Ženevské protiklady: Rolls-Royce a Dacia!

Jen těžko si představit dvě rozdílnější značky, než Rolls-Royce a Dacii. A přesto právě rumunská automobilka připravila pro ženevu trochu větší překvapení.

Tím v žádném případě nechci shazovat skvostný koncept Rolls-Royce 101EX. Jak už název napovídá, navazuje na dva roky starý kabriolet 100EX, jehož sériová verze už je v pilném vývoji. Výroba kupé se zatím prý neplánuje, ale určité náznaky, že by Rolls-Royce mohl postavit menší vůz, který by konkuroval Continentalu GT od Bentleye. Masivní dvoudveřové kupé 101EX s hliníkovou kapotou a rámem předního okna vybroušeným z jednoho kusu hliníku je poháněn stejným 6,75 l dvanáctiválcem, jaký najdete v Phantomu.

Dlouhé, elegantní dveře jsou zavěšené vzadu a otevírají se proti směru jízdy, což umožňuje lepší přístup do luxusního interiéru. Při zavírání se nemusíte natahovat, stačí zmáčknout tlačítko.

V interiéru najdete tradiční materiály jako nejjemnější kůži, pravé dřevo z palisandru a červeného dubu a broušený hliník, ovšem použité veskrze moderním způsobem.

Podle zástupců automobilky je vůz více orientovaný na řidiče a méně formální, než Phantom.

Přestože je vůz o 240 mm kratší, než Phantom, pořád působí majestátně. Měl jsem možnost se k němu dostat velmi blízko a jeho dílenská kvalita je prostě bezchybná. Dá se bez obav prohlásit za umělecké dílo.

Z druhého konce spektra

Koncept od rumunské Dacie se pochopitelně s Rollsem vůbec nedá srovnávat svou vznešeností, ale pro většinu našich čtenářů bude možná ještě zajímavější. Dacia Logan Steppe (jsem jediný, komu se teď vybavilo jméno konceptu Audi Steppenwolf?) je totiž sice koncept, ale připravovaný Logan kombi bude vypadat velmi podobně. Odmyslete si plastové nástavce na blatnících, nástavbu na lyže a snowboardy na střeše a máte to. Osmdesát procent konceptu se podle mluvčího Dacie objeví na sériovém kombíku. Bude daleko větší než sedan, mimo jiné i proto, že se počítá se sedmisedadlovou verzí. Platforma Loganu je pro potřeby konceptu protažená o celých 200 mm. Příští rok můžeme navíc čekat i dodávku, založenou na Loganu kombi. Soudě podle cen současných Loganů, mohlo by to pro drobné podnikatele být terno.

Jen je třeba doufat, že si vedení z Renaultu ohlídá kvalitu sériových kusů, protože koncept přece jen úplně blízký pohled nesnesl. Zadní křídlové dveře moc neseděly a mezi klikami na obou křídlech byl znatelný výškový schod… Ale nemalujme čerty na zeď, každopádně půjde o nepřekonatelný poměr cena/užitková hodnota.

Honza Koubek

14.3.2006 5:53

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist