Autotýden Martina Plaštiaka: Motory

Rychlý Opel, konec biolihu v USA, turbomotor od Hondy a bezvačkové ambice Koenigseggu. Zajímá vás něco z toho? Čtěte dnešní autotýden.

Protože o Opelu Astra OPC už jsme všechno četli, bude autotýden několika novým fotkám před premiérou v Ženevě jako místo premiéry dobrý dost. Žádné nové informace nemám. Dvoulitrový čtyřválec pod kapotou Astry OPC pošle samosvornému diferenciálu mezi předními koly 280 koní a čtyři sta newtonmetrů. Přední závěsy HiPerStrut by měly omezit působení mohutných sil přes řízení na volant. Ovladatelnosti auta pomůže také adaptivní podvozek.

Ve Spojených státech zadrhla kolečka čerpající biolíh do nádrží. Vědecká komise Sněmovny reprezentantů rozhodla poměrem 19 ku 7 hlasům, že než EPA nařídí navýšení podílu biosložky v benzínu na 15 procent, musí nechat zpracovat nové ekologické i ekonomické studie. EPA, Environmental Protection Agency, je státní úřad zodpovědný za ekologické regulace všeho druhu, předepisuje například průměrnou spotřebu prodaných aut. Dlouhodobě také tlačí na zvyšování podílu bioethanolu v benzínu. Je však ve svých snahách stále opuštěnější a její argumenty připadají mnohým chabé. Proto žádají experti v Kongresu nové studie. Biolíh zdaleka není zralý do muzea, jeho expanze však zadrhla už poněkolikáté – vloni utrpěli ekologisté velkou porážku, když přišli o daňové úlevy na kukuřičný líh a dotace na dovoz vzácné tekutiny z Brazílie. Jen na dotacích platili američtí daňoví poplatníci šest miliard dolarů ročně.Honda končí s výrobou svého jediného benzínového turbomotoru. Japonský výrobce u nás platí za specialistu na točivé atmosférické jednotky, kterým také je, ale od roku 2006 vyráběl jeden čtyřválec s turbem. Jednotka K23A1 o objemu 2,3 litru měla technicky blízko k dvousetkoňovému motoru 2.4 i-VTEC, který známe také z našeho Accordu. Proti jeho dvěma stům koní však mohla postavit hned 240 koňských sil a 350 newtonmetrů k tomu. Motor poháněl první generaci crossoveru Acura RDX, nový model však má jen šestiválec. Honda má za sebou pár přeplňovaných závodních motorů a několik turbodieselů, ale přeplňované benzínové motory pro silniční provoz vyráběla ve své historii pouze tři. První z nich poháněl Hondu City Turbo (Jazz) počátkem osmdesátých let, druhý se objevil v roce 1989 pod kapotou japonského Legendu, a poslední vyjel v roce 2007 pod kapotou v RDX. Evropané na premiéru turba od Hondy stále čekají.

Koenigsegg podle magazínu Car & Driver chystá bezvačkový motor s hydraulicky ovládanými ventily. Mělo by jít o evoluci stávajícího osmiválce se dvěma turbodmychadly, přestože vynechání mechanických rozvodů zavání spíš revolucí. Nejde o nový nápad. Obejíte se bez vaček je dávným snem motorářů, jen zatím žádný nepostavil za rozumné peníze jednotku, schopnou fungovat účinně a spolehlivě v silničním autě. Namísto jednoduchého systému, který by řídil každý ventil zvlášť, tak nejchytřejší inženýři stále vymýšlejí komplikovaná ústrojí odpojující válce a regulující zdvih i časování ventilů, jejichž pohyb je pevně svázán s otáčením klikového hřídele. Po cestě inovací došel zatím nejdál Fiat, jehož MultiAir sice neumí bez impulzu od vačky ventily otevřít, zavírat je však může podle potřeby. Koenigsegg chystá hned několik dalších kroků najednou. Jeho systém by měl už od počátku ušetřit čtvrtinu paliva a potenciál je přímo nedozírný. Pokud se skutečně dočkáme produkční jednotky.Jaguar C-X75 je tak fascinujícím autem, že se odborná veřejnost už víc než rok co měsíc ujištuje, zda mají Britové stále v plánu auto vyrábět. Ano, stále mají. Nejnovější zprávy vlastně jen potvrzují, co už jsme četli, ale v případě C-X75 nemůže opakování uškodit: Jaguar a Williams chtějí prodat kolem 250 aut s elektrickým pohonem a stovkou za tři vteřiny. Všechna dostanou palubní generátor dobíjející baterie, většinou poháněný přeplňovaným čtyřválcem. Několik z vyrobených C-X75 by ale přeci jen mělo mít malé turbíny od Bladon Jets, tak jako studie. A to je celé, víc nevíme, především nikdo netuší oba klíčové parametry rychlého Jaguaru – kdy a za kolik.Pryč od pohonných jednotek. Asi víte, že značka Maybach se příští rok vrátí mezi mrtvé. Mateřskému Daimleru došla trpělivost sedm let po velmi nepodařeném comebacku. Skalní fanoušci jsou zklamaní, problémem Maybachu však vždy bylo, že si takových nedokázal najít víc než pár desítek. Jak moc tragický příběh německé značky je, ukazuje zpráva magazínu CAR. Podle ní tratili Němci na každém prodaném autě 330 000 eur, 8,3 milionu korun. Výpočet je prostý: Daimler nalil za sedm let do své (papírově) nejpestižnější značky asi miliardu eur. Prodal celkem tři tisíce maybachů a kalkulačku už najdete sami. Mimochodem takový Rolls-Royce našel jen vloni přes tři a půl tisíce zákazníků.Nejen Daimler nabízí poslední šanci pořídit si malý kousek historie exkluzivity. Aston Martin prodává poslední volný One-77. Auto je v Tampa Bay na Floridě a mělo by vám na něj stačit nějakých čtyřicet milionů korun. Plus daně, samozřejmě. O barvě, výbavě a sériovém číslu auta se bohužel nic neví. Nejde však o první ani poslední vyrobený kus, ty se totiž prodaly předem, budou jednou velmi cenné.

11.2.2012 11:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist