. Původně jich chtěli dovézt dvacet tisíc, nyní mluví o deseti až dvanácti tisících. Nikdo skutečně neví proč ke změně došlo. Může za ní stát březnové zemětřesení, ale Nissan má s Leafem i další starosti. Neosvědčil se internetový rezervační systém. Auto si skutečně koupí jen 46 procent z lidí, kteří vyplní on-line formulář a zaplatí zálohu 99 dolarů (asi 1640 Kč). Podle Nissanu je na vině mnoho faktorů, auto si například zamluvili zákazníci ve státech, kde se neprodává.Číňané mezitím nakupují auta ve velkém. Bohužel ne v tak velkém, jak vláda i výrobci předpokládali. Prodeje nových aut byly v dubnu poprvé za dva roky nižší než vloni. Trh zpomaluje, což se nelíbí čínské vládě. Podle agentury Associated Press proto Čína plánuje comeback šrotovného. Program by se měl vztahovat na velkou většinu motorových vozidel včetně autobusů a traktorů, podpora dosáhne až 46 tisíc korun.Nejen v Číně se šrotovné vrací do popředí zájmu. Američané se po dvou letech dostávají k negativním aspektům multimilardového podniku. Akci, při níž si 4,3 milionu amerických zákazníků mezi sebou rozdělilo 7,2 miliardy dolarů (120 mld. Kč), považovali Američané vždy za úspěch. Při své velikosti se však nemohla obejít bez zakopnutí. Podle agentury Reuters, která čerpá ze zprávy amerických úřadů, mohlo být až 151 milionů dolarů (2,5 mld. Kč) vyplaceno lidem, kteří na ně neměli nárok. Milion dolarů odešel na účty odsouzených a uvězněných Američanů. Téměř čtyřicet tisíc si podle všeho odnesly děti do patnácti let a podobná částka byla vyplacena mrtvým.

Skončíme zajímavou studií, shodou okolností rovněž z USA. Institut pojistitelů pro bezpečnost na silnicích (IIHS) vydal nejnovější statistiky úmrtnosti na silnicích podle jednotlivých modelů. Nejmenší šanci přežít cestu do práce už nemají řidiči SUV. Nejnebezpečnějšími vozy jsou Chevrolet Aveo, Chevrolet Cobalt, Nissan 350Z a pickup Nissan Titan. Na vině je podle IIHS absence kontroly trakce, kterou nemá dokonce 26 aut na dolním konci seznamu. Čelo žebříčku patřilo odjakživa SUV, protože se při nehodách častěji převracela. Moderní elektronika jim v tom velmi účinně brání a několik SUV se probilo mezi nejlepší. Pokud vám záleží na bezpečnosti, kupte si Audi A6, Mercedes-Benz třídy E, minivan Toyota Sienna, crossover Ford Edge, nebo velké SUV Nissan Armada (které je kupodivu příbuzné Titanu, jen mívá častěji ESP a další elektroniku). Na špičce sedí také dvojice modelů Land Roveru – Range Rover Sport a Discovery.

Martin Plaštiak

11.6.2011 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist