Autosport International – The Racing Car Show 2010

Co všechno přinesl veletrh věnovaný okruhovým závodům a rally?

Nejprestižnější světový veletrh motosportu v anglickém Birminghamu letos oslavil již 20 let a každý, komu koluje v žilách alespoň trocha benzínu, si zde přišel na své.

Mezinárodní veletrh sportovních a závodních vozidel se honosí poněkud komplikovaným názvem, alespoň co se týče délky, to mu ovšem neubírá na exkluzivitě. Nepleťte si tuto akci se světovými autosalony v Paříži, Ženevě, Frankfurtu…, protože v Birminghamu jde o motorsport od motokár až po rally, od cestovních vozů po F1.

V NEC aréně bylo propojeno několik výstavních hal do dvou obrovských komplexů, kde bylo možné vidět, koupit a zjistit si cokoli o tématice motosportu, vyjma zázračných mycích prostředků.

Modely a suvenýry

Většina modelů a modýlků byla k dostání v obvyklých velikostech, od poměru 1/64 až k velikostem 1/12, od velice příjemných cen po závratné částky. Modely F1, WRC, Le Mans prototypů bylo všude spousta a ty dražší třeba i s podpisem konkrétního jezdce. Dodnes nemohu z hlavy dostat úžasný model formule od Lotusu v poměru 1/18 za 2750 liber.

Mezi nepřeberným množstvím suvenýrů byly k dispozici DVD, fotografie, kalendáře, knihy, části vozů F1, helmy jezdů F1 a oblečení pro malé i velké.

Simulátory

Simulátory byly téměř na každém rohu a samozřejmě i u těch nejhorších jste si sedli aspoň do skořepiny a koukali na jeden LCD displej, progres pokračoval panoramatickým pohledem na 3 LCD. Pro autentičtější zážitek byl k dispozici vůz F1, který pohybem ve vodorovném směru navozoval daleko intenzivnější pocit z „hraní“. Pomyslným vrcholem interaktivních simulátorů byl počin společnosti Cruden – 3CTR pro řidiče a dva spolujezdce, kde si všichni zúčastnění museli připadat jako na horské dráze díky hydraulickým vzpěrám, které pohybují s celou plošinou pro pasažéry.

Motorsport

Zajímavým počinem byla výstava, věnovaná 30 letům mistrovství světa rally, kde bylo možné prohlédnout si evoluční změny vozů těch nejlepších jezdů historie i současnosti, jakými byli Colin McRae, Richard Burns, či Tommi Makinen a šestinásobný mistr WRC Sébastien Loeb.

Nedaleko vystavených speciálů WRC se pyšnily loňské modely F1, v čele s vítězným monopostem sezóny stáje Brawn GP BGP001, se kterým vybojoval titul Jenson Button. Pro mnohé toto byla jediná šance, jak si v klidu prohlédnout celé startovní pole loňské Gran Prix. U této expozice měli vytrvalí návštěvníci velkou šanci, že se jim podaří spatřit nebo dokonce ulovit podpis některého z pilotů F1.

K vidění bylo i velké množství F1 z dob dávno minulých a dalších formulových vozů pro různé závodní série, stejně jako všelijaké upravené BMW M3, BMW M3 CSL, Mini Cooper, VW Scirocco a řada dalších vozů pro CUPové série.

Stejně častým jevem byly závodní placky, počínaje kompletním sortimentem společnosti Radical, která šokovala představením modelu SR0, pyšnícím se nulový emisemi, jelikož o pohon zadní nápravy se stará řada akumulátorů poskytující výkon 550 koní, bohužel při hmotnosti 1100 kg. Peugeot představil speciál 908 pro Le Mans, který prý dokáže na okruhu v Le Mans některé zatáčky projíždět až o 30 km/h rychleji než F1.

Pneumatikářský gigant Dunlop velikostí svého stánku doslova rozcupoval své konkurenty z oboru, když do svých pneumatik obul Ferrari F430, Aston Martin Vantage, Radical SR3, Mini Cooper, formuli a závodní motorku.

Konkurenční Pirelli na svém daleko skromnějším stánku zaparkoval Ferrari F430 a Subaru Impreza. U Yohokohamy se snažily kontrovat elektrickým pohonem Tesly Roadster s karbonovými doplňky.

Všudypřítomní prodejci dílů, ať už šlo o brzdové destičky, kotouče, tlumiče, písty do motoru, výfukové potrubí a řadu dalších, mnohdy k demonstraci svých schopností použili určitý vůz a oblíbeným se stal Nissan GT-R, který i sám Nissan představil ve verzi Spec-V v bíle barvě s výraznými černými koly spolu s karbonovým přítlačným křídlem na zádi.

Domácí značky se snažily předvést v tom nejlepším světle, a proto třeba Jaguar vyrukoval s trumfy v podobě XKR s 5,0 l osmiválcem, XFR, které si zahrálo v reklamě a dosáhlo pro Jaguár vůbec nejvyšší maximální rychlosti, nebo v poslední době hodně zmiňovaný speciál Jaguar RSR XKR GT, který si v Birminghamu odbyl svou evropskou premiéru.

Ginneta je výrobce sportovních a závodních vozů, o kterém se toho u nás moc neví. V Birminghamu si svůj debut odbyl model G40, což je 850 kg vážící automobil poháněný motorem 1,8 l s výkonem pohybujícím se kolem 150 koní.

WR3 V-Strom nezapře svou inspiraci, kterou jistě byl Ariel Atom a McLaren F1 v uspořádání “interiéru”. V- Storm zvládá stovku za 3 sekundy s tříčlennou posádkou.

Lotus si připravil hned dva stánky. Na jednom prezentoval vše ze své historie, například jeden z modelů série Lotus Exige Type 72 a trojicí historických formulí. Na svém druhém stánku Lotus v premiéře představil Cupovou Evoru, která je určená pro Lotus Evora Cup a sérii GT4. Před zadní nápravou 1200 kg těžké Evory je uložený šestiválec 4,0 l naladěný na 400 koní.

Další z řad premiér na Birminghamském veletrhu si odbylo Porsche s modelem 911 GT3 R, které bude k mání za 7 300 000 Kč. U Porsche se drží obligátní hmotnosti 1200 kg. Objem motoru je oproti předchozí verzi 911 GT3 Cup S zvětšen na 4,0 l, ze kterých dostali 480 koní.

O největší překvapení z řad obyčejných silničních vozů se postaral vůz Aspira F620. Automobil svým designem trochu připomíná modely Pagani Zonda, kterým by měl konkurovat i počtem vyrobených kusů, maximálně jich bude 10 ročně. Pod kapotou je umístěn motor V8 6,2 l s výkonem 540 koní, které putují na tu správnou nápravu.

Milé překvapení si pro návštěvníky akce přichystal jeden britský magazín, jehož zázemí ozdobil Lexus LFA, Lamborghini Murciélago SVNoble M600.

Část výstavní plochy pro sebe ukrojily sportovní kluby působící v Británii a řada půjčoven. Zraky diváků tak mohly spočinout na Ferrari California, Ferrari F430, Lamborghini Murciélago SV, Alfa Romeo 8C, Pagani Zonda F, Aston Martin DBS, Morgan Aeromax, všemožné TVR, Porsche a řadě dalších exkluzivních aut. Za zmínku jistě stojí Lancia Stratos, Audi S1 a homologační speciál Quattro v dokonalém stavu.

Pro milovníky historie byla připravena aukce, na které převládaly anglické vozy. Obdivovat bylo možné Aston Martin DB2, Caterham, Jaguar E-Type a například také slavný Mini Cooper samotného Mr. Beana (Rowan Atkinson) i s jeho podpisem a křeslem na střeše.

Takový byl veletrh motorismu v anglickém Birminghamu, který si již letos píši do kalendáře akcí na příští rok. A pokud i vy patříte mezi automobilové nadšence, učiňte totéž. Rozhodně stojí za návštěvu.

Jakub Novotný

27.1.2010 1:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist