Ženevské dojmy: Z Pekingu do Paříže

Ačkoliv bych měl být vzhledem ke svému povolání přísně nestranný, fenomén Porsche Cayenne se mi příliš nelíbí. Chápu, že ten model zachránil značku, ale – terénní Porsche???

Jeden z největších šoků, které mi letošní ženevský autosalon připravil, se blýskal na točně malé Holandské automobilky s bohatou historií. Když se řekne Spyker, většině lidí se nevybaví nic. Několik motoristických nadšenců se rozpomene na malosériové hliníkové supersporty s exkluzivním interiérem, které si zahrají ve filmu Základní instinkt 2 a jen ti největší znalci budou vědět, že historie téhle zvláštní firmy sahá až na začátek minulého století a kromě automobilů zahrnuje především letadla.

Novodobé Spykery mě uchvacují. Jsou tak bláznivé, že je těžko věřit, že pocházejí nejen z Holandska, ale vůbec z téhle planety. Stačí se podívat na čtyřramenné chromové volanty, řadicí páky s otevřenými táhly, palubní přístroje a přepínače vehementně odkazující na leteckou minulost značky… Zkrátka a dobře tahle podivná směsice hravosti, extravagance a funkčnosti je můj šálek kávy.

Spyker jde s dobou… ale má na to právo

Představte si tedy můj šok, když jsem na stánku uviděl koncept Spyker D12 Peking to Paris. Zůstal jsem doslova stát s otevřenou pusou, přestože vím, jak při tom vypadám. SUV od Spykeru? To už je opravdu hodně špatný vtip.

Ale pak jsem přišel blíž a začal trochu přemýšlet. Z Pekingu do Paříže, to byl přece legendární závod, nejdrsnější ve své době, kterého se v roce 1907 zúčastnil i francouzský závodník Goddard na téměř neupraveném voze Spyker 18/22 HP. Startovní pole čítalo pět – ano pět – závodních strojů a Goddard nakonec dokončil na druhém místě. Po třech měsících jízdy po krajích, kde nikdy žádné auto nebylo.

Tenhle odkaz je tedy jasný. Ještě dříve, v roce 1903, ale Spyker postavil úplně první šestiválcový vůz s pohonem všech čtyř kol na světě – závodní Spyker Grand Prix 60 HP. Pohon všech kol tedy do vínku automobilky neodmyslitelně patří.

Vítr vane z východu

Pochopitelně nejde vynechat ani současnost. Ať se to mě – a komukoliv jinému – líbí, nebo ne, trend velkých, silných a luxusních SUV je v rozkvětu a nabízí příslib prosperity. Navíc, jedním z velkých akcionářů Spykeru je firma Mubadala Development, kterou vede jeho excelence, šejk Khaldoon Khalifa Al Mubarak. Takže hlavní trhy bychom měli jasné: střední východ, pochopitelně Spojené Státy a podle firmy také Čína.

Jaké to tedy je auto? Jedním slovem impozantní, jako nakonec i ostatní modely automobilky. D12 ale působí navíc svou mohutností a snad ještě luxusnějším, prostorným interiérem. Na šířku měří bez zrcátek rovné dva metry, délka je 4,95 m a výška 1,68 až 1,77 metru. Na samonosném hliníkovém rámu sedí celohliníková karoserie a celý vůz stojí na 24 palcových kolech Aeroblade. Uvnitř, za dveřmi s protilehlým zavěšením, nechybí prořezávané slouky z masivního hliníku, akry prošívané kvalitní kůže, pláty broušeného hliníku a spousty hodinářských detailů. Spyker tvrdí, že D12 je SSUV, tedy Super Sports Utility Vehicle.

Něco na tom asi bude – pod přední kapotou totiž najdete šestilitrový dvanáctiválec o výkonu 500 koní. Uspořádání W12 napovídá, odkud vítr vane – od koncernu VW. Na svou velikost poměrně lehký teréňák (1895 kg) s ním zrychlí na stovku za rovných pět sekund (to je rychleji, než Impreza STI) a nejvíc jede 295 km/h (tedy také rychleji, než Impreza STI). Na všech kolech najdete karbonkeramické brzdy AP Racing a tlumiče Koni FSD. Spotřebu firma neudává, ale nádrž má 100 litrů.

Důležité (zejména pro Spyker) je, že vůz je kompletně připraven pro malosériovou výrobu, jejíž start je naplánován na konec roku 2007. Objednávky se začly kupit ještě když existoval pouhý náčrtek a firma očekává, že model D12 překoná dosavadní prodeje ostatních vozů značky.

Honza Koubek

7.3.2006 9:08

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist