Autotýden Martina Plaštiaka: jak vyměnit mobil za Boxster

Závody, závody, závody. A navigace. Chtěli byste vidět Loeba za volantem Mini? Pokud chcete Boxster, učte se umění výhodné směny. A pozor na parkování.

Svou dobrodružnou povahu nám tento týden připomíná jinak trochu nudný Citroën. Snad inspirována pětaosmdesátimetrovým skokem Sebastiana Loeba na jaře v Turecku, vybrala automobilka deset nejlepších fotek svých skákajících speciálů WRC. Úspěšný boj s gravitací na ní předvádí stará Xsara i nejnovější C4. Obrázky pochází z několika sezón od roku 2001 až po letošek a vznikly na Novém Zélandu, ve Švédsku, Itálii, Norsku a samozřejmě ve Finsku. Když už jsme u rychlých Citroënů, po internetu krouží první fotky DS3 WRC se Sebastienem Loebem za volantem. WRC čeká od příštího roku velká změna pravidel a nová auta chystá celá špička.

Už jste si mohli přečíst, že návrat do WRC plánuje britský Prodrive. Tým Davida Richardse něco chystá, o tom jsem už infomovali, jenže jsme možná byli vedle se značkou. Internet se plní zprávami, že v Banbury nepracují na závodní Toyotě, nýbrž na speciálu Mini Countryman WRC. Mini má historicky k rally blízko a bylo spíš otázkou času, kdy se k účasti odhodlá. Podnětem mohla být změna pravidel, směřující ke snížení náklad. Drahý sport už opustila většina značek včetně SubaruMitsubishi, které bývaly se soutěžemi neodmyslitelně spjaty. Zůstává jen dvojice Ford-Citroën, ale příští sezónu je nějspíš někdo doplní. A vypadá to na Mini. Oficiální potvrzení by mělo přijít v nejbližších dnech.Svět rally také zřejmě nepřijde o talent Kimiho Räikkonena. Fandové monopostů nikdy nepřestali prorokovat Finův rychlý návrat do formule 1, jenže jejich spekulace nejsou ničím jiným než odrazem zbožných přání. Kimi se zpět pod Bernieho křídla nechystá a v Bulharsku, kde mimochodem hned dvakrát boural, sdělil médiím, že se mu ve WRC líbí a formuli 1 nepostrádá. Konečné rozhodnutí však prý teprve učiní. Šéf závodních aktivit Citroënu Olivier Quesnel věří ve Finovu loajalitu: „Jsem si jist že zůstane. Opravdu ho to baví a chce uspět. Odjel jeden rok a pokud má něco dokázat, bude potřebovat ještě jeden.“ Své přidává také Kaj Lindström, Räikkonenův navigátor a bývalý spolujezdec Tomiho Mäkkinena: „Má obrovský talent, chybí mu jen zkušenosti. Tvrdá práce, kterou jsme odvedli, se začíná projevovat.“

I bez Kimiho se ovšem věci ve formuli jedna hýbou. Podle Eurosportu dosáhl tým Hispania Racing (HRT), nejpomalejší z nováčků na trati, dohody s Toyotou. Té po náhlém odchodu zbylo na konci loňského roku obrovské technologické centrum a hromada zcela zbytečných lidí a dílů. Dohodnutý prodej materiálu a know-how týmu Stefan GP padl, když se srbský projekt do F1 nedostal. A pak se u HRT pohádali s Dallarou, dodavatelem svých šasi, a zavolali Japoncům. Ti slíbili nejen dodat hotové auto, vyvinuté pro letošní sezónu, ale také vyhradit technikům HRT místo v komplexu v Kolíně. Toyota už začala najímat zpět někeré z propuštěných zaměstnanců.Titulky psal také tým Force India, ovšem z úplně jiných důvodů. Po zákazu tabákové reklamy v F1 převzali vyklizené pozice s velkou ochotou prodejci alkoholických nápojů. Force India konkrétně sponzoruje palírna Whyte&Mackay ze skotského Glasgow. Ta připravila pro tři jezdce týmu speciální whisky. Adrian Sutil, Vitantonio Liuzzi a Paul di Resta si lahve převzali na velké ceně Velké Británie v Silverstone. Obsah lahví však nebyl shodný, každá byla namíchána speciálně pro konkrétního jezdce tak, aby „odrážela jeho charakter“.

Steven Ortiz z Kalifornie nic zadarmo nedostal. Ještě před pár měsíci měl jen starý mobil a velký sen: pořídit si Porsche Boxster. Dál už příběh připomíná pohádku o dědečkovi, který vyměňoval pletací jehlici. Steven se vrhnul na mezinárodní síť Craigslist, kde se mu podařilo zmiňovaný mobil proměnit ve vytoužený Boxster. Nebylo to však jednoduché. Nejprve prý vyměnil telefon za iPod, ten pak vystřídala terénní motorka a odtud vedla cesta přes celou řadu aut všech kategorií. Na jejím konci stojí stříbrný německý roadster z roku 2000. Nemůžeme než gratulovat.Dobrodruhy celého světa potěší nový doplněk v nabídce Moparu, továrního úpravce značek skupiny Chrysler. Trail Edition Camper je poměrně nenápadný vozík na terénních pneumatikách, který se jednoduchým zásahem změni ve stan až pro čtyři lidi se stolkem a křesly. Koupelnu a záchod budete hledat marně, ale jako rychlý nocleh v divočině poslouží malý přívěs výborně. Je totiž primárně určen majitelům jeepů, především extrémních wranglerů. Díky světlé výšce až 38 centimetrů s nimi dojede kamkoli. Za příplatek je možné pořídit doplňky jako ochranné plechy na podvozek, cena začíná u dvou set tisíc korun.

Když už jsme u ježdění v blátě, největší britský online prodejce aut, Autoquake, provedl ve Spojeném království malý průzkum. Dotázal se více než tisícovky motoristů, jak často myjí své auto. Výsledky nejsou tak překvapivé jako některé jejich analýzy, i když mě možná mě v komentářích vyvedete z omylu. 34 procent řidičů prý myje svá auta jednou za půl roku, 13 procent jednou ročně a další čtyři procenta auto nemyjí vůbec. Ženy jsou prý méně čistotné než muži, 56 % z nich svůj vůz myje (nebo nechává mýt) dvakrát ročně nebo ještě méně. Podle specialistů Autoquake je to špatně, ačkoli jejich argumenty přesvědčivě nevypadají. Nelze než souhlasit, že čisté auto má při prodeji větší cenu než špinavé, ale co se užívání týče, obyčejná Octavia dojede na chalupu a zpět špinavá stejně dobře jako čistá. Barva nejezdí.A ještě jedna studie, tentokrát z dálen Halfords, britské společnosti obchodující s automobilovými doplňky. Z pěti set dvou dotázaných připustilo plných sedmdesát procent, že se alespoň jednou měsíčně hádají v autě. Nejčastější příčinou jsou neshody při navigace, více než třetina respondentů prohlásila hádky nad mapou za něco zcela běžného. Pětaosmdesát procent dotázaných mužů i žen připustilo, že se obvykle hádají proto, že manžel za volantem nechce zastavit a zeptat se na cestu. Poněkud kuriózně má ve svůj smysl pro orientaci naprostou důvěru čtvrtina žen, ale jen devět procent mužů. Takže si raději kupte navigaci.

Jako z nejčernější z černých komedií zní zpráva o malování čar v Manchesteru. Zaměstnanci zdejších technických služeb dostali za opatřit silnici na několika místech, kde bylo předtím parkování povoleno, vodorovným značením, které stání zakáže. Nechtělo se jim čekat až odjedou zaparkovaná auta, a tak si s sebou do práce vzali vůz s jeřábem. Parkující auta prostě nadzvedli a čáry namalovali pod ně. Teď přijde ta vtipná část: pod několika vozy totiž nestihla ani zaschnout barva, než jejich řidiči dostali pokutu za špatné parkování. V odvolacím řízení se naštěstí vše vysvětlilo a nikdo nic neplatil.

Martin Plaštiak

24.7.2010 6:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist