Autotýden Martina Plaštiaka: Pár nápadů na prázdniny

Vyhrajte Tatu Nano! Nebo chcete grilovat, opravovat, počítat mouchy? Možnosti jsou neomezené, ale hitem sezóny je ježdění v autě po Stevu McQueenovi.

Pokud milujete jídlo jen o málo méně než auta, máme pro vás pochopení. A nejen my. Těžko říct kde se vzal, ale Ford Customline z roku 1956 přezdívaný Carbeque je jednoznačně skvělý. K autu není moc co dodat, prohlédněte si obrázky obrázky v galerii. Pokud vám to podle jména nedošlo, auto neslouží k transportu osob, ale k jejich vykrmování. Je upravené jako dokonale soběstačná grilovací stanice. Volant zůstal na svém místě, motor bohužel nahradil plynový gril.

Pokud nefandíte grilování, můžete se třeba nechat sterilizovat a vyhrát Tatu Nano. Jako Indové. Zastupitelé ve městě Jhunjhunu v Rádžastánu na severozápadě druhé (zatím) nejlidnatější země světa se pokouší bojovat s přelidněním novými kreativními způsoby, a tak nabízí čerstvým kastrátům možnost vyhrát televize, motocykly, nebo nejlevnější auto světa. Podle jakého klíče se ceny přidělují nemám nejmenší tušení. Stotisícové město (údaj z roku 2001) začalo množivost svých obyvatel znovu intenzivně řešit poté, co předběžné výsledky nedávného sčítání ukázaly, že za posledních deset let přibylo v Jhunjhunu 11,8 procenta obyvatel.Pro ty, kterým testosteron nedovolí zkusit vyhrát úsporný hatchback z Indie, je tu šťavnatější výmysl amerického designéra jménem Beau Reid. GK2G, neboli Go-Kart To Go (motokára na cesty), je z karbonu a připravená váží jen 35 kilogramů. Je navíc skládací, takže se vejde do prostoru 76 x 76 x 38 centimetrů. To znamená i do kufru vašeho auta (možná). Zadní kola pohání elektromotor napájený z lehké baterie, jehož výkon bohužel neznáme. Rozjede však lehoučký stroj až na sto kilometrů v hodině. To není málo a zrychlení jistě bude intenzivní. Žádné další detaily však nečekejte, GK2G je pouhou designovou studií.

Koupit si nové auto je dobrý nápad nejen v létě a vaší nabité peněžence rád pomůže Henrik Fisker. Jeho hybridní sedan Karma už se vyrábí. Z linky finské karosárny Valmet sjíždí pět vozů týdně a do konce litopadu poběží výroba naplno, tedy tmepem tří stovek aut za týden. To není málo, jenže Fisker hlásí tři tisíce závazných objednávek. Má tak prodáno až do začátku příštího roku. Pokud jste na Autoweb omylem zabloudili ze společenské rubriky, vězte že první vyrobené auto dostane Leonardo di Caprio a brzy poté dorazí dobrá Karma také Alu Gorovi či Colinu Powellovi. Pokud se vám luxusní hybrid v zásadě líbí, jen byste chtěli něco sportovněji střiženého, podle některých zpráv chystá Fisker ještě kabriolet a shooting brake.Možná už auto máte a hledáte jen zajímavé vyžití. Můžete třeba počítat mouchy rozplácnuté na přední značce a budete i užiteční. Holandský biolog Arnold van Vliet se rozhodl spočítat, kolik zástupců hmyzí říše ročně zemře na silnicích. Svou sadu dat má, ale jistě nepohrdne ani vašimi údaji. Metodika je prostá: po každé jízdě spočítáte hmyzí tělíčka na značce, zapíšete jejich počet a ujetou vzdálenost a značku umyjete. Asi dvě stě padesát řidičů, kteří údaje pro van Vlieta sbírali, najezdilo 30 874 kilometrů. Napočítali 17 836 zvířecích mrtvol – jen na poznávacích značkách. Dalšími výpočty lze získat jen velmi hrubý odhad celkových ztrát na životech, ale v našich podmínkách by to mělo být kolem bilionu nezaviněných úmrtí ročně (plus mínus padesát procent). Van Vlietovy výsledky souhlasí s dřívějšími průzkumy. Vyjádření Euro NCAP se nám nepodařilo získat, ale Evropská komise jistě brzy nařídí nové nárazové testy.Zajímavou statistiku zveřejnila také britská pojišťovna Warranty Direct. Její specialitou je poskytování záruk na nová i ojetá auta – pojištění proti poruchám. Zaměstnanci společnosti se vydali do archivu, aby dali dohromady to nejméně spolehlivé auto Velké Británie. Vycházeli z komplexního hodnocení rizikovosti aut, kromě četnosti závad tak do výsledků promluvily průměrné ceny oprav a další faktory. Recept na finanční sebevraždu, nazvaný Monster Mk1, by byl ve skutečnosti nejspíš rychlý a zábavný. Má totiž motor z MG TF a podvozek BMW M3 – v Británii mění každý rok pružiny či tlumiče čtyřicet procent řidičů M3. Brzdy z Audi A8 také slibují velké věci, pokud tedy fungují. Převodovka z Land Roveru Freelander (každý rok jich odejde pětina) a řízení Volva V70 už tak slibně nevypadají. Pokud chcete pořádně charakterní klimatizaci, poohlédněte se v Seatu Alhambra a chlazení motoru s topením dostanete také u Seatu, jen půjde o díly z Toleda. Zapalování dodá Mercedes ze svých malých dodávek a zbytek elektroniky ponese loga Renaultu – každoročně shoří něco ve vedení čtyřem méganům z deseti. Pokud se rádi hrabete pod kapotou, je Monster Mk1 tou pravou stavebnicí na dlouhé prázdniny.Jenže my ostatní bychom si pro své auto raději zajeli do Monterey v kalifornii. Zdejší týden s automobily, který letos vypukne 15. srpna, bude jako vždy hostit několik velkých aukcí. Ta pořádaná domem RM Auctions začíná devatenáctého a prvním autem na scéně bude na pohled obyčejné Porsche 911S z roku 1970. Kdomě dvou stovek koní, dvaceti tisíc kilometrů na tachometru a nejlepší výbavy, která byla v té době dostupná, má auto také slavnou minulost. Jeho prvním majitelem byl totiž Steve McQueen. Nejen to, slavný herec dostal auto těsně před zahájením natáčení filmu Le Mans a strávil za jeho volantem první tři minuty a čtyřicet sekund na stříbrném plátně. Pokud by snad cena vyšplhala nad vaše možnosti, nezoufejte, k dispozici bude i celá řada dalších cenných kousků včetně vozu Siata 208/S Spider rovněž po McQueenovi. Jde o jedno z 35 aut s osmiventilovými dvoulitry Fiat, které malá italská karosárna postavila mezi roky 1953 a 55. Stroj proslavil právě Steve McQueen, který jej měl údajně polepený vzepnutými hřebci a říkal mu „malé Ferrari“.

Martin Plaštiak

16.7.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist