autoweb.cz > BMW > Autosport International – The Racing Car Show 2010
Autosport International – The Racing Car Show 2010
Nejprestižnější světový veletrh motosportu v anglickém Birminghamu letos oslavil již 20 let a každý, komu koluje v žilách alespoň trocha benzínu, si zde přišel na své.
Mezinárodní veletrh sportovních a závodních vozidel se honosí poněkud komplikovaným názvem, alespoň co se týče délky, to mu ovšem neubírá na exkluzivitě. Nepleťte si tuto akci se světovými autosalony v Paříži, Ženevě, Frankfurtu…, protože v Birminghamu jde o motorsport od motokár až po rally, od cestovních vozů po F1.
V NEC aréně bylo propojeno několik výstavních hal do dvou obrovských komplexů, kde bylo možné vidět, koupit a zjistit si cokoli o tématice motosportu, vyjma zázračných mycích prostředků.
Modely a suvenýry
Většina modelů a modýlků byla k dostání v obvyklých velikostech, od poměru 1/64 až k velikostem 1/12, od velice příjemných cen po závratné částky. Modely F1, WRC, Le Mans prototypů bylo všude spousta a ty dražší třeba i s podpisem konkrétního jezdce. Dodnes nemohu z hlavy dostat úžasný model formule od Lotusu v poměru 1/18 za 2750 liber.
Mezi nepřeberným množstvím suvenýrů byly k dispozici DVD, fotografie, kalendáře, knihy, části vozů F1, helmy jezdů F1 a oblečení pro malé i velké.
Simulátory
Simulátory byly téměř na každém rohu a samozřejmě i u těch nejhorších jste si sedli aspoň do skořepiny a koukali na jeden LCD displej, progres pokračoval panoramatickým pohledem na 3 LCD. Pro autentičtější zážitek byl k dispozici vůz F1, který pohybem ve vodorovném směru navozoval daleko intenzivnější pocit z „hraní“. Pomyslným vrcholem interaktivních simulátorů byl počin společnosti Cruden – 3CTR pro řidiče a dva spolujezdce, kde si všichni zúčastnění museli připadat jako na horské dráze díky hydraulickým vzpěrám, které pohybují s celou plošinou pro pasažéry.
Motorsport
Zajímavým počinem byla výstava, věnovaná 30 letům mistrovství světa rally, kde bylo možné prohlédnout si evoluční změny vozů těch nejlepších jezdů historie i současnosti, jakými byli Colin McRae, Richard Burns, či Tommi Makinen a šestinásobný mistr WRC Sébastien Loeb.
Nedaleko vystavených speciálů WRC se pyšnily loňské modely F1, v čele s vítězným monopostem sezóny stáje Brawn GP BGP001, se kterým vybojoval titul Jenson Button. Pro mnohé toto byla jediná šance, jak si v klidu prohlédnout celé startovní pole loňské Gran Prix. U této expozice měli vytrvalí návštěvníci velkou šanci, že se jim podaří spatřit nebo dokonce ulovit podpis některého z pilotů F1.
K vidění bylo i velké množství F1 z dob dávno minulých a dalších formulových vozů pro různé závodní série, stejně jako všelijaké upravené BMW M3, BMW M3 CSL, Mini Cooper, VW Scirocco a řada dalších vozů pro CUPové série.
Stejně častým jevem byly závodní placky, počínaje kompletním sortimentem společnosti Radical, která šokovala představením modelu SR0, pyšnícím se nulový emisemi, jelikož o pohon zadní nápravy se stará řada akumulátorů poskytující výkon 550 koní, bohužel při hmotnosti 1100 kg. Peugeot představil speciál 908 pro Le Mans, který prý dokáže na okruhu v Le Mans některé zatáčky projíždět až o 30 km/h rychleji než F1.
Pneumatikářský gigant Dunlop velikostí svého stánku doslova rozcupoval své konkurenty z oboru, když do svých pneumatik obul Ferrari F430, Aston Martin Vantage, Radical SR3, Mini Cooper, formuli a závodní motorku.
Konkurenční Pirelli na svém daleko skromnějším stánku zaparkoval Ferrari F430 a Subaru Impreza. U Yohokohamy se snažily kontrovat elektrickým pohonem Tesly Roadster s karbonovými doplňky.
Všudypřítomní prodejci dílů, ať už šlo o brzdové destičky, kotouče, tlumiče, písty do motoru, výfukové potrubí a řadu dalších, mnohdy k demonstraci svých schopností použili určitý vůz a oblíbeným se stal Nissan GT-R, který i sám Nissan představil ve verzi Spec-V v bíle barvě s výraznými černými koly spolu s karbonovým přítlačným křídlem na zádi.
Domácí značky se snažily předvést v tom nejlepším světle, a proto třeba Jaguar vyrukoval s trumfy v podobě XKR s 5,0 l osmiválcem, XFR, které si zahrálo v reklamě a dosáhlo pro Jaguár vůbec nejvyšší maximální rychlosti, nebo v poslední době hodně zmiňovaný speciál Jaguar RSR XKR GT, který si v Birminghamu odbyl svou evropskou premiéru.
Ginneta je výrobce sportovních a závodních vozů, o kterém se toho u nás moc neví. V Birminghamu si svůj debut odbyl model G40, což je 850 kg vážící automobil poháněný motorem 1,8 l s výkonem pohybujícím se kolem 150 koní.
WR3 V-Strom nezapře svou inspiraci, kterou jistě byl Ariel Atom a McLaren F1 v uspořádání “interiéru”. V- Storm zvládá stovku za 3 sekundy s tříčlennou posádkou.
Lotus si připravil hned dva stánky. Na jednom prezentoval vše ze své historie, například jeden z modelů série Lotus Exige Type 72 a trojicí historických formulí. Na svém druhém stánku Lotus v premiéře představil Cupovou Evoru, která je určená pro Lotus Evora Cup a sérii GT4. Před zadní nápravou 1200 kg těžké Evory je uložený šestiválec 4,0 l naladěný na 400 koní.
Další z řad premiér na Birminghamském veletrhu si odbylo Porsche s modelem 911 GT3 R, které bude k mání za 7 300 000 Kč. U Porsche se drží obligátní hmotnosti 1200 kg. Objem motoru je oproti předchozí verzi 911 GT3 Cup S zvětšen na 4,0 l, ze kterých dostali 480 koní.
O největší překvapení z řad obyčejných silničních vozů se postaral vůz Aspira F620. Automobil svým designem trochu připomíná modely Pagani Zonda, kterým by měl konkurovat i počtem vyrobených kusů, maximálně jich bude 10 ročně. Pod kapotou je umístěn motor V8 6,2 l s výkonem 540 koní, které putují na tu správnou nápravu.
Milé překvapení si pro návštěvníky akce přichystal jeden britský magazín, jehož zázemí ozdobil Lexus LFA, Lamborghini Murciélago SV a Noble M600.
Část výstavní plochy pro sebe ukrojily sportovní kluby působící v Británii a řada půjčoven. Zraky diváků tak mohly spočinout na Ferrari California, Ferrari F430, Lamborghini Murciélago SV, Alfa Romeo 8C, Pagani Zonda F, Aston Martin DBS, Morgan Aeromax, všemožné TVR, Porsche a řadě dalších exkluzivních aut. Za zmínku jistě stojí Lancia Stratos, Audi S1 a homologační speciál Quattro v dokonalém stavu.
Pro milovníky historie byla připravena aukce, na které převládaly anglické vozy. Obdivovat bylo možné Aston Martin DB2, Caterham, Jaguar E-Type a například také slavný Mini Cooper samotného Mr. Beana (Rowan Atkinson) i s jeho podpisem a křeslem na střeše.
Takový byl veletrh motorismu v anglickém Birminghamu, který si již letos píši do kalendáře akcí na příští rok. A pokud i vy patříte mezi automobilové nadšence, učiňte totéž. Rozhodně stojí za návštěvu.
Jakub Novotný