Autotýden Martina Plaštiaka: Čelem vzad a utíkat!

Když neumíte napravit své chyby, zameťe stopy. Někdy stačí utrousit pardon s poznámkou, že se vlastně tolik nestalo. Kapitulovat můžete vždycky.

Když nemůžete vyhrát, utečte. Toyota v roce 2009 stála a nechala po sobě házet rajčata. Uteklo mnoho měsíců a zelenina stále létá. Přitom elegantní úprk je dobrým řešením, jak předvedl tento týden Volkswagen. V USA vyhlásil svolávací akci na nový Brouk. Problém se týká dvaceti sedmi aut, vyrobených od 1. do 22. září roku 2009. Ten měsíc vstoupily ve Spojených státech v platnost nové předpisy o ochraně posádky a stárnoucí módní zboží potřebovalo na přizpůsobenou tři týdny přes čas. Němci mezitím vyráběli dál a americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu nařídil uvést všechna problematická auta do souladu s předpisy. Volkswagen vyhoví… po česku. Pozval majitele do servisů, a aby snad nevznikly pochybnosti, vymění rovnou celá auta. Ne však za nová. Majitelé dostanou vozy vyrobené v srpnu 2009. Ty rovněž neplní normy platné od září, jenže předpisům platným v době své výroby vyhovují. A svět bude lepší.Malou otočku spojenou se strategickým ústup(k)em udělali šéfové britské veřejnoprávní televize BBC, i když ochotou se nepřetrhli. Jako obvykle jim zavařila trojice moderátorů pořadu Top Gear. Jeremy Clarkson a spol. už urazili desítky národů a nikdy z toho nebyl větší problém. Až se ozvali Mexičané. „Mexická auta budou líné, ospalé, naduté a ohavné věci s velkým knírem, opřené v polospánku o plot zírajíc na kaktus, oblečené do prostěradla s velkou dírou uprostřed,“ komentoval Mastrettu MXT Richard Hammond. Moderátoři měli komentáře také k osobě mexického velvyslance v Británii, který však nespal a nezapomněl podrážděně reagovat. Chvíli po něm se s oficiální žádostí o omluvu přidaly i mexické úřady a urážlivější Mexičané vyzývají svou vládu k žalování BBC. Požadované omluvy se jim dostalo, jenže s dovětkem. BBC prý nechtěla nikoho urazit, ale vtipy na úkor nectností některých národů (včetně Britů) prostě k Top Gearu patří.Konec ledna přinesl první průběžné výsledky souboje o místo nejlepšího zachránce planety. Chevrolet Volt vede po prvním celém měsíci na trhu v USA před Nissanem Leaf o několik délek, americká automobilka dodala v lednu 321 hybridů proti 87 japonským elektromobilům. Pokud započteme i čísla za prosinec – první Leaf dorazil k zákazníkovi 12. 12., Volt jeho příklad následoval o tři dny později – rozdíl se ještě prohloubí. Zatímco Nissan vloni předal zákazníkům 19 elektromobilů, Chevrolet měl prosinec o pět aut silnější než leden. Takže po seznamovacím kole je stav 647:106 ve prospěch Voltu. Ale nedělejme předčasné závěry. Nissan dodal další auta do Japonska (v prosinci asi šedesát). Ale především: zatímco u Chevroletu usilovně přemýšlí, jak dostat výrobu k hranici sto tisíc aut za rok, Nissan v roce 2013 (a v každém dalším) vyrobí čtvrt milionu leafů.

Pomalý rozjezd do rally sezóny 2011 mělo Subaru. Konec tovární účasti ve WRC nebyl jedinou kapitulací posledních několika let. Japonci vyklidili řadu scén a krátce po krizi toho začínají litovat. Značku opustila slavná jména – Petter Solberg zjistil, že to jde i na Citroënu, Ken Block točí nové díly Gymkhany s Fiestou a Travis Pastrana utekl do NASCAR. Comeback zahájilo Subaru v Americe, kde spustilo tovární podporu týmu Pleiades. Napoprvé to nevyšlo, tým měl velké problémy a byl poražen soukromníky. Ti paradoxně sedlali také Subaru Impreza, ovšem minulé generace a navíc homologované v pomalejší třídě Super Production. Tovární tým se nakonec vyšplhal na druhé místo, ale historicky prvnímu vítězství auta Super Production v mistrovství USA zabránit nedokázal.Pořádnou otočkou zavání poslední spekulace o plánech BMW. Už oficiálně víme, že v Mnichově chystají několik aut s pohonem předních kol. Majitelům je to prý jedno, rozdíl nepoznají. Jenže kdosi soukolí internetových diskusí si auta chystaná do roku 2016 spočítal a došel k číslu třináct. A to je hodně na automobilku, která si dosud předokolky důsledně zakazovala. Pokud se temná vize naplní, půjde o jeden z největších obratů v historii německého automobilismu. Výčet naštěstí zahrnuje i modely Mini, ale pohon předních kol se objeví třeba v nabídce příští generace X1.Stejně velkolepou obrátku chystá Ford. Jde o ryzí spekulace, byť z dílen dobře informovaného Auto Expressu. Umíte si představit američtější supersport než Ford GT? Raketa s osmiválcem místo trysky by se měla do několika let vrátit. Místo kusu detroitské oceli s předpotopním motorem a obrovským kompresorem však dostaneme daleko sofistikovanější stroj. Auto Express píše o přeplňování turbem, výkonu přes šest set koní a především pohonu všech kol. Co víc, koly na pořední nápravě by měly otáčet elektromotory. To, přátelé, znamená hybrid. A to je nejčistších sto osmdesát stupňů v americké historii.

A co znamenají obrázky v galerii? Dobře se hodí k dnešnímu názvu, ale je to ve skutečnosti jméno článku, které se přizpůsobilo. Smršť otočených fotek nastartoval server Autoblog.com, který zveřejnil obrázek s Nissanem GT-R jako svou fotku týdne. Za jediný den zplodili fanoušci na několika fórech celou sbírku aut. Líbí se vám víc GT-R, které trochu připomíná futuristickou variaci na Bentley Continental GT, nebo Porsche Cayman, které se otočením změnilo v karikaturu 911?

Martin Plaštiak

5.2.2011 11:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist