Autotýden Martina Plaštiaka: Kopanec

Naklepe ledviny lépe invalidní vozík, nebo desetiválec z náklaďáku? Záleží, zda míříte na Ring, nebo zamrzlé jezero. Vždy samozřejmě můžete sáhnout po něčem mezi.

Jméno Colin Furze nejspíš neznáte stejně, jako ho neznám já. Anglický instalatér však není úplně anonymní personou, do médií se dostal už svým skútrem s plamenometem a drží světový rekord jako tvůrce nejdelšího motocyklu. Tentokrát se rozhodl zapsat do Guinnessovy knihy díky výkonu. Vytvořil nejrychlejší invalidní vozík na světě (fakticky jde o tak zvaný mobility scooter, ustálený český překlad jsem nenašel). Osadil původně elektrické vozítko dvoutaktní jednoválcovou stopětadvacítkou z motokrosové motorky, a přestože výkon Furze neuvádí, takový motor má ke čtyřicítce koní. To není špatné. Malá zadokolka jezdí přes 110 kilometrů v hodině, a to zřejmě i po ledě. Přesně to totiž uvidíte na videu, které je přiložené v boxu vlevo.

Na opačném konci pomyslného spektra výkonů operuje dlouhá léta Dodge a jeho Viper. Výroba druhé generace skončila před nějakou dobou a třetí se teprve chystá, přesto je tým americké automobilky nebývale aktivní. Drží oficiálně uznávaný rekord Nordschleife v kategorii produkčních vozů, pro který si dojel před pár měsíci s Viperem ACR. Jenže Dodge má v garáži ještě rychlejší auto: Závodní ACR-X. A právě ten před pár dny obkroužil Severní smyčku za sedm minut a tři sekundy. Technicky vzato zřejmě nejde o rekord, mezi „téměř produkčními“ auty vede tabulku Pagani Zonda R (6:47,50 min). Pořád je ale ACR-X zatraceně rychlé, zvlášť na stroj, který má velmi blízko k sériové produkci. Desetiválec o objemu 8,4 litru posílil ze 600 na 640 koní a auto shodilo nějakých sedmdesát kilo.A teď tedy to něco mezi, slíbené v perexu. také máte někdy pocit, že vás nejlepší věci obchází obloukem? Nikdy to nebyla větší pravda, než při premiéře nové ostré Hondy Jazz. Pravda, auto nebude na prodej, míří do australského šampionátu v rally. Jazz dostal benzínový dvoulitr a jeho přední kola pohání 249 koní (v 8500 otáčkách) a 193 newtonmetrů. Snad se časem dočkáme něčeho podobného i v Evropě. Nejlépe pod kapotou silničního auta.

Sotva začal prodej prvního tříválcového Focusu a novináři po celém světě už spekulují o dalším osudu nového nejmenšího člena rodiny EcoBoost. Asi víte, že malý motor má stejný výkon jako temperamentní šestnáctistovka Ti-VCT, tedy 125 koní. K tomu ovšem slibuje lepší průběh dodávky síly a nižší spotřebu. Jenže 125 koni to úfdajně neskončí. Mluví se o silnějších verzích litrového EcoBoostu, které by měly mít v extrémním případě pod kapotou Fiesty ST až 180 koní. Tato verze údajně dostane k jednomu velkému turbu menší elektricky poháněný kompresor.

Z vedení Fiatu se dostaly na světlo další informace o chystaných rychlých pandách. Nejsilnější verze dostane kolem 105 koní z dvouválce TwinAir. To není úplně dobrá zpráva, stará Panda 100HP byla skvělá především díky bláznivé povaze svého realtivně velkého motoru (1.4 FIRE). Něco takového nemůže mizerně reagující TwinAir napodobit. Silná Panda bude mít znovu jen lehce přes sto koní ze dvou důvodů: Fiat nechce konkurovat Abarthu 500 a TwinAir o objemu 875 krychlových centimetrů má právě u hranice 105 svůj konstrukční limit. Italové by museli investovat spoustu peněz, aby tuto hranici překonali.Bentley údajně chystá něco výkonu navíc pro svůj dvanáctiválec do W pod kapotou Continentalu. Postarší motor pozbyl velkou část atraktivity s premiérou nového osmiválce, který je výrazně levnější, úspornější a podobně výkonný. Moderní osmiválcový čtyřlitr má 507 koní, dvanáctiválec vládne 575 koňským silám, jenže podle papírových specifikací bude reálný rozdíl ještě daleko menší. A zákazníci to nejen vědí, nebojí se ozvat. Bentley proto dvanáctiválci konečně chystá tolik potřebnou omlazovací kúru.

Šeptá se také o chystaných novinkách u General Motors. Nejspíš jsem o tom už někde psal, ale opakování neuškodí: u GM údajně chystají přeplňovanou verzi svého přímovstřikového šestiválce o objemu 3,6 litru. Motor se dvěma turby má mít kolem 430 koní. Mohl by se objevit například pod kapotou nejsilnější verze sedanu Cadillac ATS, které určitě uvidíme také v Evropě. Na celé zprávě není nic neuvěřitelného, turba pro svůj šestiválec chystá také ChryslerFord už má podobný motor dávno.

Martin Plaštiak

25.2.2012 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist