Autotýden Martina Plaštiaka: Konec

Závěry vyšetřování nehody Dana Wheldona doplňuje řada méně depresivních, přesto ne dobrých zpráv. Tedy až na jeden veselý omyl Volkswagenu.

Doufám, že alespoň někdo měl chvilku strach, že v sobotu nebude na Autowebu co číst. A že nebylo moc takových, kteří měli radost. První potěším, druhé zklamu, jen mě posledních pár dnů překvapilo množství událostí a projektů, které souvisí s konci a novými začátky. Snad příliš neprohloubí vaši předvánoční depresi.

Abychom byli aktuální, začneme Saabem. Soud ve Vanersborgu měl včera rozhodnout o tom, zda ukončí ochranu před věřiteli, kterou automobilce před čtvrtrokem poskytl. Pak ale bylo slyšení přeloženo na pondělí. Objevila se totiž nová skutečnost, nucený správce automobilky Guy Lofalk požádal o své odvolání. Protože o to samé žádá Saab už měsíce, měl soud vyhovět, ale neučiní tak. V pátek vydal prohlášení, že v tuto chvíli Lofalka odvolat nemůže. Důvody nejsou dostatečně závažné, aby ospravedlnily výměnu na tak klíčovém postu pouhé tři dny před tím, než bude jasno o budoucnosti automobilky. Rozumějte tomu tak, že Guy Lofalk možná odejde nahrazen Larsem-Henrikem Anderssonem, ale až pokud Saab vyvázne z pondělního jednání se zdravou kůží. To je zatím vše, jen ne pravděpodobné.Ke konci dospělo vyšetřování smrti Dana Wheldona. Jak asi víte, zemřel třiatřicetiletý šampion IndyCar za volantem svého monopostu 16. října 2011 při Las Vegas Indy 300. Závěrečná zpráva z vyšetřování říká: „několik faktorů, které nejsou při závodění neobvyklé, se spojilo takovým způsobem, že si vyžádaly danův život“. Šlo tedy o nehodu. Není možné určit jedinou příčinu smrti, protože není jasné, zda by dan Wheldon nezemřel, i kdyby se události vyvíjely jinak.

IndyCar se do Las Vegas příští rok nevrátí kvůli obrovským rychlostem dosahovaným na zdejší trati i její velikosti. Propustnost oválu (na startu stálo 34 aut), rychlosti až 360 kilometrů v hodině i fakt, že tu není jasně definovaná závodní stopa a auta se pohybují po celé šířce okruhu, posílily 16. října všeobecný zmatek. Nabouralo 15 aut, některá z nich stejně jako to wheldonovo vzlétla a několik narazilo do hrazení nad úrovní bezpečnostní bariéry – tedy do pletiva. Jen Dan Wheldon bohužel narazil kokpitem, tedy hlavou napřed. V Las Vegas se pracuje na úpravách oválu tak, aby se mohl vrátit do šampionátu napřesrok, a Dallara přemýšlí, jak dál vylepšit chystaná nová auta – které ponesou wheldonovo jméno – tak, aby se při nehodách lépe držela při zemi.Utrum mají také motocykloví vrazi v Hondurasu. Prezident Porfirio Lobo Sosa požádal zákonodárce, aby na šest měsíců zakázali jízdu ve dvou (a víc) lidech na jednostopých strojích. Spolujezdci upadli v nemilost poté, co došlo ke dvěma vraždám významných osobností, které zastřelili spolujezdci z motocyklu projíždějícího kolem. Honduras má v současnosti s vraždami problém. Na jeho území rozšiřují svá teritoria drogové kartely z Mexika a počet vražd vzrostl na 82 na sto tisíc obyvatel. Země už posílila policejní sbory vojáky a staví se na odpor pašerákům kokainu, který přes Honduras proudí z jihu na sever. Spolujezdci na motocyklech samozřejmě nejsou největším problémem, úřady prostě jen bojují s nečekaně účinnou taktikou.Zajímavého omylu na internetových stránkách Volkswagenu si před pár dny všimla média. Znáte takové ty barevné štítky s energetickými třídami? Mají sloupečky od A po G a informují orientačně o hospodárnosti spotřebičů. V Německu se objevují i na autech. Na rozdíl třeba od lednic mohou vozy spadnout klidně do třídy G a Volkswagen několik takových má. Na tištěných štítcích v prodejnách bylo vše označeno korektně, jenže na internetové stránce automobilky měly tabulky navíc ještě sloupeček označený H. Žádné auto samozřejmě třídu H nedostalo, zato všechna vypadala na pohled úspornější. Volkswagen se omluvil, že jde o politováníhodné nedopatření, ne o cílený pokus vypadat lépe. Problém napravuje.Konec bezstarostnému pití pro americkou mládež zajistil po dvou letech naléhání senátor Bob Casey. Apple stáhl z App Store aplikaci, která umožňovala padělání řidičských průkazů padesáti států unie. Stačilo nahrát fotku, napsat jméno a falešný řidičák vytisknout. Aplikace měla oficiálně sloužit pro zábavu, ale šla přirozeně snadno zneužít. Úřady i několik organizací upozorňovalo Apple Computers na problematickou povahu aplikace víc než dva roky, ale společnost zareagovala až na výzvu senátora Caseyho. „Jsem přesvědčen, že tato aplikace představuje hrozbu pro veřejný pořádek i národní bezpečnost a žádám, aby byla okamžitě odstraněna z App Store,“ napsal Bob Casey. Pak program zmizel ze světa. Mladí tak musí shánět řidičáky jinak.

Přestože jsem na to narazil v článku o historii BMW, raději ještě jednou: Moderní interpretace BMW M1 se zatím nedočkáme. Soupeř pro Audi R8 má v Mnichově silné zastání, opozice je bohužel silnější. Informaci vyslal do světa Matt Russel, produktový manažed divize M v Severní Americe: „Diskutovali jsme všechny možnosti, ale potřeby exkluzivního superauta jsme se nakonec nedobrali. Věřím, že už superauta v nabídce máme, až na to, že jsou dvě v jednom: Manažerské vozy s výkony superaut. To je podstate všach modelů divize M.“ Pan Russel má pravdu v tom, že M3 za R8 výrazně nezaostává. Bohužel se – stejně jako celé BMW – tragicky mýlí v tom, že by se něco alespoň trochu zajímavějšího automobilce nehodilo.

17.12.2011 3:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist