Autotýden Martina Plaštiaka: Leden plný překvapení

Ice Man založil vlastní tým, Toyota zůstává královnou statistik a odbočování vlevo zvoní hrana. Třeba vám udělá radost aspoň první Dodge Charger (na obrázku).

Kimi Raikkönen, bývalý mistr světa ve formuli 1, přesedlal před rokem na speciál WRC. Příliš se mu nedařilo, ale na jezdce bez zkušeností to bylo podle všech zasvěcených slušné. Jenže pak se objevily zvěsti o návratu do formule 1, o změně týmů a nakonec o konci kariéry. Žádné z nich zjevně nebyly pravdivé. Kimi Raikkönen si totiž založil vlastní stáj ve WRC. Pod značkou ICE 1, financován jen vlastními sponzory, pojede finský Ice Man kompletní sezónu 2011. Značku nakonec Kimi nemění, zůstává u Citroënu, ale letošní pravidla jej přesadila z C4 za volant nového speciálu DS3 WRC.Jestliže pro WRC bylo setrvání Kimiho Raikkönena překvapením, zprávy z dílen Toyoty mohou na Evropana působit jako šok. Její severoamerická divize netrhala vloni rekordy v růstu, ale jako už několikrát předtím si připsala všechny ostatní myslitelné i nemyslitelné tituly. Prodeje značky Toyota zůstaly téměř stejné jako v roce 2009, ale Lexus vloni v USA rostl o 6,9 procenta. Díky tomu plní kolonku rekordy v Japonském výkazu za rok 2010 pojmy jako nejprodávanější model (Camry), nejprodávanější značka (Toyota), nebo nejprodávanější luxusní značka (Lexus). Zajímavé jsou například výsledky SUV Lexus GX, který si z roku na rok připsal 165,6 procenta.

Snad právě výsledky Lexusu přiměly jednat Jonathana Browninga, šéfa severoamerického Volkswagenu. Novinářům se svěřil s tím, že německá automobilka plánuje v USA velké věci, zejména v segmentu kompaktních SUV. Hned jako druhou však jmenoval kategorii velkých SUV. Do ní Volkswagen zatím ani nezkusil proniknout, byť se v USA nesměle roztahuje už několik let. V nabídce má TiguanTouareg, ale proti konkurenci Fordu nebo GM budou Němci potřebovat jiný druh aut. A větší model. VW chce do roku 2018 usednout na trůn největší automobilky světa s víc než deseti miliony prodaných aut ročně, z toho milion chce koncern prodat jen v USA. Jenže vloni se tu Němci dostali dohromady na 358 500 vozů – včetně prodejů Audi. Segment SUV je v USA zdaleka největší, tvoří 29 procent všech prodaných aut. Nejprodávanější auto, Honda CR-V, tu vloni našlo přes dvě stě tisíc zákazníků, Tiguan jen asi dvacet tisíc a Touareg čtyři tisíce.Jak by měl Volkswagen uvažovat, předvedly v Detroitu General Motors. Novinka o konceptu GMC Sierra All-Terain HD (video nahoře) se k vám měla dostat dřív, ale malým nedopatřením tak říkajíc spadla pod stůl Studie stojí na základech pick-upu GMC Sierra, ale je kratší, širší a vyšší. Za obrovskou maskou chladiče ukrývá nemenší motor, osmiválcový diesel Duramax o objemu 6,6 litru. Sierra All-Terrain HD má čtyři stovky koní a tisíc newtonmetrů, díky nimž utáhne neuvěřitelných pět tun a osm set kilogramů. Uveze 1225 kilogramů (což je méně než zvládne nový Ford Ranger). Auto má dvacetipalcová kola obutá do pneumatik BF Goodrich KM2 a off-roadové tlumiče Fox. Sílu na všechna čtyři kola posílá auto přes elektronicky řízené diferenciály a podvozek dostal také elektronicky opojitelný přední stabilizátor.

Vraťme se na chvíli do Japonska k Toyotě. Velká automobilka zůstává u hybridů, ale také ona musí své zákazníky držet v nadšeném napětí. Slovo napětí není samoúčelné, budeme mluvit o bateriích. Toyota se brání přechodu na lithiové články. Částečně si Japonci prostě nechali ujet vlak, ale moderní baterie mají několik objektivních nevýhod. Lithiové články vyrobené pomocí nejrozšířenějších technologií jsou toxické a nerecyklovatelné. Především však jejich potenciál podle Toyoty nesahá dostatečně daleko. Automobilka proto zkoumá možnosti magnéziových baterií. První použitelný článek na hořčíkové bázi chtějí Japonci představit za deset let. Pak snad ujedou elektromobily víc než dvě stě kilometrů.A přesto bych vám doporučil shánět se po úplně jiném autě. Pokud vše půjde podle plánu, už si ho bohužel nekoupíte. Bylo vydraženo 20. ledna (pro mne teprve bude, ale nedá se nic dělat). Koncept Dodge Hemi Charger vznikl v roce 1964, aby světu předvedl nový sedmilitrový osmiválec (426 Hemi). Dodnes je možná nejcennějším strojem v historii značky Dodge. Není těžké uhodnout proč – první Charger, jediný stroj svého druhu, ukrývá pod kapotou jeden z patnácti původních závodních sedmilitrů Hemi. Zadními koly sice otáčí přes třístupňovou automatickou převodovku, ale šest stovek koňských sil by se mělo s nedostatkem převodů poprat důstojně. Rozvášněné koně krotí hydraulicé bubnové brzdy. Auto naposledy změnilo majitele v roce 2007 za milion sto tisíc dolarů.

Odbočujete rádi vlevo? Pokud ne, vaši averzi sdílí celá řada řidičů a společností. Zásilková služba UPS údajně plánuje svým dodávkám trasy tak, aby musely co nejméně odbočovat vlevo. Ve spojených státech se rozmáhá trend stavby křižovatek, které odbočování vlevo znemožňují. Silnice donutí řidiče z vedlejší najet na hlavní tah, na němž se po pár desítkách metrů otočí do protisměru, kde odbočí doprava. Kdo byl třeba v Egyptě, bude tento systém znát. Co vypadá komplikovaně, ve skutečnosti funguje. Na státní univerzitě v Severní Karolíně porovnali data ze třinácti takových křižovatek s několika tradičně uspořádanými kříženími. Nový systém zkrátí průměrný čas průjezdu o dvacet procent a riziko nehod snižuje o 46 procent. Nehod s těžkým zraněním je na nových křižovatkách dokonce o 63 procent méně.

Martin Plaštiak

22.1.2011 10:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist