Retro: BMW M3 Concept

Ozvalo se zaržání plnokrevného a přesto vytříbeného osmiválce a na pódium vjel Andy Priaulx v jediném skutečném překvapení letošní Ženevy…

Pozn. redakce 9. 3. 2012: I před pěti roky se konal autosalon v Ženevě. Tehdy přinesl jedno velké překvapení – předzvěst budoucí (ehm, vlastně už současné a brzy i minulé) M3. A to jsme ještě netušili, že je to poslední BMW M s atmosférickým motorem, které se dá koupit…

Letošní Ženeva je trochu nuda. Ano, teď jsem si určitě vysloužil prokletí od desítek a možná stovek těch, kteří by si sem hned zajeli, ale nemohou. Víte, ony novinářské dny nejsou žádná selanka – mám opuchlé nohy, páteř zkřivenou od foťáků a oči mě pálí od tisícovky kilometrů, které jsem sem odřídil… ale o tom zase jindy, protože sebelitování je každopádně výborná zábava.

Faktem je, že se tu dá vidět spousta zajímavých a mnohdy skutečně úchvatných aut, jenže vy, co sledujete Autoweb, už většinu z nich znáte z fotek. Když vynechám kreace tuningových firem (o výjimečně odporném Phantomu v kombinaci matně černé a plastově stříbrné vám taky ještě napíšu) a různých speciálních karosáren, neobjevilo se v Ženevě nic, co bych nečekal a předem neznal. Ovšem s výjimkou BMW M3.
O tom, jestli Mnichovští přivezou do Ženevy em trojku se spekulovalo už dlouho. Jedni tvrdili že ne, druzí, že ano a nakonec vyhrál jako obvykle kompromis. E92 M3 přijela v podobě konceptu (i když, co si budeme vyprávět, ten originál se příliš lišit nebude). Pokud jde o techniku, potvrdily se všechny předchozí dohady: vidlicový osmiválec je skutečně vyrobený „uříznutím“ jedné řady z desetiválce M5. Jeho výkon, o kterém automobilka mluvila stylem „přes čtyři stovky koní“ je přesně 420 koní. Litrový výkon oproti desetiválci mírně stoupnul a překonává i některé soupeře, například Audi RS4 (a nové RS5 Coupé Quattro), které ke stejnému výkonu potřebuje o dvě deci objemnější spalovací komory.

Dohady se vedly také o tom, jestli bude M3 podobně jako větší desiválcoví bratříčci v nabídce pouze s převodovkou SMG (já o tom americkém manuálu vím, nebojte). Puristé se mohou uklidnit, manuální převodovka bude, SMG potom za příplatek. Mezi zadními koly pochopitelně najdete emkový samosvor. Stovka za 4,8 s zní dobře, BMW dokonce uvádí i maximálku bez omezovače, která činí 280 km/h. Omezovač se ovšem zatím montovat bude, Mnichovští zjevně hodlají vyčkávat, jestli nepsaná dohoda o používání omezovačů v současných výkonových válkách obstojí, či ne.

Co se naopak nepotvrdilo, byly různé divoké nákresy a „špionážní“ snímky. M3 Concept je agresivní, ale nikoli zběsile divoké auto. Naopak, některé jeho křivky lze označit jen za elegantní dotažení linií, které načala 335i. Nemůže pochopitelně chybět typická záď se čtveřicí výfuků, ani výdech na předním blatníku, ale připojuje se k nim ještě vyboulená a odvětraná motorová kapota a skvěle vypadající karbonová střecha – jako u minulé verze CSL.Těžko říct, jestli bude „nahatý“ karbon součástí sériové M3, nebo se objeví zase až na plánovaném odlehčeném CSL, které kromě ní nabídne i porci 450 koní. Ta první je plánovaná na začátek příštího roku, takže si spočítejte, kolik si musíte každý den hodit do prasátka, abyste odhadovaných 70 tisíc Eur naspořili.

Velmi důležitou věc ale řekl v krátkém rozhovoru při tiskovce, Andy Priaulx. Měl prý možnost koncept vyzkoušet jen velmi krátce, ale pochvaloval si točivost a úchvatný zvuk motoru. A to je dobrá zpráva pro všechny, kteří se na nástupce úchvatných emkových řadových šestiválců dívali s nedůvěrou.

Honza Koubek

9.3.2012 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist