Autotýden Martina Plaštiaka: Co zítra?

Budou auta hezčí, spolehlivější a levnější? Bude práce klidnější? Koupí si každý z nás vlastní supersport?

Silvestrovská vydání článků by měla být vtipná, nadnesená, zábavná a kdo ví co ještě. Stejně jako před týdnem budu okázale originální a nabídnu vám jen docela obyčejný autotýden. Navíc tentokrát plný fotek, které vhodným způsobem šetří text.

Automobilku De Tomaso už jsme tu párkrát skloňovali. Nejen nám byly její supersporty vždy sympatické. Argentinec Alejandro De Tomaso slavil největší úspěch s modelem Pantera, vyráběným jednadvacet let, ještě před ním však vyráběl jiný supersport. A nevím jak vám, ale mě se Mangusta odjakživa líbila víc. Po stránce obchodní velkým úspěchem nebyla, prodalo se jen 401 aut s osmiválci od Fordu. Designéry však Mangusta inspiruje dodnes. Práci Giorgetta Giugiara převedl do jazyka roku 2012 Maxime de Keiser a vy ji najdete v galerii (na prvních čtyřech obrázcích je původní Mangusta).

Počítačový koncept si prohlédněte o to lépe, že s návratem značky De Tomaso to ani v příštím roce nevypadá příliš dobře. Dohromady se ji pokoušel dát podnikatel Gian Mario Rossignolo, ale nezačal šťastně. Crossover Deauville představený v Ženevě širokou veřejnost na kolena nesrazil. Rossignolo slíbil zajímavější auta, jenže v posledních deseti měsících jsme se ničeho velkého nedočkali. De Tomaso má zjevně opět problémy, prodává totiž celý projekt Deauville do Číny. Společnost tím údajně získala asi dvanác milionů eur – 310 milionů korun – na důležitější projekt supersportu Pantera. Snad budou stačit.Nesmělý první krok Lotusu na cestě za těžší budoucností, šestiválcový model Exige, se ve Frankfurtu představil také v závodních barvách. Nebyl to jen vtip. Lots Exige R-GT má za sebou první testy na sever od Turína a výrobce v nich bude po novém roce pokračovat. Auto se postaví už na start Rally Monte Carlo, která začíná 17. ledna. Pojede i další asfaltové soutěže včetně Tour de Corse a Rally Sanremo. Exige R-GT má kompresorem přeplňovaný šestiválec z Evory S o objemu 3,5 litru a výkonu 350 koní. Víc v galerii. Lotus vykročí do příštího roku dobře vyzbrojen, před pár dny poprvé úspěšně nastartoval nový motor pro monoposty IndyCar, a také vývoj osmiválce do chystaných silničních modelů probíhá podle plánu.

Na závodní tratě míří také Toyota Prius. Přestože postavit speciál s karoserií rodinného hybridu proti novému Subaru BRZ v závodech SuperGT vypadá jako prvotřídní hloupost, Prius GT300 původní model příliš nepřipomíná. Zatím nemáme mnoho informací a známe jediný obrázek, který najdete v galerii. Kromě tradičně pojatého Subaru se na startu objeví také speciál Honda CR-Z, kterým prý tým Jima Gainera – věřte nebo ne – nahradil loňské Ferrari F430 GT.

Ještě jednou Toyota, tentokrát však bez závodní příchuti. Někdejší světová jednička vévodila v roce 2011 potřetí v řadě tabulkám automobilek s největším počtem svolaných vozů. Jde o Americké statistiky, dostat se k evropským číslům je obtížnější. Toyota letos vyhlásila celkem třináct akcí, v jejichž rámci opravila tři a půl milionu aut. Druhý letos skončil Ford, když v deseti vlnách svolal 3,2 milionu vozů. Statistiky mu kazí především tři akce týkající se celkem 2,7 milionu pickupů F-150. Třetí Honda doplatila na problémy s převodovkami modelů Accord, CR-V a Element, kterých svolala na 1,5 milionu. Celkem to výrobce dotáhl na dva miliony kusů v deseti akcích. Rekordmanem v počtu svolávacích akcí byla skupina General Motors, která jich vypsala 21. Dotkly se však jen necelého půlmilionu aut. Celkem letos NHTSA eviduje 130 svolávacích akcí, o šest méně než vloni. Do statistik se zapsal i Rolls-Royce, Lotus nebo Maserati.Nepříjemný zážitek má za sebou rodina jistého Davida Higginse z Texasu. Když se Higgins vydal před pár dny s manželkou a dcerou do Nového Mexika na lyže, nepočítal s tak špatným počasím, jaké jeho GMC Yukon po cestě potkalo. V jednom táhlém stoupání začala zadní kola prokluzovat a celé auto sklouzlo pomalu bokem napřed do příkopu. Toho dne napadlo opravdu hodně sněhu a rodina stihla tak tak zavolat policii, než sníh velké SUV zcela pohřbil. Podmínky byly bohužel příliš náročné i pro záchranné sbory. Rodina Davida Higginse strávila pod sněhem dva dny, její telefony se vybily a téměř jí došel kyslík. Naštěstí s sebou higginsovi měli dostatek vody a jídla, takže se ve zdraví dožili záchrany.Volkswagen slibuje svým zaměstnancům znovuobjevené volno. Po dohodě s odbory bude třicet minut po skončení pracovní doby vypínat své e-mailové servery vedené společností Blackberry. Evropští manažeři, kteří si stále častěji stěžovali na absenci soukromí, tak budou mít každý den až do rána klid. Nástup smartphonů zjevně nepřinesl jen pozitiva a sociální jistoty.Pěkný dárek si nadělilo také pár neznámých dražitelů na aukci Profiles in History. Už jsem o ní psal – na seznamu byl mimo jiné kostým Steva McQueena z filmu Le Mans a DeLorean DMC-12 z třetího dílu Návratu do budoucnosti. Kostým v barvách Gulf Oil měl vynést slušných tři sta tisíc dolarů, nakonec ho však někdo koupil za víc než trojnásobek: 984 000 dolarů. To je téměř dvacet milionů korun. DeLorean vystrojený k cestování v čase si vedl hůř, ale stále dobře – vynesl 541 200 dolarů, což je přes deset milionů korun.

Jaký byl váš ježíšek? A bude to příští rok lepší? Přeji vše nejlepší do nového roku!

31.12.2011 2:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist