Autotýden Martina Plaštiaka: Nenávist, závist a nepochopení

Zjistíte jak zneškodnit útočícího diabetika a jak si pořídit tank. Nebo vás zajímá, kolik platí Bernie Ecclestone za službičku a kde naučí vaše dítě krást auta?

Přes svůj negativistický název by dnešní várka novinek mohla některé z vás uklidnit. Nebo naštvat, to se uvidí. Vypadá to, že zlovůle a nezájem netrápí jen českého občana. Zvlášť ilustrativní je zpráva z amerického Ohia. Dvaapadesátiletý diabetik John Harmon tu dostal nedaleko města Hamilton hypoglykemický šok. Bohužel právě seděl za volantem. Jeho kličkování přitáhlo pozornost zástupců úřadu šerifa, kteří se vydali Harmona pronásledovat. Když podezřelé auto zastavilo, zástupce šerifa bezmocnému řidiči rozbil okénko, přeřízl bezpečnostní pás a vykloubil loket. Protože se Harmon i na zemi hýbal, dostal ještě sedm elektrických šoků z Tazeru a několik kopanců do hlavy. Strážce zákona od řidiče odtáhla až dálniční hlídka, která jela náhodou kolem. Kamera na její palubě konec zásahu natočila (sledujte i další videa aut). Policisté rychle zjistili co se děje a diabetikovi pomohli. Úřad šerifa zatím z incidentu nevyvodil důsledky, pouze oficiálně vznesl vůči Johnu Harmonovi obvinění.Práci úřadů nebude chválit ani postižený Jim Starr z Velké Británie. Byrokraté mu zakázali používat invalidní vozík, který si nechal vyrobit na zakázku u TC Mobility. Jezdil na něm s rodinou na pláž a na výlety do přírody, těm je však konec. Britské předpisy malý stroj kategorizují jako tank a na ten nemá pan Starr řidičské oprávnění. Zní to jako vtip, jenže pásový vozík na čtyřiadvacetivoltové baterie je širší a těžší než připouští britské předpisy, platné pro kolečkové (pásové) židle s motorem. Protože mezi invalidním vozíkem a velkými pásovými stroji (bagry, buldozery, tanky atd.) žádná mezitřída není, má Jim Starr doma tank. Může s ním jezdit po lese, ale nesmí cestou z domu použít chodník ani silnici.

Nad jednáním úřadů v Číně těžko můžeme vynášet soudy, ale řidiči v Pekingu se musí smířit s jedním nezvyklým řešením velkého problému. Ulice jsou přeplněné auty, přesto se jen v čínském hlavním městě vloni prodalo 850 tisíc vozů. Další podobnou expanzi by Peking nezvládl, úřady proto budou přidělovat právo na pořízení automobilu formou loterie. Každý měsíc vyberou z přihlášených dvacet tisíc řidičů, kteří dostanou nové poznávací značky. Počet přihlášek přesáhl sto tisíc za pouhých pár dnů. Pravidla neplatí pro řidiče, kteří nabourají něbo svůj vůz prodají. Další nové nařízení zakazuje autům s jinou než pekingskou poznávací značkou v době trvání dopravní špičky vjezd do města. Opatření problémy nevyřeší, ale řidiči i úředníci doufají, že koupí přehlcené metropoli čas.Abychom nekritizovali jen úředního šimla, vydáme se do Itálie. Spravedlnost tu vzal do vlastních rukou dvaatřicetiletý řidič Ferrari 458. Na dálnici nedaleko Říma chvilku nervózně kličkoval za pomalým Fiatem Seicento, načež do něj zezadu vrazil. Vylekaný řidič šestistovky zajel ke kraji a vystoupil. Horkokrevný Ital byl natolik duchapřítomný, že zastavil také. Aby svého chudšího kolegu zmlátil. Netrvalo dlouho a pomáhal mu také spolujezdec, řidiči Fiatu zase přispěchal na pomoc policista, který jel náhodou kolem. Oba výtržníky z Ferrari zatkla přivolaná hlídka, policistům jsou prý dobře známí. V jejich autě se našlo přes dvacet tisíc eur. Vyšetřování incidentu probíhá, stejně jako ověřování původu peněz.

Nepravosti cítí vyšetřovatelé také kolem Bernieho Ecclestona. Policie zatkla bankéře jménem Gerhard Gibowski, který byl před pěti lety častým návštěvníkem paddocku na závodech formule 1. Pracoval tehdy pro Bayerische Landesbank a účastnil se mimo jiné jednání o prodeji komerčních páv na F1, které tehdy vlastnila právě jeho banka, fondům CVC Capital Partners. Na převodu měl Bernie Ecclestone veliký zájem, protože mu pod dohledem Bayerische Landesbank uprostřed bojů o kontrolu nad sportem hrozil vyhazov z pozice principála. Gibowski měl za zprostředkování dostat asi miliardu korun, byť vyšetřovatelé zatím neřekli od koho.A jak by měl svět fungovat podle nás? Příklad hodný následování dala nezisková organizace Machine Project z Los Angeles. Spustila projekt, v jehož rámci učí zvídavé děti krást auta. Volně přeloženo se přednášky jmenují Návod na trochu zlobení pro hodné děti: Automobilová edice. Jejich cílem je probudit v malých dětech zájem o techniku. Doba technickému vzdělání nepřeje, stále víc lidí se orientuje na humanitní obory a málokoho zajímá, jak vlastně fungují věci okolo nás. Lektoři nevykládají jen teorii, vše názorně předvádí a většinu činností včetně úniku ze zavřeného kufru nechávají děti zkusit. Pouze startování „přes dráty“, tedy správným pospojováním drátů vytržených ze spínací skříňky, děti nezkouší. Mohly by totiž dostat ránu. Kdo ví, důvěra v lidskou dobrotu možná ještě neumřela.

Zcela bez školení a naprosto legálně se dostal Němec Andreas Müller ke svému novému Mini Cooperu. Stačila maličkost: nechat si na penis vytetovat slovo Mini. Müller si cestu ke Cooperu vytyčil sám. Jeho návrh zvítězil v soutěži místního rádia, které slíbilo odměnit německobritským hatchbackem ten nejšílenější zrealizovaný nápad. Křik Andrease Müllera na tetovacím stole vysílalo rádio živě. Jezděte raději autobusem. Děkujeme.

Martin Plaštiak

29.1.2011 11:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist